آسمان نوشت:

محمد رضا باهنر ارزیابی خود از رای اعتماد مجلس به کابینه روحانی را چنین بیان می کند:
به عنوان اولین سؤال ارزیابی شما از عملکرد فراکسیون‌های سیاسی مجلس در رأی موافق و مخالف به وزرای پیشنهادی چه بود؟
من فکر می‌کنم فراکسیون‌ها مجموعاً هماهنگی خوبی با هم داشتند، تقریباً روی رأی عدم اعتماد بر دو، سه نفر اجماع بود. البته فراکسیون‌ها نظر‌شان را اعلام رسمی نکردند.
یعنی تصمیم فراکسیونی برای رأی موافق یا مخالف به وزرا به اعضای فراکسیون‌ها اعلام نشده بود؟ فراکسیون‌ها به اعضای خود توصیه‌ای نداشتند؟
توصیه کرده بودند اما نظرشان را اعلام رسمی عمومی نکردند. اخباری که از درون فراکسیون‌ها گرفتیم این بود که روی یکی دو نفر نظر داشتند؛ نتایج آرای به دست آمده هم نشان می‌دهد که آرای مجلس به وزرا فراکسیونی بوده است. روی یکی دو نفر اتفاق نظر وجود داشت و اثرش در نتایج آرا مشخص کرد که تصمیم فراکسیونی بوده است.
به اعتقاد شما فراکسیون اصولگرا تأثیر بیشتری در ساماندهی آرای نمایندگان داشت یا فراکسیون رهروان ولایت؟
من فراکسیونی بحث نمی‌کنم. از من فراکسیونی سؤال نکنید.
چرا؟ دلیل خاصی دارد؟
بله من وارد این مباحث نمی‌شوم.
آقای کوثری در گفت‌وگو با آسمان اعلام کرده در جلسات مشترک دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت روی رأی منفی به دو وزیر اجماع بوده اما برای سه وزیر دیگر اختلاف نظر بین دو فراکسیون وجود داشته است، شما تأیید می‌کنید؟
من نه، اطلاع‌ دقیقی از فراکسیون‌ها ندارم. سؤال غیر‌فراکسیونی اگر دارید بپرسید.
آیا در مجلس و بین نماینده‌ها توافق خاصی برای رأی به تیم اقتصادی دولت وجود داشت. یعنی آرای وزرای اقتصادی برای شما قابل پیش‌بینی و در مقابل رأی منفی به وزرای علوم و آموزش‌وپرورش مشخص بود؟
بله، در مورد وزرایی که رأی بالا آوردند مثل وزیر اقتصاد، وزیر کشور یا وزیر دفاع که مخالفی نداشت؛ نتیجه از ابتدا مشخص بود که با رأی بالا از مجلس اعتماد می‌گیرند. در نتیجه آرا هم دیدیم که تیم اقتصادی رأی بالایی آورد یا در بحث سیاست عمومی وزارتخانه‌هایی همچون وزارت کشور، دفاع و اطلاعات رأی بالا آوردند. وزارت خارجه هم رأی خوبی آورد. مجلس حتی در موضوع فرهنگی هم حساسیت داشت و دیدیم که آقای جنتی رأی آورد؛ آقای نجفی هم تنها یک رأی کم آورد و نزدیک بود که وزیر شود. البته سه گزینه‌ای هم که از مجلس رأی اعتماد نگرفتند افراد و نیرو‌های خوبی بودند و می‌شود از آنها در مسئولیت‌های دیگر استفاده کرد. رأی وزارتخانه‌های آموزشی یک مقدار کم بود که آقای روحانی ان‌شا‌الله وزرا را معرفی می‌کنند و کابینه را تکمیل می‌کنند. ان‌‌شا‌الله بخش آموزشی کابینه هم تکمیل می‌شود. در حال حاضر آقای روحانی سه ماه وقت دارد تا وزرای جدید را مجلس معرفی کند ولی با توجه به شناختی که از آقای روحانی داریم وی معمولاً فرصت‌ها را استفاده می‌کند و فرصت‌سوزی نمی‌کند.
ماجرای نامه‌ای که برخی از نمایندگان می‌گویند با امضای شما در صحن علنی در روز رأی‌گیری پخش شده، چیست؟
براساس آئین‌نامه مجلس برخی اوقات تعیین برخی مصادیق به عهده رئیس جلسه است و اینکه رئیس جلسه تشخیص دهد چه نامه‌ای پخش شود. در هر صورت یک هماهنگی بین رئیس و نواب رئیس در مجلس وجود دارد و تا آنجا که می‌توانیم وحدت رویه داریم.
محتوای آن نامه چه بود؟
خاطرم نیست که محتوای آن نامه چه بود. سؤال دیگری ندارید؟
برخی پیشنهاد تشکیل فراکسیون اعتدال را در مجلس برای تعامل با دولت مطرح کرد‌اند. شما موافق شکل‌گیری این فراکسیون هستید؟
نخیر نیازی نیست.
شما مخالف تشکیل این فراکسیون هستید؟
بله.
چرا؟
در مجلس به تعداد کافی فراکسیون وجود دارد. این بحث‌ها را نمی‌خواهیم بکنم. موفق باشید.

27301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =