تسنیم نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی استاد حوزه و دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد آنچه که در مورد بحث اعتدال مطرح شده است، بیش از همه به عنوان یک جریان سیاسی معطوف است. طبعاً مباحث فکری، فرهنگی و اندیشه‌ای که ما در گفتمان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، معطوف به نگرش و رویکرد اعتدال داریم، فراوان است. ولی به نظر می‌رسد درجنبه سیاسی آن، آنچه که تحت عنوان رویکرد اعتدالی مطرح شده است، برای پرهیز از افراط و تفریط است.

اهم سخنان حجت الاسلام نبوی در ادامه می آید:

  • نکته تعجب‌آوری که الان وجود دارد، این است که همه دست اندرکاران مناقشات و منازعات سیاسی و بخشی هم از بدنه فتنه سیاسی که در سال‌‌های اخیر در جامعه ما اتفاق افتاده است، همگی دعوی و ادعای اعتدال را به عنوان یک مسیر مطلوب برای خود در این روزها تلقی کردند و همگی اعتدال‌خواه شدند. این مجادلاتی که در این سال‌های اخیر در جامعه ما در عرصه سیاسی اتفاق افتاد، توسط افرادی از جوامع و کرات دیگر نبود و همه توسط این جریانات سیاسی جامعه اتفاق افتاد.
  • از زمانی که دولت سازندگی روی کار آمد، ما با مسایلی مانند نقد عملکرد دولت مواجه شدیم. البته باید این نقدها چارچوب خوبی را می‌گرفت و به نقاط و نتایج موثری می‌رسید ولی به فاصله کوتاهی به خصومت‌هایی میان شخصیت‌های موثر و برجسته سیاسی کشور کشیده شد. همین خصومت‌ها، فضای سنگینی را به وجود آورد تا سیاسیونی که باید نقش خود را در عرصه سیاسی کشور ایفا کنند، نتوانند این نقش را ایفا کنند و مدام از نقش اصلی خود فاصله بگیرند.
  • خیلی مسایل هم در دولت اصلاحات اتفاق افتاد، ولی کمترین چیزی که ما مشاهده می‌کردیم مواضع شفاف، سنجیده و حساس بود که جریان‌های سیاسی بیاییند و این‌ها را تحلیل و ارزیابی کنند و دلسوزانه مطرح کنند.
  • یک جلسه‌ای در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را به یاد دارم که آن موقع می‌خواستند طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ببرند ولی هنوز نبرده بودند. به اتفاق آقای حجاریان، آقای عبدی، آقای محسن کدیور بر سر میز ناهار نشسته بودیم و ناهار می‌خوردیم - در آن زمان در مجله راهبرد یک موج شدیدی را شروع کرده بودند و بعداً نیز در دولت اصلاحات این را به مطبوعات و روزنامه‌ها کشاندند- من به آقای حجاریان گفتم که آقاسعید این مسیر یک مسیر معقولی نیست و بیشتر از آنکه بخواهد به دنبال صلاح و اصلاح جامعه باشد، به دنبال ایجاد التهاب و دعوا و مناقشه در جامعه است؛ به وی گفتم، "این راه را نروید."
  • سعید حجاریان با یک نیش‌خند به من گفت که ما تصمیم گرفته‌ایم با آقای هاشمی کار کنیم و به مرکز تحقیقات استراتژیک آمدیم و با آقای هاشمی هم کار کردیم ولی ایشان آقای روحانی را آورد و به نوعی مرکز تحقیقات را قلع و قمع کرد - البته سعید حجاریان در اینجا تعابیر سنگین‌تری هم استفاده کرد که من نمی خواهم به آنها اشاره کنم- منتهی حجاریان گفت که من در خودم وظیفه می‌دانم که باید انتقام این بلایی که آقای هاشمی سر ما آورد را از او بگیرم.
  • واقعاً این میدان گسترده و فراخ افراط که به خصوص در دولت سازندگی سر برآورد و در دورن دولت آقای خاتمی به اوج خود رسید، جامعه را دچار تشنج و التهاب سنگین کرد.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    109 3
    بزرگترين مسلماني حفظ ابروي مسلمان است و تمام احكام اسلامي بر پايه اين اصل تعيين شده اند و الان همه پرده در شده اند. فكر مي كنند اين پرده دري با پرده دري منصور حلاج يكيه
    • مهرداد A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      1 1
      اما حق مردم اینست که ظاهر و باطن همه افراد را بشناسند نه اینکه با ریا و نیرنگ خود را اصلاح طلب بنامند و چون به خلوت میروند آن کار دیگر .... ولی یک نکته مهم است که دامن زدن به اختلافات و از بین بردن وحدت شکل گرفته و خوشحالی انتخاب رییس جمهور جدید ، با این صحبت ها جز تلخی چیزی بهمراه ندارد
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    5 2
    حالا این تشنج خودجوش هم بود؟
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    17 3
    در این کشور هر کس به آقایان هاشمی و خاتمی توهین کند عنصر افراطی و فاقد انصاف است و از جریانات پشت پرده خودسر تغذیه میشود . اینها شخصیتهای مظلوم و بیگناهی هستند که بدلیل محبوبیت سیاسی و اجتماعی مورد بغض و کینه افراد و گروههایی مثل خوارج و القاعده قرار میگیرند خدا را سپاسگزاریم که ملت ایران را کمک کرد تا در انتخابات 92 این افراد افراطی و ستیزه گر را از صحنه سیاست اجرایی کشور حذف کردند و بر اساس رهنمودهای آقای هاشمی و خاتمی جناب آقای دکتر روحانی را انتخاب کردند /
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    6 3
    کی از شما ها نظر میخواد آخه؟مردم خودشون دوست داشتن به روحانی رای بدن.هر کی میاد یجور به نفع خودش تفسیر میکنه رای مردم را.الان دیگه دوران صفویه و قاجاریه نیست عزیز من
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      1 6
      ایشون هم نفر جز 10 نفر اول مجلس شورای اسلامی شهر تهران هستند (یعنی مردم خواستنشون)
  • علیرضا IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 2
    با چه رویی از دولت هاشمی و خاتمی انتقاد می کنید ؟ مملکت 8 سال در دست شما اصولگرایان بود ببینید چه کردید