تسنیم نوشت:

 رئیس جمهوری سوریه با اشاره به نقش مخرب کشورهای منطقه ای در کشورش به حمایت های مالی بی دریغ سعودی از تروریست ها پرداخت و از اینکه کشور بزرگی مانند ترکیه دست بسته تفکرات بسته برخی کشورهای حوزه خلیج فارس است ابراز تاسف کرد.
 بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با روزنامه روسی ایزوستیا به سؤالات پیرامون بحران سوریه و تحولات منطقه پاسخ داد.

مهمترین سئوالی که در حال حاضر وجود دارد اوضاع در سوریه است. مناطق تحت کنترل گروه های مسلح کدام هستند؟
موضوع مناطق تحت سیطره تروریست ها و مناطق تحت کنترل ارتش سوریه نیست. دشمنی اراضی ما را اشغال نکرده است که بخواهیم این گونه فکر کنیم. آنچه ما هم اکنون شاهد آن هستیم ورود ترویست ها به مناطق، روستاها و حومه شهرها و ایجاد فساد و تخریب از سوی آنهاست. آنها افراد بی گناهی که مخالف آنها باشند را می کشند و زیر ساخت های سوریه را نابود می کنند. ارتش و نیروهای امنیتی و پلیس برای خارج کردن و نابودی آنها حرکت می کنند و آنها را به مناطق دیگر می رانند. در واقع ما علیه تروریست ها مبارزه می کنیم. مشکلی که ما با آن روبرو هستیم و سبب ادامه بحران است حضور تعداد زیادی از تروریست هایی هستند که از خارج به سوری وارد می شوند. این تعداد ده ها هزار یا شاید بیشتر باشد.که حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها همچنان ادامه دارد و ما نیز به طور دائم با آنها مبارزه می کنیم. من به شما تاکید می کنم که هیچ منطقه ای در سوریه نیست که ارتش وارد آن شده باشد و نتوانسته باشد بر تروریست ها غلبه کند. ما در حال حاضر با گروه های تکفیری که دارای ایدئولوژی القاعده هستند و نیز تعداد کمی قانون شکن مبارزه می کنیم. ما نمی توانیم از مناطق تحت سیطره آنها یا تحت سیطره ما سخن بگوییم. هر منطقه ای که تروریست ها به آن وارد شوند ما به آنها حمله می کنیم.

اما رسانه های غربی این گونه وانمود می کنند که تروریست ها بر 40 تا 70 درصد از اراضی سوریه مسلط هستند وضعیتی واقعی کنترل دولت سوریه بر اراضی این کشور چگونه است؟
هیچ ارتش و یا کشوری در دنیا وجود ندارند که به طور کامل بر همه اراضی کشور مسلط باشند. تروریست ها از این موضوع بهره برداری می کنند و می کوشند که به هر مکانی که ارتش در آنجا حضور ندارد وارد شوند. آنها در مناطق مختلف حرکت می کنند و ما آنها را از مکانی به مکان دیگر می رانیم. به هر منطقه ای که وارد می شویم این منطقه را از لوث تروریست ها پاکسازی می کنیم. بار دیگر تکرار می کنم که موضع به مساحت هایی که تروریست ها در اختیار دارند مربوط نمی شود زیرا در هر ساعت و هر روزی تغییر می کند. موضوع به تعداد زیاد تروریست هایی که از خارج وارد کشور می شوند مربوط می شود. ارزیابی واقعی این است که ایا ارتش سوریه توانسته است به هر منطقه ای که تروریست ها به آن وارد شده اند وارد شود و آنها را نابود کند؟ من می گویم آری به طور قطع این کار را انجام داده است و ادامه خواهد داد. این امر نیازمند زمانی طولانی است زیرا این گونه جنگ ها به یکباره تمام نمی شود بلکه وقت گیر هستند و این سبب می شود که ما بهای زیادی بپردازیم.

شما از گروه های افراطی تکفیری که به سوریه وارد می شوند سخن می گویید آیا آنها گروه های متفرقه ای هستند که اینجا و آنجا می جنگند یا آنها بخشی از یک قدرت بزرگ هستند که در راستای بی ثباتی درخاورمیانه از جمله سوریه تلاش می کنند؟
هردو. زیرا تفکر و منابع مالی آنها را با هم جمع می کند. تفکر آنها برگرفته از نظریات اشخاص مشخصی همانند الظواهری است و منابع مالی آنها نیز در برخی اوقات مشابه و همسان است. آنچه آنها را از یکدیگر متمایز می کند عملکرد میدانی آنهاست. آنها گروه های متفرقه و پراکنده ای هستند که هر گروه فرمانده و دستورات مستقل دارد. اما شما به خوبی می دانید که درنهایت خط دهی به این گروه ها از نظر فکری و مالی از سوی کشورهای حامی آنها مانند عربستان است.کشورهای حامی این گروه ها به شکل مستقیم و غیر مستقیم با وجود پراکندگی این گروه ها از نظر میدانی آنها را به سوی جهاد در سوریه سوق می زند و به طور مثال به آنها می گویند که وظیفه مسلمانان رفتن به جهاد در سوریه است و بدین ترتیب هزاران نفر برای جنگ به سوری می روند. حامیان مالی این گروه ها به آنها خط می دهند تا دست به اقدامات خرابکارانه و تروریستی بزنند. سعودی ها این گروه ها را به تفکر وهابی سوق می دهند و آنها را حمایت مالی می کنند.

دولت سوریه از رابطه محکم میان اسرائیل و تروریست ها سخن می‌گوید. این ارتباط چگونه است؟ ما بر این باوریم که به محض ذکر نام اسرائیل این گروه‌ها تکاپویی دیوانه‌وار برای انکار رابطه‌شان با اسرائیل آغاز می‌کنند.

چرا هنگامی که تروریست ها در نزدیکی مرزها به ما حمله می کنند، نظامیان اسرائیلی با نیروهای ما درگیر می شوند تا فشار از روی گروه های مسلح برداشته شود؟ چرا هنگامی که ما گروه های مسلح را به محاصره در می آوریم اسرائیل به آنها کمک می کند تا قدرت مانور داشته باشند و از مکانی دیگر حمله کنند؟ چرا به طور مستقیم نظامیان اسرائیلی به ارتش سوریه چندین بار ظرف ماه های گذشته حمله کرده اند؟ نه به طور قطع این سخن [عدم ارتباط تروریست‌ها و صهیونیست‌ها] درست نیست. اسرائیل چندین بار تروریست های زخمی شده را در بیمارستان های خود مداوا کرده است. اگر این گروه های مسلح از آوردن نام اسرائیل کراهت دارند و دچار جنون روانی می شوند چرا در طول تاریخ خود این گروه های افراطی در اتحاد جماهیر شوری سابق، سوریه مصر مبارزه کرده اند اما در طول سه دهه یکبار همه یک عملیات علیه اسرائیل انجام نداده‌اند. اصلا این گروه های مسلح را چه طرفی به وجود آورده است؟ این گروه ها از سوی آمریکا و غرب سازماندهی و حمایت می شوند و از نظر مالی نیز سعودی ها آنها را حمایت می کند و علت شکل گیری آنها مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان بود. چگونه ممکن است که گروه هایی که غرب و آمریکا آنها را به وجود آورده اند به اسرائیل حمله کنند؟

دیدار ما با شما به زبان های مختلفی ترجمه خواهد شد و بسیاری از رهبران بین المللی که برخی از آنها علیه شما فعالیت می کنند آن را مطالعه خواهند کرد چه حرفی برای آنها دارید؟
ما سیاستمداران زیادی داریم که رجال دولتی نیستند برخی از آنها حتی تاریخ نخوانده اند و اطلاعات تاریخی ندارند و برخی حتی حافظه کوتاه مدت ندارند. آیا آنها از پنجاه سال قبل درس آموخته اند؟ آیا آنها اقدامات سیاستمداران قبل از خود را مطالعه کرده اند که تمامی جنگ های آنها از ویتنام تا به امروز سرنوشتی جز شکست نداشته است؟ آیا آنها نیاموخته اند که جنگ هایی که آنها به راه انداخته اند جز نابودی کشورهایی که به آنها وارد شده اند دستاوردی برای آنها نداشته است؟ آنها فقط بی ثباتی در خاورمیانه و دیگر مناطق دنیا به وجود آورده اند. آیا آنها نفهمیده اند که این جنگ ها نمی تواند ملت های منطقه را به حمایت سیاست های آنها و کسب دوستی شان وادار کند؟ حرفی دیگری که برای این سیاستمداران دارم این است که تروریسم برگ برنده ای نیست که هرگاه و هر کجا که خواستید از آن بهره برداری کنید و دوباره وضع به حالت اولیه بازگردد. تروریسم همانند عقرب است در یک لحظه نیش می زند. نمی توان از تروریست ها در سوریه حمایت کنید و در چچن و افغانستان با آن مبارزه کنید. برای این که دقیق تر باشیم من اینجا از غرب سخن می گویم و نه از رهبران دنیا. خطاب به برخی رهبران کشورهای غربی می گویم اگر می خواهید که منافع تان تامین شود باید به ملت های منطقه توجه کنید. اگر مُصر به دادن پیام سوریه به دنیا هستید من می گویم اگر کسی این رویا را در سر می پروراند که سوریه عروسک خیمه شب بازی غرب خواهد شد سخت در اشتباه است و این رویا هرگز محقق نخواهد شد ما کشوری مستقل هستیم که با تروریسم مبارزه می کنیم و با کشورهایی که می خواهیم به طور کاملا آزاد رابطه برقرار می کنیم و منافع ملت سوریه را محقق می کنیم.

روز چهارشنبه گذشته دولت سوریه با اتهاماتی گروه های مسلح درباره به کارگیری سلاح شیمیایی روبرو بود و رهبران کشورهای غربی آن را مورد توجه قرار دادند نظر و در واقع پاسخ شما چیست آیا به کمیته بین المللی تحقیق درباره حادثه اجازه خواهید داد؟
اتهامات درباره سلاح شیمیایی اتهامات کاملا سیاسی است و به سبب پیشرفت های ارتش سوریه علیه تروریست هاست. آنچه آمریکا و غربی و برخی کشورهای دیگر طی روزهای قبل مطرح کرده اند دهن کجی و اهانت به شعور و افکار عمومی است. یک قدرت بزرگ اتهامی را مطرح می کند سپس ادله و شواهد جمع آوری می کند. در روز چهارشنبه اتهام زدند و پس از دو روز بعد دولت آمریکا اعلام کرد که ادله جمع آوری می کند. دولت آمریکا چگونه از راه دور می خواهد ادله و شواهد جمع آوری کند. اما درباره منطقه ای که آنها از به کارگیری سلاح شیمیایی در آن دم می زنند این منطقه تحت کنترل گروه های مسلح است و منطقه تماس میان ارتش سوریه و گروه های مسلح است.کدام ارتش در دنیا در منطقه ای که نیروهای خودی در آن قرار دارند از سلاح شیمیایی و کشتار جمعی استفاده می کند. این با عقل ومنطق سازگار نیست. بنابراین این اتهاماتی کاملا سیاسی و به علت پیشرفت های ارتش سوریه است.

درباره کمیته تحقیق بین المللی باید بگوییم که ما طرف اولی بودیم که خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب پس از حمله تروریست ها و به کارگیری گاز سمی در حومه حلب در شمال سوریه شدیم. به ویژه که مواضع آمریکایی ها و غرب قبل از این حادثه از احتمال به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه حکایت داشت. این موضوع ما را به شک انداخت که آنها اطلاعاتی از به کارگیری این سلاح از سوی تروریست ها و سپس نسبت دادن آن به دولت سوریه دارند و پس از هماهنگی با روسیه در این باره ما خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب شدیم اما آمریکا، فرانسه و انگلیس به طور اساسی از موضوع علیه سوریه استفاده کردند و ادعاهای غیر واقعی را مطرح کردند در حالی که ما خواستار تحقیقات میدانی و نه شایعه پردازی و ادعا بودیم.

طی هفته های گذشته میان ما و کمیته گفتگوهایی انجام شده است و ما پایه های همکاری را مشخص کردیم.همه چیز باید با هماهنگی ما باشد و نقض حاکمیت ملی خط قرمز محسوب می شود.موضوع دیگر اینکه تحقیق اصل موضوع نیست بلکه نتایج آن مهم است و احتمال تفسیر نتایج به نفع کشورهای بزرگ وجود دارد و ما از روسیه انتظار داریم که مانع بهره برداری آمریکا و غربی ها از نتایج این تحقیقات شود. باید میان اتهامات غرب برگرفته از ادعاها و شایعات و گفته با آنچه ما بر اساس ادله ملموس خواستار آن هستیم باید تفاوت وجود داشته باشد.

در روزهای اخیر بحث‌هایی درباره تلاش آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر درباره احتمال به کارگیری گزینه نظامی در سوریه مطرح شده است آیا امکان دارد که آمریکا به تنهایی همانند عراق عمل کند و بهانه دخالت نظامی در سوریه چیست؟
این اولین باری نیست که آمریکا، فرانسه و انگلیس گزینه نظامی را مطرح می کنند آنها از ابتدا تمام تلاش خود را به کارگرفته اند اما با بدشانسی آنها هر بار اوضاع به مسیر و مجرای دیگری سوق داده شده است و توازن شورای امنیت به زیان منافع آنها بوده است و تلاش زیاد آنها برای همراه کردن چین و روسیه راه به جایی نبرده است. با توجه به شرایط تلخ و نتایج منفی در لیبی آنها نتوانسته اند که ملت های خود و دنیا را راضی به درست بودن سیاست هایشان کنند و این که این سیاست حکیمانه و پخته است. لیبی شرایط متفاوت از مصر و از تونس دارد و اوضاع در سوریه نیز با شرایط این کشورها متفاوت است. هر کشوری ویژگی خاص خود را دارد که با کشور دیگری کاملا متفاوت است و به کارگیری سناریوی مشابه در همه کشورها امکان پذیر نیست. آنها ممکن است که جنگی را آغاز کنند اما پایان کننده آن نخواهند بود و به این نتیجه رسیده اند که همه سناریوهایی که مطرح کرده اند قابل کنترل نیست. آنچه برای همگان روشن است این است که تحولات سوریه انقلاب مردمی و خواسته های اصلاح طلبانه نیست بلکه تروریسمی است که علیه سوریه به راه افتاده است. به ملت های خود چه می گویند آیا خواهند گفت که ما به سوریه رفتیم تا از تروریسم علیه آن کشور حمایت کنیم.کشورهای بزرگ می تواند شروع کننده جنگ باشند اما آیا قادر به پیروزی هستند؟ آمریکا در صورت دخالت نظامی در سوریه به سرنوشتی که در ویتنام دچار آن شد و نیز دیگر جنگ هایی که به راه انداخت گرفتار خواهد شد. آمریکا جنگ های متعددی به راه انداخته است اما هیچگاه نتوانسته است به نتیجه دلخواهی که هدف از به راه اندازی این جنگ بود دست یابد. آمریکا نه می تواند ملت خود و نه ملت های منطقه را به سیاست ها و افکار خود راضی کند. آری قدرت های بزرگ قادر به راه اندازی جنگ هستند اما آیا می توانند پیروز آن باشند.

رابطه شما با ولادیمیر پوتین چگونه است آیا تلفنی با وی گفتگو می کنید و اگر گفتگو کرده اید محورهای مورد بحث چیست؟
رابطه من و پوتین قبل از بحران در سال های طولانی قوی بوده است و من هر ازگاهی با وی تماس می گیرم اما به طور قطع به شکل تلفنی نمی توان موضوعات پیچیده را بررسی کرد.رابطه ما از طریق مسئولان روسی است که از سوریه بازدید می کنند یا مسئولان سوری که به مسکو می روند و برخی از آن مسئولان به دور از چشم رسانه ها تردد می کنند.

آیا قصد دیدار از روسیه در حال حاضر را دارید و آیا پوتین شما را دعوت کرده است؟
این امر ممکن است، اما اولویت اول من کاستن  از خشونت در سوریه است زیرا ما هر روز شاهد قربانیان بیشتری هستیم. اما اگر اوضاع و شرایط بهتر شود امکان سفر وجود دارد.در حال حاضر دیدار مسئولان به شکل خوب موضوع را پوشش می دهد. روسیه حامی استقلال کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنهاست.

با توجه به سیاست های روسیه در قبال آمریکا و اتحادیه اروپا اگر روسیه در قبال موضوع سوریه امتیازی بدهد چه رخ خواهد داد آیا چنین سناریویی را احتمال می دهید؟
روابط سوریه با روسیه نباید فقط از منظر بحران سوریه نگریسته شود بلکه به شکل جامع تر و بزرگ تری باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع سوریه بخشی از این روابط است. آمریکا گمان کرد که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا ابد روسیه را شکست داده است اما با آمدن پوتین در اواخر دهه نود روسیه جایگاه خود را به شکل تدریجی بازیافت و جنگ سردی را به شکل آرام و به شیوه ای مختلف شروع کرد. آمریکا در چندین جبهه سعی کرد که منافع روسیه در دنیا را در تنگنا قرار دهد و شهروند روسی را به این مسیر سوق دهد که هدف اصلی آن پایان دادن به نقش روسیه به ویژه در سوریه است. سئوالی که برای شهروندان روس وجود دارد این است که چرا روسیه حامی سوریه است. شرح این موضوع برای همه ضروری است. روسیه امروز فقط از بشار اسد یا دولت سوریه حمایت نمی کند زیرا ملت سوریه هر رئیس جمهوری را بخواهد انتخاب می کند و این مشکلی نیست. روسیه از مبادی که به آن اعتقاد دارد حمایت می کند و عمر آن به حداقل صد سال برمی گردد. این مبادی شامل استقلال کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنهاست و از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها رنج می برد. روسیه از منافع خود در منطقه حمایت می کند و این منافع آنگونه که برخی تحلیلگران سطحی نگر در بندر طرطوس دنبال می کنند نیست بلکه عمیق تر و مهمتر از آن است.

تروریسم ضد سوریه بر ثبات خاورمیانه تاثیر می گذارد به ویژه که سوریه یک کشور مهم است و این بی ثباتی بر روسیه و رهبران روسیه تاثیر خواهد گذاشت و رهبران روسیه بر خلاف بسیاری از رهبران کشورهای غربی به خوبی از آن آگاه هستند. از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز باید این نکته را یاد آور شد که ده ها هزار خانواده مشترک میان ما و روس ها وجود دارد و یک پل اجتماعی فرهنگی و انسانی میان دو کشور وجود دارد. اگر روسیه قصد سازش و مدارا  داشت در دو سال قبل این کار را می کرد زمانی که تصویر مشخصی از بحران سوریه حتی برای برخی مسئولان روسی وجود نداشت. امروز اوضاع کاملا مشخص است و کسی که در آن زمان مدارا و سازش نکرده است هم اکنون نیز این کار را انجام نخواهد داد.

-آیا گفتگوهایی درباره محموله های سوخت و مهمات به سوریه وجود دارد به طور مشخص درباره سامانه اس 300 آیا به سوریه رسیده است؟
به طور طبیعی هیچ کشوری سلاح و مهمات موجود خود را اعلام نمی کند و درباره قرارداد های خود سخنی به میان نمی آورد زیرا این بخشی از اسرار نظامی و نیروهای مسلح است اما آنچه به طور مشخص می توان گفت قراردادهای نظامی میان روسیه و سوریه اجرایی است و بحران و فشارهای آمریکا و اروپا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تاثیری در آن نگذاشته است و روسیه نیازهای دفاعی سوریه از خود و ملتش را فراهم خواهد کرد.

-نیازهای سوریه در حال حاضر چیست؟آیا نیاز اقتصادی است یا نظامی؟آیا ممکن است که سوریه از روسیه وام بگیرد؟
هنگامی که امنیت نباشد به طور طبیعی اقتصادی هم نخواهد بود و ضعف امنیتی به ضعف وضع اقتصادی می انجامد.کمک های روسیه به سوریه در راستای توافق های نظامی است که منتج به بهبود اوضاع اقتصادی خواهد شد.اما درباره اوضاع سیاسی موضع روسیه حمایت از حق تعیین سرنوشت و حاکمیت سوریه بوده است.کشورهایی که علیه سوریه موضع گرفت اند مواضع خود را از طریق برخی تحرکات که محاصره اقتصادی بخشی از آنهاست بیان کرده اند در حالی که روسیه عکس آن عمل کرده است.حمایت از مواضع سیاسی سوریه و اجرای قراردادهای نظامی بدون تاثیر پذیری از فشارهای آمریکا به شکل قابل ملموسی بر وضع اقتصادی با وجود همه تحریم ها تاثیر گذاشته است.از نظر اقتصادی میان ما و روسیه قرارداد هایی وجود دارد و هر وامی که از کشور دوست یعنی روسیه گرفته شود برای دو طرف سود بخش است اما از نظر روسیه این زمینه را برای شرکت های روسی برای وارد کردن کالاهای خود به سوریه می دهد و برای سوریه فرصتی برای احیای زیر ساخت ها و بهبود و فعال کردن اقتصاد سوریه است.مجددا تاکید می کنم که موضع روسیه از نظر سیاسی و حمایت آن در بازگشت امنیت و فراهم آوردن نیازهای اساسی شهروندان سوری نقش به سزایی داشته و دارد.

-ماهیت این قراردادها را مشخص می کنید؟آیا مربوط به سوخت و مواد غذایی اساسی است؟
شهروندان سوری از نظر غذایی، دارویی و سوخت تحت تحریم قرار دارند و این سه مورد نقش اساسی در زندگی سوری ها ایفا می کند و آنچه سوریه از قرارداد های خود با روسیه و دیگر کشورهای دنبال می کند تامین این مواد برای شهروندان سوری است.

-شما فرمان عفو صادر کرده اید آیا این فرمان ها شامل افراد مسلح شده است آیا فردی از آنها تاکنون پس از صدور فرمان عفو در کنار نیروهای دولتی سوریه جنگیده است؟
بلکه این درست است. تحول بزرگی در این زمینه به وجود آمده است و برخی پس از اینکه حقیقت ماجرا را دریافتند و این نکته را درک کردند که آنچه در سوریه می گذرد تروریسم است به آغوش کشور و دولت بازگشتند و قانون درباره آنها به اجرا درآمد و بسیاری از عفو استفاده کردند و سلاح های خود را تحویل دادند و به زندگی عادی بازگشتند. اما تحول مهم این بود که برخی از آنها برای جنگ با ارتش سوریه آمدند اما در کنار ارتش قرارگرفتند. برخی از آنها فریب اخبار رسانه ها را خورده بودند و برخی نیز به اجبار علیه ارتش سوریه می جنگیدند. ما همواره از ابتدای بحران همه درب ها را گشوده ایم تا هر کسی که می خواهد به دامان کشور بازگردد. بسیاری مخالف این سیاست بودند اما به خوبی جواب داده است و از بحران کاسته است.

- همپیمان و دشمنان شما چه کسانی هستند؟ روابط سوریه با بسیاری از کشورها از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه تیره شد اوضاع چگونه است؟
کشورهایی که در کنارما هستند برای همه جامعه بین الملل مشخص هستند این سه کشور ایران، روسیه و چین هستند. برخی کشورهای که ضد سوریه بودند در مواضع خود تجدید نظر کردند و برخی دیگر کشورها روابط خود با سوریه را از سر گرفتند. اما برخی دیگر از کشورها از تروریسم حمایت کردند که قطر و ترکیه در سال اول و دوم بحران این ماموریت را انجام دادند به طوری که قطر حمایت مالی می کند و ترکیه تروریست ها را آموزش می دهد و زمینه ورود تروریست ها را به سوریه فراهم می آورد اما هم اکنون عربستان سعودی از نظر مالی جایگزین قطر شده است. به طور شفاف بگویم عربستان سعودی جز پول چیزی دیگری ندارد و کسی که پول دارد نمی تواند تمدن ساز باشد و این کمکی به آن نمی کند بلکه نقش منفی دارد. سعودی ها تا زمانی که پول دارند در راستای اجرای طرح های خود حرکت می کنند. اما ترکیه وضعش فرق می کند واقعا جای تاسف دارد که کشوری مانند ترکیه را صاحبان دلار هدایت کنند، تاسف بار است  که کشوری با موقعیت استراتژیکی چون ترکیه را یک کشور بسته حاشیه خلیج فارس رهبری کند. مسئولیت متوجه نخست وزیر ترکیه است نه ملت ترکیه که پیوند های مشترکی با ما دارند.

-دلیل روابط قوی میان روسیه و سوریه چیست؟ منافع ژئو سیاسی یا جنگ با تروریسم؟
نقطه مشترک میان روابط سوریه با روسیه بیشتر از این است. اول اینکه روسیه در جنگ جهانی دوم در معرض اشغال واقع شده و سوریه بارها طعم اشغال را چشیده است. دوم اینکه از زمان اتحاد جماهیر شوروی تاکنون روسیه از دخالت در امور داخلی خود رنج برده است. این وضع درباره سوریه نیز صادق است. مورد سوم که مهمتر نیز می‌باشد بحث تروریسم است. ما سوری ها بهتر از هر طرف دیگری کشتار غیر نظامیان از سوی افراطی ها درچچن، گروگان گیری کودکان در بیسلان، گروگان گیری در تئاتر مسکو را درک می کنیم. شهروند روسی هنگامی که ما از ترویسم در سوریه حرف می زنیم ما را درک می کند زیرا طعم آن را بارها چشیده است. و از همین رو است که هنگامی که مسولان غرب از تروریست بد و میانه رو حرف می زند این برای شهروندان روس قابل هضم نیست. نقاط پیوند مشترک میان روسیه و سوریه وجود دارد از جمله خانواده های مشترک و  همانطور که قبلا گفتم موضوعات فرهنگی، اجتماعی و فکری میان دو کشور. منافع ژئو سیاسی را نیز باید به آن اضافه کرد. بی ثباتی در سوریه و منطقه بر روسیه نیز تاثیر می گذارد و روسیه آنچه غرب درباره تروریسم نمی داند را می داند.کسانی که گمان می کنند موضع کشور بزرگ روسیه بر یک یا دو اصل است اشتباه می کنند زیرا تراکم تاریخی و فرهنگی و فکری در این باره دخیل است.

چه انتظاری از نشست ژنو دارید؟
نشست ژنو کمک به راه کار سیاسی در سوریه است. اما قبل از این که حمایت از تروریست های خارجی متوقف شود نمی توان به راه کار سیاسی روی آورد. آنچه ما از ژنو انتظار داریم این است که بر کشورهای حامی تروریسم  در سوریه فشار وارد کند تا قاچاق سلاح و اعزام تروریست ها خارجی به سوی ما متوقف شود. هنگامی که این مهم میسر شود می توان به گام های سیاسی که در راس آنها گفتگو میان طرف های سوری درباره قانون اساسی، قوانین  و روند آینده است، پرداخت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    38 30
    اسد میتونست تو هر جای دنیا بهترین زندگی رو داشته باشه اما کنار مردم کشورش موند
    • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      18 12
      دقیقا کجای دنیا
    • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      13 9
      تو همون جایی که الان قراره حسنی مبارک بره، همون جایی که شاه دموکرات ایران رفت، همون جایی که کلی از گردن کلفتای امریکا جنوبی رفتن.
    • بشاراسد IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      0 0
      خوب نام بی نشونی از خودت بجا گزاشتی بی نشون
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    29 2
    امریکا همون اول یک خط قرمز برای استفاده از سلاح شیمیایی کشید. و بعد این خط قرمز رد شد. واقعا چه کسی از عبور از این خط قرمز توسط دولت سوریه که ممکنه منجر به حمله امریکا به سوریه بشه نفع میبره؟ حکومت یا مخالفین؟
  • حامد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    11 1
    به نظرم بهتره درباره استفاده از سلاح شیمیایی با سند و مدرک حرف بزنیم. تا حالا ایران گفته مطمئنه کار مخالفینه! آمریکا و غربی هام گفتن مطمئنا کار اسده! جالب اینجاست که تا حالا هیچ تحقیقی راجع به این حمله اخیر انجام نشده و هیچ کدوم از این کشورها مدرک موثق ندارن! فقط روسیه چند تا عکس ماهواره ای تو شورای امنیت نشون داده که مشخص میکنه بمبها از منطقه تحت کنترل مخالفا شلیک شده. عکسها و فیلمهای منتشر شده هم با اینکه خیلی ناراحت کنندن، ولی قابل استناد نیستن و معلوم نیست که ساختگی نباشن. به نظرم بهتره که تا به دست آمدن شواهد جدید صبر کنیم.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      2 0
      ما صبر میکنیم. ولی گویا امریکا دیگه نمیتونه صبر کنه و بد جوری مشتاق حمله هستش. گویا از خداش بود که کسی این خطر قرمز رو رد کنه و اون کس هر کی که بود خط قرمز رو رد کرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    20 1
    صدام بر علیه مردم ایران و مردم عراق از سلاح شیمیایی بارها استفاده کرد و هزاران نفر رو کشت. امریکا حتی محکوم هم نکرد. حالا چی شده واسه سوریه اول خط قرمز وضع کرد بعد اون خط قرمز رد شد و حالا میخواد حمله کنه؟ قضیه از همون اول مشکوک بود. گویا همه چیز از پیش طراحی شده بود. حالا که حکومت سوریه در اثر جنگ با مخالفین خسته و فرسوده شده امریکا احساس کرده که وقت حمله است و از خط قرمز باید عبور بشه.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      3 1
      موافقم
    • علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 0
      واقعا از سر آگاهی وطن پرستی و انسان دوستی، مرگ بر آمریکا؛ این گرگ وحشی!!
    • محمد A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      4 0
      اون موقعه که بشار اسد گفت نیازمند به کمک بین المللی برای مبارزه با تروریسم هستیم کسی براش دل نسوزوند کری گفت اسد نباید دنیا رو وارد بحث سوریه کنه. حالا که سوریه رو به ارامش میره بحث از حمله نظامی پیش اوردن بشار اسد واقعا شخصیت جالبی داره واقعا تا وقتی که این مطلب رو نخوندم نمیشناختمش. ادم منطقی و میانه رویی هست. حرف هاش خیلی به دلم نشست.
    • بی نام A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      4 0
      غربی ها از بشار اسد غول ساختن. بیچاره ادم بدی نیست. دیکتاتور هم باشه دیکتاتور بدی نیست.