سرپرست موقت مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری گفته است است:‌ «در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها امکان دارد مسائلی پیش ‌آید که دانشجو آن‌گونه که باید و شاید نتواند درس بخواند.»

النازمحمدی: شاید آن روزها که دکتر احمدی نژاد در روزهای انتخاباتی سال 84 به شبکه دو سیما آمدو گفت که «چه کسی گفته من می خواهم زن و مرد را در همه جا از هم جدا کنم؟»، کمتر کسی فکر می کرد که در چهار سال بعد، یکی از عمده ترین برنامه های دولتش، تفکیک جنسیتی در فضاهای مختلف باشد. فضاهایی که هرچند بر اساس برنامه های دولت سعی شد «آهسته و پیوسته» رنگ تغییر به خود بگیرد،

هرچند کامران دانشجو، وزیر علوم در پی موجی جدید از اظهاراتی که در مورد لزوم تفکیک جنسیتی دانشگاه ها در چند ماه اخیر به راه افتاده است، اعلام کرد که«درباره بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاهها نظرات عنوان می شوند، ما نیز می شنویم و آن را در معرض کار کارشناسی قرار می دهیم. آنچه که با جهان بینی اسلامی بخواند و خواست و مطالبه مردم هم باشد را انجام می دهیم. در حال حاضر تفکیک جنسیتی نه در بحث کارشناسی اش وجود دارد، نه بحث است و نه موج. در صدد ایجاد موج هم نباشند.»

 اما دیگر اعضای دولت  همچنان بر لزوم این اقدام پافشاری می کنند؛ به طوری که  زهرا سجادی،سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت و گو با ایلنا صریحا از تفکیک جنستی دانشگاه ها استقال کرده است: «انگیزه‌هایی که می‌تواند باعث افت اخلاق در جامعه شود در کلاس‌های درس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی وجود ندارد.»  او در  این رابطه ادامه داده است: «به نظر من دختران و پسران بسیار بهتر در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی می‌توانند درس بخوانند چون در این دانشگاه‌ها گرایش‌‌های خاص وجود ندارد و انگیزه‌هایی که بخواهد باعث افت اخلاق شود در جوانان دانشگاه‌های تک‌جنسیتی از بین می‌رود هر چند که ممکن است این انگیزه در خارج از دانشگاه‌ها باز هم وجود داشته باشد.»
سرپرست موقت مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری افزوده است:‌ «در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها امکان دارد مسائلی پیش ‌آید که دانشجو آن‌گونه که باید و شاید نتواند درس بخواند.»

تفکیک در دانشگاه ها، کتاب ها، در همه چیز
جداسازی جنسیتی در سال ۸۷ بعد از اعتراضات گسترده به این طرح، از سوی برخی از مقام های دولتی مورد تاکید قرار گرفت و برخی از وزارتخانه ها از جمله وزارتخانه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آموزش عالی از جمله پیشگامان به اجرا درآوردن این طرح بودند. تا جاییکه حتی طرح تفکیک کتاب های درسی دانش آموزان دختر و پسر از یکدیگر نیز در دستور کار قرار گرفت.

اوایل سال 85 بود که بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورا در گزارشی راجع به مشکلات ناشی از حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تایید کرد که سازمان سنجش در سال 1385 در 26 رشته و در سال 1386 در 39 رشته سقف 30 تا 40 درصدی برای ورود دختران به دانشگاه گذاشته است.

 در این بخش از گزارش آمده است: «نسبت دختران برای ورود به آموزش عالی و شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری و پذیرفته‌شدگان دختر از سال 1362 تاکنون افزایش چشم‌گیری یافته است به طوری که تعداد شرکت‌کنندگان زن در کنکور از 42 درصد به 65 درصد و میزان پذیرفته‌شدگان نیز از 32 درصد به 65 درصد ارتقا یافته است که این امر زمینه‌ساز بروز نگرانی‌هایی شده و به همین سبب سازمان سنجش در سال 1385 (برای 26 رشته ) و در 1386 (برای 39 رشته ) با اعمال سیاست متناسب‌سازی آزمون سراسری ضرایبی را - به صورت 30-40 درصد زن 30-40 درصد مرد و مابقی به صورت رقابتی - برای توزیع دانشجویان بر حسب جنسبت در نظر گرفته که این امر تاکنون در مراجع و مجامع کارشناسی به دقت واکاوی و بررسی نشده است.»

 طرفداران و مخالفان تفکیک
هرچند طرح های سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه ها و بومی گزینی دانشگاه ها، که در دولت نهم اجرایی شد و برخی از کارشناسان با آن مخالفت کردند ولی به نظر می رسد نه تنها مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش کشور به این مخالفت ها توجهی نکرده اند، بلکه حامیان سر سخت دولت نهم و دهم از تفکیک های جنسیتی دیگری سخن می گویند.

یکی از آنان «لاله افتخاری»، نماینده اصولگرای مجلس هشتم است، او در این باره می گوید: « تفکیک جنسیتی جزء سیاست‌های فرهنگی دولت احمدی‌نژاد است وجدا سازی در اماکن عمومی از جمله ادارات، پارک، سینما، قطار، آسانسور، دانشگاه و سایر اماکن قابل اجراست».

 او درباره نحوه این جداسازی‌ها هم توضیح می‌دهد: «شکل اجرایی این جداسازی در سینماها به صورت جداسازی سالن خانم‌‌ها هم قابل اجراست یا می‌توان ساعت حضور دو جنس مونث و مذکر را تفکیک کرد. پارک‌هایی مختص خانم‌ها هم ایجاد شده مثل پارک مادران که امکان دوچرخه سواری برای دختران را هم فراهم کرده است».

«فاطمه رهبر» نماینده اصولگرای مجلس هشتم هم در این باره می گوید:«بحث سهمیه‌بندی جنسیتی بحثی نیست که ما تازه به آن رسیده باشیم. چند سالی است که این بحث به این صورت مطرح است که در برخی رشته‌ها به بعضی دلایل از جمله سختی کار و یا زیان‌بار بودن نوع اشتغال بعد از تحصیل مانند رشته معدن یا رشته صنایع سنگین برای خانم‌ها و ناهمخوانی آن با فیزیک و خلق و خوی بانوان بهتر است به نوعی برنامه‌ریزی صورت بگیرد که آقایان بیشتر در این رشته حضور یابند.»

اما اشرف بروجردی، عضوهیئت علمی  پژوهشگاه علوم انسانی با تفکیک جنسیتی دانشگاه ها مخالف است: « زن ومرد باید بتوانند در تمامی عرصه ها در کنار هم کار کنند ونیاز است که با همکاری و هم فکری هم در تمامی فضاهای اجتماعی اعم از مراکز آموزشی ،تجاری ،اداری ،پژوهشی و...بتوانند جامعه را در کمال آرامش اداره نمایند .کسانی که مسئله تفکیک جنسیتی را مطرح می کنند می خواهند چه مشکلی را مطرح نمایند .در حال حاضر زن و مرد در کنار هم در تمامی عرصه ها کار می کنند و این امکان پذیر نیست که بتوانیم این رویه را مردود اعلام کنیم. با این روش نمی توان جامعه را مصون نگه داشت این روش نه تنها جامعه را مصون نمی کند بلکه ان را به مخاطره می اند ازد در هیچ کجا نتوانستیم با تفکیک جنسیتی مصونیت به وجود آوریم مصونیت با جداسازی تحقق نمی یابد .»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی گناه IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    0 0
    بخدا جوونا مشکلشون چیزدیگست چرا تو مسایل حاشیه ای هستین بجای اینکارا زمینه شغل و ازدواج فراهم کنین