واحد مرکزی خبر

نشریه فرانسوی لوفیگارو نوشت، سرویس اطلاعاتی آمریکا با برنامه ایکس‌کی‌اسکور(XKeyscore)، قادر است به طور همزمان، ایمیل ها جستجوهای اینترنتی یا فعالیت‌های کاربر هدف خود در شبکه های اجتماعی را مورد نظارت قرار دهد. [لو رفتن برنامه ای خطرناک تر از پریسم/ XKeyscore داخل ایمیل ها و کامپیوترها را می خواند
این برنامه این امکان را فراهم می‌کند که تقریباً از همه آن چیزی که یک کاربر اینترنت انجام می‌دهد، مطلع شد. با این برنامه مخفی نظارتی، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، قادر خواهند بود بطور همزمان از ایمیل ها، جستجوهای اینترنتی یا فعالیت های یک فرد در شبکه‌های اجتماعی جاسوسی کنند.
اسنادی که روز چهارشنبه منتشر شد، وجود این برنامه را آشکار ساخت. این اسناد توسط ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا تهیه شده است. این شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی از آمریکا تحت تعقیب قرار دارد، از بیست و سوم ژوئن در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو قرار دارد و از روسیه درخواست پناهندگی کرده است.
بر اساس این اسناد، تحلیل‌گران، آژانس امنیت ملی آمریکا به پایگاه‌های داده‌های اطلاعاتی دسترسی دارند که همه فعالیت‌های اینترنتی را در سراسر جهان جمع آوری و دسته بندی می‌کند. این برنامه مخفی حدود 150 سایت و بیش از 700 سرویس دهنده(سرور) را در جهان، از جمله در چین، ونزوئلا و روسیه، تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
برخلاف دیگر سیستم‌های نظارتی شناخته شده، برنامه ایکس کی‌اسکور ، این امکان را دارد که بدون دانستن شناسه‌ای قوی از یک هدف، مانند آدرس ایمیل وی، کار خود را انجام دهد. این ابزار همچنین اجازه می‌دهد شخصی را تنها از روی یک جستجوی ساده در اینترنت ردیابی کرد. به عنوان مثال بر اساس استفاده از زبانی کم کاربرد در منطقه‌ای معین، این برنامه قابل ردیابی هدف خواهد بود ، مثلاً اگر در پاکستان مطلبی به زبان آلمانی، در اینترنت جستجو شود، این برنامه قادر است آن را ردیابی کند. یا اینکه یک کاربر نقشه های گوگل، درباره اهداف احتمالی برای حمله، اطلاعاتی کسب کند. این برنامه به مأموران آمریکایی این امکان را خواهد داد که بیش از سیصد تروریست را دستگیر کنند.
برای انجام نظارت با چنین ابزار مخوفی کافیست مأمور آژانس امنیت ملی آمریکا، بدون هیچ‌گونه کنترل سلسله مراتبی یا قضایی در صفحه رایانه خود فرم ساده ای را پر کند و نکات کم و بیش دقیقی را درباره هدف مورد جستجوی خود ارائه کند.
در این اسناد رو شده، مشخص نیست چه کسی می تواند به مأموران اجازه «هدف» قرار دادن شهروندان آمریکایی را بدهد. با این حال، این نوع نظارت، برای دلایل مشخصی از موارد مربوط به امنیت ملی، به اجازه قانونی مقامات نیاز دارد.
این افشاگری ممکن است آب به آسیاب آمریکایی ها و نمایندگان منتقد قدرت مطلق سرویس‌های اطلاعاتی، بریزد. آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به این اتهامات جدید تأکید کرد، برنامه ایکس کی‌اسکور، در «چارچوب قانونی» جمع آوری اطلاعات از خارج از کشور قرار دارد. آژانس امنیت ملی آمریکا خاطر نشان کرد، تنها افراد ماهر که به صورت تخصصی آموزش دیده‌اند، امکان استفاده از این برنامه را دارند و نظارت های بسیاری انجام می‌شود تا برنامه دچار خطا و انحراف نشود.

 4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رستمی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    5 16
    حسن عباسی چند سال پیش گفت همین شما ها و مثل شما خبر آنلاینی ها مسخره اش کردید برید به درگاه خدا توبه کنید
    • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      15 3
      این موضوع تازه به بیرون درز کرده پس آقای عباسی چند سال پیش از کجا میدونسته؟؟!!!