لاریجانی: پایبندی به قانون انتظار مجلس از رییس جمهور است

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از سوگند یاد کردن رئیس جمهور جدید به تشریح مسیر پیش روی کشور پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم تحلیف حسن روحانی هفتمین رییس جمهور نظام جمهوری اسلامی از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس آغاز شد.

در ابتدای این مراسم علی لاریجانی با خیرمقدم به میهمانان داخلی و خارجی این مراسم، گفت: با انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، بساط دیکتاتوری از ایران برچیده شد. 

وی با بیان اینکه امروز از این جهت برای ما ایرانیان اهمیت دارد که اولا مراسم تحلیف رییس جمهور محترم در دور جدید امروز برگزار خواهد شد افزود: از سوی دیگر همزمان با صدور فرمان مشروطیت است که روحیه زنده و دموکراتیک ملت ایران در تاریخ گذشته را نشان می دهد.
وی ادامه داد: بیش از 100 سال درمنطقه شرایط قلدرماآبانه و وابستگی حاکم بود اما ملت ایران با راهنمایی علما و مراجع فشار برای برون رفت از استبداد و تشکیل مجلس را آنقدر زیاد کردند که حکومت قاجار مجبوربه صدور فرمان مشروطیت شد، گرچه در این مسیر دموکراتیک و تشکیل مجلس فرازو فرودهای زیادی بود و با کودتای 1299 رضا شاه ایران دچار دیکتاتوری دیگری گردید اما بعد از 20 سال دیکتاتوری در هنگامه جنگ جهانی و اشغال ایران و عزل رضاشاه شرایط ایران تغییر و فضای آزادی‌های سیاسی برقرار گشت.

رییس مجلس با اشاره به کودتای 28 مرداد 32، گفت: این کودتا توسط محمدرضا شاه با همراهی آمریکا، دولت ملی دکتر مصدق ساقط و مجددا ایران دچار دیکتاتوری صغیر شد اما با حرکت مردم ایران و راهبری امام خمینی (ره) بساط نیم قرن دیکتاتوری پهلوی برچیده شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ، امام ساختار سیاسی کشور را برپایه مردمسالاری و اهداف ملت ساماندهی نمود، افزود: با انقلاب سال 57 ، توقع مردم ایران از مردمسالاری دینی و تشکیل قوای سه گانه مستقل محقق شد.

لاریجانی با اشاره به تکاپوی روشنفکران غربی برای مقابله با استقلال ملت‌ها، تصریح کرد: با تفکیک قوا و تشکیل مجلس حرکت ملت ایران تحت رهبری حضرت امام(ره) آغاز شد و ملت ایران و جمهوری اسلامی بر مبنای تحلیل‌های عمیق کار خود را جلو برد.
رییس مجلس در ادامه با بیان اینکه بشر امروز در رنج به سر می‌برد، خاطرنشان ساخت: آزادی فکر در بسیاری از کشورها وجود ندارد، در برخی کشورهای شرق و کشورهای اسلامی توقف فکری وجود دارد، سلطه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بر سیاستمداران سد راه تفکر آزادی است.

لاریجانی بی‌عدالتی را دومین علت به سرانجام نرسیدن مردم‌سالاری دینی دانست و افزود: بی‌عدالتی حزبی رمق ملت‌ها را گرفت، در اکثر کشورها یاس ایجاد کرد و در غرب انکار نظریه عدالت و تمسخر عدالت‌خواهی مخصوصا پس از جنگ جهانی دوم، شکاف غنی و فقیر را در کشورهای توسعه یافته افزایش داد؛ درد استثمارزدگی در یک قرن اخیر به اوج خود رسید که غالبا با حمایت کشورهای دیکتاتوری و غارت اموال ملت‌ها به سرانجام رسید.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه، پایبندی به قانون را انتظار مجلس از رییس جمهور منتخب عنوان کرد و گفت: انتظار مجلس این است که اولا همانطور که در تبلیغات همه کاندیداها و بخصوص رئیس جمهور تبلور داشت، پایبندی به قانون محور فعالیت قوه مجریه باشدچرا که بدون قانون نه عدالت معنی می یابد و نه توسعه پایدار محقق می شود.

وی تاکید کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد، توسعه کشور صرفا براساس تئوری علمی امکانپذیر است لذا کارهای روزمره و عجولانه گرچه در کوتاه مدت نتیجه بخش خواهد بود ولی در دراز مدت بهم ریختگی اقتصادی در کشور ایجاد می‌کند.لاریجانی ادامه داد: مجلس همه‌گونه همکاری صمیمانه با دولت خواهد داشت و امیدواریم کابینه ظرفیت کافی برای تحقق مطالبات را داشته باشد.
وی همچنین گفت: باید از رهبر معظم و معزز انقلاب نهایت سپاس را بنماییم که برهمان سنت امام خمینی(ره) در صیانت از دموکراسی، مستمراً در زمینه‌سازی حضور ملت در سرنوشت خویش تاکید نمودند.
وی همچنین از دولت‌های نهم و دهم احمدی‌نژاد، تشکر کرد.

لاریجانی تاکید کرد: امروز و در شرایط فعلی کشور صنعت، کشاورزی و تولید نیازمند حمایت جدی است و قطعا می‌توان از رهگذر این حمایت‌ها کشور را از مشکلات کنونی مانند تورم و گرانی خارج نمود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مجلس به عنوان پایگاه مردم‌سالاری در این چارچوب همه‌گونه همکاری صمیمانه با دولت جدید خواهد داشت و امیدوارم کابینه آینده نیز از ظرفیت کافی برای تحقق فعالیت‌ها در کشور برخوردار باشد.‬

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =