از امروز تحریم‌های بخش انرژی، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران اجرایی می‌شود.

سیدصادق روحانی: 6 ماه پیش باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طرحی را امضا کرد که طبق آن بخش انرژی و کشتیرانی ایران هدف قرار گرفته بود. این طرح از روی 10 تیرماه اجرایی می‌شود.

آنگونه که سایت رادیو فردا گزارش کرده است از امروز هم‌چنین تحریم‌های دیگری علیه ایران که  واحد پول ملی و صنایع خودروسازی را هدف قرار می‌دهد به اجرا گذاشته می‌شود.

به نوشته روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، با اجرایی شدن تحریم‌های جدید، برای «تعداد فزاینده‌ای از معامله‌کنندگان بین‌المللی» این نگرانی به‌وجود خواهد آمد که ممکن است به خاطر نقض تحریم‌ها علیه ایران با خطر انزوا روبه‌رو شوند.

بنا بر متن قانون تحریمی جدید، افراد و نهادهایی که به هر فرد یا مؤسسه‌ای که قبلاً به خاطر ارتباط با ایران تحریم شده، کمک مادی کنند، خود شامل تحریم آمریکا خواهند شد.

باراک اوباما لایحه مربوط به این تحریم را روز  ۱۳ دی ۹۱ امضا کرد و در آن زمان با اظهار نگرانی از امکان ارتباط بخش‌های «انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و بنادر» جمهوری اسلامی با فعالیت‌های مربوط به گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تحریم‌های شدیدتری را علیه این حوزه‌ها اعمال کرد.

احمد بخشایشی اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره اجرایی شدن تحریم‌های بخش کشتیرانی گفت: معمولا روش تحریم‌ها اینگونه است که وقتی یک تحریمی مانند تحریم صنعت کشتیرانی یا بانک و بیمه در کنگره آمریکا به تصویب می‌رسد، تا زمانی که عملیاتی بشود 6 ماه طول می‌کشد.

وی همچنین درباره رویکرد آمریکا نسبت به ایران پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم، با اشاره به پیام‌های اوباما و سایر مقامات آمریکا به ایران گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها درباره نحوه تعامل با ایران دچار اختلاف هستند. عده‌ای می‌گویند که با وجود چراغ‌های سبزی که دولت خاتمی به آمریکا نشان داد و در حل مساله افغانستان کمک کرد، ما در آن زمان به اندازه کافی از ایران حمایت نکردیم و ایران را محور شرارت خواندیم. از سوی دیگر عده‌ای هم معتقدند که سیاست خارجی ایران در دست رئیس جمهور نیست و رهبری درباره آن تصمیم می‌گیرد.

بخشایشی در ادامه گفت: البته ما می‌گوییم که اصول سیاست خارجی ما ثابت است و توسط رهبری بیان می‌شود اما اینگونه هم نیست که رئیس جمهور نتواند کاری بکند. رئیس جمهور رویکردها و عملکردها را می‌تواند تبیین و مشخص کند.

رییس جمهوری آمریکا هم‌چنین حدود یک ماه پیش اقدام به امضای پیش‌نویس تحریم‌های دیگری علیه ایران کرده بود که این تحریم‌ها نیز از روز دوشنبه اجرایی می شوند. بر پایه این بخش از تحریم‌ها، از این پس داد و ستد به «ریال» برای شهروندان و شرکت‌های آمریکایی غیرممکن است و موسسات مالی که خرید و فروش ریال را ممکن می‌کنند نیز تحریم می‌شوند. آن دسته از موسسات مالی یا شرکت‌هایی که دارایی زیادی به ریال دارند نیز در تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند. در تحریم‌های تازه فروش، تهیه و ارسال قطعات خودرو و خدماتی که به خودروسازی ایران ارتباط پیدا می‌کند نیز ممنوع شده است. کسانی که دانسته بخش قابل توجهی از این قطعات یا خدمات را در اختیار ایران قرار دهند با مجازات روبه‌رو خواهند شد.

دور تازه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در حالی به مرحله اجرا می‌رسد که اینتل‌ست، شرکت ارتباط ماهواره‌ای اروپا، از روز دوشنبه، دهم تیرماه، رسما پخش برنامه‌های شبکه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران را از فرستنده‌های خود قطع کرده است. شبکه‌ پرس تی‌وی، کانال خبری انگلیسی زبان ایران، از جمله شبکه‌هایی‌ست که دسترسی به آن از طریق گیرنده‌های اینتل‌ست غیر ممکن شده است. شبکه پرس تی‌وی پیشتر گزارش داده بود که شرکت خدمات ماهواره‌ای «اینتل‌ست»، در لوکزامبورگ، با ارسال نامه‌ای به سازمان صدا و سیما گفته است که در همراهی با «تحریم‌های ایالات متحده علیه عزت‌الله ضرغامی، رییس این سازمان»، تصمیم به قطع برنامه‌های شبکه‌های ایرانی گرفته است.

مهرماه سال گذشته نیز یوتل ست 19 شبکه ایرانی را از روی ماهواره هاتبرد حذف کرد. مدیر عامل یوتل‌ست در اظهار نظری درباره قطع شبکه‌های ایرانی اذعان کرده است، شورای اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفته است. کارن بادالوف مدیر فضا از شرکت یوتل‌ست به پرس تی‌وی گفت: «ما قرارداد‌ها را فسخ کردیم زیرا این دستور کمیسیون اروپا بود. ما ناچاریم از آن پیروی کنیم.»(ایــنــجــا)

بخشایشی اردستانی درباره قطع پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی از روی ماهواره یوتل ست نیز به خبرآنلاین گفت: این باز می‌گردد به قدرت ایران در عرصه دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری‌ای که شبکه‌های ایرانی پرس تی وی و العالم در افکار عمومی مردم دنیا دارد. از آنجایی که ایران در راستای تقویت جبهه مقاومت گام بر می‌دارد قطع برنامه‌های این شبکه‌ها را می توان از این منظر مورد بررسی قرار داد.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    تا حالا مردم علت تحریم ها رو تندروی بی کفایتی و سخنان تحریک کننده مسئولان خودمون میدونستن ولی از این به بعد و در صورتی که روحانی با حسن نیت رفتار کنه و اونا بخان افراطی رفتار کنن ایندفعه دیگه در مقابل مردم قرار میگیرن هم مردم خودشون هم مردم ایران و هم مردم جهان و نمیتونن بگن حساب مردم جداست، همچنین نمیتونن دیگه چنین اعتلاف قدرتمندی برای تحریم ایران درست کنن و مثل زمان خاتمی هیچ کشوری با تندروی ها و تحریم های یکجانبشون همراهی نمیکنه فکر میکنم توی آمریکا اونقدر عقلانیت وجود داشته باشه که جلو این کارو بگیرن، البته به نظر من اکثر این افراط ها مال مجلس جمهوری خواهه نه دولت ولی باید منتظر موند و دید اوباما چقدر شهامت داره جلوی مجلس رو بگیره، البته امیدوارم از این طرف هم واقعا با اعتدال رفتار بشه
    • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      83 24
      روش جدید استمعمار همینه، بهانه بگیر و استثمار کن و حال آنهاییکه در کار تامین بهانه برای غربن باید جوابگو باشند
    • جواد IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      11 2
      امیدوارم همین طور باشه. به امید حق!
    • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      16 2
      من واقعا امیدوارم که آقای روحانی اولویت کارشون به این مسائل اختصاص بدن و سیاست اعتدال و مصالحه رو پیش بگیرن چون تو روحیه ی مردم و بازار بسیار تاثیر گذاره که اگه اینجور نشه با این وضع بازار و غیره وضعیت دلار و همه چی خیلی بدتر خواهد شد..
    • بی نام NL ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      18 1
      دوست داشتم نظرتون درست بود و بهش مثبت می دادم ولی واقعیت چیز دیگه است. هر تحریم جدید که وضع می شود برداشتنش دشوار است. تحریمهای شورای امنیت برعلیه عراق همین چندروز پیش لغوشد در حالی که نزدیک 10 سال از زمان سرنگونی صدام گذشته!
    • ایرانی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      17 1
      سلام دوستان آمریکا و اروپا نداریم! جمهوری‌خواه و دموکرات نداریم! همه‌ی دول یه اصل اساسی دارند و آنهم حفظ منافع ملی است! حالا بحثی که اینجا پیش میاد اینه که هر کی از چه دید و تفکری به این موضوع نگاه میکنه. نگاه امریکا این است که از هر جریانی در بهترین جا و بهترین حالت استفاده کنه! بجای اینکه در برابر حرکت‌های انقلابی و یا دموکراتیک بایستد سعی می‌کند سوار بر موج آنها پیش رود. در کنار جریانات مخالف به انتظار می‌ایستد و منتظر خطا می‌شود تا نفس آن را ببرد. حالا اگر ما بخواهیم در امان باشیم راه آن دوری کردن از دنیا نیست بلکه اول از هر چیز باید عرف حاکم بر جامعه بین‌الملل را درک کنیم! از رابطه و حتی باج‌های کوتاه مدت به قدرت‌های اصلی برای دستیابی به اهداف بلند مدت استفاده کنیم و ...
    • محمد A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      9 0
      به نظرم اينا همون احمدي نژاد رو ميخواستن كه هرگز باهاشون راه نياد . روحاني حيفه كه واسه اينا ارزش قائل شه . به جاي اينكه منتظر موضع دولت جديد باشن ،‌ دارن برنامه ريزي تحريم و ... ميكنن.
    • من A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      2 0
      "انتظار فرج از نیمه ی مرداد کشم" امیدوارم روحانی نیمه ی مرداد بتونه با اولین نشست مشکلاتو کمتر کنه
  • ایرج IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    171 7
    ای کاش سرانایران می دونستن ما فقیر ها حتی متوسط جامعه چه سختی وحشتناکی رو تحمل می کنند
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    91 36
    روحانی مچکریم!!!!!!!!.........
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    69 30
    روحانی مچکریــــــــم!
  • محمد A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    95 7
    هر روز بدتر از ديروز، هيچ ميدانيد براي برداشتن تحريمها اين مملكت چقدر بايد هزينه كند ايا دلسوزي هست؟ در ضمن مردم تشكر از انتخابتان ايا فكر ميكنيد روحاني درست كند؟
    • بهزاد A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      23 3
      روحانی هنوز نیومده سر کار . بذارید این بدبخت بیاد و یه مدت کار کنه، بعدش این سوال رو بپرسید . الان سوالتون مسخرست .
  • امیر IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    109 3
    نمیخواهم ناامیدانه سخن بگویم اما با فرض رسیدن به یک توافق هسته ای هم سالها طول خواهد کشید که تحریمها لغوشودنمونه بارز آن هم کشور عراق است.
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    32 3
    دزدیهای 3000 میلیاردی اثار تحریمها را ده برابر میکند
  • احسان A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    9 2
    به نظرم مسائلی که سر افشاگری اسنودن پیش اومده و رسوایی جاسوسی امریکا از اروپا به خصوص آلمان و فرانسه و هلند و ایتالیا و ... فرصت مناسبی است که البته با تلاش ما وفاق امریکا و اروپا سر ایران را یه کم بشکنیم و بینشون فاصله بیندازیم ان شاءالله آقای روحانی و ... قدر این فرصت را بدونند .
  • سلمان IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    22 2
    البته رئیس جمهور محبوبمون ( خنده ) گفتن که تحریمها کاغذ پاره هستن پس نگران نباشید روحانی جان اومدی رو کار اول این تحریمها رو بردار که فلج شدیم بخدا
  • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    65 24
    فقط يه راه برا. ازادي. وجود داره مرگ بر امريكا و اتحاد
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    24 30
    يه كشف بزرگ. !!!!!!!!! ميدونين امريكاييا. از چه چيز. ايران ميترسن ؟ جدي ميگم چي همه اين تحريمار نابود ميكنه ؟؟؟؟؟ اميد. ... يه دست قران. يه دست درفش كاوياني ... صد تا امريكام از پسش بر نميان .... قسم
  • بی نام DE ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    14 1
    من خودم از این واقعیتی که می گم خوشحال نیستم ولی بهتره بجای دلخوشی الکی واقعیتها رو ببینیم. آمریکا به هیچ وجه به سادگی تحریمها رو برنمی داره چونکه اگر بخواهد اونها رو دوباره اعمال کنه باید دوباره کلی کار دیپلماتیک و هزینه بکنه و یک مدت طول می کشه تازه معلوم نیست دوباره بتونه به این راحتی اجماعی علیه ایران بدست بیاره. البته اگر ما غنی سازی رو کامل کنار بگذاریم و تجهیزاتش رو هم به خارج بفرستیم شاید دیگه بهانه ای برای ادامه تحریمها نداشته باشند و دست کم بخش قابل توجهی از تحریمها رو لغو کنند. بعضی تحریمها هم تا آمریکا از ایران خیالش راحت نشه و تا مطئمن نشه که دیگر هیچوقت ایران در مقابل آمریکا قرار نمی گیره یا ایران هیچوقت قدرت چندانی پیدا نخواهد کرد، لغو نخواهند شد.
  • حمید IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    22 0
    بابا به خدا دارم هرماه از حقوقم 60 ذرصد جدا میکنم برا ماشین اونم چی.. پراید اما با این وضعیت دیگه باید قیدشو بزنم خدایا خودت کمک کن
  • رضا IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    24 1
    خدایا کمک کن به دولتمردان و مردم ایران.
  • مهدی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    31 1
    از ماست که بر ماست...
  • بی نام DE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    38 1
    هر تحریم جدیدی که وضع میشه دیگه به این سادگیها برداشته نمی شه. مهمترین کار اینه که اول نذارن تحریم جدید وضع نشه که ظاهرا کسی به فکر مردم نیست.
    • امیر A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      10 6
      میشه بفرمایید چجوری نزارن وضع بشه وقتی اونها مصمم هستند که وضع کنن؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      2 0
      هر چقدر هم مصمم باشند وقتی بهانه ای نداشته باشن تحریم کردن براشون خیلی مشکلتر می شه!!! اگر مساله غنی سازی نبود، اونها ممکن بود بازهم به دلایل دیگه تحریم کنن ولی نمی تونستند تحریمهای به این شدت تصویب کنن.
  • سجاد رفاقت A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    49 6
    آقای احمدی نژاد فعلا رفتن ماه عسل «روسیه»، وقتی برگردند میفرمایند: این تحریمها کاغذپاره ای بیش نیست!!!
  • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    19 1
    مشکل از آنجا ناشی میشود که دیدگاه های کارشناسان اجرایی سیاسی ارشد کشورمان به روابط با کشورهای تأثیر گذار سیاسی، اقتصادی و تسلیحاتی؛ از منظر "اصول خودی" هست. در صورتیکه اگر ما قبول داریم در "جامعه جهانی" زندگی میکنیم که میکنیم باید برخورد مبتنی بر "اصول جهانی" را سرلوحه روابط قرار دهیم. عزیزان تصمیم گیرنده ی مملکت که میدانم متون ناب کاربران خبرآنلاین را میخوانید: علیکم بالتعامل لا تقابل
  • a A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    38 3
    تا کی میخواهند تحریم کنند مگه ما چه گناهی کردیم؟!!
    • رافع A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      9 41
      گناه ما اینه که خون امام حسین تو رگامون میجوشه واسه ظلم سرمون خم نمیشه داداش ... اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
    • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      28 3
      جوابشو از سران مملكتت بپرس
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    20 2
    وقتی که با مسئولیتی تمام اینها رو کاغذ پاره میخوندن باید به فکر اینجا میبودن آخه مگه سندی محکم تر از سند سازمان ملل هم هست
  • عبداله A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    14 2
    گناه ما این است که خدا را فراموش کرده ایم .شاید خدا هم ... والله اعلم
  • حقگو A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    3 21
    آمریکایی ها به هم پیمانان خود رحم نمی کنند .انها از ما بهتر می دانند نفت تعیین کننده قدرت آینده است از این رو می خواهند بر تمامی منابع انرژی دنیا حاکم باشند . انرژی هسته ای بحانه است .قبل از انرژی هسته ای چرا ما تحریم بودیم .چرا اموال ما بلوکه شده بود .چرا به عراق کمک می کردند .و صدها چرا ی دیگر . اولا وضعیت کشور نسبت به زمان شاه بسیار بهتر شده . و ما قوی تر هستیم فقط لازم است بخواهیم مستقل باشیم و برده آمریکا نباشیم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    20 6
    تحریم را تحقیر میکنیم با روحانی
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    18 2
    حتي از الان هم آشتي كنن سالها طول ميكشه تحريم ها و اثراتشون رفع بشه!!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    29 1
    1- اونایی که میگن آمریکا دنبال منافع خودشه خب این بهترین سیاسته. فقط چرا ایران دنبال منافع خودش نیس؟ 2- اونایی که میگن آمریکا همیشه ایران رو تحریم می کرده برن کمی تاریخ بخونن ببینن چرا آمریکایی که در اولین روزای بعد از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی رو به رسمیت شناخته بود بعدش شد دشمن ایران!!
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    4 3
    به نظرم ديگه مردم بايد مطالعه تاريخ رو شروع كنن و مدام بدون دليل و آگاهي دم از دشمني آمريكا نزنن. ما ايرانيا هم انسانيم و اونا هم انسانن و هرجفتمون جايزالخطا! ببينيم واقعا ما هيچ ايرادي نداشتيم و فقط اونها گناهكارند؟! كمي مطالعه كنيم شايد ما هم مثل اونا يه جاهايي اشتباه كرده باشيم.
  • اریا A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    1 0
    بابااینانمی خوان بذارن ایران به انرژی هسته ای برسه واسه همین این همه تحریم میزارن اون قدر بزارید که خسته شید ایران تسلیم نمیشه محال