عضو کمیسیون صنعت مجلس با بیان اینکه عمق آلایندگی در 8 کلان شهر کشور تبعات مخربی به همراه داشته است گفت: در همین راستا لزوم بازنگری در قانون معافیت 5 ساله معاینه فنی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری از مراکز معاینه فنی، کمال الدین پور موذن در این باره گفت: یکی از مشکلات تهدید کننده محیط زیست در چند سال گذشته،‌ تولید خودروهای فاقد استاندارد یا خودروهای با استاندارد یورو 2 بوده است. این امر سبب افزایش تولید آلاینده های زیست محیطی و متعاقب آن افزایش آلودگی هوا شده است. این در حالی است که خودروسازان از ارتقا استاندارد یورو 4 خودروها سر باز می زنند. جالب تر آنکه قطعاتی به مانند کاتالیست و کنیستر هم در خودروهای تولیدی موجود نیست و خودروسازان هم از این موضوع سر باز می زنند.
وی ادامه داد: از اینرو ضرورت بازنگری در قانون 5 ساله معافیت معاینه فنی بیش از پیش احساس می شود چرا که مراکز مکانیزه معاینه فنی توانایی تشخصی وجود و یا عدم وجود کاتالیست و نیز تشخیص آلایندگی خودرو را دارند.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: سالانه نزدیک به 5 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که این امر با بروز پدیده ای به نام ریزگردها تشدید هم می شود از این رو باید در کاهش آلودگی هوا اقدامات اساسی صورت گیرد که از مهمترین این ها بازگشت قانون سن معافیت معاینه فنی از 5 سال به 2 سال است.
پیرمودن گفت: باید در نظر داشت که افزایش سن معاینه فنی علاوه بر آنکه بر میزان آلودگی هوا می افزاید، ایمنی را نیز کاهش می دهد که منجر به افزایش مجروحان و حوادث رانندگی خواهد شد. از این رو ضرورت بازنگری در کاهش سن معاینه فنی و انجام سالانه آن بیش از هر موضوعی به نفع مردم و جامعه خواهد بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    40 1
    بهتر است به فكر بالا بردن استاندارد هاي صنعت خودروسازي باشيد نه باري به دوش مردم گذاشتن
  • درگز IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    4 0
    وقتی موتورماشین من ایرادداره وبااون وضعیت میرم برای معاینه فنی خودرواونجایه پولی توجیبشون میزاری وبرای یک سال دیگه تمدیدمیکنی و کلی هوای آلوده باماشین تولیدمیکنم.نظرشماچیه دوستان؟
  • علی از کرمانشاه A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    6 0
    ماشین من پزو پارس مدل 86 که هفته ای 1 لیتر روغن کم میکنه ولی معاینه فنی قبول شد و بدینوسیله از دست اندر کاران سپاسگزارم .البته ناگفته نماند که بواسطه افزایش سه برابری قیمت قطعه در بازار اینجانب از تعمیرخودرو خود قاصرم و بدینوسیله از درگاه خداوند منان عذر و بهانه ای احساس نمیکنم!
  • حمید IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    3 0
    راه حل مناسب تر امایش و توزیع درست جمعیته. زمانیکه کل مملکت میخان داخل هشت شهر زندگی کنند معلومه چه اتفاقی میفته و چه اسیب هایی داره شهریمثل کرج که تا بیست سال پیش به اب و هواش معروف بود امروزه به علت الودگی مدارسش تعطیل میشه و علتش مهاجرت شدید و تراکم جمعیته شما اگر مهاجرت مهار کنید این مشکلات جانبی هم مرتفع میشه
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    3 0
    اینجوری فقط ی درامد برای این مراکز ایجاد میکنید به جای این کار کنترل کنید کار رو با دقت انجام بدند نه اینکه بدونه دیدن خودرو ی برگه امضاء کنند!!!
  • هادی A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    9 0
    این دوستان نثه اینکه خودشون معاینه فنی نرفتن فقط پولو میدی کارتو میگیری کاری ندارن چیزی چک نمیکنن که همش بخاطر اون پولس معاینه فنی کیلو چند
  • بی نام RS ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    9 0
    اینا واقعا نمیدونن چی تو مملکت میگذره؟ چهل تومن ناقابل میدی معاینه فنی رو دو دستی میارن دم خونه تحویل میدن. یه مشت مسئول مال مردم خور نشستن هی تز میدن
  • بی نام RS ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    13 0
    آقای خبر آنلاین برو تو شهر و دو تا خبر جمع کن که بتونی علیه این مزخرفات 4 تا کلمه بنویسی. اگه تو هم ندونی که با پول معاینه فنی میشه تهیه کرد که وامصیبتا و اگر هم میدونی و مطلب نمی نویسی که فاتحه
  • داوود A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    5 0
    دکون بازاره همش. مثل طرح زوج و فرد که اول برای آلودگی هوا و ترافیک بود ولی اگه پولشو بدی بخری طرحو دیگه نه هوا آلوده میشه نه ترافیک داریم.پول زور
  • محمد IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    6 0
    من خودم يه مدت تو معاينه فني خودروهاي سنگين كار كردم. مسئول مركز به خاطر پول و به خاطر اينكه راننده ها رو جذب مركزش كنه به ما گفته بود حق ندارين هيچ ماشيني رو از نظر فني رد كنين. فقط در صورتي كه تغيير وضعيت داشته باشه يا شماره شاسي يا شماره موتور با كارت نخونه رد كنين. مي گفت از هر ماشين كه مشكل داره يه پولي انعام بگيرين و معاينه بدين بهش. خدا ميدونه چه ماشينهايي كه از دودش نزديكش نميتونستيم بريم و بهشون معاينه مي داديم.
    • آرش IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      0 3
      شرم بر شما باد که انعام گرفتنتان را واجب تر دیدید و باز هم شرم بر شما باد که چنین تخلفی را گزارش نکردید تا هر کدام از ما در هر شغل و منصبی که هستیم خودمان را مسول و ناظر ندانیم وضعیت این مملکت همین است که میبینیم
  • امید IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    0 3
    معاینه فنی باید رایگان بشه و سخت گیری کنند.مثلا اول معاینه فنی بعد تمدید بیمه.