جزئیات جلسات رای اعتماد/عصر چهارشنبه وزرا مشخص می شوند/ لابی‌، ابهامات درباره وزرا را برطرف می کند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس جزئیات برگزاری جلسه رای اعتماد وزیران پیشنهادی را تشریح کرد.

عبدالرضا مصری در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره احتمال پخش زنده جلسه رای اعتماد وزیران از صدا و سیما گفت: با توجه به این که جلسه روز آینده به صورت علنی برگزار می شود صدا و سیما می تواند برای پخش زنده این جلسه اقدام کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان این که جلسه علنی دوشنبه ساعت 8 صبح و با دستور کار بحث رای اعتماد وزیران آغاز خواهد شد، تصریح کرد: بلافاصله پس از قرائت قرآن مجلس وارد دستور می شود و تنها دستور جلسه روز آینده رای اعتماد وزیران است و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس حتی نمایندگان در جلسه دوشنبه نطق میان دستور نیز ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در جلسه رای اعتماد حجت الاسلام حسن روحانی 150 دقیقه برای سخنرانی و دفاع از برنامه های وزیران پیشنهادی خود زمان دارد و البته می تواند بخشی از این زمان را برای سخنرانی پس از اظهارات موافقان و مخالفان نگه دارد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس افزود: پس از پایان بخش نخست سخنان رئیس جمهور، موافقان و مخالفان باید به اظهار نظر درباره کابینه بپردازند که تعداد آنها حداکثر 5 موافق و 5 مخالف است. البته تعداد موافقان منوط به تعداد مخالفان است و اگر یک مخالف برای سخنرانی ثبت نام کرده باشد یک موافق نیز به سخنرانی خواهد پرداخت.

مصری تصریح کرد: پس پایان سخنان موافقان و مخالفان ریس جمهور از زمان باقی مانده خود استفاده خواهد کرد و مطالبی را درباره سخنان موافقان و مخالفان مطرح خواهد کرد و پس از آن نیز مجلس درباره کلیت هیات وزیران رای گیری خواهد کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: البته آقای روحانی می توانند تا پایان زمان رای گیری در جلسات علنی حضور داشته باشند و از وزیران پیشنهادی خود دفاع کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ادامه داد: پس رای گیری درباره کلیت کابینه مجلس به ترتیب حروف الفبا رای اعتماد وزیران را آغاز می کند و برای این دستور کار نهایت دو موافق و دو مخالف می توانند سخنرانی کنند.

مصری تاکید کرد: پس از پایان سخنان مخالفان و موافقان رئیس جمهور فرصت دفاع از وزیر پیشنهادی را دارد بعد از آن نیز رای گیری درباره وزیران پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان کل وزیران و در جلسه پایانی برگزار خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس درباره نحوه انتخاب موافقان و مخالفان نیز گفت: پیش از این نمایندگان می توانستند برای مخالفت و یا موافقت به صورت پیامکی نیز ثبت نام کنند اما برای جلسه روی آینده نمایندگان باید ساعت 6:30 صبح روز آینده به صورت حضوری ثبت نام کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: انتخاب موافقان و مخالفان بر اساس قرعه کشی است و حضور نمایندگان برای ثبت نام آزاد است و در این موضوع عضویت فراکسیونی مطرح نیست.

مصری درباره زمان پایان جلسات رای اعتماد گفت: به احتمال فراوان رای اعتماد تا عصر چهارشنبه به پایان می رسد و نیاز به برگزاری جلسه دیگری نیست و اگر نمایندگان در سخنرانی های خود زمان را در نظر بگیرند و زودتر از زمان مقرر سخنان خود را به پایان برسانند به طور حتم کار رای اعتماد به وزیران تا عصر چهارشنبه به پایان خواهد رسید.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره انتقادهای صورت گرفته از لابی وزیران پیشنهادی در مجلس گفت: متاسفانه برخی لابی وزیران را عملی منفی می دانند و این در شرایطی است که وزیران با حضور در مجلس رایزنی می کنند و جلسات برقرار می شود و اگر ابهامی باشد در این جلسات مطرح می شود.

مصری تاکید کرد: برخی از مسائل قابلیت مطرح شدن در صحن علنی مجلس را ندارند و این موضوع در آیین نامه نیز آمده است و بر همین اساس این مسائل را می توان در جلسات مشترک مطرح کرد و عده ای این موضوع را با نام لابی در مجلس مطرح کرده اند.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 2
    آیا نمایندگان مجلس به وظیف تاریخی خود و رای اعتماد به تمامی وزراء دولت منتخب، جامعه عمل می پوشاند؟!
  • جمشید A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    2 1
    لابی گری به چه قیمتی متاسفم