۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳

تا چند سال دیگر، سطح بیابان‌ها پوشیده از آینه‌های خورشیدی خواهد شد که نور خورشید را به سوی برج‌های عظیم خود می‌تابانند. هدف چیست؟ تجزیه آب برای تولید گاز هیدروژن.

مجید جویا: آیا این چشم‌انداز آینده انرژی است؟ این اثر هنری نشان دهنده آرایه عظیم آینه‌های خورشیدی یک مجموعه تجزیه آب خورشیدی است که که هفته گذشته توسط گروهی از دانشگاه کلرادو بولدر معرفی شده است.

مهندسین این گروه، از آرایه‌ای عظیم از آینه‌ها استفاده می‌کنند تا نیروی خورشید را به مانند یک عدسی محدب غول آسا، در یک نقطه متمرکز کند و از این انرژی برای تجزیه آب به اکسیژن و هیدروژن استفاده کند.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

نور خورشید در نقطه‌ای در بالای یک برج مرکزی که بلندای آن به صدها متر می‌رسد، متمرکز خواهد شد و دماهایی تا 1350 درجه سانتی‌گراد را تولید می‌کند. این حرارت عظیم، راکتور حاوی اکسیدهای فلزی را گرم کرده و موجب می‌شود که آنها با آزاد کردن اتم‌های اکسیژن، در حالی که مشتاق جایگزین کردن اتم اکسیژن از دست رفته هستند، رها شوند. سپس بخار آب (که آن هم توسط گرمای خورشید تولید شده)، به داخل راکتور پمپ می‌شود. اکسیژن مولکول‌های آب با اکسیدهای فلزی پیوند می‌خورد و اتم‌های باارزش گاز هیدروژن را آزاد می‌کند.

برخی دیگر از روش‌های تجزیه آب نیاز به دماهای متغیر دارند که راندمان آنها را کمتر می‌کند. چالز ماسگریو، یکی از سرپرستان این پروژه می‌گوید: «یکی از خلاقیت‌های بزرگ در سیستم ما این است که هیچ نوع نوسانی در دما وجود ندارد. تمام فرایند توسط باز یا بسته کردن شیر بخار انجام گرفته است».

ولی هنوز مدتی زمان لازم است تا این فناوری و دیگر فناوری‌های مشابه آن، بتوانند روی پای خود بایستند.

دیوید هارت از امپریال کالج لندن و متخصص سیستم‌های انرژی زیست‌پذیر می‌گوید: «آیا قرار است که ما در 5 سال آینده، چیزهای زیادی از این دست ببینیم؟ نه. آیا اقتصاد بر اساس سوخت هیدروژنی گزاره ماندگاری خواهد بود؟ قطعا. همین الان هم تعداد زیادی راه خوب برای تولید هیدروژن وجود دارد: آنچه حالا نیاز داریم، یافتن راهی برای جا دادن این سیستم در شبکه الکتریکی جاری است».

یک مثال از چنین تلاش‌هایی برای ساختن شبکه‌ای منعطف‌تر، شبکه‌های تولید گسترده هستند که در آنها، به جای تعداد اندکی از نیروگاه‌های بسیار بزرگ، تعداد بسیار زیادی از نیروگاه‌های کوچک خانگی شبکه تولید و توزیع برق را تشکیل می‌دهند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    13 2
    با این روش عملا انرژی خورشیدی را به انرژی پتانسیل هیدروژنی تبدیل میشود
  • دکتر احمدی نژاد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    19 2
    جلل خالق.جلل خالق ماشاله.
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    40 6
    وقتی ما گرمترین نقطه این کره خاکی رو تو کشورمون داریم و وقتی تو کشور های پیشرفته نیروگا های هسته ای دارند جمع می شوند ما چه احتیاجی به انرژی هسته ای داریم؟ با خرج خیلی کمتری از این که شده می شد کلی آینه و سلول خورشیدی نصب کرد چند برابرش هم از صادر کردن برق و یا نفت و گاری که تو نیروگاهامون می سورند به دست می امد آلودگی هم کمتر بود. مسائل اقتصادی و سیایش هم به کنار ...
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      14 5
      تنوع در منابع تولید انرژی حتما لازم است. هم هسته ای، هم حرارتی، هم خورشیدی، هم بادی و ...
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      12 0
      هزینه ساخت نیروگاه بوشهر از رقم 20 میلیارد دلار (60 تریلیون تومان) رد شده است ولی هنوز نیروگاهی افتتاح نشده. آنهم به خاطر کارشکنی روسیه و ضعف علمی داخل کشور. در حالیکه نیروگاه اینچنینی توسط کشورهای صاحب فناوری با رقم 1 میلیارد دلار ساخته میشود. ضمن اینکه هزینه تحریم ها و خسارت آن به اقتصاد کشور از رقم 200 میلیارد دلار عبور کرده است و ایران در حال حاضر بیشترین تورم اجناس در میان 200 کشور جهان را داراست. پس چه زمان مسئولان میخواهند از خواب بیدار شوند و جلوی این هزینه ها را بگیرند. کشوری که میتواند از نیروگاه های خورشیدی استفاده کند، چرا به سراغ برنامه هسته ای رفته است که هزار مشکل فنی و سیاسی ریز و درشت دارد. به خدا قسم که داریم به خودمان و نسل آینده خیانت میکنیم.
  • سید علی قادری A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    4 4
    بسمه تعالی نمی دانم چرا گاه بشر راه های بسیار پرهزینه و پیچیده ای را برای تامین انرژی طی می کند. اکنون سلول های خورشیدی وجود دارند که می توان با آن آلاچیق روی پشت بام ها درست کرد و تا 30% انرژی خورشیدی را به برق مبدل ساخت. 70% دیگر آفتار را برای گرم کردن آب و ذخیره آن در چاه برای زمستان در نظر گرفت و محاسبات من نشان می دهد که سرمایه گذاری در این زمینه فقط 5% هزینه یک بنای 100 متری در شهری مانند تهران است.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      3 1
      محاسبات شما اشتباه است. برق خورشیدی هنوز برق گرانی به حساب می آید. اما استفاده از انرژی خورشیدی برای مصارف گرمایشی کاملا توجیه اقتصادی دارد و با توجه به وفور نعمت آفتاب در کشور ما می تواند بصورت انرژی کمکی در کنار سوختهای فسیلی برای تامین گرمایش و آب گرم خانه ها استفاده شوذ.
  • araz IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    11 1
    با این روشهای تولید انرژی آینده نفت در خطر خواهد بود خدا را شکر که کویر هم داریم پس از همین الان به فکر ش باشیم.
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    21 1
    خیلی تاسف اور است که در کشوری با مساحت دو سوم خشک و نیمه خشک با آفتاب طولانی ایم و هیچ تدبیری برای تولید انرژی و فروش و درامدزایی نیز نیست. در کل از دید امایشی این اقدام توجیه زیستمحیطی هم دارد. فقط مطرح میکنید برای واردات اینه و برج و پیچ و مهره .... اعتبار نیاز است و تا 98 درصد انرا رسما نخورید کاری نمیکنید.
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    31 1
    نه خود تدبیری دارید و نه میگذارید کسی که تدبیری دارد به جای شما بیاید و خودتان هم راسا کناره گیری مانند مدیران چینی و ژاپنی تابع بودا نمیکنید. این اقدامات نه نیاز به دانش وارداتی دارد و نه خروج ارز و نه ایجاد وابستگی به خارج. توسط 20 دانشجوی مقطع ارشد و دکتری و رشته مکانیک و الکترونیک و سیالات قابل اجرا است. ولی بیسوادیتان و ادعای کذایی تان و دروغگویی تان مانع هر اقدام رسمی گردیده.
  • امیر محمودی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    3 0
    قبل از سالهای پنجاه جایی زندگی میکردم که برق نبود چون علاقه بکارهای علمی داشتم همان زمان با استفاده از انرزی باد و خورشید هم برق تولید میکردم و هم ابگرم داشتم وهمسایگان تعجب میکردند منظور اینست جوان علاقمند در ایران کم نیست چیزی که وجود نداره حسش است که مسئولان ندارند !