واکنش‌های بین‌المللی به پیروزی رابرت موگابه در زیمبابوه

رابرت موگابه 89 ساله رئیس حزب اتحاد ملی آفریقا - جبهه میهنی (زانو پی اف) ورئیس جمهور کنونیزیمبابوهبا کسب دو میلیون و 110 هزار رای یا 61 درصد آرا، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.

محمود فاضلی

رابرت موگابه 89 ساله رئیس حزب اتحاد ملی آفریقا - جبهه میهنی (زانو پی اف) ورئیس جمهور کنونیزیمبابوهبا کسب دو میلیون و 110 هزار رای یا 61 درصد آرا، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد و رقیبش مورگان چانگیرای نخست وزیر و رهبر حزب مخالف جنبش برای تغییر دمکراتیکیک میلیون و 172 هزار رای یا 33 درصد آرا را به دست آورد.این حزب 140 کرسی از 210 کرسی پارلمان جدید را در اختیار خواهد داشت.شش میلیون و چهارصد هزار نفر از مردم این کشور جهت حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند.نزدیک به 600 ناظر خارجی و بیش از شش هزار ناظر داخلی کار نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای زیمبابوه، را برعهده داشتند.بیشترین تعداد ناظران انتخاباتی خارجی از سوی جامعه توسعه جنوب آفریقا (ساداک) و اتحادیه آفریقا به زیمبابوه اعزام شده بودند.
پیروزی «رابرت موگابه» در حالی است که «مورگان چانگیرای»رقیب اصلی موگابه پیش از اعلام رسمی پیروزی موگابه، ضمن رد مجدد نتایج انتخابات سراسری این کشور و بی‌اعتبار دانستن آنمدعی شد از هرگونه ابزار قانونی برای به چالش‌کشیدن آن استفاده خواهد کرد و حزب جنبش برای تغییر دمکراتیک در اعتراض به روند برگزاری این انتخابات، به دادگاه عالی زیمبابوه شکایت خواهد برد.دبیرکل حزب جنبش برای تغییر دمکراتیک و وزیر دارایی زیمبابوه نیز مدعی است بیش از دو میلیون نفر از دادن رای محروم شده‌اند.از دیدگاه رئیس شبکه حمایت از انتخابات زیمبابوه، انتخابات مشکوک است چرا که بیش از یک میلیون رای‌دهنده از حق رای دادن محروم شدند. چانگیرای در انتخابات سال 2008 به منظور جلوگیری از تشدید خشونت‌ها، از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خودداری کرد. اما بدنبال آشوب‌ها و درگیری‌های صورت گرفته پس از انتخابات یاد شده و فشار جامعه بین‌الملل، موگابه تن به تشکیل یک دولت ائتلافی با حضور حزب مخالف جنبش برای تغییر دمکراتیک داد.
نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری زیمبابوه با واکنش‌هایی از سوی کشورهای مختلف همراه بود. جیکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی خواستار قبول نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه از سوی تمام احزاب سیاسی این کشور شد. وی با تبریک به رابرت موگابه همتای زیمبابوه‌ای خود، هفتمین پیروزی متوالی وی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش، از تمام احزاب سیاسی و مخالفان دولت زیمبابوه که این نتیجه را به سرقت سیاسی تشبیه کرده‌اند، خواست به نتیجه انتخابات احترام گذاشته و آنرا بپذیرند.
وزارت امور خارجه روسیه نیز از نتیجه انتخابات زیمباوه استقبال کرد.در این بیانیه با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات اولیه انتخابات در فضای آرام و سطح خوب و با حضور گسترده مردم برگزار شد، آمده است:«روسیه از برگزاری موفق این برنامه مهم سیاسی در کشور دوست زیمبابوه استقبال می‌کند.در انتخابات زیمبابوه هیچ‌گونه تخلف و حادثه جدی که بر جریان رأی‌گیری تأثیر بگذارد، ثبت و گزارش نشده است». ناظران از اتحادیه آفریقا، جامعه توسعه جنوب آفریقا و نیز نمایندگان دیپلماتیک خارجی از جمله دیپلمات‌های سفارت روسیه در زیمبابوه بر جریان برگزاری انتخابات با معیارهای بین‌المللی تأکید داشتند.
سخنگوی وزارت خارجه چین برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات را در زیمبابوه به این کشور تبریک گفت.چین که هیئتی را برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات در زیمبابوه به این کشور اعزام کرده بود،ابراز امیدواری کرد زیمبابوه مسیر جدیدی در جهت صلح، آشتی و توسعه را دنبال کند.رئیس جمهور آفریقای‌جنوبی انتخابات در این کشور را تأیید و آن را صلح‌آمیز خواند. به گفته وی از نظر من، وقتی به انتخابات زیمبابوه در زمان گذشته مراجعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اکنون اتفاق خوبی در این کشور روی داده است. انتخابات زیمبابوه صلح‌آمیز بوده است.دستاوردی که نباید آن را دست کم بگیریم و به آن بی‌توجه باشیم. رییس جمهور سابق نیجریه و رییس ناظران انتخاباتی اتحادیه آفریقا، انتخابات زیمبابوه را، آزاد و عادلانه دانستهو مدعی شد نحوه برگزاری این انتخابات صلح‌آمیز، منظم، آزاد و عادلانه بود.اوباسانجو رییس جمهور سابق نیجریه که ریاست یک هیات ۶۹ نفر از ناظران انتخاباتی اتحادیه آفریقا را برعهده داشت نیز انتخابات زیمبابوه را مسالمت‌آمیز، منظم، آزاد و عادلانه دانست.
اما همانطور انتظار می‌رفت آمریکا و غرب برخورد متفاوتی با انتخابات زیمباوه داشتند.جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد نتایج انتخابات زیمبابوه، معتبر نیست.آمریکا فکر نمی‌کند نتایجی که اعلام شد، نشانگر خواست مردم زیمبابوه باشد.در ترکیب فهرست‌های انتخاباتی تقلب شده است.احزاب به طور یکسان به رسانه‌ها دسترسی نداشته و امنیت به طور یکسان برای همه جناح‌ها در طول برگزاری انتخابات تامین نشده است».
اتحادیه اروپا از واژه‌هایی همچون«بی‌نظمی» و «کمبود شفافیت»در رابطه با انتخابات زیمبابوه نام برد.خانماشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد:«اتحادیه اروپا از نزدیک تحولات زیمبابوه را دنبال خواهد کرد و در هفته‌های آینده با شرکایش در این زمینه گفتگو خواهد کرد».انگلیس از «نگرانی شدید» خود درخصوص انتخابات زیمبابوه خبر داد.وزیر خارجه استرالیا نیز برگزاری انتخابات مجدد را در زیمبابوه خواستار شد و هشدار داد تا زمان برگزاری انتخابات آزاد و بی‌طرفانه در زیمبابوه، تحریم‌ها علیه این کشور را لغو نخواهد کرد.استرالیا در صورت عدم برگزاری انتخابات مجدد، تحریم‌ها علیه زیمبابوه از جمله ممنوعیت سفر و تدابیر مالی علیه 33 شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی در این کشور را لغو نخواهد کرد.

 4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =