۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۷

شبنم رحمتی

رییس پلیس امنیت اخلاقی دیروز خبری داده که سالهاست فعالان حوزه اجتماعی منتظر آن هستند:" شناسنامه دار شدن زنان خیابانی."
در بسیاری از کشورهای جهان که روسپیگری به رسمیت شناخته شده است، برای زنانی که دلخواه یا ناگزیر تن فروشی می کنند ساز و کارهایی اندیشیده شده تا دو هدف را محقق کند؛ یکی اینکه با کنترل کردن مداوم تن فروش ها و ارائه کارت سلامت به آنها از گسترش بیماری های مقاربتی و آمیزشی جلوگیری شود و دیگر اینکه حقوق این زنان حفظ شود چون در معرض بدترین خشونت های کلامی و جنسی هستند و اخاذی پلیسهای فاسد و قوادهای حرفه ای نیز به این خشونت ها لعاب دیگری می دهد.
کشور ما نه از نظر شرعی و نه به لحاظ عرفی روسپیگری را برنمی تابد اما چشم بستن بر این واقعیت اجتماعی هم چاره ساز نیست. احتمالا شیوع موج سوم ایدز (از طریق رابطه جنسی) سرانجام پلیس را به این نتیجه رسانده که بیش از این دست روی دست نگذارد و نخواهد با پاک کردن صورت مسئله، آمار بالاتری را در چند سال آینده برای کشور رج بزند. همه پژوهشگران آسیبهای اجتماعی بر این عقیده اند که سامان دادن زنان خیابانی و کنترل وضعیت سلامت آنها برای حفظ سلامت جامعه ضروری است. در چند سال گذشته بارها این پیشنهاد مطرح شده بود اما هیچ وقت به سرانجام نرسیده بود اما روز گذشته سرهنگ زاهدیان رییس پلیس امنیت اخلاقی از شناسنامه دار کردن این زنان خبر داده و گفته بود :" چندی قبل کارگروه ویژه ساماندهی زنان خیابانی با حضور دستگاههای متولی خدمات رسانی در پلیس امنیت تشکیل شد تا با ارائه طرحی این زنان تحت پوشش بازپروری قرار گیرند.این کارگروه به صورت کشوری مسئول هماهنگی و پیگیری موضوع در میان دستگاهها است."
ارائه آمار زنان خیابانی و پرداختن به مسائل ویژه انها در چند سال گذشته جزو خطوط قرمزرسانه ها بوده است اما اجازه دهید حالا که رییس پلیس امینت اخلاقی این خط قرمز را شکسته ما نیز بنا به وظیفه اطلاع رسانی خود خاطرنشان کنیم برخورد پلیسی با این ماجرا هیچ وقت جواب نداده و موجب منزه شدن جامعه نشده است. شناسایی و ساماندهی این زنان که اغلب قربانی فقر و خشونت و تعرض بوده اند و حمایت های روانی و بهداشتی در پروسه بازپروری و استفاده از کارشناسان متخصص کمک می کند برخی از انها دوباره به دامن جامعه برگردند و این امر بر عهده نهادهایی چون بهزیستی است که حتما باید در این ماجرا مداخله کنند. رییس پلیس ازهمکاری تعدادی سازمان دیگر نیز در ماجرای شناسنامه دار کردن این زنان یاد کرده اما درباره اینکه این سازمانها کدام هستند و آیا شناسنامه دار کردن فقط محدود به شناسایی و رصد کردن می شود یا خیر پاسخی نداده است؟ آیا ممکن است بررسی مداوم سلامت انها نیز جزو برنامه های آتی پلیس باشد؟ امیدواریم این دلسوزی رسانه ها را پای سیاه نمایی ننویسند و از کارشناسان کمک بگیرند.

دبیرگروه جامعه روزنامه شرق

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام JP ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    19 74
    چه جالب! زنان خیابانی ناقل ویروس ایدز هم شناسنامه دار شدند! همینو کم داشتیم !!!
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    72 3
    فکر میکنی چند درصد قبول میکنن؟!!! همینایی که بهشون میگین روسپی همینا هم واسه خودشون آبرو دارن با این که مجبور به این کار هستن. بهتره به فکر بازپروی و شغلی براشون باشین که درآمد مناسب داشته باشه که حاضر بشن دست از تن فروشی بردارن! وگرنه اگه قرار باشه یه کار بهشون بدین که دوزار هم درآمد نداشته باشه بازم به روسپی گری رو میارن.
  • داود A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    48 2
    باید دنبال یک راه اساسی بود - این موارد کم قربانی نمیده - تصور کنید که نفر داخل این راه تباه میشه ( چه زن چه مرد) هر انسانی فقط یکبار متولد میشه از طرف آقایون که مشخصه ولی همین زنان خیابانی که می فرمایید من احتمال میدم زیر 8 درصد فقط بخاط هوس باشه و دیگر موارد برای برطرف کردن نیاز های معیشتیه ( نه چیز بیشتری) کمی توجه به نیاز مادی و معنوی این افراد داشته باشیم بد نیست - چون به نظر بنده این ها مجرم نیستند - قربانی هستند ( قربانی مشکلات اجتماعی و مادی ) که خودمون باعثش شدیم....
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    60 10
    نميشه مكانهايي را براي گذراندن زندگي روزانه زناني كه تن فروشي ميكنند درست كنند تا رفتارهاشون پرخطر نباشه و كنترل شده باشه؟ مردهاي خياباني هم بيان اونجا.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    33 2
    وقتي كارت سلامت بهشون ميدن چگونه ميتونن از بيماري هاي آميزشي جلوگيري كنن. كسي را نميذارن كه همراهشون باشه فقط كارت بهشون ميدن.
  • دیوید IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    69 13
    زنان خیابانی چیه . الان خیلی از دخترها مانند پسرها به رابطه جنسی علاقه مندن و پولی رد و بدل نمیشه . چون تا سن 30-35 و گاها تا پایان عمر خبری از شوهر و ازدواج نیست . تازه اگه ازواجش 2 سال دوام بیاره . برای پسرها هم همین شده . با این وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و البته مهریه نباید انتظار داشته باشیم ازدواجی در کار باشه . الان استدلال پسرها اینه که چرا باید مهریه بدن؟ دخترها هم دارن میفهمن مهریه برای خودشون تازه مشکل درست میکنه . امروز 50% به خاطر مشکلات اقتصادی ازدواج نمیکنن . 50% کیس مناسب ندارن 50% از مهریه میترسن . 50% هم کلا از جنس مونث میترسن . دخترها هم : 50% میخوان درس بخونن و آزاد باشن . 99% خواستگار خوب ندارن . 99% هم اخلاق درست حسابی ندارن و ترش رو و دنبال آرایش .
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      16 10
      هر چند حرفت درسته ولی ربطی به موضوع عنوان شده نداره
    • ناشناس IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      31 18
      نه اينكه پسرا اخلاقاي خيلي خوبي دارن برا همينه.سعي كن مودب حرف بزني.
    • حسین A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      10 2
      عجب درصدی دادی رو 100 تا مگه تموم نمیشه درصدها نه ... صد
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    7 6
    بنظر من اینطور بشه بهتره
  • بی نام EU ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    31 2
    این فقط ابزاری برای کنترل است. پرونده سازی. مطمئنا بخش زیادی از زنان خیابانی نمیپذیرند که شناسنامه دار بشوند و پرونده دار در مراجع قضایی اون هم چنین پرونده ای و مطمئن باشید خبری از کارت سلامت و ... نیست. یعنی شما فکر کن وزیر زن رو نفی میکنن که زن جاش در خونه است اونوقت بیان برای سلامت زنان خیابانی و رفتار درست با آنها طرح شناسنامه دار شدن رو هم بپذیرن ؟!!!بعید میدانم .اگر همچین نیتی هم در نیروی انتظامی باشه دووم نمی اره مطمئن باشید مخالفتها زیاد خواهد بود.
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    9 4
    افرين، به اين ميگن نگاه واقع بينانه
    • محمدصادق IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      5 1
      صبر کن ببین دیدگاه و نظرشان در چه زمینه ای است بعد با عجله به به و چه چه کنیم. نویسنده مطلب خوبی اشاره کرده اگر مطالب را دوباره بخوانی. این یعنی خذف صورت مسئله و رفع تکلیف یا نه .... که اگر اولی باشد که تاکنون همین روند بوده و این دیوار روی پی کجی قبلی بنا شده اما اگر این نباشد بحث دوم عرفا و اخلاقا و قانونا خارج از حوزه استحفاظی و تصمیم گیری ناجاست پس چگونه میخواهند اعمال قانون کنند و نظریه بدهند.
    • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      3 0
      واقعیتوبایددرست دیدودرست برخوردکردتاجامعه ازبدیهاپاک بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    8 1
    تا این قسمت کار بعهده ی نیروی انتظامی است ولی در سطح بالاتر و مسائل کلی تر برای نمونه بهبود اوضاع اقتصادی و فرهنگی (که بی ارتباط با اقتصادی نیس البته نه همیشه) می بایست مسئولین امر چاره اندیشی کنند
  • بی‌خانمان A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    8 31
    آقا بنده به عنوان یک شهروند شهر تهران که در اینجا متولد شدم آیا واقعاً نباید یک سرپناه برای زندگی داشته‌باشم؟ آیا واقعاً من جوان پسر ۳۰ ساله مهم‌تر هستم یا آن خانم خیابانی، یعنی واقعاً مسئله‌ی آنها از بنده اهمیتش بیشتر هست!؟
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      21 3
      بله اهمیتش بیشتر است. برو کار کن برا خودت سرپناه پیدا کنی. باز اقلا اونا دارن یه کاری انجام می‌دن، اون هم چندش‌آورترین کاری که هر زنی ممکنه بخواد در زندگیش انجام بده. مطمئن باش اگر مجبور نبودند به چنین کاری تن نمی‌دادند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    8 3
    واقعیت های جامعه رو باید پذیرفت به نظر من هم فکر خیلی خوب هست
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    13 1
    خیلی خبر امیدوار کننده ای بود قبول واقعیت عملی که سالهای سال است از آن به دوریم
  • رضا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    2 3
    از اینکه این موضوع بسیار مهم مدنظر مسئولین قرار گرفته سپاسگزاریم ولی ما یک کشور اسلامی و با 8 سال دفاع مقدس و جنگ که جوانان ما بخاطر غیرت و شرف شهید شدند ،بهتر نیست دولت یازدهم تنها با تشکیل یک سازمان نسبت به جلو گیری از هرج و مرج بودجه که چندین دها ارگان در این زمینه آسیبهای اجتماعی فعالیت دارند ولی به وظایف خود عمل نمیکنند را یکپارچه و مدیریت کند این با کمی وجدان و تقوا اصلا کار سختی نیست .
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    10 1
    دیگه چی می دن ؟؟ تلوزیون هم می دن ؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      1 0
      اگه نگاهی به جوامع اطراف خودمون داشته باشیم .به آزمایش وخطا نیاز نداریم
  • امیر عباس IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    2 4
    خیلی عالیه اگه درست انجام بشه که میتونی از لحاظ روانی و جسمی امنیتو به جامعه برگردونه کاری که مرور زمان بحث رو برای هرچه منطقی کردنش کمک میکنه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    11 1
    نکته مهم اینه که دست نیروی انتظامی رو از این موضوع کوتاه کرد تا زنان خیابانی بهتر بتونن سازماندهی بشن چون نگاه پلیسی یعنی افزایش بزهکاری و فساد.
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    7 23
    خانم شبنم رحمتی چرا پیشنهاد ندادی که چند همسری برای مردهای متمول امری عادی شود تا زنان بی همسر سرو سامانی بگیرند و صوابش هم برای همسر اولی باشد. در کشورهای مسلمان که چند همسری رایج است و یا حتی در شهر چاه بهار خودمان حتی یک زن خیابانی بیابانی اتوبوسی نمیبینی چون هر زنی که شوهرش فوت میکن بر بقیه مرده واحب است او را بی شوهر نگذارند.
    • شبنم رحمتی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      16 5
      من با چند همسری مخالفم و آن را حتی برای مردان متمول نیز پیشنهاد نمی کنم اما این یادداشت درباره موضوع دیگری است. لطفا دقیق تر باشید.
  • amir A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    13 3
    تنها و تنها در صورتی جواب میدهد که جایی یا مکانی را برای این افراد در نظر بگیرند چه برای زنان و چه برای مردان که اصطلاحا آنها را خیابانی میخوانید تا بروند آنجا و تحت کنترل دقایقی را با هم باشند.
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    5 1
    تا زمانی که مکان مناسب و مشخصی برای این افراد تعیین نشود ، و نگاه اجتماع به افراد عوض نشود جامعه ما همچنان بیمار خواهد بود ، وخشونتها و، شیوع بیماریها وآسیب های اجتماعی پا برجا خواهد بود .
  • hamid IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    10 0
    خيلي از اين بدبخت ها براي لقمه ناني دست به تن فروشي مي زنند ، اگر حق اينها را دزدان نخورند اونها هم به اين بدبختي راضي نيستند.
  • محسن IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    2 0
    فرزندم به یاد بسپار، تنها مرگ است که دروغ نمی گوید.
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    10 1
    اروپا وامریکا شناسنامه دارشون کردن و شرکت های بزرگی هم هستن که اینها رو تحت پوشش دارن و شبکه های ماهواره ای هم دارن و مرتب هم بدنبال نیروهای جدید و جوان هستن. ظاهرا این کار آفرینی جدید هم در مملکت ما می خواد شروع بشه. دلمون هم خوشه که با شناسنامه دار کردن اینها بیماری ایدز قابل کنترل می شه. این وسط فقط زنها هستن که قربانی میشن.حواستون به نظرهاتون باشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    2 1
    من فکر میکنم ابتدا باید از نظر حقوقی برای این معضل چاره اندیشی کرد سپس به فکر شناسنامه برای اینها افتاد یعنی همان طوری که در کشورهای اروپایی وامریکایی کارت سلامت تعین صحت وسلامت این افراد هست ضمانتی یا قانونی از اینها حمایت کند که از خشم وخشونت خانواده وافراد فامیل به دور باشند :
  • حمید A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    5 2
    نگارنده از اساس دچار سوءتفاهم بوده تا بتوانند نظرشون در خصوص روش مواجهه با این پدیده را عنوان کنند؛ والا ابدا چنین مفهومی در نگاه نیروی انتظامی وجود ندارد. در کلیت نظام حاکم ارزش به آزادی های فردی (لیبرالیسم) محکوم است آنوقت نهادی مثل ناجا چنین روش عملی داشته باشد. آنچه ناجا در ذهن دارد تهیه بانک اطلاعاتی است از روسپیان که بتواند در مواقع لزوم از آن برای پیگیری جرایم استفاده کند همانند آنچه درحوزه های کیفری از مجرمین تهیه میشه