.

بحث جداسازی دو جنس از هم در محیط دانشگاهی علیرغم مخالفت بسیاری از صاحبنظران  چند سالیست به طور جدی در دانشگاههای کشور دنبال می شود.
در دولت آقای احمدی نژاد بیشترین تلاش برای جداسازی جنسیتی انجام شده است ؛ ایجاد دانشگاههای تک جنسیتی در شهرستانها که به گفته مسئولان با درخواست و استقبال پرشور مردم همراه بوده و حذف دختران از برخی رشته ها در دانشگاهها و بالاخره جداسازی کامل جنسیتی در دانشگاههای مطرح کشور از دستاوردهای این طرز تلقی نسبت به دانشگاه بوده است.
اما گاهی اوقات برخی دلایل درباره جداسازی توسط متولیان آن مطرح می شود که در نهایت پایگاه ایدئولژیک این طرح را به شدت پایین می آورد. از جمله این که گاهی مطرح می شود که جداسازی موجبات افزایش معدل دانشجویان را فراهم آورده است.
در حقیقت این مسئولان این موضوع را گوشزد می کنند که تنها دغدغه علمی باعث بروز و بسط چنین طرحی است در حالی که چنین نیست و دولت قبلی برای جداسازی اهداف عقیدتی را بر اهداف علمی مقدم می دانست چرا که دانشجویان حتی اگر در محیط علمی از هم جدا باشند تا خدای نکرده حواسشان پرت نشود و احیانا به ارتباط با جنس مخالف فکر نکنند بالاخره در محیط کار و اجرای تخصصشان لاجرم با جنس مخالف رو به رو می شوند آنجا اگر حواسشان پرت شود یک پروژه و یا یک طرح و برنامه به باد می رود. با این طرزتلقی برای پاک ماندن محیط علمی از حواس پرتی و نظر بازی، باید کلیه موسسات تحقیقاتی ،علمی ،پژوهشی وشرکتهای مرتبط با خلاقیت جمعی جداسازی شوند.
اما نکته بعدی این است که اصلا چرا دولت باید متولی معدل دانشجویان باشد در تمام نظامهای دانشگاهی جهان دانشگاه یک نهاد اجتماعی است که دانشجویان علاوه بر علم آموزی، مهارتهای اجتماعی خود را محک می زنند و ارتباطات اجتماعی را می آموزند که این مهم حتی از سطوح پیشین تحصیلی نیز آغاز می شود در نظام آموزشی ما مهارتهای ارتباط اجتماعی مخصوصا با جنس مخالف به نظام دانشگاهی موکول شده است .در این میان بسیار خوشبینانه است اگر بخواهیم با کم کرن تحریکات محیطی و کم کردن روابط اجتماعی، دانشجویان را به زور به ممتاز تبدیل کنیم بسیاری از دانشجویان در طی تحصیل و روابط اجتماعی داخل دانشگاه ،استعدادهای دیگرشان را کشف می کنند و عدم موفقیت در یک یا دو ترم دلیل غلتیدن به وادی فنا نیست بلکه بسیاری ، رشته های دیگر و راههای دیگر برای زندگی خود را بر می گزینند. لذا داشن معدل بالا و ممتاز شدن همه دانشجویان اصلا هدف غایی نهاد دانشگاه نیست مخصوصا در کشور ما که به دانشگاه به عنوان نهادی برای به تاخیر انداختن درخواست شغل توسط جوانان هم نگاه می شود.
دلیل بعدی متولیان این طرح ارجاع به رضایت والدین است این بهانه که بیشتر مناسب دوران دبستان و راهنمایی ومتوسطه است به شدت برای دانشجویان که از لحاظ قانونی لا اقل به سن استقلال فکری رسیده اند غیر قابل قبول به نظر می رسد و اگر از دانشجویان بپرسند با توجه به وضعیت روانی سن جوانی بسیاری از دانشجویان مخالف تصمیم گیری والدین برای بدیهی ترین حقوق اجتماعی در برخورد و روابط با جنس مخالف هستند این موضوع حتی در مورد دانشجویانی که مذهبی تر هستند هم قابل تحقیق است.
لذا به نظر می رسد متولیان این طرح حتی اگر در دولت جدید هم به دنبال تحقق اهداف خویش در جداسازی کامل محیط دانشگاهی هستند لا اقل در بیان دلایل ،با خود و دانشجویان رو راست باشند و از پایگاه اعتقادی و ایدئولوژیک خود درباره چرایی این طرح صحبت کنند و حتی کرسی های آزاد اندیشی برگزار کنند ، آنگاه با نظرسنجی از دانشجویان اهداف خود را پیاده سازی کنند این لا اقل انتظاری است که از متولیان یک مجموعه علمی می توان انتظار داشت.

45301

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    خیر چه ربطی به معدل دارد
  • فوق لیسانس-مَرد A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    26 4
    فرض کنیم که حرف ایشون که گفتن با تفکیک جنسیتی معدل درسی دانشجوها افزایش پیدا کرده، درست باشه (که البته من شک دارم که ارتباطی بین اینها وجود داشته باشه). اما معدل رفتارهای اجتماعی چطور؟ افرادی که آخرین برخورد اونها با جنس مخالف در مهدکودک هست و این ارتباط در دبستان، راهنمایی، دبیرستان و حالا در دانشگاه قطع میشه، چطور میخوان با جنس مخالف در جامعه ارتباط برقرار کنند؟ چرا مسئولان، مردم رو مثل افراد منحرفی میبینند که هر لحظه امکان فساد وجود داره (حتی در کلاس درس!) و مسئولان محترم با جان فشانی، از این فساد جلوگیری میکنند؟ من دوره ی لیسانس و فوق لیسانس خودم رو از یک دانشگاه دولتی معتبر مرکز استان دریافت کردم، و در اونجا با خانم هایی روبرو شدم که ابتدایی ترین آداب معاشرت با جنس مخالف رو بلد نبودند
    • اميد A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      5 31
      البته منم به فوق ليسانس شما شک دارم!!!!!!!!!!!!خيلي ارتباط واحي وجودداره... چرا فکرميکنين ارتباط درجامعه باجنس مخالف يه ارزشه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!حالا ما با همجنسامون خيييييلي خوب بلديم تو جامعه رفتارکنيم مثلا؟؟؟؟؟؟!!!!!!!واقعا امکان انحراف درشرايط اختلاط وجود نداره؟؟؟(حتي درکلاس!!!) وميشه بفرمايين ابتدايي ترين آداب معاشرت باجنس مخالف چيه؟؟؟بگين ماهم يادبگيريم!! من ميخام بدونم شما از چه منظري به اين موضوع نگاه ميکنين؟؟؟ ملاکتون ارزشهاي اعتقاديه يا ارزشهاي جهان امروز؟؟ اگه دوميه که من تسليم ميشم و حرفي ندارم!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ادامه: فوق لیسانس-مَرد A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    28 1
    در ادامه ی کامنت خودم (با نامِ فوق لیسانس-مَرد): که ابتدایی ترین آداب معاشرت با جنس مخالف رو بلد نبودند و هنوز هم که هنوزه، یاد نگرفتند. حالا چه بلایی قراره سرِ افرادی بیاد که در دانشگاه های تفکیک جنسی شده درس میخونن. آقایان محترم مسئول، تفکیک جنسی ملاک سلامت جامعه نیست. به جای جداسازی، به فکر تربیت اجتماعی پسرها و دخترها از سنین کم باشید و به اونها یاد بدید که به همدیگه احترام بگذارن. به نظر شما کدوم نتیجه ی بهتری داره: 1) تربیت افراد از سنین پایین برای احترام به جنس مخالف، 2) جداسازی افراد برای جلوگیری از ارتباط با همدیگر جهت پیشگیری از فساد؟؟؟ آیا اگر به افراد از سنین پایین، آموزش احترام به جنس مخالف داده میشد، امروز شاهد متلک های خیابانی بودیم؟؟؟ دریغ از فکر و گوش شنوا
    • اميد A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      5 23
      باخوندن قسمت دوم کامنت شما يه کمي به فوق ليسانست مطمئن شدم!!!!!!!!!!! آموزش از سنين پايين رو خوب اومدي...بنظر منم تنها راه حل اين مشکلات همينه که البته هيچکس بهش توجه نميکنه. و اين تفکيک جنسيتي راه حل خيييييييييييلي کوتاه مدته. (( تربیت افراد از سنین پایین برای احترام به جنس مخالف )) به نظر من بهترش اينه:تربیت افراد از سنین پایین برای پیشگیری از فساد و داشتن يک جامعه ارزشي...که البته در درونش احترام به همه ازجمله جنس مخالف هم هست..
  • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    6 32
    من موافق تفکیک جنسیتی در بسیاری از رشته ها (نه همه) هستم. و اون رو توهین به شعور هیچ کس نمیدونم. معتقدم قدرت امیال جنسی مخصوصا در مرد ها به شدت در تمرکز و یادگیری اونها اثر منفی میزاره. البته موافقت من دلیل مذهبی نداره. در چند دانشگاه المانی به صورت ازمایشی این طرح اجرا شد و بهره وری علمی دانشجویان به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد.
  • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    حرف درستیه!! بالاخره که چی؟؟ باید دانشجوها اجتماعی باشن که اجتماع هم از زن و مرد و دختر و پسر با هم تشکیل شده، به جاش بیایم درست رفتار کردن رو به بچه هامون یاد بدیم!!
  • بابا منتشر کن خب A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    من موافق تفکیک جنسیتی در بسیاری از رشته ها (نه همه) هستم. و اون رو توهین به شعور هیچ کس نمیدونم. معتقدم امیال جنسی مخصوصا در مرد ها به شدت در تمرکز و یادگیری اونها اثر منفی میزاره. البته موافقت من دلیل مذهبی نداره. در چند دانشگاه المانی به صورت ازمایشی این طرح اجرا شد و بهره وری علمی دانشجویان به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      77 4
      خودتی! فکر میکنی نمیدونم چرا دیر منتشر کردی این کامنت رو؟ تا خبر کهنه و منسوخ بشه هر کی خواست ببینه و بره و کسی دلایل منطقی موافقت با تفکیک جنسیتی رو نبینه.
  • علی A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    انسان به دنبال نداشته های خودش می گرده ، تجربه ثابت کرده که اگر چیزی زو زیاد داشته باشی نسبت بهش بی میل میشی ، مثلا به یک سوپر مارکتی بگی اخرین باری که یه چیز از مغاذه خودت خوردی کی بود یادش نمیاد با این کار فقط منه جوون به دنبال اون چیزی هستم که از من گرفتن میخواد هر چیزی باشه از هر طریق باشه من که میخوام کاری رو انجام بدم میدم شاید با هزینه های بیشتر
  • اميد A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    نويسنده محترم...خب راحت حرف دلتو بزن چرا هي ميپيچوني؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! اگه مخالفي با جداسازي بگو ديگه...دلايلتم بگو ميشه لطفا يه نفر چندتا دليل برا من بياره که مختلط بودن دانشگاهها يا هرجاي ديگه مفيده... نويسنده محترم...کسي هم نميگه دليل اصلي تفکيک چيز ديگه ايه...بله همين دليل اعتقادي و ايدئولوژيک کافيه...ولي اثرات ديگه اي هم داره مثل همين افزايش معدل و رضايت خانواده و ......
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      12 69
      اونایی که می پیچینونن روسای دانشگاه ها و مسئولین آموزش عالین ....یعنی طرح از این تحقیر آمیز تر برای دانشجویان مملکتی وجود ندارد...من با مطالب نوشته شده کاملا موافقم مخصوصا اونجایی که این طرح رو به نظر سنجی بزارن خوب اگه مفیده همه بهش رای مثبت می دن دیگه
    • محسن A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      19 67
      مختلط بودن موجب رقابت علمی آشنایی دو جنس با همدیگر افزایش فضای همدلی و تفاهم بین دو جنس ، کاهش بیگانه انگاری جنسی ، جلوگیری از طلاق ها به دلیل عدم شناخت روحیه جنس مخالف طبیعی شدن روابط اجتماعی کاهش حساسیت های تاریخی در مورد حضور اجتماعی زنان و......بازم بگم......میشه
    • اميد A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      3 16
      نه آقا محسن ... ديگه نگو... نه اينکه من بگم نگوها...تعداد منفيات رفته بالا...توجه کن!!!!!!! کي گفته دوجنس بايد باهم آشنا بشن و همدل بشن؟؟؟؟؟!!!!!!شما بهتره يه سري به آمار طلاقها بزني و ببيني چه تعداد طلاق از ازدواجهايي که زوجين اينطوري باهمدلي وطبيعي شدن رابطه اجتماعي آشناشدن به دست اومده!!!!!! يه نگاهي هم به شهر و وضعيتش بکنيد بدنيست...فکر ميکني اين وضع بدفرهنگي بخاطر چيه؟!!!!!
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      7 18
      بس کنید بابا. ما هم دانشگاه بودیم میدونیم چه خبره. کلا فضا فضای لاو است تا فضای علم و دانش. من با طرح تفکیک جنسی موافقم. صرفا برای افزایش بهره وری علمی دانشجویان.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      8 3
      امید جان خوشم میاد یه تنه پای نظر غلطت وایسادی و تمام کار و زندگیتو ول کردی پای این مطلب.....
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    15 3
    کلا طرح بدیست چه با بهانه چه بی بهانه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    6 17
    با تفکیک جنسیتی فضای لاو دانشگاه ها رو تبدیل کنیم به فضای علمی.
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    17 1
    اگه طرح تفکیک جنسیتی تو دانشگاه ها اجرا بشه اون وقت کی ازدواج دانشجویی کنه؟!
    • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      11 0
      رییس دانشگاه راسا برای دانشجوهاش زن پسند می کنه از دانشگاه بغلی....واقعا که گل گفتی
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      1 13
      تو حیاط زنگ خورد میتونن اختلاط کنند و لاو بترکونن و در نهایت ازدواج دانشجویی کنن. تو کلاس فقط درس و مشق. که لازمش تفکیک است.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      1 3
      زنگ تفریح
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    2 10
    من با تفکیک جنسی به دلایل علمی موافقم همونقدر که به دلایل علمی با سهمیه مخالفم.