خبر جنوب نوشت:

زهرا عواطفی نژاد:اشک ها خشکیده اند، اما هنوز آه ها سردند، سرد سرد تا شاید لبهای تاول بسته از داغی بزرگ را تسکین دهند. داغی که در یک چهارشنبه بیرحم خرداد ماه بر دل هفت خانواده قربانیان سایت برمشور نشست. انگار هنوز صدای ضجه های این خانواده ها که در زیر آفتاب بی رحم و داغ تا نیمه های شب در میان زباله های متعفن دنبال جنازه عزیزان خود میگشتند، در دل برمشور میپیچد. 

برمشور سایت دفن زباله شیراز این روزها دیگر نامش با یک فاجعه بزرگ گره خورده است و شاید این داغ برای همیشه بر پیشانیاش بماند. داغ فروبلعیدن هفت مرد در میان صدها تن زباله، که مردانه مردند. در حادثهای که در آن ظهر داغ و تعفن گرفته رخ داد ناگهان زبالهها در محاصره آتش قرار گرفتند و زمانی که آتش نشانان برایفرونشاندن آتش وارد عمل شدند به ناگاه زمین در زیرپایشان دهان گشود و 13 آتش نشان و پرسنل شهرداری را در خود فرو بلعید. شش نفر از آنها در حالی که ریه هایشان از هجوم گازها آسیب دیده و از نواحی مختلف بدن دچار شکستگی شده بودند از مهلکه نجات یافتند اما زندگی با آن هفت نفر دیگر یار نبود و زمین در میان خروارها زباله آنها را در خود فروبلعید تا برای همیشه نام برمشور با تلخ ترین و جانگدازترین حادثه این دیار پیوندی ابدی بخورد.
اعلام نظریه کارشناسی
نظریه کارشناس رسمی دادگستری فارس پیرامون حادثه سایت دفن زباله شیراز اعلام شد. بر اساس این نظریه، سایت برمشور به منظور دفن زباله های شیراز در سال 77 در 20 کیلومتری جنوب شرق شیراز - سروستان به مساحت 220 هکتار راه اندازی شده که 40 هکتارآن به دفن زباله و پسماند های جمع آوری شده از سطح شهر شیراز اختصاص یافته است. دفن زباله در این سایت به شیوه سنتی انجام می شود و شیوه دفن زباله در این مکان این گونه است که زباله ها از بالا به پایین با شیب تند بدون فشردگی و کوبیده شدن و یا لایه لایه در سطح انباشت می شده که به دلیل فشار ناشی از زباله ها، ستون خط انتقال فشار متوسط برق حدود 30 تا 40 درصد خم شده است و با توجه به این موضوع و نزدیکی کابل و وجود آرگ در اطراف کابل و همچنین انتشار گاز متان ناشی از تبخیر میکرو ارگانیزم ها و تجدید زباله ها در حجم بسیار بسیار بالا، احتمال مشتعل شدن زباله ها افزایش می یابد.
عوامل بروز حادثه
1- انتخاب طرح و روش نا مناسب برای دفن زباله
2- انتخاب موقعیت نامناسب برای دفن زباله به گونه ای که زباله ها در پایین تراسه ایجاد شده خط انتقال برق فشار متوسط قرار گرفته و زباله ها با شیبی نا مناسب به پایین حرکت می کرده است.
3- اجرای عملیات دفن زباله ها بدون توجه به تعهدات ارائه شده از سوی شرکت پیمانکار.
4- عدم توجه به ایمن سازی محیط کار.
5- عدم نظارت صحیح و دقیق بر عملکرد پیمانکار.
6- عدم مدیریت صحیح و دقیق اطفای حریق توسط تیم کمک رسان آتش نشانی.
7- انتخاب روش نا مناسب اطفای حریق در شرایط خاص و استقرار نا مناسب نیروهای اطفای حریق.
8- به کارگیری افراد فاقد مهارت لازم بدون آموزش مناسب.
9- عدم نظارت صحیح و اصولی بر عملکرد پیمانکار در خصوص تامین نیروی انسانی.
10- به کارگیری افراد فاقد مهارت لازم بدون آموزش مناسب در زمینه اطفای حریق.
11- عدم نظارت صحیح و اصولی بر عملکرد پیمانکار.
12- عدم نظارت دقیق بر عملکرد کارگران.
13- عدم دقت و توجه به نوع مواد آتش گرفته.
براساس اعلام نظریه کارشناس رسمی دادگستری، هرکدام از دستگاه ها از جمله شهرداری، پسماند، آتش نشانی و پیمانکار در خصوص مرگ هر کدام از قربانیان با درصد های مختلف تاثیرگذار هستند که در این رابطه میزان تقصیر آن ها مشخص شده است.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    19 0
    حیف از اون هفت نفر!
  • مژگان A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    15 0
    نمیشه قبل از وقوع حادثه عوامل حادثه ساز شناسایی و راهکار میدادن.نوشدارو بعد از مرگ سهراب
  • بهمن IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    10 0
    اي كاش باورمان با اين اتفاق ناگوار باورمان بشود كه حتي موضوع ساده و به ظاهر بي اهميتي مثل دفن زباله هم نياز به تخصص و نظارت دقيق دارد .