با تغییر دولت، همواره امیدهایی در دلها جوانه میزند و بیشتر مردم نسبت به تولد تغییرات اساسی خوشبین میشوند.

با توجه به تفکرات رییس جمهور منتخب، آقای دکتر روحانی و سوابق روشن و مشخص ایشان در مدیریت، نخبگان اجتماعی و فرهنگی در کنار سایر اقشار، به دیدگاه های اصلاحگرانه وی دلبستگی بسیار یافته اند. در این میان، حتما رییس جمهور منتخب اطلاع دارند که گروه هایی که به هر دلیل فعالیتشان متوقف شده، افراد و اشخاصی که مشکلات قانونی دارند، چه حق با آنها باشد و چه نباشد، مطالبات مساعدتی یافته اند؛ اما همین انتظارات و مطالبات، مسئولیت ایشان را سنگینتر کرده است.


در 30 سال گذشته بدون وابستگی به جناحهای قدرت و گروه های سیاسی، بسیاری از ما تلاش کرده ایم نظرات اصلاحی خود را اظهار کنیم. نه سهم خواهی کرده ایم و نه انتظاری از سفره قدرت داریم. بنابراین بار دیگر چون آقای دکتر روحانی قبل از تعیین یا معرفی دولت دست به اقدام ارزنده ای زده اند و آن تعیین کارگروه ها و کمیته های مشکل یاب است، جهت استحضار این عزیزان که از نخبگان و فرهیختگان کشور هستند، لازم است نکات زیر بیشتر مورد عنایت آنها قرار گیرد:


الف/ توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در ارتباط با مسائل فرهنگی و اجتماعی در سالهای گذشته و در سرلوحه آنها بحث شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و بازمهندسی فرهنگی باید مورد توجه اساسی قرار گیرد. برخوردهای شعاری و نظری با این رهنمودها نه تنها جامعه را از دیدگاه های فرهنگی محروم میکند، بلکه باعث کندی توسعه فرهنگی و رشد اجتماعی میشود. بحث اقتصاد مقاومتی در کنار مسائل اجتماعی و فرهنگی موضوع مناسبی است که سامانه های کاربردی آن باید تبیین و تدوین شود چرا که با توجه به حجم مشکلات اقتصادی که عامل اصلی بروز آسیبهای اجتماعی است، باید مساله معیشت و بیکاری، جمعیت کیفری، اعتیاد و کودکان کار و خیابان مورد توجه قرار گیرند و در همین راستا نهادهای متولی به دست مدیران دارای سوابق اجرایی مرتبط سپرده شوند.


ب/ موضوع تفکیک وزارتخانه ها با توجه به این که ادغام آنها حرکتی عجولانه و غیرکارشناسی بود، باید در راس مشکلات بخش صنعت، تجارت، اقتصاد، رفاه و کار قرار گیرد. هر یک از محورهای یاد شده نیاز به مدیریت مستقل و کارآمد دارد و مدیران عالی اجرایی آنها باید دارای سعه صدر لازم در انتخاب مدیران میانی باشند و به دور از گروه بندیهای سیاسی یا حضور در دولتهای گذشته، کارشناسان خبره را دعوت به کار کنند.


ج/ در مورد جوانان و آسیبهای اجتماعی، تا امروز هر چه کارشناسان و نخبگان و صاحب نظران در مورد خطرات اعتیاد به مواد روانگردان موضوع ازدواج جوانان بحث اشتغال تحصیلکرده ها سخن گفته‌اند سیاه نمایی قلمداد شد اما کمیته های مشکل یاب لازم است بسترهای ایجاد این آسیبها و راهکارهای پیشگیری و کنترل را کاربردی کنند و در این زمینه راهکارهای کوتاه مدت و فوری و میان مدت و درازمدت پیش بینی و تدوین کنند.


د/ در مورد ایرانیان مهاجر با توجه به این که در پنج سال گذشته اینجانب پژوهشی درمورد ایرانیان پناهنده و مهاجر انجام دادم، یقین دارم که اکثریت قاطع آنها بدون هیچ گناه و جرم و صرفا به خاطر بعضی از نکات کوچک از کشور خارج شده و سرمایه مادی و معنوی و تخصصی خود را غیرمفید به کار گرفته اند. در مورد مجرمین کلاهبرداران و افرادی که خائن به کشور و نظام مقدس هستند مراحل قانونی باید سپری شود اما بسیاری از نخبگان کشور یا در وطن خود منزوی شده اند و یا از کشور مهاجرت کرده‌اند. کمیته ای جهت شناخت، ارزیابی و دلجویی از این اقشار تشکیل و سریعا به کار مشغول شود.


برای اینکه امیدهای بسته شده به رییس جمهور منتخب به یاس تبدیل نشود وابستگی به منبع فیض ولایت و کسب رهنمود از مراجع به طور مستمر در سرلوحه کار نخبگان و کارشناسان قرار گیرد. در خاتمه باید عرض کنم آنچه باعث اقبال مردم و رای اکثریت به دکتر روحانی شد، فقط مشکلات اقتصادی، تورم، تبعیض، بی عدالتی و گرانی نبود بلکه ناهنجاریهای رفتاری و آسیبهای اجتماعی که بعضی از آنها تبدیل به سونامی شده و به مرز هشدار رسیده اند بسیاری از خانواده های مضطرب را به سمت ایشان کشاند که باید دغدغه آنها به طور جدی و در اولویت مورد معاینه و عمل قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =