پیروز مجتهدزاده

وضعیت روابط ایران و دولت امارات متحده عربی در 21 سال گذشته دچار یکنواختی غیر سازنده ای بوده است و فکر نمی کنم تغییر دولت در ایران بتواند تاثیر عمده ای بر این روابط بگذارد. روابط ایران و امارات متحده عربی سال هاست که یک وضعیت نزولی و سیر منفی را طی کرده است. مسبب این سیر نزولی نیز تنها دولت امارات متحده عربی بخصوص وزارت خارجه این کشور است که در یک جنگ تبلیغاتی ضد ایرانی خواهان تصاحب مایملک ایران در خلیج فارس است. لاجرم این تصمیم بر عهده دولت و وزارت خارجه این کشور حاشیه خلیج فارس است که بخواهد وضعین منفی در روابطه بین دو کشور را از بین ببرد و روابط را به سمت همکاری و تفاهم سوق دهد. اما دولت امارات متحده عربی در تمامی دوران 21 ساله این وضعیت، در همدستی با برخی از دولت های دیگر نشان داده است که سر سازگاری ندارد و مدام بر ادعاهای واهی خود نسبت به جزایر ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی تاکید می کند.

تا هنگامی که اختیار مثبت یا منفی نگاه داشتن روابط دوکشور در دست دولت امارات متحده باشد دولت های جدید در ایران از جمله دولت آقای روحانی هم نمی تواند وضعیت را دگرگون کرده و شرایط خاصی را پیش بینی کند که مثمر ثمرات مثبت باشد. البته یک دولت معقول و معتقد به توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی هرگز از تلاش برای ایجاد تسهیلات سیاسی و دیپلماتیک برای حل این گونه مسائل کوتاهی نخواهد ورزید. در گذشته دولت های ایران همواره به دنبال دوستی بوده و حتی گاه امتیازات غیر معقول از دید منافع ملی ایران ارائه کردند و نتیجه ای بدست نیاوردند. حتی در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بحث های جنجالی پیش آمد و سیاستمداران در اینجا از بعضی مواضع ملی ما کوتاه آمدند بازهم  نتیجه ای نداد. وزارت خارجه ما تا این حد پیش رفت که رئیس جمهوری اسلامی ایران را به شورای همکاری خلیج فارس برد و زیر نام جعلی برای خلیج فارس نشاند ولی از این کار جز اهانت ملی به خود ما حاصلی بدست نیامد! البته که این کار اشتباه بود و از نظر ما محکوم است اما با این همه نرمشی که ما در سیاست خارجی خود نشان دادیم، تغییری در وضعیت ما ایجاد نشد.

به نظر می رسد امارات متحده عربی به هیچ وجه حاضر نیست از فدا کردن امنیت عمومی و منافع و مصالح عام در خلیج فارس برای امیال واهی وزارت خارجه آن کشور دست بر دارد و همچنان می خواهد با خیره سری ادعاهای واهی نسبت به جزایر ایرانی را تکرار کند. به همین دلیل فکر نمی کنم دولت آقای حسن روحانی هم بتواند کار ویژه ای در راه جلب رضایت وزارت خارجه امارات انجام دهد. البته همانطور که اشاره کردم یک دولت معقول و صلح طلب که می داند امنیت و مصالح عمومی منطقه ایجاب می کند که از تلاش برای فراهم آوردن زمینه های مساعد جهت رفع سوء تفاهم های ناشی از ادعاهای سرزمینی کوتاهی نورزد. من بر این گمان هستم که دولت جدید در ایران از امکانات مساعدی که انتخابش در عالم سیاست و دیپلماسی فراهم آورده است حداکثر بهره را برده و در تلاشی معقول با همکاری دول دوست و سازمان های بین المللی راه حلی برای این مشکل نیز پیدا خواهد کرد.

در خبرها آمده بود که دکتر صالحی وزیر امور خارجه ایران در یک تماس تلفنی با وزیر امور خارجه امارات متحده عربی نسبت به اخراج ایرانیان از امارات متحده عربی ابراز نگرانی کرده و خواستار تجدید نظر آن دولت در این امر شده است. من می خواهم از آقای صالحی تقاضا کنم که تفاوت بلوف و واقعیت را تشخیص داده و در اسارت بلوف یک بار دیگر ما را اسیر خواهش و تمناهای بیجا و بی معنی نزد وزیر خارجه امارات متحده نکند. اگر قرار باشد دولت امارات ایرانیان آن کشور را اخراج کند مجبور خواهد بود همه جمعیت این کشور را اخراج کرده و دست به خود کشی زند. 

استاد دانشگاه و  کارشناس مسایل کشورهای حوزه خلیج فارس

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    42 65
    اصلا تحلیل های آقای مجتهد زاده رو قبول ندارم. اگر می دونستم ایشان تحلیلگر است اصلا صفحه را باز نمی کردم.
    • hrk IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      36 4
      شما اگه دلیلی داری بگو با تحلیل ها ی جنابعالی هم اشنا شیم
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      25 13
      کاش یه کمی از رزومه خودتونو میفرمودین تا ببینیم کسی که به استاد ممتاز دانشگاه لندن رئیس موسسه یوروسویک انگلستان و استاد دانشگاه تربیت مدرس و ... ایراد میگیره چه سابقه ای داره دوست سعی کن بخونی و یه کمی یاد بگیری
    • بی نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      3 3
      حواسم نبود مثبت دادم
  • میهنی A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    99 5
    عجب !! بجای بررسی این معادلات بدانیم اگه با تدبیر فقط یکی از بنادر جنوبی ما قدرت رقابت با دبی را داشت این جوجه کشور جرات این زر زر ها را به خود نمیداد .
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    45 14
    اتفاقا تحلیلهای دکتر مجتهد زاده بسیار بجا و کارشناسی است. کسی است که هم رشته اش و هم تخصصش این است. آقای صالحی تخصصی در روابط خارجی ندارد فقط بعلت بلد بودن زبان خارجه،خوش تپیی، و حرف گوش کنی از احمدی نژاد به این کار منصوب شد همانگونه که آقای ولایتی با چنین خصایصی 13 سال اینکاره شد. آقای صالحی فرد صالح و خوبی است اما بشدت شخصیت گفتاری ساده ای دارد. ایشان دیپلمات نیست نمی دانم معلوم هم انیست یک کتاب روابط بین الملل هم خوانده باشد. معلوم نیست چندین سال بعنوان نماینده ایران در سازمان کنفرانس اسلامی چه تعاملی خنثی با این نوع کشورها داشته! ما وزیر خارجه مان از نظر هوش و تیزبینی سیاسی بحد ترکیه هم نمی رسد.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    24 1
    این امارات پررو داره از وضعیت سیاسی و اقتصادی ناخوشایند ایران سو استفاده میکنه. روابطمون با دنیا بهتر بشه دیگه مجال این همه خصومت و گنده... نخواهد داشت. اخه امارات چیه که بخواد ادعای ارضی نسبت به خاک ما داشته باشه و ما بخوایم بهش رو بندازیم که اذیتمون نکنه! اصلا این امارات 40 سال پیش شد یک کشور! حالا اینقدر رو در اورده که ادعا کنه صاحب جزایری هست که هزاران سال مال ما بودند؟ خدایا به داد این ملت برس.
  • بی نام IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    23 0
    بله ما اگر کشورمان را آباد کنیم و با دنیا هم سرجنگ نداشته باشیم امثال امارات جأت عرض اندام نخواهند داشت پس بهترین فرصت برای آنها ضعف اقتصادی -اجتماعی ما است