۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۳

دکتر محمد نهاوندیان

محمد هیراد حاتمی: محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران آخرین لایحه بودجه دولت نهم را به مجلس برد تا نمایندگان پارلمان کشور، روز های پایانی فعالیت خود در سال جاری را با بررسی دو لایحه مهم اقتصادی سپری کنند. 

مجلس هشتم در حالی بررسی دو لایحه هدفمند کردن یارانه ها و لایحه بودجه سال آینده را آغاز کرده است که فعالان بخش خصوصی جملگی بر این موضوع تاکید دارند که سیاست های اصلی 44 باید اساس بررسی های نمایندگان مجلس را به خود اختصاص دهد. موضوعی که شاید در حال حاضر اصلی ترین دغدغه محمد نهاوندیان، رییس پارلمان بخش خصوصی کشور  به حساب می آید.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت و گو با خبرآنلاین دغدغه خود از توجه دولت به بخش خصوصی در لایحه بودجه سال آینده را به این شکل مطرح کرد: " نکته بسیار مهمی که در بررسی لایحه بودجه سال 88 باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اعتبارات موجود در آن به چه اندازه ای اقتصاد ایران را در مسیر اصل 44 قانون اساسی که اصلی ترین موضوع اقتصاد کشور است پیش می برد. "

دکتر محمد نهاوندیان گفته های خود را اینگونه تکمیل کرد تا نشان دهد توجه به اصل 44 در لایحه بودجه سال آینده برای بخش خصوصی حیاتی محسوب می شود: " به عبارت دیگر باید بررسی کرد این رقم اگر هزینه شود به توانمند سازی بخش خصوصی کمک می کند یا خیر. از سوی دیگر باید کوچک شدن دولت نیز مورد توجه قرار بگیرد. "

وی عنوان کرد لایحه بودجه سال آینده باید دولت را از مسئولیت های عاملیتی خارج کند و کلام خود را این‌گونه ادامه داد: " در همه بخش های بودجه شامل بودجه عمرانی، جاری و استانی باید مشاهده کنیم که شیوه تخصیص این رقم و شیوه خرج شدن این رقم با به کار گیر ی بخش خصوصی است یا اینکه واحد های دولتی کماکان می خواهند وظایف عاملیتی خود را ادامه دهند. "

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور توجه به تولید را دغدغه دیگر بخش خصوصی در لایحه بودجه سال آینده دانست و گفت: " در شرایطی که به هر حال واحد های تولیدی ما در حالت ویژه ای قرار دارندباید توجه ویژه ای به این موضوع شود. "

نهاوندیان ادامه داد: " بحران های جهانی بازار های تولید کنندگان را کم کرده  و آنها را تحت فشار قرار داده است. واحد های تولیدی در حال حاضر کم تر از ظرفیت کار می کنند و قیمت تمام شده آنها بالا است. بنا بر این توان رقابتی آنها با مشابه خارجی کم تر از گذشته شده است . البته نباید تحریم های اقتصادی را نیز نادیده گرفت چرا که تحریم های اقتصادی هزینه مبادله آنها را بالا برده است. "

وی گلایه خود از بانک ها در رابطه با عدم ارائه تسهیلات به تولید کنندگان را نیز اینگونه عنوان کرد: " مشکلاتی که در تسهیلات بانکی در ماه های گذشته ایجاد شد توان چرخش مالی واحد های تولید کننده را کم کرد است. به همین دلیل باید در بررسی لایحه بودجه سال آینده توجه ویژه ای به واحد های تولیدی اختصاص پیدا کند. "

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پاسخ به این سوال « آیا لایحه بودجه 88 به شرایط ویژه واحد های تولیدی توجه کرده است یا خیر؟ " را از نکات مهمی دانست که باید در بررسی نمایندگان مجلس اهمیت فوق العاده ای داشته باشد.

نهاوندیان در بخش دیگری از گفته های خود در رابطه با انتقاد های اخیر اتاق بازرگانی از سیاست های اقتصادی دولت گفت: " وظیفه اتاق بازرگانی انتقاد سیاسی نیست اما بر اساس قانون مشاوره به سه قوه در دستور پارلمان بخش خصوصی کشور قرار دارد. "

وی ادامه داد: " مشاور اگر بخواهد وظیفه مشاوره خود را صمیمانه انجام دهد باید کاری به این موضوع نداشته باشد که مشاوره ای که ارائه می کند مایه خوشایند شدن فردی با بر عکس موجب دلگیری دیگری می شود. اتاق بازرگانی نیز به این موضوع توجه می کند و حق را را با استدلال و بدون پیگیری منافع بلکه از لحاظ مصلحت اندیشی عنوان می کند. شاید عده ای از این گفتار برداشت انتقادی داشته باشند اما اتاق بازرگانی به دنبال این است که وظیفه خود را انجام دهد. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =