ارواحی که با فیلم‌برداری 10,000 فریم بر ثانیه شکار شدند

جیسون آهرنز از پژوهشگران دانشگاه آلاسکا که برای شکار پدیده اسپریت (روح) در جو میانی زمین در پروازی ارتفاع بالا به سر می‌‎برد، این نمای زیبا را از این پدیده ثبت کرده است.

اسپریت نوعی تخلیه الکتریکی عجیب است که به سوی فضا اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در تصویر هم مشاهده می‎کنید، این صاعقه‌های عجیب در بالا سرخ‌رنگ و در پایین ارغوانی هستند. آنها طی چند هزارم ثانیه اتفاق ‌می‌افتند و به همین دلیل مشاهده آنها جز با دوربین‌های فیلم‎برداری پرسرعت که در هر ثانیه چند هزار عکس را ثبت می‌کنند، امکان‌پذیر نیست.

همین زمان بسیار اندک وقوع این پدیده باعث شده که ماهیت و مکانیسم این پدیده هنوز مشخص نباشد. اسپریت نخستین بار در سال 1989/1368 کشف شد، وقتی که پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا که مشغول تصویربرداری از رعد و برق بودند، صاعقه‌های سرخ‌رنگ عجیبی را بر فراز آنها و در جهت عکس مشاهده کردند. هنوز مشخص نیست ماهیت این پدیده انتقال انرژی چیست و تاثیر آن بر فضای جو میانی تا چه اندازه است.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

• بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    شاید بده بستانی از انرژی بین زمین و فضا باشد یک جور انتقال انرژی جهت ادامه حیات. آبا می شود به کمک اش حیات اخروی را ثابت کرد؟ نمی دانیم باید در آینده این خط انرژی را دنبال کرد و دید کجا می رود. به چه تبدیل می شود و ... راستی معراج نامه را یک بار بخوانید از این پدیده اسم آورده شده است. عجیب نیست؟
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      دوست عزیز، هر چیزی رو به دین و مذهب ارتباط ندید.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      خدایا چقدر ما باهوشیم! بابا اینا اسمشون رو روح گذاشتن چون خیلی سخت میشه ازشون فیلم گرفت و خیلی سریع ناپدید میشن. کسی نگفته اینا روحن.
    • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      شما هم هر چيزي رو به فيزيك نسبت نديد . البته من حرف مذهبي هارو هم چندان قبول ندارم . خدا قرآن گفته خداوند ترجيح ميده با واسطه خواستش انجام شه . فيزيك و خاصيت مواد هم به وجود الهي برميگرده . پس لطفاً مذهبي ها و اونوري هاشون جوگيرانه نظر ندن.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      چرا نباید به دین و مذهب ربط داده بشه؟ مگه شما میدونید چیه که اینجوری میگید؟
    • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      منظورشون شاید معراجنامه ابن سیناست که یک اثر فلسفی است.
    • مهران IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      سلام دوست عزیزی که بی نام(دومی) هستی. با یه مثال می خوام باهات صحبت کنم.توی قرآن داریم که همه موجودات(حرفی از جاندار نیست.بلکه مواد هم شامل میشن) پاد دارند.امروز بشر به این نتیجه در ذرات زیراتمی رسیده. حالا آیا این که ما بگیم:(( اِاِاِاِاِاِ.می بینی.توی قرآن 1400 سال پیش هم این گفته شده ها)) دلیل بر این نمیشه که دین و علم دو مفهوم جدا از هم هستند.بلکه n امین تایید بر آموزه های دینی ماست.(منظورم از آموزه های دینی احادیث جعلی و موارد خرافی نیست.حداقل قرآن که خرافی نیست) حالا راجع به مثالی که زدم آیا باز هم حاضر iهستید بگید ((هر چیزی رو به دین و مذهب ربط ندید))؟؟
    • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      دوس داشته این مطلبو به دین ارتباط بده،مثل شما که دوس نداری ارتباط بدی.پس لطفا...
    • محمد A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      ارتباط به دين رو با تاثير مستقيم خداوند اشتباه نگيريد. خداوند توي قرآن هم از تدبير و ... گفته . از واسه ها گفته. چه دليلي داره وقتيذات يك ماده از وجود خدا هست ، تاثير مستقيمي بر هدايتش از خدا در نظر بگيريم يا حتي نگيريم . از قبل خدايت شده . تك تك اتم هاش.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    کامنتای منو که نمیذارین ولی قشنگه.
    • با نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      حرفتو قبول دارم کامنتای منم نمیذارن اما چون الان گفتیم نمیذارمن حتما واسه نشون دادن خودشون هم که باشه میذارن!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    زیباست!
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    بنابراین وجود روح با قطعیت ثابت شد. به به، به به
    • علی A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      تیکه جالبی انداختی به بعضیا که هر چیزی رو روح و جن میدونن ! :)
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    جن
  • میثم DE ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    جالب بود
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    از کجا میشه با قطعیت ثابت کرد اینا روحن؟شاید صرفا یک تخلیه ساده انرژی باشه.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      بابا اینا اسمشون روحه. کی گفته روحن؟ ای خدا
    • محمد IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      ترجمه لغتي صورت گرفته . منظور اون شخص از روح هم صرفاً همين روحي كه ما ميگيم نبوده . يه جور مجاز به كار برده.
    • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      این اصلن ربطی به روح به معنایی که ما میگیم نداره. اسمی هست که پژوهشگران روش گذاشتن. مثل اینکه یه بابایی اسم بچه اش رو یزاره روح الله!
    • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      ای کیو !استفاده از لفظ ارواح برای زیبایی تیتر و مطلب است.
    • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      شما خسته نشدید از بس توهین کردید؟منم اولش متوجه نشدم منطور خبر چیه دقیقا.تقصیر کسی بوده که خبر رو زده؛نامفهوم صحبت کرده.
  • علا IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    چه جالب ،توشم معلومه... خیلی جالب بود واسم که بدونم این "تو روحت" که می گن دقیقا کجاس، ممنون!
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      آفرين قشنگترين نظر رو شما دادي
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    احتمالا مال روح سرخپوستان امریکاست
  • علی EU ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    این ارواح حرکتشون از پایین به بالاست یا از بالا به پایین؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      گویا پایین به بالا
  • امین روستاپور IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    در واقع آنها انفجارهای اشعه گامایی هستند که در بالای جو زمین ایجاد می شود ،طول عمر آنها 0.2 تا 3 میلی ثانیه بوده و انرژی تا حدود 20 مگا الکتروت ولت را دارار می باشند. عجیب این است که این پدیده دقیقا در قسمتی از بالای جو و یونوسفر رخ می دهد که در زیر آن رعد و برق رخ داده است. فیزیکدانان کشف کرده اند که این انفجارها حتی تولید الکترون و پوزیترون پر انرژی نیز می کنند.کشف این پدیده بصورت اتفاقی توسط تسکوپ فضایی اشعه گامی کامپتون متعلق به ناسا صورت گرفت. این تلسکوپ فضایی به دنبال یافتن آثاری از منابع ارسالی امواج گاما در فضا بود که بطور اتفاقی دریافت گاها دربالای جو زمین انجارهایی رخ می دهد که اشعه گاما اتز خود ساطع می کند.(جایی که کسی فکرش را نمی کرد.)
    • مهران IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      الان دقیقا یه نفر می تونه توضیح بده این منفی ها واسه چیه؟ من مخالف دموکراسی نیستم.اما اگه کسی نظری داره باید واسش دلیل داشته باشه! نمیشه بی دلیل هر کاری کرد و اسمش رو گذاشت آزادی بیان!!
    • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      جمع بساط ترو داداش مگه می خوای کتاب بنویسی عقده ای
    • امین روستاپور IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
      بله ان شا الله اگر خدا کمک کنه .. کتاب هم می نویسم .. معلومه که عقده ای چه کسی هست...
    • نجف زاده EU ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      متشکرم از اطلاعات مفید
    • بی نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      اینجارو گذاشتین که مردم نظربدن نه فحش.این اقای روستاپور اومده علمی صحبت کرده.بعد یکی اومده بهش گفته عقده ای.پیامشم گذاشتین.خیلی وقتا شده پیام داده شده بدون توهین اما نزاشتین که مهم نیس.اما به نظرتون عقده ای کلمه ی درستیه؟توهین نیست؟
  • امین روستاپور IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    البته چون این تلسکوپ فضایی برای رصد امواج گامای ارسالی از فضای بیرون طراحی شده بود ،فقط تعداد کمی از این پدیده را رصد کرد(76 تا در طی 9 سال) دلیل آن هم از نظر تکنیکی آن است که انفجارهای گامای فضایی مدت زمان طولانی تری عمر می کنند و دوربین برای آنمها طراحی شده بود. در سال 2002 سفینه و تلسکوپ فضایی مدرن تر و حساس تری به نام تصویر بردار اسپکتروسکوپیک رون رمیتی به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ توانست تعداد بیش از 50 بار از این پدیده را ثبت کند.البته این تعداد باز نسبت کمی از تعداد رعد و برقهای هر روزه در زمین را شامل می شود. جهت اطلاع روزانه 3 تا 4 میلیون رعد و برق در زمین اتفاق می افتد. لذا برخی از دانشمندان حدس می زنند.لذا برخی از دانشمندان حدس می زنند.
  • امین روستاپور IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    دلیل فیزیکی ایجاد این نورها هنوز قطعا مشخص نیست.البته فیزیکدانان حدس هایی می زنند. مثلا احتمالا این نورها و فوتون ها به دلیل برخورد الکترونهایی هستند که با سرعتهایی نزدیک سرعت نور حرکت می کنند و در اثر برخورد آنها با هسته امتهای هوای جو فوقانی چنین نورها و فوتونهای گامایی ایجاد می شود. در فیزیک به یک تابش الکترومغناطیسی که از کند شدن سریع ذرات باردار حاصل می‌شود تابش ترمزی می‌گویند. در تابش ترمزی، الکترون می‌تواند انرژی خود را از دست بدهد و در جریان این فرآیند یک یا چند فوتون پدید آید. جزئیات بیشتری در رابطه با فیزیک حاکم بر این پدیده ارائه شده و علاقمندان می تواند در وب پیدا کرده و مطالعه کنند.
  • امین روستاپور IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    راستی چرا سایت شما در قسمت نظرات الفبای لاتین را غیر مجاز می شناسد. این ضعفه... گاهی آدم باید منابع و اسمهای اصلی را به لاتین بنویسد.. به هر حال خسته نباشد از زحماتی که می کشید من هر روز به بخش دانش سایت شما سر می زنم. آقای حاج زمان مقالات و مطالب خوب و جدید را ترجمه می کنند. اگر کمی از دستم بر می آید خوشحال خواهم شد همکاری کنم
    • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      جناب روستا پور شما اومدی جایی که بخاطر اینکه اینهارو گفتن روح (اسپیریت) دعوا شده بحث علمی میکنی؟؟!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    و اما وجه تسمیه این پدیده که عکس آن را شما گذاشته اید. به این پدیده روح شرور mischievous sprite می گویند
  • حس من IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    باید ببینیم جن و روح توی زندگی ما بیشتر تاثیر داشته یا احمدی نژاد!!!
  • هومن IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    الِــــــــــــــــکـــــــــــــــــــی میــــگه!
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    (ادامه از قبل) به کمک اسکن های حرارتی رد ان را گرفته اند مثلا به کمک همین دستگاه ها رد یک نور آبی بعضا قرمز و در حال در یافته اند در بدن هر شخصی رنگ های متفاوتی هست آری رد این نور را پی کرده و دیده اند در بدن یک شخص مختضر دم مرگ حرکت این نور حرارتی می رود تا نقطه قرمز شدن و بعد خاموشی حالا اگر این نور همین بده بستان باشد چه؟ در یک مسئله دیگر در معراج حضرت رسول صلوات الله علیه ایشان به وضوح فرموده اند که در آسمان چندم (یادم نیست نقل شفاهی هست) که نورهایی دیدند به رنگ قرمز که وقتی دلیل را پرسیدند گفتند این ها نشان از مرگ انسان هایی است که در حال روحشان به سمت آسمان بالاتر می رود پس خیلی هم نباید بین علوم تجربی و ماورا الطبیعه فاصله گذاشت اگر ما یک روزی رسیدیم به این که این دو مکمل همدیگر هستند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    (ادامه از قبل) اری اگر ما روزی رسیدیم به این که علوم تجربی و ماورالطبیعه مکمل همدیگر هستند شاید یک روزی به جواب خیلی از سوال های مان رسیدیم.
  • maryam IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲