ایسنا نوشت:

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: طبق نتایج یک مطالعه جوانان نسبت به پذیرش یا نفی پدیده «ازدواج موقت» دچار تعارض و سردرگمی هستند، به نحوی که 84.5 درصد از جوانان مورد مطالعه در حالی موافق این امر هستند که 62 درصدشان از ترس آبروی خود از آن اجتناب می‌کنند.

محمدتقی حسن‌زاده گفت: طبق پژوهشی که مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در سال 1387 در بین 3000 نفر از جوانان 18 تا 29 ساله در 14 شهر کشور انجام داده است، 62.9 از جوانان جامعه آماری از ترس آبروی خود از ازدواج موقت اجتناب می‌کنند و آن را نوعی هنجارشکنی به شمار می‌آورند.

وی تصریح کرد: جوانان نسبت به ازدواج موقت دچار ابهام هستند به شکلی که نظرات 68 درصد از جوانان مورد مطالعه این است که ازدواج موقت مانعی برای تصمیم‌گیری عجولانه در ازدواج است و در نهایت موجب تشویق به ازدواج دایم می‌شود؛ اما از سوی دیگر در پرسشی دیگر 77.3 درصد نیز بر این عقیده‌اند که ازدواج موقت مضراتی دارد و به طور پنهانی تهدیدی برای خانواده تلقی می‌شود.

وی افزود: این آشفتگی تا آنجا ادامه می‌یابد که در نهایت 74.3 درصد از جامعه آماری، فرهنگ‌سازی را لازمه پیش درآمد طرح ازدواج موقت می‌شناسند و معتقد هستند که فرهنگ‌سازی می‌تواند مشوقی برای ازدواج دایم باشد.

اعتقاد 60 درصد ازجوانان به تاثیرازدواج موقت در کاهش میزان تجاوز به عنف
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه 60 درصد از جوانان جامعه آماری ازدواج موقت را کمکی برای کاهش مشکلات جنسی جامعه می‌دانند و آن را برای جلوگیری از تجاوز به عنف و قتل موثر می‌دانند، اظهار کرد: پاسخگویان صحبت کردن مسئولان جامعه از ازدواج موقت را بیانگر فشار جامعه می‌دانند که هراز گاهی سرباز می‌کند و موجب می‌شود تا مسئولین له یا علیه آن وارد گفت‌وگو شوند.

دیپلمه‌ها بیش از سایر گروه‌های همتای خود، پذیرای ازدواج موقت هستند
وی افزود: بر اساس این پژوهش در مقایسه میزان اثربخشی جنسیت، سن، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل مشاهده شد که تنها در این میان سن به عنوان عامل خنثی و بی‌اثر بر روی نگرش به ازدواج موقت مطرح است و می‌توان ادعا کرد از نظر جوانان جامعه آماری، مردان، مجردین و دیپلمه‌ها بیش از سایر گروه‌های همتای خود، پذیرای ازدواج موقت هستند.

گرایش طبقه مرفه به ازدواج موقت بیشتر است
حسن‌زاده با اشاره به اینکه ازدواج موقت در بین تمام اقشار جامعه دیده می‌شود، تصریح کرد: اما جوانان معتقدند گرایش طبقه مرفه به ازدواج موقت به نسبت سایر اقشار بالاتر بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این پژوهش مردان گرایش بیشتری به ازدواج موقت دارند، اظهار کرد: به نظر جوانان ازدواج موقت در میان افرادی که از لحاظ مذهبی در سطح متوسطی هستند، بیشتر از سایرین وجود دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    در روزگاری که معنای " ازدواج " برای دختران امروزی در " مهریه " خلاصه میشود و اگر مهریه نکنی میگن مرد پا بند زندگی نمیشه! و اگر هم مهریه کنی، تا تقی به توقی میخوره مهریه رو به اجرا میذارن، پس تنهایی شرف داره بخدا !
    • ابراهیمی A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      56 84
      در حال حاضر متاسفانه متد زندگی مشترک بدون ازدواج یا بقولی(partnership) در بین جوانان بخصوص تهرانیها باب شده و جوانان بدون پیوند شرعی و قانونی زیر یک سقف زندگی میکنند که فاجعه بار است. من خودم در کرج شاهدم که به برکت هجوم مهاجران به این شهر و عدم شناخت همسایگان از یکدیگر حتی از واحد کنار دستی جوانانی از تهران می ایند و به عنوان زوج خانه اجاره میکنند و بدون هیچ مشکلی زندگی میکنند. و هنگام اجاره هم هیچ سند ازدواجی ازانان خاسته نمیشود درحالیکه برای یک شب اجاره هتل هم از اشخاص مدارک میخواخند
    • آناهیتا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      96 28
      هیچ آدمی شرفشو نمی فروشه. مگر وقتی که خودش و خونواده اش دارن از گشنگی تلف میشن. حالا چه این رابطه اسمش نا مشروع باشه یا ازدواج موقت از نظر من هیچ فرقی با هم ندارند. اکثر مردها و زنها هم تو جامعه ما نمی تونن قبول کنن با فردی ازدواج کنن که قبلا چنین روابطی داشته حالا چه این رابطه سابق نا مشروع بوده باشه یا یه خط صیغه خونده باشن و اسمشو موقت بذارن! مهریه رو میشه حذف کرد فقط زمانی که چند همسری مردا ممنوع باشه و حق طلاق برای زن و مرد یکسان. اون موقع خیلی از مشکلاتی که الان داریم (و زنها به بهونه آن مهریه رو بالا میگیرن) حل میشه.
    • بی نام FR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      81 45
      من يك سوالي از آقايون منصف كه با مهريه مشكل دارند دارم . تو جامعه اي كه حق طلاق آزادانه با مرده و هرموقع كه مرد بخواد با دليل موجه يا بي دليل به راحتي ميتونه فقط با پرداخت مهريه زنش رو طلاق بده و احيانا بره دنبال ازدواج با يه زن بهتر و جوونتر و خوشگلتر و قانون هم هيچ حمايتي از زن نميكنه ( نمونش رو فرواون داريم تو جامعه ) اون خانم با چه پشتوانه اي غير از مهريه سنگين ميتونه ازدواج كنه ؟ به عنوان يك دختر اعتقاد دارم كه مهريه سنگين براي بسياري از دخترها فقط و فقط پشتوانه رواني براي ازدواجه و نه پشتوانه مالي و اگر قانون طلاق اصلاح بشه مهريه هاي سنگين هم خود به خود اصلاح خواهد شد .
    • بی نام US ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      98 29
      احتمالا 99% كساني كه ازشون سوال شده آقا بودند ! چرا آقايون بايد مخالف باشند ؟! ازدواج موقت بهترين راه براي برطرف كردن نيازهاي جنسيشون هست بدون اينكه بخوان زير بار مسئوليت زندگي برند يا تعهدي رو قبول كنند . اما يه آماري بگيريد از دختراني كه حاضر به ازدواج موقت هستند . من كه به عنوان يك دختر و به خاطر دليلي كه گفتم ازدواج موقت رو توهين به شخصيت زن و بهره برداري جنسي از زن بدون توجه به ساير خواسته هاش ميدونم . ضمن اينكه آقايون بايد توجه كنند كه ازدواج موقت قطعا توي ازدواج دائم بعديشون اثر ميذاره و هر دختري نميتونه اين مساله رو به راحتي قبول كنه . مگر اينكه بخوان مخفي كاري كنن كه اون بحثش جداست !
    • صدای جوانان IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      39 4
      باز هم موشكولي بنام موشكول لاينحل ازدواج
    • میلاد حمیدی A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      68 19
      84.5 درصد جوانان موافق ازدواج موقت؟ و آنوقت بیشترین گرایش هم در خانواده های مرفه! در تیتر تناقض وجود دارد! کلا 15 درصد جوانان در خانواده های مرفه نیستند! سهم این دسته 15 درصد نمی شود! ضمنا آدم پولدار نیازی به ازدواج موقت ندارد. چه مجرد و چه متاهل دخترهای راحت طلب امروزی برایش سر و دست می شکنند و گیس و گیس کشی راه می اندازند
    • میلاد حمیدی خطاب به آناهیتا A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      63 35
      خانم آناهیتا حالا اگر حق طلاق را به زن بدهند اون مرد هوس بازی که می گید نمی رود یک زن زیبا و جوان تر بگیرد؟ بر اساس آمار رسمی 90 درصد طلاقها در حال حاضر به درخواست زنان است و دادن حق طلاق به زنان به تزلزل بیشتر زندگی و افزایش احتمال طلاق می گردد. این را قانون احتمالات در ریاضی تایید می کند. در ثانی حق ازدواج مجدد مردان هم در عقد نامه و هم در قانون مدنی باید با رضایت همسر اول باشد و اگر نباشد زن حق طلاق و تمام حقوق شرعی خود را خواهد داشت. ازدواج موقت و مجدد مرد آنطور که سیاهنمایی شده نیست و با بالا بودن مهریه ها عملا حق طلاق در دست زنان است و فقط اسمش است که حق طلاق با مرد است. عملا اراده شروع و خاتمه زندگی مشترک در دست زنان است. حتی مهریه به ارث هم می رسد و برای مرد خطرناک است...
    • خطاب به ميلاد حميدي ! DE ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      42 36
      شما كلا زن ستيز هستي تو تمام كامنتهات اين مشخصه كسي از اين صحبت نكرد كه حق طلاق رو از آقايون بگيرن و بزارن در اختيار خانمها ! ما ميگيم كه اين حق بايد براي هر دو طرف به طور يكسان باشه و در اختيار هر دو طرف همانطور كه خانمها براي طلاق بايد در دادگاه حاضر بشن و دلايل كافي ارائه بدن براي آقايون هم بايد در دادگاه حاضر بشن و دلايل كافي ارائه بدن و در غير اينصورت هر دو طرف حق طلاق آزاد داشته باشند . ما نميخوايم اينجا جنبش فمينيستي راه بندازيم داريم از عدالت صحبت ميكنيم . بر خلاف شما كه كلا با خانمها مشكل داري ما اگر از حق طلاق عادلانه صحبت ميكنيم به اين علته كه حق طلاق عادلانه نتيجش ميشه مهريه هاي معقول تر و اين نه تنها به نفع زنان بلكه به نفع مردان جامعه هم هست .
    • حطاب به ميلاد حميدي DE ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      27 32
      لطف كن منبع اين آمار رسمي !!! رو اعلام كن ، منتظر جوابت هستم و اگر منبع رسمي براي حرفت نداري كه قطعا نداري لطف كن قبل از كامنت گذاشتن و حقوق زن ها رو زير سوال بردن يكم فك كن بعد كامنت بزار !
    • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      22 13
      يه موضوعي كه توي اين نظرسنجي ها متاسفانه اصلا بهش توجه نميشه و تعميم داده ميشه به كل جامعه ، جامعه آماريه . در اينجا جامعه آماري سه هزار نفره كه تقريبا ميشه ساكنين اين محله اي كه ما داريم توش زندگي ميكنيم ! حالا اينكه چطور يك همچين جامعه آماري رو تعميم ميدن به جمعيت چندين ميليوني جوانان كل كشور خدا ميدونه ! بدتر اينكه از 14 شهر نظرسنجي شده يعني به طور ميانگين از هر شهر 214 نفر !!! كه اين سردرگمي رو بيشتر ميكنه ، اگه همين جامعه آماري فقط متعلق به تهران يا مثلا قم بود بهتر ميشد موضوع رو بررسي كرد .
    • مریم A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      30 35
      آقای میلاد حمیدی حتما به پزشک مراجعه کنید جدی میگم سلامت زندگی آینده ی شما در خطره.خواهرانه گفتم اینو .قبول کنید هیچ خانوم و آقایی که زیر این پست نظر گذاشته اند از همچین جمله ای و با همچین مضمونی استفاده نکردند الا شما "دخترهای راحت طلب امروزی برایش سر و دست میشکنند "؟؟؟؟ بحث رو از دید مادر و خواهر و زن بردار و....خودتون نگاه کنید شاید به نتیجه برسید!
    • دانیل IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      13 4
      شما زنها تا چیزی میشه موضوع رو به مادر و خواهر و خاله و عمه وصل میکنید، قدیمی شده این حقه ها
  • سراب A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    نظر سنجي : اونهايي كه ميگن ازدواج موقت خوبه مثبت بزنن و اونهايي كه ميگن بده منفي بزنن
    • علی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      56 60
      ازدواج موقت برای اینکه تبعات منفی نداشته باشه باید بگونه ای فرهنگ سازی بشه که بعد از ازدواج موقت افراد به راحتی بتوانند همسرشان را معرفی کنند.
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      من با ازدواج موقت دختر و پسر (زن و مرد) مجرد، مشکلی ندارم. اما ازدواج مرد متاهل اصلا برام قابل پذیرش نیست. منظورتون رو از ازدواج موقت روشن تر بگید.
    • محمد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      27 6
      افرین بر هوشت، عجب نظر سنجی قابل اعتماد و مفتی !!
    • ندا IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      3 6
      ازدواج موقت به نفع پسران و به ضرر دختران ست.
  • مجيد IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    88 54
    واقعا ازدواج موقت ميتونه باعث كاهش دغدغه هاي فكري بسياري از جوانان در اين زمينه بشه.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      53 22
      جدا؟! آخرش که چی ؟!!!!
    • امیر IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      35 45
      80درصد امار جرم کم میشه
  • احسان IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    52 7
    به نظر من وقتی ازدواج موقت به هدفی که اسلام میخواد میرسه که ازدواج دائم هم از نظر فرهنگی هم از نظر اقتصادی اسون بشه وگرنه میشه کلاه شرعی و فقط صورت مسئله پاک میشه...
  • محمد رضا شمس A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    73 58
    دوستان :اولا ازدواج موقت از احكام الهي است ونيازي به مخالفت و يا موافقت شما براي اجرا ندارد بلكه اسلام با نگرش عميق به جامعه انساني آنرا تجويز ميكند آنهم با رعايت شرايط.ثانيا باز عده اي نيايند و بگويند اجازه ميدهي خواهر يا دختر خودت ازدواج موقت كند كه اين مغلطه است زيرا ازدواج براي زنان بي سرپرست و يا ناتوان در مخارج زندگي و يا احيانا زناني است كه به هر دليل شرايط ازدواج دائم برايشان مهيا نميشود تا از آلوده شدن آنان به گناه جلوگيري كند.در حقيقت ازدواج موقت براي قانونمند كردن روابط جنسي ميان زن و مردي كه امكان ازدواج ندارند و ممكن است به فحشا كشيده شوند تجويز شده تادر جامعه حتي الامكان از بي بند وباري و جرايم جنسي كم شود.اين اوج نگرش ريشه ياب مسائل در مكتب اسلام است .(به جاي راه حل هاي سطحي!)
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      23 29
      دیدگاه خیلی خوبیه
    • رضا A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      55 17
      سلام به محمد رضا شمس اولا در قرآن حکم محکمی در مورد صیغه نیومده یک بار از کلمه متعه استفاده شده که می تونید به معنای بهره بردن اون رو ترجمه کنید . اگه هم صیغه باشه پس بقیه احکامش کو؟ ....................................... دوما در سوره نور اومد جوانان خود را مزدوج کنید و اگه نمی تونند ازدواج کنند باید عفت پیشه کنند اگه صیغه درست بود می فرمودند که بروند صیغه کنند ....................................... سوما در قران اومده که مردان 4 زن می توانند اختیار کنند اگه صیغه درست باشه افراد می توانند 4000 زن هم که خواستند با مدت 99 سال صیغه کنند ....................................... از خبرآنلاین خواهش دارم نظر بنده را چاپ کنند شاید کسی جوابی داشته باشد!
    • ابراهیمی A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      12 22
      رضا عزیز اولین احکام شرعی 4 منبع دارن که یکیشون قران و منابعی هم داریم مثل عقل و سنت و اجماع . لفظ نکاح در قران اطلاق داره و مقید به دائم یا موقت نیست. سنت پیامبر که یک نمود ان در غزوات بوده تصریح داره بر جواز متعه. اتفاقا لفظی شما از قران بهش اشاره کردی پیش بقیه ادله اثبات متعه در درجه چندم قرار داره. شبهات شما رو قبلا اهل سنت به کرات مطرح کردن اما هیچ استدلالی به غیر از مخالفت خلیفه دوم براش نیاوردن. متعه از نظر شرع ما مسلمه اما اجراش به نظر جمهور مردم برمیگرده
    • رضا US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      23 5
      با تشکر از برادرم عزیزم ابراهیمی ................ خوب اگه این جوریه اون جا هم که قرآن گفته می تونید 4 تا زن داشته باشید در مورد زن صیغه ای هم صدق می کنه . درسته ؟؟؟؟ نمی شه که هر جا خواستیم ازدواج رو دائم معنی کنیم هر جا که خواستیم هر دو اون رو معنی کنیم هر جا هم خواستیم اون رو صیغه معرفی کنیم . ....................دلیل این هم که در قرآن داستانهای تاریخی نقل شده این هستش که خداوند داره به صورت واضح به بشر می گه : تاریخ حجت محسوب نمی شه بنابراین در قرآن داستانهای تاریخی دوباره اومده تا برای بشر حجت بشن ............ خود امامان عزیز و دوست داشتنی ما هم فرمودند که اگر کلامی از ما مخالف وحی و عقل تان شنیدید قبول نکنید . با تشکر از خبر آنلاین
    • ابرهیمی A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      4 24
      اقا رضا حجیت قران برا یه زمان محدود نیست. دوما از امام صادق. روایت صحیح نقل شده که در جواب تعداد متعه فرمودند (کم من شیت) یعنی هر قدر که خاستید که روایت صحیح برای ما اقناع عقلی میاره
    • رضا A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 0
      سلام. اتفاقا من هم دارم می گم چون حجیت قرآن برای یک زمان محدود نیست و برای همیشه است بنابراین خداوند داستانهای تاریخی را در قرآن آورده تا حجیت پیدا کنند . البته این رو هم بگم امروز خیلی از پرونده های مربوط به تجاوز عنف رو با پزشکی قانونی و علم روز ، قاضی حکم می ده که خوب البته این به معنای رد حکم قرآن یعنی آوردن 4 شاهد نیست . اما علم روز به روشن شدن این قضیه کمک می کند . بنابراین شما باید شرایط امروز رو هم در نظر بگیرید . امروز بیماریهایی مثل ایدز وجود داره که با تماس جنسی قابل انتقال هست بیماریهایی مثل هپاتیت وجود داره و ...
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    46 27
    الان مهریه برای بعضی از خانمها حکم درامد زایی رو داره بنحوی که با به اجرا گذاشتن مهریه برای خود درامد ثابتی ایجاد کرده اند که همین امر پسرا رو برا ازدواج بی میل کرده پس باید در رشد فرهنگی جامعه چه از خانواده چه دولت تجدید نظر کرد
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      48 7
      آخه بیشتر پسرای ایرانی پولشون کجا بود که دخترا بخوان از راه مهریه پول دربیارن...بیشتر پسرای مجرد پول یه نامزدی رو هم ندارن...
  • بی نام FI ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    28 71
    وقتی شرع مقدس اسلام تجویزنموده حتمابه نفع مردم وجامعه است اماممکنه ماازدرک ان عاجزباشیم
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      23 4
      شرع مقدس اسلام برای شرایط بسیار خاص و محدودی تجویز کرده.
  • بي نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    63 14
    همش درباره مهريه هاي بالا صحبت مي شه . آره ، قبول دارم كه نبايد اين شكلي باشه ، اما تو شرايط جامعه ما آيا آقايوني كه تمايل به ازدواج دائم دارند قبول مي كنند با دختري كه قبلا ازدواج موقت داشته ازدواج دائم كنند يا اون خانم بايد دائماً در مظان اتهام باشه؟!
    • مهدی A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      43 84
      آره. من حاضرم با دختری ازدواج کنم که ده بار هم ازدواج کرده باشه! اما آدم باشه. انسان باشه. زن زندگی باشه. دنبال مهریه نباشه. بگو خب!
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      46 12
      جناب مهدی اگر همچین خانمی آدم باشه. انسان باشه. زن زندگی باشه. ازدواج هاش هیچ وقت به ده نمیرسه و چه بسا در همون ازدواج اول به موفقیت میرسه و زندگیش تثبیت میشه.
    • بی نام FR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      50 18
      جناب بي نام خانمهاي بسياري هستند كه آدمند ،‌ انسانند و زن زندگي اما با مردهايي ازدواج ميكنند كه آدم ، انسان و مرد زندگي نيستند و در نتيجه ي حق طلاق آزاد آقايون عنوان زن مطلقه رو ميگيرند و از جامعه طرد ميشوند .
    • بی نام FR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      32 16
      جناب بي نام خانمهاي بسياري هستند كه آدمند ،‌ انسانند و زن زندگي اما با مردهايي ازدواج ميكنند كه آدم ، انسان و مرد زندگي نيستند و در نتيجه ي حق طلاق آزاد آقايون عنوان زن مطلقه رو ميگيرند و از جامعه طرد ميشوند .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    52 42
    امروزه بسیاری از پسر و دخترها با هم رابطه جنسی دارند. ازدواج موقت باعث میشود همین رابطه باشد بدون احساس گناه. احساس گناه زمینه ساز بسیاری از مشکلات روحی و اخلاقی جامعه است.
    • بی نام DE ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      55 15
      جدا ؟ راه حل شما اينه ؟ مشكل امروز جامعه ما احساس گناه داشتن يا نداشتنه ؟ بعد كسي كه با صد نفر بدون احساس گناه رابطه جنسي داشته تحت عنوان ازدواج موقت يا روابط نامشروع يا هر عنوان ديگه اي چطور بعدا ميتونه يه عمر به يك نفر و يك خانواده متعهد بمونه ؟ و اصلا چه نيازي هست كه بخواد ازدواج دائم بكنه و تشكيل خانواده بده ؟ همينجوري تا آخر عمرش به ازدواج هاي موقت پي در پي ادامه ميده بدون احساس گناه ... يك لحظه فكر كرديد كه ترويج ازدواج موقت در دراز مدت جامعه ما رو به چه سمتي ميكشونه ؟
    • حامد A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      17 6
      عزیز من از طرف خودت حرف بزن. یعنی چی که میگی «امروزه بسیاری از پسر و دخترها با هم رابطه جنسی دارند». شاید یه عده داشته باشن یا شاید بشه گفت که این اتفاق در حال گسترشه، ولی دیگه «بسیاری از پسر و دخترها» زیاده رویه انصافا.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    43 5
    به جای ترویج ازدواج موقت ازدواج هایی رو که با هدف دائم صورت میگیره تسهیل کنید. و همینطور طلاق ها رو. جوان ها باید بتونن بدون ترس و نگرانی و با هزینه کم ازدواج کنند و اگر قادر به ادامه زندگی مشترک نبودند بدون ترس و نگرانی و با هزینه کم جدا شوند. لطفا با مطرح کردن موضوع ازدواج موقت زمینه های فساد رو فراهم نیاورید.
    • یه جگر سوخته IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      2 0
      ببیین شخص محترم . زنا و روابط نامشروع از قبل دانشگاه شروع میشه تو دانشگاه به اوج خودش میرسه .اینو هر کس که دبیرستان و دانشگاه رفته باشه میدونه . پس اگر این زنا ها رو به صیغه تبدیل نکنیم کم کاری کردیم . نه اینکه بگیم :آقا ازدواج موقت اصلا لازم نیست و مهریه ها رو بیارین پایین و ازدواج دائم کنید و عل و بل و از این حرفا. ببین آیا در یک محیط ایده آل زندگی میکنی یا در یک دریا ی مواج.؟در دریای مواج .پس باید به تناسب لحظه تصمیم گرفت وگرنه در دریای گناه غرق میشی. فکر کنم واضح گفتم.
  • مریم A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    60 16
    من چیزی ندارم برای گفتن.این بحث به نظرم فوق العاده ناراحت کننده ست.ازدواج موقت! رابطه جنسی بدون هیچ علاقه و تعهدی .
    • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      55 35
      کی گفته اینو؟ من نمی دونم وقتی این همه آدم دوست پسر و دوست دختر دارن کسی ککش هم نمی گزه که فعل حرام داره اتفاق می افته. نوبت به یه رابطه حلال که میرسه همه نگران عفت عمومی و این چیزها میشن. دوستان، کسی که بخواد نیاز جنس اش رو رفع کنه، لنگ موافقت یا مخالفت من و شما نمی مونه. میره کار خودشو می کنه. چه بهتر ما شرایط رو طوری بچینیم که انسان ها برای ارضای مهمترین و غلیظ ترین غریزه شان، مرتکب فعل حرام نشن.
  • اردلان A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    31 12
    این کار عاقبت به خیری نداره . می گم نداره بگو خب .
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    48 23
    فرق ازدواج موقت با روابط ازاد چيه واقعا؟ چرا صورت مساله رو پاك ميكنيد؟ از نظر من براي مجردين هيچ كدومش بد نيست.اما براي متاهلين(كه البته فقط مرد متاهل رو شامل ميشه)نام جز خيانت نداره.و فقط به ضرر زنه
    • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      15 25
      ازدواج موقت با روابط آزاد کاملا در تضاد است. شما اگر دقت کرده باشید، اغلب کسانی که معتقد به روابط آزاد و بلکه بی بند و بار هستند، با ازدواج موقت مخالفت می کنند. شاید در ظاهر این دو هیچ تفاوتی با هم نداشته باشند، اما روح این دو متفاوت است. ارتباط جنسی میان یک زن و شوهر (که خیلی همدیگر را دوست دارند) و ارتباط جنسی میان یک زن مرد نامحرم ( که آنها هم اتفاقا خیلی همدیگر را دوست دارند) چه تفاوتی از لحاظ ظاهری دارد. فعل هر دو یکی است. اما روح این دو ارتباط و ماهیتن این دو متفاوت است. اسم یکی ازدواج است و اسم یکی زنا.
  • ناهيد A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    13 18
    ازدواج موقت سنتي است كه با توجه به سخت شدن ازدواج دائمي در پاره اي از جهات مي تواند موثر واقع شود البته با شرايط خاص كه باعث سو استفاده افراد سودجو نشود 1- براي پسران و دختران مجرد كه شرايط ازدواج دائم را نداشته با توجه به شرايط سني بعنوان مثال پسران بالاي 45 سال و دختران بالاي 35 سال 2 - براي مردان و زنان كه همسران خود را از دست داده باشند و در صورت تمايل و داشتن شرايط - و ديگر شرايط خاص ديگر كه نه زن و نه مرد متضرر شود
  • مهدي A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    28 34
    به نظر بنده اگر ميزان مهريه را كم كنند ( مثلا 12 سكه) و توقعات زنان در ازدواج كمتر شود و بجاي گرفتن عروسي با يك سفر به مشهد ختم به خير شود و قناعت بيشتر مطمئنا ديگر اين ازدواج دائم است كه ازدواج موقت را از دور خارج مي كند
    • بی نام DE ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      53 14
      بد نگذره بهتون آقا مهدي ؟! ميخواين كلا مهريه رو حذف كنن ؟ به نظر من هم اگر حق طلاق آزاد و چند همسري مرد رو حذق كنند امنيت رواني خانمها بالاتر ميره در نتيجه توقعاتشون مياد پايينتر و آمار ازدواج دائم موفق ميره بالاتر .
    • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      18 12
      این رسم بد افتاده تو جامعه ی ما! کسی که هدیه میده میزان هدیه رو انتخاب می کنه نه کسی که هدیه می گیره! همون 12 تا سکه خیلی هم کافی و شاید زیاد هم هست. بی نام شما هم نگران نباش حق طلاق و حق چند همسری توی ایران تشریفاتییییییییییییییییییییییییییییییییییه! مرد بیچاره هیچ حقی نداره، بلکه این زنان هستند که با مهریه های سنگین و توقعات غیر واقعی خانواده رو ویران می کنن. یک نفر بهم بگو که دو تا همسر داشته باشه؟
    • بی نام FR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 7
      بله بي نام گرامي اگه به چشم هديه بهش نگاه كنيم حق رو به شما ميدم ولي مهريه براي من و دختراني مثل من بيشتر جنبه پشتوانه رواني داره . من سوالي رو توي كامنت چهارم همين صفحه از آقايون منصف پرسيدم "من يك سوالي از آقايون منصف كه با مهريه مشكل دارند دارم ... " ولي هيچ كسي هيچ جوابي براش نداشت ، شما كه ظاهرا معتدل تر از بقيه آقايون به نظر ميرسي ميتوني جوابي به اين ابهام من بدي و يك لحظه خودت رو بزاري جاي دخترها و بگي اگه جاي ما بودي چيكار ميكردي ؟!
  • لطفا منتشر کن A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    49 7
    اقایون ازدواج موقت با خواهر دیگران رو بر میتابند. ازدواج موقت دیگران با خواهر خود رو نه. قبول کنید که تقریبا همه ما همینطور هستیم. بنابر این ازدواج موقت رو یک طرفه میخوایم که ممکن نیست. چند پدر رو میشناسید که حاضر باشند دخترشون مثلا برای دو روز همسر کسی بشه؟ حقیقت اینه که در جامعه ما نمیشه به این سادگی ها ازدواج موقت رو رواج داد. بهترین راه تسهیل ازدواج هایی است که با هدف دائم انجام میگیرند. و همینطور تسهیل طلاق ها. جوانان باید بتونن بدون نیاز به صرف هزینه بالا ازدواج کنند و اگر نتونستن زندگی کنن بدون صرف هزینه بالا طلاق بگیرند.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      16 2
      بسیار سنجیده بود و نکته ی خوبی بود
    • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      3 14
      برادر سر قضیه یا ته قضیه . هر کسی زندگی خودش رو داره و خودش برای زندگیش تصمیم میگیره . هر کسی برادر یا خواهر داره برای خودشه .
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    34 6
    کلا ازدواج موقت با دختران جوان چیز خوبی نیست. اصلا خوب نیست در جامعه ما تحت این عنوان ازدواج موقت خانم ها تبدیل بشن به کالای جنسی و ابزار کامرانی اقایون. دختر دلش میخواد ازدواج کنه. خانه دار بشه بچه دار بشه. در کنار خانوادش به تحصیل و کار بپردازه. نه این که هر روز اسباب بازی یه مردی باشه. اصلا این توهین به شخصیت زنه. خواهش میکنم اقایونی که اینجا کامنت میزارن اینقدر فقط از دید جنسی به همه چیز ناه نکنن. خواسته های خانم ها رو ای وسط فراموش نکنید. راه حل فراهم اوردن امکان ازدواج اسان و کم هزینه است. و برای این کار باید فرهنگ سازی کنیم. سخت نگیریم. خب مشکل اقتصادی زیاده. انتظارات اقتصادی بالا از اقایون هم نباید داشت.
    • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 5
      خیلی ممنون،من هم نظرم اینه که قوانین جامعه مااز لحاظ ندادن حق طلاق به خانمها،ارثیه،تکفل فرزندان و...خیلی ناعادلانست وکسی هم به روی خودش نمیاره.متاسفم برای مسئولان مردی که به خودشون فکر می کنن این وسط.بانظر خانم ناهیدهم موافقم.ازدواج موقت اگه شرایط داشته باشه وواقعاً از لحاظ روانشناسی وجامعه شناسی کارشناسی بشه ممکنه برای بعضیها کارگشا باشه.البته تعدادشون زیادنیست.
  • اصغر A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    26 0
    حل مساله ازدواج کاملا مشخص هستش .... اون هم این هست که خانم و آقایی که می خوان ازدواج رسم های مسخره ای مثل جحاز و مهریه سنگین و طلا و مراسم رو بندازن دور...... خود دو نفر از خریدن قاشق های خونه شون شروع کنند تا بقیه نیازهای زندگی شون . این جور زندگی خیلی شیرین تر هم میشه . تمام این چشم و هم چشمی ها به خاطر این جحاز ها و مهریه هاست . اما متاسفانه گویا عالمی پیدا نمی شه که قصد نابود کردن این رسم و رسومات مسخره رو داشته باشه . و جوانها هم چنان در حال پیر شدن ...
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      11 3
      ای گفتی. ازدواج موقت راح حل نیست. حذف این رسم و رسومات پر هزینه بهترین راح حله.
  • علیرضا A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    20 3
    جوانهای عزیز ، جوانی تون رو از دست ندید ازدواج کنید مگه حتما باید خانم شما جحاز داشته باشه جوانها ازدواج کنید مگه حتما شوهر شما باید خونه داشته باشه . خود همراهی دو نفر و خود آرامش داشتن دو نفر در کنار همدیگه می تونه همه چی رو به شما بده . فرصت رو از دست ندید رسم و رسوم مسخره رو بندازید دور . خودتون برای خودتون آستین بالا بزنید
  • رضا A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    18 13
    در این اوضاعی که سن ازدواج 40 سال! شده ازدواج موقت بهترین راهکاره تا مخصوصا پسر ها یک بار زندگی مشترک رو تجربه کنند تا خیال پردازیشون تموم شه و ببینن زن بیشتر از خوشی دردسر داره! این کار علاوه بر آن از فشارهای درونی ویرانگر دو طرف و رفتن به سمت فساد رو هم از دو طرف بسیار کاهش میده.
    • بی نام DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      24 13
      شما زن و ازدواج موقت رو فقط به خاطر كاهش خيال پردازي هاي مرد ميخوايد ؟! از اين احترامي كه براي زنان جامعتون قائليد واقعا متشكرم ...
  • یسنا A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    17 19
    اقایون بی ظرفیت اقایون بی جنبه اقایون ندید بدید اقایون فقط دنبال........ عجب مرد بودنم چقد مفته یعنی مفتم نمی ارزه اینجور مردا بودن!!!!
  • آرش IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    14 1
    همیشه اگثر ما ایرانی ها بدون مطالعه و تحقیق نظر خودمون رو میگیم!! یکم ترمزززز اولا صیغه یا متعه یا ازدواج موقت آیه صریح تو قرآن داره و همچنین احادیث قوی محکم با اسناد ایه مذکرو را در مورد ازدواج موقت می دونن چه در منابع سنت چه شیعه که در سنت در کتب صحیحینشون با اسناد محکم هست که این عمل تا دوره خلیفه عمر بوده و خلیفه به رای خودش اون را برداشته دوما صیغه یعنی قانون مند کردن یک رابطه جنسی طبق یک قرارداد که خیلی مزایا داره (دین با این حرفش این نیاز جنسی بشر رو تایید کرده و عینا مطمئن بوده که در خیلی جاهه به انحطاط میره پس یک راه حل داده مزایای صیغه یکیش اینه که اگه در این رابطه فرزندی به دنیا بیاد پس اون فرزند والدینش مشخصه و همچنین حقوق مادر و فرزندش رو تضمیین میکنه
  • آرش IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    11 4
    سوما صیغه برای زنان بیوه و دخترانی هست که توانایی ازدواج ندارن و همچنین مردانی که مشکل مالی یا ... دارند همچنین صیغه در دختران باید با اجازه پدر دختر باشه چهارما این از نسل حرام زاده جلوگیری میکنه که خودش از خیلی مشکلات در اجتماع جلوگیری میکنه پس بحث تربیت فرزند هم توش رعایت شده پنجم این که هر زن ودختری بعد هر صیغه اجازه نداره تا چهل روز فکر کنم صیغه یا ازدواج دایم کنه تا وضعیتش معلوم بشه ششم ازدواج دایم با موقت فرق زبادی داره تو ازدواج دایم عشق و محبت و خانواده بحثش هست ولی صیغه معمولا بیشتر نیاز جنسی هون عده مذکور هست پس ازدواج موقت جایگزین دایم نیستش بلکه موقت بیشتر یک راه حل برای جلوگیری از انحطاط جامعه هستش هفتم هرکس که سالم هستش و ازدواج نکنه به رحمت خدا شک کرده. وسلام دوستان
  • zahra IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    18 9
    ازدواج موقت فقط واسه دختراییه که سنشون رفته بالا مثلا بالای 27 و امکان ازدواج ندارن و از لحاظ روحی تحت فشارن این ازدواجم نباید با مرد مجرد انجام بشه چون اینجا دیگه به دختر توهین میشه چون ازش بهره کشی جنسی میشه بعد طرف میره یه دختر کم سن و سال میگیره. اینجا گزینه مناسب یه مرد متاهله که زنش نتونه جوابگوی نیازهای جنسی شوهرش باشه که دراینصورت نیازی به اجازه زن نیست و درصورتیکه مرد امکانات و ثروت کافی داشته باشه حتی واسه ازدواج دوم ودایم هم هیچ نیازی به اجازه اون زن که به احتمال زیاد بخاطر موقعیت خوب باباش تونسته ازدواج کنه یا سر مردو کلاه گذاشته زرنگی کرده نیست.عمر کوتاهه نباید بخاطر یه ازدواج جووانا تا این حدتحت فشار باشن مخصوصا دخترا
  • فریبا EU ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    5 9
    لطفا این قدر آیه و قران نیارید که ازدواج موقت یا هر اسم دیگری که مناسبترین راه حله . منطقی و انسانی به مسئله نگاه کنید که آیا موضوع ارضاء نیاز جنسی است صرفاً؟؟؟ ازدواج چه موقت چه دائم مهمترین مسئله زندگی هر کسیه اگر میخواهید نیاز جنسی برطرف شه لطفا اسم شریعت و قرآن نیارید و شرعی اش نکنید ازدواج جدای از این مسائله .اگر دو نفر همدیگر رو بخواهند شما خیالاتان راحت بدون این عنوان شرعی هم با هم ارتباط خواهند داشت.
  • فرخ IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    10 1
    دخترانی که سنشان بالا رفته و نزدیک 30 سال شده، لطفا با اندکی واقع بینی(اندکی فقط اندکی)، تن به ازدواج موقت در برابر مهر معلوم و مدت معلوم کنند. متاسفانه در اطرافیان من اتفاق افتاده که دخترها نسبت به گرفتن پول از آقا پسر هنگام صیغه اقدام کرده اند و تنها صیغه را در گرفتن پول یا شارژ تلفن همراه از مرد دیده اند!!!!!
  • خانم IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    13 8
    وقتی مردی مدام صیغه میکنه فرقش با یه فرد هرزه چیه؟همچین فردی میتونه زندگیه دایم تشکیل بده؟درحالیکه طبق روایت اعلام شده خداازکسی که مدامازدواج کنه وجدابشه کراهتداره توصیغه همینه اینهمه توصیه به زنان میکنند اینطور باشید اونطور باشید تامردان از امتیازات قانئنی خو.د سو استفاده نکنند به هر آب وآتشی خودشونو زدند ولی باز مردان خیانت کردند سواستفاده کردن به همین دلیل تبدیل به کارت اعتباری شدند وقتی ملاک مرد ایرانی فقط زیبایی باکره بودن ...وغیره است وهمیشه به دنبال موقعیت های بالاتر از خودشون هستند چرا انتظار دارند با احترام وانصام باهشون برخوردبشه حالا خوبه مهریه رو نمیدید موقع قسطشم فراری هست وقتی هیچ حقی برای زن قایل نیستید واحترام بهش نمیذارید وفقط وسیله بهر هکشیش کردید انتظار احترام نداشته باشید
  • رضا IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    6 0
    مردانی که درزندگی باهمسردائم خود درتمام زمینه های زناشویی مشکل خاصی ندارند دنبال اذدواج موقت نمیروند .این امرمیتواند پایه زندگی راسست نمایدوبیشتر منجر به متلاشی شدن زندگی گرایش پیدا میکند.طی نظر خواهی که از اقایان شده 99درصد انها برای ازدواج میمرند.اما ازدواج موقت مال همه نیست بایدشرایطش وجودداشته باشه ها.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 1
    +