با گذشت ۶۰ سال از سرنگونی دولت محمد مصدق به دست ارتش، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سیا، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد.

بی بی سی فارسی با انتشار دو تصویر نوشت: پیش از این بحث‌های زیادی درباره نقش آمریکا و بریتانیا در طراحی و حمایت از این کودتا صورت گرفته بوده، اما این اولین بار است که سیا اذعان می‌کند در کودتا علیه مصدق دست داشته است.

در اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند ارجاعاتی به رمز آژاکس وجود دارد. آژاکس رمز عملیات آمریکایی‌ها در کودتای ٢٨ مرداد بود. این اسناد از جمله شامل پرونده‌های کاری کرمیت روزولت، مامور اطلاعاتی ارشد آمریکا در خاورمیانه و ایران نیز هستند.

بخشی از اسناد سیا درباره ایران که به مقطع کودتا مربوط می‌شوند در دهه ۱۹۶۰ از میان رفته‌اند، سیا ادعا می‌کند در بایگانی‌های امن خود جای کافی برای نگهداری آنها نداشته است.

سیا در کلیک مقدمه یکی از سندهای به تازگی منتشرشده که متعلق به سال ١٩۵۴ است می‌نویسد: "در پایان ١۹۵۲ روشن بود که دولت مصدق نمی‌تواند با کشورهای غربی که منافعی در ایران دارند به توافقی نفتی برسد."

"هدف عملیات آژاکس سرنگونی دولت محمد مصدق، بازسازی منزلت و قدرت و شاه و جایگزینی دولت مصدق با دولتی بود که ایران را با سیاست‌هایی سازنده اداره کند."

بنا به این سند همچنین هدف کودتا این بوده که دولتی بر سر کار بیاید که دولت‌های غربی بتوانند درباره بازار نفت با آن به توافق برسند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    8 4
    بی بی سی مستند یه مورچه رو میسازه توی حلقش هم نشون میده اما مستند مصدق رو نشون داد نفهمیدیم نفت رو چطوری ملی کرد ، عقده ای تشریف دارن
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    11 9
    خدا انگلیس و امریکا رو لعنت کنه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    7 0
    نه که خودمون نمیدونستیم! بعد امروز از یک طرف با پادشاهان و شیوخ خود فروخته جهان عرب روابط بسیار گرمی داره و از اون طرف تا اسم ایران میاد فریاد دمکراسی خواهیش گوش فلک رو کر میکنه. جالب اینجاست بعضی افراد نادان این اشک های تمساح رو باور میکنند. بله امریکا و انگلیس کودتای 28 مرداد رو راه انداختند و اگر مجال یابند این کار رو باز هم خواهند کرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    17 2
    بله امریکا کودتای 28 مرداد رو 60 سال پیش کلید زد. اما شما شیر اینترنت رو چرا امروز و در شصتمین سالگرد این روز تاریخی تا ته چرخاندید؟ بر پایه چه استدلال و منطقی؟ اینترنتم داغون شده. با بدبختی سایت ها باز میشه. ولی تجربه بهم گفت نمیخواد اخبار رو ببینی شاید در مورد حمله کوسه ها یا اصابت لنگر کشتی ها به کابل های فیبر نوری خبری درج شده باشه. تقویم رو ببین.
  • بی نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    10 3
    آمریکا همیشه دنبال منافع خودشه و از هیچ اقدامی هم ابایی نداره.حتی اگ اون اقدام از بین بردن ی حکومت مردمی باشه یا حتی کشتن هزاران انسان بیگناه در هیروشیما....
  • ایرانی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    12 1
    با سلام - دوستان هرگز از نقش اصلی روباه پیر انگلیس خبیث شریر غفلت نکنید ، سر شاپور ریپورتر از ام آی 6 همه کاره طراحی 28 مرداد بود ، آمریکا بیشتر تدارکاتچی بود !
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    7 7
    من هنوز برام يک سواله که آيا ايران در مقطعی که انگليس و روسيه داشتند ايران راتکه تکه می کردند وما هم از مزايای و ذخاير نفت خود به دليل عقب ماندگی از غرب هيچ اطلاعی نداشتيم ، می توانستيم يک کشور مستقل و ضد غرب وشرق باشيم ؟ آيا درآن مقاطع (1310 -1330 ) ما آيا انتخابی غير از روسيه ؛ انگليس ؛ آلمان ؛ آمريکا داشتيم ؟ آيا در سال 1330 ما گزينه ائی بهتر از آمريکا داشتيم ؟ انگليس که حسابشو پس داده بود . روسيه هم که با حزب توده هيچ گزينه خوبی نبود آخه پس چرا مصدق نتونست ويا نخواست يک مذاکره اصولی ومنطقی با آمريکا بکنه و مسير تاريخ رو عوض کنه . چرا به دام روسيه وحزب توده افتاد . خوب وقتی مصدق نتونست مفهوم سياست برد برد آمريکا رو درک کنه طبيعی اينه که آمريکا به دنبال کسی بگرده که قوانين بازی رو بدونه ..