عصر ایران در گفتگو با محمد هاشمی نوشت:

* تصور تصمیم گیران این بود که هاشمی جایگاهی در جامعه ندارد و گمان می‌کردند به واسطه تخریب‌ها و تهمت های وارده، مردم از او روی گردان شده‌اند. اما وقتی (هاشمی) با حضور در ساختمان فاطمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند به یکباره شوری در فضای انتخاباتی کشور به وجود آمد و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که مشارکت تا بالای 90 درصد هم افزایش یافت. به همین دلیل بود که احراز صلاحیت نشد. بعد از این اتفاق دوباره نوعی رخوت در جامعه به وجود آمد تا اینکه هاشمی از روحانی اعلام حمایت کرد که تغییرات ادامه یابند و مردم خود را آماده مشارکتی پرشور در انتخابات کنند که اینطور هم شد تا حتی بتوانیم اینطور بگوییم که هاشمی را باید برنده انتخابات دانست.

*موقع شنیدن خبر به خودم گفتم که اگر هاشمی صلاحیت ندارد که رییس جمهور بشود، پس هیچ کس نمی‌تواند خود را شایسته قرار گرفتن در چنین موقعیتی ببیند.

*{در پاسخ به سوالی درباره واکنش آیت الله به رد صلاحیتش در انتخابات}: ایشان سکوت اختیار کردند و در کمال صبوری همه را به صبر دعوت کردند. ایشان در این موقعیت حب قدرت نداشتند و به همین دلیل هیچ اعتراضی نداشتند و برای عمل به تکلیف وارد صحنه شدند و در شرایطی که همه انتظار داشتند واکنش نشان بدهد، به تصمیم شورای نگهبان تمکین کردند.

*{در پاسخ به سوالی درباره اینکه شایعه ای پیچیده بود که هاشمی با آگاهی بر رد صلاحیت شدن وارد صحنه شد تا نظام برای رد صلاحیت مشایی هزینه نپردازد.}: اصلا، این نوع رفتارها با شخصیت هاشمی همخوانی ندارد. ایشان از همان اول هم قصد کاندیداتوری نداشتند و بعد از اینکه اصرار بیش از حد مردم را دیدند؛ احساس وظیفه کردند. در روزهای منتهی به پایان مهلت ثبت نام، مردم و اقشار مختلف از ایشان درخواست شرکت داشتند و به همین دلیل او در حالی که تمایلی نداشت نتوانست به انتظار مردم «نه» بگوید و به همین دلیل در دقایق پایانی عازم ساختمان وزارت کشور شد.

*هاشمی مشهور به این است که تعامل سازنده با دنیا را مطلوب می‌داند و به همین دلیل کشورهای دیگر نگاه خود به دولت جمهوری اسلامی ایران را تغییر خواهند داد و این وضعیت، این فرصت را برای دولت آقای روحانی به وجود خواهد آورد تا با استفاده از ظرفیت های موجود و همچنین استفاده از تجارب این چند سال و البته مشورت و حمایت هاشمی بتواند مشکلات را کاهش بدهد و به خوبی از طرف مردم قضاوت شود.

* آقای هاشمی در گذشته که خطیب جمعه بودند، نشان دادند که خواسته های مردم برایشان اهمیت داشت و همچنین خطبه‌هایشان عالمانه بود. به طوری که راه کار ارایه می‌کردند و سخنانشان همیشه تاثیرگذار بود. اینکه ایشان به تریبون نماز جمعه بازگردند یا نه، سؤالی است که پاسخش مشخص است. تقویت نماز جمعه اولویتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اگر تشخیص این شد که حضور هاشمی باعث تقویت نماز جمعه و مشارکت بیشتر مردم می‌شود، باید گفت که شرایط باید فراهم شود. اگر هم تشخیص تصمیم گیران این باشد که حضور هاشمی ضروری نیست، این دیگر بحثی متفاوات است که جای تبادل نظر دارد.

* اگر شرایط مناسبی وجود داشته باشد و جامعه به این نتیجه برسد که حضورش مفید است، حتما ایشان از بازگشت به نمازجمعه استقبال خواهد کرد.

*{در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تاسیس دانشگاه آزاد، تلاش برای پایان دادن به جنگ، نامه به رهبری در سال 88، بازگشت مهدی هاشمی به کشور، شرکت در انتخابات ... کدام یک را می‌توان مهم‌ترین تصمیم آیت الله هاشمی دانست؟}: هر کدام از این مواردی که شما عنوان کردید، در بستر زمانی خود نتیجه لازم را داشته و قابل تحلیل و بررسی است و به همین دلیل تشخیص مهم‌ترین دشوار است. به عنوان مثال مساله پایان دادن جنگ در مقطی بود که باید از آن به عنوان یک برکت نام برد. به هر حال امکانات کشور از دست رفته بود و خسارت های سنگینی تحمیل شد تا آقای هاشمی با این تحلیل که در ادامه جنگ خیری نیست در محضر امام بحث پایان آن را مطرح کنند.

*درباره نامه ای که به رهبری نوشته شد هم باید گفت که اتفاقات امروز و مسایلی که کشور با آن‌ها مواجه شد، نشان داد که آقای هاشمی به خوبی بحران‌های به وجود آمده را پیش بینی کرده بود.

*در مورد بازگشت مهدی هم باید گفت که فضایی که درست کرده بودند و اتهام‌هایی را متوجه او و خانواده هاشمی می‌کردند. مهدی به کشور برگشت تا همه بدانند که واقعا خطایی را مرتکب شده است یا نه، الان هم پرونده مفتوح است و دادگاه در باره او رای خواهد داد.

*هاشمی رفسنجانی بارها و بارها مورد ظلم قرار گرفته است. موارد بسیار زیادی بوده که کسانی آمدند و اتهام‌هایی را وارد کردند، اما هاشمی به دلیل حفظ تظام و هزینه وارد نشدن به کشور و مردم، ترجیح را در این دیدند تا سکوت کنند به نفع نظام از حق خود و خانواده گذشتند. هاشمی صمیمانه از کنار حوادث گذشت و مردم را تحت هر شرایطی اولویت قرار داد.
/220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    هاشمی مرد روزهای سخته
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    هاشمی نامی بزرگ در تاریخ ایران است
  • منتظر IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    آینده اشتباه بودن ین تحلیل ها را مشخص خواهد کرد. امید که هاشمی همراه با انقلاب باشد اما...
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      0 1
      رای ام را پس می گیرم من اشتباهی به این نظر که ردندانه جوری نوشته شده است که رای مثبت جمع کند رای مثبت دادم لطفا منفی لحاظ کنید
  • رزمنده دوران دفاع مقدس A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    57 10
    تاريخ انقلاب اسلامي با آيت الله هاشمي گره خورده است،و حق والانصاف وجود ايشان و تجربه ايشان براي كشور حياتي است ، ولي متاسفانه افراد افراطي و تندرو كه منافع خود را در آويز كردن چفيه به گردن خود ميبينند تحمل حضور ايشان را ندارند و مرتب در اتهام به ايشان و خانواده و همفكران ايشان هستند،ولي غافل ازاين هستند كه مردم خود بهترين تشخيص را ميدهند همانطوري كه در انتخابات 22 خرداد 92 ثابت كردند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    51 5
    اميدوارم قدر ادمهاي باارزش ودلسوزمونو بدونيم وبعد از دست دادنشون حسرت نخوريم.چون تو تاريخ كشورم متاسفانه اين مسئله زياده.
  • احمد A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    19 51
    مگر چه اتفاقی افتاده که هاشمی به نمازجمعه برگردد؟ رفتن احمدی نژاد و آمدنش ربطی به نماز جمعه ندارد.امام جمعه را رهبری تعیین میکند .
    • نا شناس A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      50 7
      حالا شما خودتو ناراحت نکن مریض می شی
    • بی نام SE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      30 3
      ببینم احمد جون شما احتمالا اسم فامیلت خاتمی نیست؟ :)
  • بی نام AU ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    8 35
    اگر امثال شما و حسین مرعشی اطراف آقای هاشمی را نگرفته بودید امروز جایگاه ایشان بالاتر از ان چیزی میبود که شما میفرمایید
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    29 8
    انقلاب زنده است تا هاشمی زنده است .
  • محسن IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    12 2
    ماکه جزایثاروهمراهی باامام خمینی ورهبری معظم آیت اله خامنه ای چیزدیگری ازآقای هاشمی ندیدیم که بخواهیم منکر زحماتشان وهمراهیشان باانقلاب شویم. هنوزهم ایشان منصوب رهبری درمسندریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که بالاترین نهادمشورتی رهبری است میباشند پس برماست که درپشت سر رهبری قرارگرفته وازنیروهای اصیل انقلاب دفاع وپشتیبانی کنیم
  • نوید IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 0
    در بند ۸ بخشنامه شماره ۸۱/۱۸۹۷۸۹ آمده که اعضای هیات علمی وظیفه دانشگاه آزاد برای استخدام تمام وقت جذب دانشگاه می‌شوند اما به اعضای هیئت علمی وظیفه گفته شده استخدام نخواهند شد. اساتید در دوره‌های قبل طبق همین بخشنامه و با گرفتن کارت پایان خدمت، تبدیل وضعیت می‌شدند و به استخدام دانشگاه آزاد در می‌آمدند. با توجه به اینکه اعضای هیات علمی وظیفه دانشگاه 4 سال پیش جذب این دانشگاه شده بودند و تعهد اساتید برای خدمت ۳۶ ماه بود . اگر این اساتید جذب نهایی نبودند بر چه اساس، یکسال اضافه‌تر در دانشگاه کار کردند. همچنین بیش از ۳ سال و نیم از زمان اشتغال این اساتید، کارت پایان خدمت به آن‌ها داده نشد تا بتوانند در آزمون استخدام سایر مراکز دولتی شرکت کنند. خواهشمندیم پیگیری نمایید.
  • مهدی 53 A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    حضورهاشمی بعنوان خطیب جمعه الزامیست...