۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۸

سری خمیده بر روی یک تبلت... انگشتانی که با سرعت روی صفحه ی نمایشگر موبایل می خورند و هوش و حواسی که از یک پیکر فرو رفته در صندلی پای یک رایانه ی شخصی خود را باخته است به یک بازی.

 اینها همه صحنه های تکرار شدنی و پربسامدی هستند که این روزها زیاد دیده می شوند و گریزی از آن ها نیست.

دیگر دوران مقابله با فراگیر شدن بازی های رایانه ای سرآمده. چرا که دیگر بازی ها خانگی نیست و مهم تر از آنکه مخاطبین بازی ها هم فقط بچه ها نیستند که بتوان و باید آن ها را از مدت زمان زیاد بازی و یا چگونگی و نوع برخی بازی ها منع کرد.
اینک بازی ها روی صفحه های تلفن های همراه و حتی از اپراتورهای مخابراتی نشأت می گیرند و با سیاست های اقتصادی فرهنگی و فنی دولت ها همسو هستند.
رسانه ی بازی گرچه در دنیا قدمتی بیشتر از کشور ما دارد اما ایرانی ها در زمینه ی مصرف و حتی ساخت این بازی ها از رقبای خارجی چندان عقب ماندگی قابل توجهی ندارند.
گرچه نظام سرمایه گذاری، نشر، تولید و ساخت بازی ها در دنیا بسیار مدرن، پیشرفته و آکادمیک است و تولیدات داخلی در مقایسه با این ساز و کار نقائص فراوانی دارد، اما هوش، تلاش و علاقمندی بازیسازان ایرانی،‌تولیدکنندگان داخلی را به عنوان مهم ترین قطب بازی سازی آسیای جنوب شرقی و خاور میانه معرفی کرده و در مواردی قابل اعتنا در مجامع آمریکا و اروپایی نیز حضور آن ها را ثابت کرده است.
آنچه که در این راستا، دوام و بقای این حضور را تضمین می کند ارتقاء سطح علمی تولید کنندگان است تا در جامعه ی رو به پیشرفت ساخت گیم،‌حرفی برای گفتن داشته باشد.
آنچه که پشتوانه ی ساخت بازی های رایانه در ایران بوده است محدود می شود به تلاش مجدّانه ی فردی وغیرسازماندهی شده ی بازی سازان.
در این راستا معاونت آموزش بنیاد ملی بازی های رایانه ای با تأسیس انستیتو ملی بازی سازی و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و با تجربه ی عرصه ی گیم و تحت یک نظام مدون، طی دو سال گذشته سعی کرده مهم ترین معضل این صنعت نوپا در ایران را حل کرده و به گسترش جامعه بازی سازی کمک کند.
شاید حتی برای مخاطبین پیگیر و جدی گیم هم پوشیده باشد که این مقوله در دنیا دارای رشته های دانشگاهی بوده و دانشجویان نخبه ای در آن مشغول به تحصیل باشند.
در ایران هم علاوه بر انستیتو ملی بازی سازی که تنها نهاد رسمی، معتبر واستاندارد در این زمینه است. با تلاش و پیگیری مسئولان مربوطه اقدامات مهمی در جهت قرار گرفتن گیم در شاخه های اصلی دانشگاهی انجام گرفته است.
سرفصل های اصلی ساخت بازی های رایانه ای شامل رشته های برنامه نویسی، طراحی بازی، طراحی هنری و بازی نامه نویسی و ایده پردازی است که در پست های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    1 0
    یک سرفصل مهم را جا انداخته اید: متدولوژی های ایجاد نرم افزار خصوصاً متدولوژی های ویژه بازی سازی