مهر نوشت:

معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اظهار بی اطلاعی از آخرین وضعیت گوزنهای زرد خوزستان گفت: کم آب شدن تالاب هورالعظیم که به علت عدم پرداخت حق آبه آن است ، موجب مرگ تعداد زیادی از گوزن های زرد در استان خوزستان شده است.
احمد علی کیخا روز سه شنبه در حاشیه هم اندیشی مسوولان سازمان محیط زیست با بخش خصوصی با موضوع شکار پایدار در جمع خبرنگاران افزود: آخرین آمارها نشان می دهد ۳۱ راس گوزن زرد براثر کم شدن آب تالاب و حمله مگس میاز تلف شدند.

وی اظهارداشت: گوزن های زرد در این فصل بدنشان را در روخانه و آب تالاب می شویند و با گل مالی کردن خود هر گونه کنه یا زخمی در بدنشان را از بین می برند اما با کم آب شدن و در برخی بخش ها با خشک شدن تالاب هورالعظیم ، گوزن ها جایی برای گل مالی بدنشان ندارند. این در حالی است که در اردیبهشت ماه با توجه به حجم زیاد بارندگی در منطقه جمعیت مگس میاز زیاد شده است و از آنجا که این حشرات حساسیت خاصی به رنگ زرد دارند، گوزن های زرد را هدف حمله قرار داده اند.

به گفته کیخا، در همان ساعات اولیه حمله مگس ها، تحقیقات و کمک رسانی به این گوزن ها آغاز شد .زنده گیری و کندن مگس ها از بدن حیوانات یکی از این روش هاست که در حال انجام است اما با توجه به گریز پا بودن این حیوان و انبوهی پوشش گیاهی در منطقه زندگی گوزن ها در خوزستان، زنده گیری آنها با مشکل همراه است اما این روش همچنان ادامه دارد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تصریح کرد: این مگس ها به طور طبیعی روی زخم حیوانات نشسته و تخم گذاری می کنند اما جمعیت آنها به قدری زیاد شده است که بر روی گوشت های نرم حیوان مانند دور لب، دور چشم و لاله گوش تخم گذاری می کنند که محیط بانان تلاش دارند با زنده گیری گوزن ها بدن حیوان را پاک سازی کنند.

در گذشته در بخش وسیعی از شمال آفریقا تا عراق، ترکیه و ایران پراکنده بوده ولی در حال حاضر نسل آن در تمام کشورهابه جز ایران نابود شده‌ است. در ایران این گوزن در مناطق جنگلی زاگرس و جنگل‌های گرمسیری خوزستان زندگی می‌کرد، ولی در حال حاضر پراکندگی طبیعی آن محدود به مناطق حفاظت شده دز و کرخه در خوزستان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    61 1
    اینم از عوارض سد سازی که ما هرجا میریم فریاد می کشیم کو گوش شنوا؟ یکی از موانع ورود ریز گردها به ایران همین تالابها و هور ها بودن که با خشک شدن اونا ریزگردها به راحتی به داخل ایران نفوذ می کنن. اول حیوونا بعد انسانها
    • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      28 0
      مساله اینه که گوزن، چیتا، جنگل، روخانه ........ طبیعت و محیط زیست مهم نیستند. مهم ما انسان ها هستیم که باید با ازبین بردن طبیعت خودمون رو سریعتر نابود کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    37 0
    هر دم از این باغ آباد ایران بری میرسد…
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    33 1
    سد کارون 1- سد کارون 2- سد کارون 3- سد کارون 4- سد کارون 5 و ..... به خدا کارون را خفه کردین!!! دوستان خوزستانی بگن چیزی هم از کارون باقی مونده؟!!!!
  • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    20 0
    معلوم نیست چه بلایی دارن سر کشور میارن! الان رود بزرگ قزل اوزن ( یا همون سفید رود) بیشتر شبیه جوب های خیابون شده! از بس ازش آب برداشتن! باور کنید با این سد ساختن ها جایی رو آباد نمیکنید دارید کشور رو نابود میکنید. مثلا اگر ارومیه خشک بشه با طوفانهای نمکی که اتفاق میافته شمال غرب ایران که حاصلخیزترین زمینها رو داره تبدیل میشه به شوره زار!!!! بدون خاک سد به چه کارتون میاد؟
  • بی نام EU ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    24 0
    بروند جنوب بعضی از کشورها را آباد کنند بعد بر سر کشور خودمان هر روز یک بدبختی می آید
  • msaeid22 EU ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    28 0
    سد سازی و مجوز بی رویه چاهای عمیق که رفته رفته ایران رو نابود میکنه.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    22 0
    وقتی که با افتخار میگوییم بزرگترین سد با طول تاج3800 متر را بر روی کرخه زده ایم در حقیقت اب هورالعظیم را قطع کرده ایم.حالا هم به خاطر تغییر اکوسیستم و ایجاد ریز گردها نباید یقه عراق بدبخت را بچسبیم. گوزنها هم چوب سد بی مطالعه را می خورند.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    25 1
    آب رود دز را که برای کشاورزی شمال خوزستان است بردند قم! تمام کشاورزه بدبخت شدند. عرض رودخانه یک چهارم شده . شهرداری برای لاپوشانی دائما ساحل رودخانه را آسفالت میکند یا پارک میسازد تا نابودی رود دز به چشم نیاید .
  • بی نام A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    3 2
    ضمن اظهار بی اطلاعی از آخرین وضعیت گوزنهای زرد !!!!!!!
  • وليد IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    7 0
    بله از كارون خاطره زياد داريم تعريف كنم برات؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    6 0
    متاسفانه در هیچ گزارش ارزیابی زیستمحیطی که اینگونه طرحها مشمول ان اند به فرم قانونمند بررسی نشده اند. مشاوران و عوامل توجیه کننده طرحهای عمرانی عمدتا به دنبال منافع اقتصادی در این طرح نویسی ها اند. بار فنی ندارند و کارشناس فنی بررسی کننده نیز عمدتا مصلحتی این گزارشات را بررسی مینماید. لازم به ذکر است تمام این مشکلات حق ابه و تغییر کاربری تالاب و برداشت بیرویه اب از تالاب به راحتی توسط بخش محیط طبیعی و حقوقی قابل پیگیری است که پیگیری رسمی وجود ندارد.
  • . A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    2 0
    "کم آب شدن تالاب هورالعظیم که به علت عدم پرداخت حق آبه آن است ، موجب مرگ تعداد زیادی از گوزن های زرد در استان خوزستان شده است." گناه گوزنا چیه که پول ندارن؟
  • نورالله IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    مردن گوزن ها و از بین رفتن هورها که مهم نیست.طبیعت ایران بزرگتر از این هاست که با خشک شدن دریاچه ارومیه و هورها و از بین رفتن گوزن ها ، از بین برود