روایت دغدغه‌‌های ناشران و کتابفروشان در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت که حضور یک نماینده از ناشران و کتابفروشان در شورای سیاستگذاری بخش نشر وزارت ارشاد ضروری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نادر قدیانی به نمایندگی از سوی جامعه ناشران و کتابفروشان در مراسم معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت. 

این مراسم روز پنجشنبه 31 مرداد برگزار شد و در آن غلامحسین امیرخانی به نمایندگی از سوی هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی (اینجا)، ایرج راد به نمایندگی از سوی اهلی تئاتر(اینجا) و حمیدرضا نوربخش به نماینگی از سوی جامعه موسیقی (اینجا) سخن گفتند.

قدیانی با اشاره به این که 5 دقیقه زمان دارد تا در این جمع صحبت کند، گفت که در این فرصت کوتاه به صورت مختصر مسائلی را به استحضار می رسانم.

به اعتقاد این ناشرتوسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، پایین بودن تیراژ کتاب با وجود تعداد عناوین قابل قبول و حفظ نیروی انسانی و خلاق در بین ناشران، نویسندگان، مترجمان از جمله مشکلات پیش روی ناشران و کتابفروشان است.

او گفت که درخشش‌هایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این حوزه پدیدار شد، اما به دلیل اقتصاد ضعیف صنعت نشر در حال حاضر بروز و ظهورشان با مشکل مواجه شده است.

قدیانی با بیان این مطلب که یکی از مسائل مهم حوزه نشر، معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان است گفت:« این مساله  آخرین مرحله کاری خود را طی می‌کند و امیدواریم به تصویب برسد و ابلاغ شود.»

به گفته قدیانی در حال حاضر تنها 500 کتابفروشی در سطح شهر تهران فعال است. قدیانی شرایط جاری و تحریم‌هایی که بر کشورمان تحمیل شده را یادآور شد و خطاب به وزیر ارشاد گفت: «در حال حاضر به هیچ عنوان انتظار نداریم که مشکل کاغذ در کوتاه مدت رفع شود، اما توقع داریم ثبات نسبی در بازار حاکم شود و با همکاری وزارت  صنعت، معدن و تجارت سهمیه ارزی ویژه‌ای برای ناشران در نظر گرفته شود.»

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به ضرورت ایجاد و گسترش ویترین عرضه محصولات فرهنگی در کشور اشاره کرد و افزود: « تحقق این موضوع نیازمند ارائه یک لایحه فرهنگی به مجلس  و تصویب آن است.»

او گفت :«سال‌هاست که ما منتظر مصوبه هیئت وزیران در این زمینه هستیم.»

مکان نمایشگاه کتاب تهران یکی دیگر از دغدغه های این ناشر بود؛«نمایشگاه کتاب تهران با عمر 26 ساله‌اش به یک خیزش فرهنگی تبدیل شده وانتظار می‌رود در مورد مکان آن فکری اساسی صورت بگیرد.»

او از وزیر ارشاد خواست تا نماینده‌ای از ناشران در شورای سیاستگذاری وزارت ارشاد در حوزه کتاب و نشر و  هیات خرید کتاب حضور داشته باشد.

به گفته قدیانی در دوران  احمد مسجدجامعی یک شورای مشورتی با حضور کارشناسان و فعالان حوزه نشر شکل گرفته بود که حداقل 20 روز یک بار تشکیل جلسه می‌داد و ساستگذاری ها در مشورت با اهالی این حوزه صورت می‌گرفت، اما در این سال‌‌ها شورای یاد شده از بین رفت و تصمیم‌‌گیری‌ها اصولا یک سویه بود. او ابراز امیدواری کرد که این شورا دوباره احیاء شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =