ایسنا نوشت:

 یک مقام دولت بولیوی اعلام کرد: این دولت موقتا سفرای خود را در کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا در اعتراض به اجازه ندادن این کشورها به عبور هواپیمای حامل رئیس جمهوری بولیوی از حریم هوایی کشورشان در اوایل ماه جاری میلادی فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، آماندا داویلا، وزیر مخابرات بولیوی به خبرنگاران گفت: فراخواندن سفرا تصمیمی است که در چارچوب نشست کشورهای بلوک اقتصادی مرکوسور اتخاذ شده است بلوکی که تصمیم گرفت تا همه سفرای کشورهای عضو را از این سه کشور در اعتراض به آنچه که برای هواپیمای اوو مورالس رخ داد، فرا بخواند.

کشورهای بلوک مرکوسور شامل آرژانتین، برزیل، ونزوئلا و اروگوئه پس از آنکه هواپیمای اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی اجازه عبور از حریم هوایی اسپانیا، فرانسه و ایتالیا را در تاریخ دوم ژوئیه پیدا نکرد گرد هم آمدند تا کشورهای اروپایی را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی مصونیت ریاست جمهوری محکوم کنند.

این مقام دولت بولیوی همچنین تاکید کرد: این اقدام به این معنی نیست که بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای اروپایی قطع کند.

اوو مورالس روز جمعه با سفرای بولیوی در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا دیدار کرد. هواپیمای اوو مورالس به دلیل بروز شایعه در خصوص حضور ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی دولت آمریکا در آن اجازه عبور از حریم هوایی این سه کشور را پیدا نکرد و مجبور به فرود اضطراری در شهر وین اتریش شد.

این کشورهای اروپایی از بابت این اقدام عذرخواهی کردند هرچند که هیچ کدام رسما توضیحی درباره اقدام خود ندادند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =