رئیس جمهور بر غیرقابل مذاکره بودن اصل غنی سازی اورانیوم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس جمهور در پاسخ به سی‌سی‌تی‌وی چین درباره اینکه آیا شما پیشنهاداتی برای دور آینده مذاکرات هسته‌ای خواهید داشت؟ تصریح کرد: مگر قرار بود قابل مذاکره باشد؟ اصل غنی سازی حق همه ملت هاست. طبق ان‌پی‌تی حتی کشورهای دیگر موظفند به کشوری که میخواهد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کند کمک کند. یعنی ما طلبکار هستیم.هیچکس در ایران در هیچ زمانی نگفته که غنی‌سازی را کنار می‌گذاریم. ما در مذاکره حتما طرح خواهیم داشت ولی هنوز زود است باید دولت تشکیل شود و تیم مذاکره تعیین شوند. آنچه ما دنبالش هستیم در این مذاکرات، رفع نگرانی‌های مشترک است. ممکن است ما و طرفمان نگرانی داشته باشیم که قادریم رفع کنیم. دستیابی به منافع مشترک نیست امکان پذیر است. مذاکرات باید برد-برد برای دو طرف باشد.
روحانی در پاسخ به خبرنگار تی‌آر‌تی ترکیه که نظرتان درباره تحولات روزهای اخیر در شمال سوریه بین گروه های پ ک ک و کرد چیست گفت: ما جنگ داخلی در سوریه را محکوم میکنیم. حضور تروریست های خارجی را در سوریه محکوم میکنیم. دخالت های خارجی را هم محکوم میکنیم. راه حل سوریه را نظامی نمیدانیم. راه حلش سیاسی است با حضور همه گروه های سوری اعم از دولتی یا معارضین. البته گروه های تروریستی معنایی ندارد که از خارج از کشور آمده اند و باید اخراج شوند. راه حل سوریه مذاکره همه گروه های سوری برای یافتن راه حل مورد نظر مردم و در نهایت دموکراسی و انتخابات است. البته کشورهای منطقه مانند ایران و ترکیه و دیگران میتوانند با مشارکت هم کمک کنند که این پروسه سریعتر به راه حل برسد.
حجت الاسلام روحانی در پاسخ به پرسشی درباره جرم سیاسی و اینکه آیا برای آزادی زندانیان امنیتی سیاسی رایزنی شده یا خیر؟ اظهارداشت: بحث حقوق ملت مد نظر قرار خواهد گرفت. یکی از مباحث حقوق شهروندی مربوط به جرم سیاسی خواهد بود که این جرم چیست. دولت حمایت میکند که این لایحه زودتر در مجلس تصویب شود و به قانون تبدیل گردد. اما درباره سیاسیونی که مورد اشاره قرار دادید، اینها نیاز به اجماع ملی و مذاکره با سه قوه هست. دولت که تشکیل شود مذاکرات را با دو قوه دیگر خواهیم داشت و اینگونه مسائل را دنبال میکنیم. برای دولت لذت بخش است که صفا و صمیمیت و برادری در کشور جایگزین و اختلافات و شکاف ها شود در چارچوب قوانین و مقررات.

حجت الاسلام حسن روحانی در پایان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره موضوع سوریه و تمایل ایران برای مذاکره با آمریکا و انگلیس درباره سوریه گفت: در مسئله سوریه البته اساس مسئله سوریه در اختیار مردم سوریه است و تصمیم را باید مردم سوریه اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: دیگران باید راه را تسهیل کنند و مداخله نکنند و تسلیحات ارسال نکنند و اگر ما در یک جمع بین المللی حضور داشته باشیم با دیگران در این زمینه حرف خواهیم زد.

در آخرین دقایق کنفرانس خبری حجت الاسلام حسن روحانی خبرنگار روزنامه ایران سپید با صدای بلند مطالبی را در خصوص اعتدال طلبی خطاب به رئیس جمهور با صدای بلند مطرح کرد و در ادامه از روحانی درباره اجرای قانون حمایت از معلولان پرسید، موضوعی که مجری این گنفرانس خبری درباره آن گفت سئوال ایشان در اولین کنفرانس خبری مطرح شده است. رئیس جمهور در واکنش به چند دقیقه اظهارات این خبرنگار گفت: اولین اصل در اعتدال قانون و نظم است. این که فرمودید افراد معلول باید مورد توجه دولت و مردم باشند کاملا درست است و حتما دولت آنرا مورد توجه قرار خواهد داد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی گفت: آن چیزی که من در دوران تبلیغات انتخاباتی تاکید کردم این است که ما سیاست های کلی اصل 44 را به خوبی عملیاتی و اجرایی کنیم. اساس این سیاست این بود که اقتصاد ما خصوصی شود و اجرای این سیاست ها با نواقص و مشکلات زیادی همراه بوده و بازگرداندن آنها کار آسانی نیست اما دولت تمام اهتمام خود را به کار خواهد بست تا سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی کاملا اجرا شود.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =