توهم توطئه در بازار ارز / بدبینانه ترین دلیل کاهش قیمت ارز چیست؟

کاهش قیمت دلار به حدی غیرقابل پیش بینی بود که تئوری های مطرح شده در مورد دلایل این کاهش تداعی کننده فضای توهم توطئه است.

علی پاکزاد: کاهش حدود 700 تومانی قیمت دلار طی دو هفته ای که از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، این سئوال را پیش روی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار قرار داده است که دلیل اصلی این سقوط قیمت چیست؟

طی دو هفته گذشته قیمت دلار از 3640 توان به 2980 تومان کاهش یافته است؛ آنهم بدون آنکه هیچ اتفاق جدی که بتوان آنرا دلیل کاهش قیمت دلار برشمرد در فضای اقتصادی کشور واقع شده باشد. یعنی نه عرضه ارز توسط نهادهای رسمی مانند بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است و نه نقل و انتقال ارز از خارج از کشور که به دلیل تحریم ها محدود شده بود افزایش پیدا کرده است.

حتی محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی هم که مدعی مدیریت بازار ارز است هیچ دلیل موجهی برای کاهش قیمت ارز آنهم بعد از برگزاری انتخابات ارایه نکرده و مدعی است که بانک مرکزی توانسته است نقدینگی را مدیریت کرده به سمت فضای تولیدی ببرد. این درحالی است که هنوز هیچ تحرکی در فضای تولیدی کشور اتفاق نیفتاده و اگر هم بهبودی در این فضا به نظر می رسد ناشی از امید فعالان بازار به چشم انداز پیش رو با تحولات دولت است، ولاغیر.

همین عوامل باعث شکل گیری این فرضیه شده است که فضای بازار ارز تحت تاثیر عوامل روانی به کاهش قیمت تن داده است. فضای روانی که با وعده کاهش فشارهای خارجی بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور شکل گرفته و ریشه در عکس العمل سران کشورهای غربی در انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور دارد، کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان و آمریکا.

اما این پیامها در عمل هیچ بازتاب عملی در بحث تحریم ها نداشته است. البته برداشته شدن تحریم بانک ملت را نمی توانیم به تغییر رویه کلی تحریم ها تعبیر کنیم ولی همزمانی این اتفاق به خودی خود می تواند به مثبت شدن جو روانی بازار کمک کرده باشد.

قیمت دلار در بازار آزاد طی اول خرداد تا دوم تیر 92

نگاه بدبینانه کاربران خبرآنلاین

به هر شکل جو روانی زمانی در توضیح تحولات به کار گرفته می شود که هیچ توضیح منطقی برای رویدادها موجود نباشد، اما درحاشیه این توضیح ناواضح تحلیلهای دیگری هم خود نمایی می کنند، نگاهی به فهرست پیام مخاطبین سایت خبرآنلاین برای مطلب "تاثیر اظهار نظرهای رئیس کل بانک مرکزی بر بازار ارز" نشان از وجود نگاه بدبینانه نسبت به وضعیت بازار دارد.

کاربری می نویسد:" احمدی نژاد برای فرار از بد نامی دارد دلارها می ریزد تو بازار و صندوق ملی را خالی تحویل روحانی می دهد مردم بیچاره ایی که فکر می کنند به خاطره پیروزی روحانی دارد ارزان می شود آخر مرداد قیمت ها را چک کنند".

البته این نوع نگاه ریشه در اظهارات ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری  دارد. در زمان تصویب بودجه در نقد تصمیم مجلس برای جلوگیری از برداشت دولت از ذخایر صندوق توسعه ملی گفت: " صندوق توسعه ملی برای رشد اقتصادی و محرک اقتصادی کشور است، نباید این صندوق را کنار بگذاریم تا دلارهایی در آن باقی بماند و بعد یک عده هرکاری که می‌خواهند با آن بکنند، این صندوق برای تولید کشور است."(اینجا)

در کنار این نگاه که شاید بدبینانه ترین تحلیل از شرایط بازار ارز باشد دیدگاههای بدبینانه دیگری هم وجود دارد. کاربر دیگری می نویسد: "هیچ چیزی تغییر نکرده و من مطمئنم این دلار هایی رو که ارزان از چنگمون در می آورند 2 برابر به ما می فروشند؛ می گی نه ؟ حالا نگاه کن بعدا بیا بگو متشکرم. قیمت ماشین وارداتی و نگاه کنید تورو خدا، همینطور فقط می ره بالا. بعد اونوقت دلار و از چنگ ملت مفت می کشند بیرون قبلش هم که دوستان اگرخاطر هممون باشه سکه بهمون فروختن با چه ادا اصولی ".

یا کاربر دیگری بهنام حبیب می نویسد: " الان تو اوضاع بین الملل ما چه تفاوتی ایجاد شده؟ پس عقل سلیم میگه این میزان کاهش قیمت کار عوامل داخلی هست که قبلا قیمت رو بالا برده بودن".

این نوع نگاه نگران و بدبین به چشم انداز بازار کم نیست و اگر کارشناسان بازار به دنبال تحیل رفتار بازار هستند باید در محاسبات خود این نوع نگاه ها را هم لحاظ کنند.

وضعیت بازار طی دو هفته گذشته

به هر شکل آنچه در حال حاضر بر بازار حاکم است نشان می دهد روز یک شنبه قیمت دلار بدون هیچ دلیل واضحی بعد از یک دوره هفت ماهه به زیر 300 هزار تومان سقوط کرده است. پیش از این آخرین باری که دلار قیمت زیر 3000 تومان را لمس کرد، 25 آذرماه سال 91 بود که قیمت دلار به 2990 تومان رسید و تا دوم تیرماه سال 92 قیمت این ارز به زیر 3000 تومان بازنگشت بود.

متوسط قیمت هر دلار در بازار آزاد طی 23 روز نخست خردادماه 92 معادل 3539 تومان بوده است که در دوره 12 روزه بعد از برگزارای انتخابات به ناگاه این متوسط قیمت به 3333تومان کاهش پیدا کرده است بدون انکه دلیلی منطقی برای این وضعیت وجود داشته باشد. البته روند نزولی و چشم انداز نزولی قیمت که بین عامه مردم شایع شده به خودی خود می تواند به موتور محرکی حداقل موقتی برای کاهش قیمت تبدیل شود. یعنی انتظار کاهش بیشتر دارندگان پس اندازهای کوچک ارزی را به فروش تشویق می کند، فروش برای فرار از زیان بیشتر، اما تنها در صورتی این وضعیت می تواند به روندی مانا تبدیل شود که طی دو ماه آینده تغییری جدی در گفتمان مدیریت اقتصادی دولت حاکم شود و در فضای بین المللی نیز نوع گفتمان بین ایران و غرب شکلی امیدوار کننده تر پیدا کند.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 103
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    من نمیدونم این صرافها و دلالهایی که در بازارن آیا خودشون جزء مردم نیستند و تو این جامعه زندگی نمیکنند... یه لحظه بشینن فکر کنند که هرچه دلار با قیمت بالا بفروشن خودشونم باید بابت اجناس دیگه به همون مقدار پول اضافه بدن.. ای کاش به جای اینکه به فکر نگه داشتن قیمت دلار باشن اجازه بدن که دلار از این قیمت کاذب بیاد پایین ... قیمت واقعی دلار بین 1600 تا 1800 تومنه.. امیدوارم همونطور که بیخود و بی جهت اینقدر قیمتش بالا رفت به همون شکل قیمتش بیاد پایین تا جامعه به آرامش برسه... چیزی که مردم ما این روزا بهش نیاز دارن..
    • بی نام US ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      تا کی می خواهیم فکر کنیم که چند تا دلال می تونند قیمت ارز رو تعیین کنند. البته تاثیر سفته بازیهای دلالان قابل انکار نیست ولی این تاثیرات فقط کوتاه مدت می تونه باشه. چون همه دلالها روی هم شاید به اندازه یک ماه درآمد ارزی دولت دلار نداشته باشند.
    • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      قیمت دلار 1 روال
    • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      دوست عزیز ساده دل که همه چی رو از چشم دلالا میبینی .جواب منو بده وقتی دولت داره تو مرکز مبادلات دلار 2500 تومنی میده تازه نه به همه وارد کنندها چطور انتظار داری دلار تو بازار ازاد 1600 باشه
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      قیمت 1600 تا 1800 تومنی دلار رو از کجا آوردید؟ از تورم 30 درصدی یا حجم نقدینگی ؟
    • سعید IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      حرف شما رو دوست عزیز تا حدودی قبول دارم اما این افرادی که میبینید قیمتا رو نمیارن پایین مطمئن باش سودی میکنن از این تفاوت قیمت و رانت خواری که خدا میدونه این در جواب اون قسمت که گفتین آیا خودشون جزو مردم هستند یا نه! قسمت دوم قیمت ارزه که طی محاسبه با درصد تورم باید حدود پنج هزارتومن باشه که دولت نگه داشته این قیمتو! تا وقتی مثل همه کشورای دنیا رابطه با دیگران نداشته باشیم و بخوایم مدیریت جهانی کنیم و به این کشور بگیم باید از نقشه محو شی به اون یکی بگیم ام الفساد همین آشه و کاسه
    • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      61 60
      !!!قیمت واقعی دلار بین 1600 تا 1800 تومنه!!!!!!
    • حمید IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      76 5
      اگر به یاد داشته باشید بعد از افزایش قیمت دلار از 1400 به بالا مدتها ترخ بازار بین 1600 تا 1800 بود .. حتی وقتی به 2200 رسید دوام نیاورد و کاهش پیدا کرد... بعد از اون یواش یواش بحث تحریمها جدی شد که آروم آروم تاثیر گذاشت رو بازار... بخشی زیادی از نرخ تورم هم که گفتید ناشی از افزایش بی رویه قیمت دلار بوجود اومد... اونطوری که کارشناس ها میگن خود بانک مرکزی هم در واقع یک دلال دلار در بازار هست نه کنترل کننده قیمت و عمدتا قیمت دلار از میزان تقاضای بازار تعیین میشه... بنابراین اگه دولت در هر مقطعی بتونه بحث تحریمها رو حل کنه و گام به گام بتونه موانع رو از پیش برداره قیمت دلار باید به جای خودش برمیگرده و دلالها هم بهتره همراهی کنند... چون در نهایت مردم یه نفس میکشن و چرخ اقتصادی هم بهتر میچرخه
    • بی نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      7 1
      چرا ١٦٠٠تا ١٨٠٠؟ اين عدد از كجا اومده؟مثلا چرا نميفرماييد ١١٠٠ تا ١٣٠٠ يا ٢٢٠٠ تا ٢٤٠٠؟
    • بی نام MY ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      15 1
      دلار 7 تومانیم آرزوست
    • anar IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      15 0
      اگر منظور شما جمشید بسم الله و اینها هست!!! آنها که توی چنگ دولت اسیر شدن من موندم سکوت معنا دار دولت را در قبال این بازار!! بابا ساده فرض شدیم دیروز گران فروختن امروز ارزان می خرند!! کاری از این پر منفعت تر اینها می خواهند کسری کار خودشان را پر کنند !! غافلید این همه نشان و مدال و سکه پولش از کجا بابد تامین بشه
    • mohsen tv A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      12 0
      اخه ادم چی بگه به انسانهای ساده ... مثل این آقا ... ، بچه جون تو مملکت ما 99% قیمت دلار توسط دولت تعیین میشه ، یه دلال یا واسطه آخه چطور میتونه دلار 1800 تومنی بفروشه وقتی در خوشبینانه ترین حالت باید دلار از مرکز مبادلات ارزی بخره 2400 تومن
    • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      1 5
      تو مرکز مبادلات ارزی هم به زودی با توجه به بازار پایین میاد
    • فقیر A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      7 4
      نه جانم، قیمت واقعی دلار 7000 هزار تومنه نه 1700 تومن. دارن دلارارو از چنگ مردم در میارن بعد با قیمت گزاف به مردم قالب کنن. حالا بشین و تماشا کن.
    • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      7 1
      اگر جنابعالی با ارائه یک تحلیل کارشناسی بفرمایید چگونه به قیمت 1600تا 1800 برای هر دلار رسیده اید ممنون میشویم.
  • مهراد A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    واژه توهم مناسب نبود ، واقعیت همین هست ، متاسفانه کلید حل این مشکل دست خود آقای روحانی هم نیست !
    • علی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      111 7
      کلید ارزو لولو برد
    • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      6 3
      اولش خوندم مثبت دادم ولی بعدش گفتی کلید دست آقای روحانی نیست پشیمون شدم باید منفی میزدم
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    بوی توطئه میاد.
  • رضا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    دورو بر روحانی!
  • فريبرز IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    1. قيمت واقعي دلار با توجه به ارزش نفت، صادرت و ... كمتر از ١٠٠٠ تومان است همان كه چند ماه قبل از افزايش ،اقاي احمدي نژاد براي كاهش ان اعلام كرد وليكن سريع برخي از دولتمردان و سودجويان و ....ايشان را خفه كردند و شروع به ان كردند كه كردند. ٢. دنيا هم تخفيفاتي به شرايط ايران حتما نشان خواهد داد، هم دنيا خسته است هم ايران و هر دو در زيان. ٣ انها با نظام، ايران،.... مشكلي ندارند، بادتان باشد به انها گفته ميشود "كاپيداليست" انها سود خود و باج مي خواهند ،نمونه ان،عربستان ! تاميين باشد يا علي مدد هم ميگويند٤. دوستان هم در داخل با فروش ٤٠٠٠ توماني ارز ٦٠٠ توماني از سود سرشار ان خسته شده اند نمي دانند چه كنند پورشه يك مليا ردي هم افاقه نمكند نتيجه گيري: دلار سقوط خواهد كرد تا فرصتي براي تكرار !!!
    • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      50 7
      *کاپیتالیست
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      72 31
      پاشو پاشو صبح شد
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      72 29
      خودت هم فهمیدی چی نوشتی؟
    • فريبرز IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      54 17
      ببخشيد ٠ به اين برادران خارجي ميگويند. تايپو يعني غلط تايپي. البته و صد البته تشكر ، كاپيتاليست. . نكته اي هم اضافه كنم از خواندن نظرات عزيزان بنظر مي رسد گويا همه خلاصه بزرگ دلار خريده اند حتي از ذكر كلمه "كاهش " در اين سايت هم نگران ميشوند !!! پس نظرم را اصلاح مي كنم شديد سقوط خواهد كرد. اين حجم دلار تو بازار ......
    • كاملان IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      16 2
      آقا فليبرز كاپيتال درسته! به حرف بقيه توجه نكن!!
    • محمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      احمدي نژاد هربار تصميمي به نفع مردم گرفته با واكنش چند نماينده مجلس و يه عده دولتي روبرو شده . اميدوارم اين شرايط رو واسه روحاني به وجود نيارن . احمدي نژاد رو تخريب كردن . خدا كنه روحاني ديگه تخريب نشه.
  • مهدي A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    من يكبار گفتم،يكبار ديگه هم ميگم.اينها همش بازيه دولته.آخه مگه اتفاقي افتاده كه اينجوري قيمتها بياد پايين.اگه اينجوريه خب معلوم ميشه كه تا حالا دست خودشون بوده و فقط ميخواستن مردم رو بدبخت كنن.اگر هم كه نه،پس قطعا يه كاسه اي زير نيم كاسه هست كه نتيجش هم زمان تحويل دولت به آقاي روحاني و تقريبا يكمله پس از اون معلوم ميشه...
  • حقیقت گو IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    75 8
    البته در این زمینه نباید از کنار اظهارات نماینده ی اقتصادی آقای سعید جلیلی (آقای حجت الله عبدالملکی) قبل از انتخابات به سادگی گذشت که گفته بودند: دلار را 2 هفته ای 2500 تومان می کنیم!!!!!!!!!!!!
  • مصطفی EU ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    161 6
    دلارهای جمشید بسم الله هست که داره برمیگرده تو بازار !
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    دلیلش کاملا واضحه آقایانی که مخالف دولت خدوم آقای احمدی نژاد بودند با ثروت سرسام آورشون در طی 8 سال هر بلایی خواستن سر این مردم درآوردن که یکیش خرید طلا و سکه و ارز و احتکار اونها بوده و الان که راه رو برای برگشت خودشون به سیاست باز می بینن فعلا یه خرده شو به بازار برگردوندن از ما نخواید که باور کنیم این کاهش قیمتها الکیه الان دیگه هر بچه ای اینو می دونه
    • سعید IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      5 0
      دولت خدوم رو خوب اومدی!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      1 0
      شاید هم برعکس باشه و بعضی ها میخوان دولت رو با دلار پایین تحویل بدن و بعد از یک ماه که دلار دوبار رفت بالا بگن دیدید آقای روحانی نتونست کاری انجام بده .
  • حسین IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    آقا جان توهم نزنید . همین الانشم قیمت دلار بالاست . این حباب یه تلنگر مثله انتخابات و رئیس جمهور جدید میخواست که بترکه . زیر 2000 تومان هم میاد تو روزهای آینده . باشد که خیر شود
    • بی نام US ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      1 0
      تلنگر؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    98 10
    مهره اش دست دولته هر وقت بخواد میبره بالا هر وقت بخواد میاره پایین
  • احمد ت IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    روحانی مچککریم !!
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    درود بر احمدی نژاد
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    54 10
    ارزش ریال در برابر دلار تا زمانی که بدون توجه به درآمد و رشد اقتصادی و سیاستهای روشن پولی تعیین بشه وضع روز به روز بدتر میشه. تثبیت نرخ ریال در مقابل دلار هم زمانی معنی داره که تورم در ایران برابر با آمریکا باشه
  • کاوشگر A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    50 40
    همه این مصیبتها زیر سر احمدی نژاده یکی نبود به این آقا بگه بابا همه میدونن دلار 900 تومنه دیگه لازم نیست شما بیای جار بزنی نکنه از اینکه دلار سال 88 نهصد تومن بود مغرور شده بودی و فکر میکردی شما قیمت دلار و پایین نگه داشتی اگه دست شما بود پس چرا نتونستی جلوی گرون شدنشو بگیری؟بابا یه مسئول خیلی باید مراقب حرف زدنش باشه دشمن حرف مسئولین رو رصد میکنه و رو همونها کار میکنه حالا فرقی نمیکنه چه دشمن داخلی باشه یا خارجی تا این آقا اعلام کرد دلار 900 تومنه دشمن فهمید نقطه ضعف ما دلاره و هی گرونش کردن.
  • محمد A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    56 4
    من فقط ميتونم بگم متاسفم چون سال ٩٠ به فرض دلار ١١٠٠ توماني بهمراه همسرم امديم امريكا براي تحصيل و بعد برگرديم وطن ولي با اين مسائلي كه در اين مدت ديديم و سختيهايي كه اينجا بهمون وارد شد واقعا نميدونم چي در انتظارمونه. از خدا فقط صبر و طلب خير دارم. چون با شرايط بوجود امده روي برگشتن به ايران رو ندارم چون خانوادم خيلي گفتن نرو و بمون همينجا ادامه تحصيل بده.
  • بهرام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    52 6
    افزایش قیمت دلار چندین علت داشبت 1کاهش فروش نفت وکم شدن واردات ارز2اافزیش قیمت توسط دولت برای کسری بودجه وتامین منابع یارانه ها3تامین بودجه مسکن مهرعلت کاهش هم رها کردن امور توسط دولت بعلت اتمام زمامداری درضمن دوستان این روزها رو یادشون بمونه ازآقای روحانی انتظارمعجزه نداشته باشندچون شرایط سختی درانتظارشونه ثبات برای سال اول مهمترین کاراقتصادیه.
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    68 7
    جدا دنبال دلیل علمی میگردید؟ اینهمه صغرا و کبری ندارد از اینکه هوا و فضای مملکت احساس میکند که بختک از او جدا میشود نفسش و نبضش شروع به زدن منظم میکند تعجب هم ندارد.همه بدبختی این ملت بختک بود
  • سعيد A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    آقاى احمدى نژاد متأسفانه عملكرد و وعده هاى شما در ٨سال گذشته به گونه اى بوده كه اين روزهاى پايانى چه دلار ٢٠٠٠ تومان باشد چه ٤٠٠٠ تومان ديگه برايمان فرقى نداره ،فرصت شما تمام شد. نوسانات اين روزها چه كاهشى وچه افزايشى باشدبراى شما جز بدنامى سودى ندارد! 
  • ali IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    تورم ایجاد شده توسط گروه اصلاح طلبان و رفسنجانی ایجاد شده بود و بعداز پیروزی روحانی شروع به پایین آوردن قیمت دلار کردن.مردم بخوبی همه چیز رو می فهمند. خبرآنلاین لطفا نظرات ما رو هم تایید کن و نه فقط نظرات موافقاتون رو!!!!!!!!!
    • حبیب A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      3 2
      کاملا موافقم...
    • خواننده IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      2 1
      اگر اینجوری است، به عنوان یک ایرانی باید تا زمانی که قدرت مانور اقتصادی تان برای مقابله با اصلاح طلبان برابر نشده از ورود به سیاست خودداری کنید تا مردم و مملکت کمتر ضرر کند. ولی خدا وکیلی خودت به حرفی زدی اعتقاد داری؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    53 4
    اگر براین باور باشیم که اقتصاد یک علم است تمام مشکلاتمان تمام می شود مگر درعلم پزشکی فقه تسلیم نظریه پزشک نیست پس بیائیم دراقتصاد نیز نظریه اگاهان وصاحب نظران را ارجع بدانیم تا برای همیشه مشکلات اقتصادیمان تمام شود
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    41 10
    اینقدر بزرگش نکنید هنوز قیمت دلار خیلی بالاست لطفا" خبرآنلاین اخباری که منجر به بالا رفتن دلار میشه ، نذاره هر جور فکر کنیم قیمت بالا دلار اقتصاد ما را فلج کرده.
  • صدف IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    43 11
    فقط خداکنه این قیمت ها برای احمدی نژاد تا 25 خرداد که دکتر روحانی پیروز اعلام شدن ثبت بشه,نکنه عده ای چند سال دیگه فراموش کنن و بگن احمدی دلار ارزون داد تحویل دولت بعدی
  • ازمابهتران IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    من بگم بعد نگید نگفتی! الان وقت خرید دلاره ! آخر سال دست کم 5000 تومن میشه! اونهایی که هم که میگن ارزش دلار 1200 یا 1600 یا حتی 2400 تومنه بهتره نگاهی به نرخ تورم و وضعیت تحریم ها بندازن! اصلا یکی این سوالو جواب بده که در 35 سال گذشته کی دلار ارزون شده که این دومیش باشه؟
    • محمد IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      1 0
      دلالی نه ؟! سکته نکنی یه وقت ! راحت میرسه به 2400 با وجود تحریم ها و با کلید روحانی میرسه به 1500 تومان
    • علیرضا IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      0 0
      جناب آقای دلال دلار البته اگه اشتباه نکرده باشم در مورد شغل شریفتون. شما به 35 سال گذشته کار نداشته باش. در عرض همین 2 هفته گذشته مگه دلار ارزون نشد؟ نه جواب منو بده. مگه ارزون نشد؟؟؟؟؟؟پس این چه حرفیه که شما میزنی که دلار کی ارزون شده.
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      0 0
      فکر کنم 100 دلار تو کمدت داری جو میدی دلار گرون بشه سود کنی!
  • سعید AE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    دوستان همه چیز دست دولت هست دوباره دولار میره بالا من خودم تو صرافی خارج از ایران کار میکنم.مطمعن باشید.
    • حمید IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      8 0
      دوست عزیز شما با دست خودت داری قیمت دلار رو میبری بالا و به مردم استرس وارد میکنی که برن بخرن و همین خودش باعث افزایش قیمت میشه چون تقاضا میره بالا.. قیمت دلار بصورت کاذب بالا رفته و بهمین دلیل افت و خیزش زیاده.. امیدوارم بزودی روی قیمت واقعیش به ثبات برسه... و امیدوارم این نرخ زیر 2000 تومن باشه..
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    95 4
    ببیند برعکس شده چرا دنبال ارزان شدن دلار هستید ؟دنبال افرادی باشید که دلار رو گرون کردن؟
  • علی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 5
    این قفلهایی بوده که خود آقایون اکیپ تشخیص مصلحت ( از هاشمی و روحانی بگیر تا نوبخت) برای فلج کردن دولت احمدی نژاد بر اقتصاد ایران زدند. حالا می گن ما کلیدشو داریم.
  • کامران A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    2 1
    والا من خیلی اقتصاد سر در نمیارم! از بعضی از نظرات اینطور برمیاد که برای دولت بهتره دلار گرون باشه. اگه اینجوریه، چرا پارسال اومدن مرکز مبادلات ارزی رو درست کردن که قیمت رو تقریبا به ثبات چند ماهه رساند؟ همچنین مگه دولت این همه جنس ریز و درشت وارد نمیکنه؟ پس دلار گران چطور به سود دولته؟
  • آناهیتا A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 1
    منم نظر خودمو دارم .... پاقدم روحانی !!!!!
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 3
    دلار که میره بالا دوباره هیچ ، خونه هم امسال رکورد جدیدی ثبت میکنه فقط منتظر باشید
  • اوریده IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    5 0
    چرا گوشت ارزان نمیشود؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    2 1
    خبرانلاین داری تلاش میکنی نظر اون خیل عظیمی که میگن به خاطر آقای روحانی پایین اومده عوض کنی ولی این تحلیل ها بیشتر به کیهان میخوره سعی نداری که جا بذاری جا پای شریعت مداری؟؟؟؟فیلتر کن طبق معمول
  • آریا A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 2
    دلیل ارزانی دلار همان دلیل گرانیش بود که همان شوک خبری می باشد .!!! شوک انتخاباتی که به بازار وارد کرد تا مردمان ما با هجوم به صرافی به فروش دلارهای خود بپردازند تا ارزان تر نشود .. این روزها شاهد این هستم که کسایی می آیند بین 50 الی 200 هزار دلار به فروش می رسد . تا جایی که صرافان اعلام نبود ریال کردند . و اگر به صرافی ها مراجعه کنید شاهد خواهید بود که به شما دلار نمی فروشند و یا اگر فروخته شود بسیار مبلغ پایینی خواهد بود .
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 0
    اونایی که میگن کار دلالاس یا مردم هجوم آوردن دلاراشونو بفروشن پس قیمتش اومده پایین مگه مردم از بانک مرکزی بیشتر دلار دارن؟ چطور بانک مرکزی ارز تزریق کرد به بازار هیچ تکونی نخورد ولی با فروش مردم یه شبه 700 تون افتاد؟؟!! بودجه رو 2400 و ارز مبادلاتیه 2500 پس اگه بیاد زیر این که خود دولت ضرر میکنه!!!..... امیدوارم نمایش بدبد
  • بنده خدا A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    1 0
    البته ای کاش تمام نظریه های بد بینانه را که به اصل ماجرا نیز نیم اشاره ای کرده بود نیز می آوردید ! نه اینکه نظریه های با آدرس غلطا را !!!! این نظریه که گران شدن ارز صرفا در دست تکنوکراتها و دار و دسته موتلفه ای هابرای انتخابات و دوری از اصولگرایان و احمدی نژاد ، بوده و خودشان نیز در این روزها به پائین آوردن آن دست زدند ! البته دوست نداشتند با این سرعت شود ، ولی به علت تعجیل مردمی که دلارها و سکه های خانگی داشتند و می خواستند بیشتر ضرر نکنند به این شیب سرعت و آنها را نیز شوکه کرد !!!
  • خلیل IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    2 2
    پشت پرده خبرایی هست. یادتونه هاشمی نامزد شد سکه و دلار ارزون شد ! رد صلاحیت شد سکه و دلار رفت بالا ! حالا هاشمی از کی حمایت کرده خب روحانی ، پس باید ارزون بشه دیگه !!!
  • محمد A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    2 0
    فقط احمدی نژاد میخواد بگه اخر دولت من دولار خیلی بالا نبوده-سود زیادی هم تا حالا نصیب دولت شده
  • مهرداد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    1 0
    دوستان با عرض معذرت با من با نو یسنده مقاله کاملا موافقم که خلاصه آن این است هرکس که منتظر معجزه اقتصادی باشد ساده نگری کرده ولی این را هم از خودم اضافه میکنم با یک مقایسه سر انگشتی برای تعادل قیمتهای کالاهای تولیدی در ایران و قابل رقابت شدن آنها باید قیمت هردلار به حدود 10000 تومان یا بیشتر برسد والا تولید فقط در رویا ممکن است یا به کمک یارانه پس لطفا اگر دولت جدید بخواهد مشکل اقتصاد را حل کند یا باید یارانه بدهد که همان وضع اسبق است یا باید دلار را به سطح رقابتی برساند که متاسفانه این حقیقت تلخ است
  • فلاح IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 0
    دوستان گرامی ارزش دلار بستگی به وظعیت اقتصادی ودرامد زودایی هر کشور دارد الحمدالا مملکت ایران با اینهمه ذخایر نفتی دلیلی ندارد که دلار به قیمت پنج هزار تومان برسد بعضی از دوستان اینجا را با کشورهای فقیر افریقایی اشتباه گرفته اند واز طرفی دیگر دلار ارزان باعث خروج بی رویه ارز و ذخایر مملکت میشود ارزی که هم اکنون در مرکز مبادلات ارزی داد و ستد میشود کارشناسی شده کامل است وحتی برای مسافر نیز مبلغی در نظر گرفته شده است حال بعضی افراد با خیال واهی پولدار شدن بی زحمت وارد عرصه زد وبند دلار شده اند ضرر و زیان شان نیز به حساب خودشان است واسلام
  • امیر IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 0
    دوستان اینجا ایرانه یک ساعته ۳۰۰۰تومان گرون شد هر هفته یک قرون یک قرون ارزون میشه تا همه یک دفعه دیگه سرکار باشیم
  • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 1
    بازم میره بالا منم موافقم
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 0
    داستان از وقتی شروع شد که اقای بهمنی خواستن دلار 1200 تومانی تک نرخی کنند!!!
  • نام دار IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 0
    دولت و بانک مرکزی داره سوار موجی میشه که فقط و فقط "امید" ایجاد کرده .... اینا اگر میتونستن 4 ماه پیش نمی گذاشتن دلار به 4 هزار تومن نزدیک بشه...
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    دلار یهو از 800به 3500رفت داره میاد پائین ولی نه به شدتی که رفت بالا به جای اینکه بدبینانه بنگریم به پائین امدن اش بدبینانه بنگریم به اینکه نکنه 800 نشه بشه 900
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 0
    باسلام.دولت احمدی نژاد باید به دولت جدید در مورد ذخیره ارزی پاسخ گو باشه برای همین دلارهایی که قبلا به قیمت3600 و4500وغیره به مردم قالب کردن به قیمت زیر3000خریده وجایگزین کند وکلی سود به جیب زده به همین راحتی..............
  • کلهر IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    2 1
    به دلیل پایین بودن نرخ سپرده ها این نقدینگی سرگردان یا به بازار سکه و طلا می رود یا به بخش مسکن و این گردش نقدینگی غیر از این دو بخش جایی نمی رود اگر قرار است نقدینگی به سمت تولید هدایت شود باید نرخ سپرده بانکها افزایش یابد و یا با بهبود اوضاع بورس و بازار سرمایه سهم تولید از بازار نقدینگی تامین شود
    • عشق سود مفت A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      3 0
      چگونه بابالابردن نرخ بهره بانکی نقدینه گی به سمت تولید میرود؟بانکها سپرده هارابابهره های سنگین تر به مردم لاعلاج وام میدهند وچون در این شرایط کنونی بسیاری ازوام گیرندگان توانایی بازپرداخت وامها را ندارندکارمندانی که ضامن شده اندباید این سودهاوبهره هارا به بانکها بدهند به واحد اجراییات دادگستری مراجعه کنید ببینیدبانکهابرای پرداخت این سودها که با افتخارازان یادمیکنند هرماه چند عدد خانه و وثیقه ملکی مردم رابه مزایده می گذارندوحراج می کنند.وهرماه چندخانواده بی خانه می شوندچون سیستم بانکی بدون بررسی کافی به کسی وام داده که توانایی برگرداندن ان را ندارد.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 0
    مطمئنا كار دولت فعلي است و قضيه به نفع مردم نخواهد بود!!
  • بی نام A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 0
    قیمت دولار وسیله ای برای کشمکش سیاسی دو جناح شده و همینطور دشمنان خارجی
  • دکتر A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 3
    به عنوان یک کارشناس بین المللی عرض کنم که دلار تا زمان معرفی‌ کابینه آقای روحانی کم و بیش ارزان میشود و با معرفی‌ کبینه و ناراحتی‌ خیلیها از سهم نداشتن در کابینه بخصوص مجلسیها دعواهای پنهان و آشکار شروع میشود و دوباره دورنمای اقتصادی بد شده و دلار گران خواهد شد. از عوامل دیگر اینکه در حال حاضر برای نشان دادن چهره مثبت آقای روحانی دلار‌های زیادی به بازار تزریق شده که یک سیاست بلند مدت نمی‌تواند باشد. من با تمام احترامی که برای آقای روحانی قائل هستم، دولت ایشان اگر بخواهد معتدل باشد باید یک نوعی از دولت اتلافی باشد که در عمل این دولت‌ها کمتر موفق هستند از نظر اقتصادی و اجرایی (از نظر اجتماعی شاید وضع کمی‌ بهتر باشد). مورد دیگر حجم خرید و فروش در این بازارهای پر نوسان است. معمولا معاملات سنگین
  • عارفه A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    2 4
    ****کل مشکل اقتصادی ایران تو این جمله من خلاصه میشه.. تمام این گرونی ها و تورم ها براساس یه نقشه از قبل طراحی شده ست که غرب با نفوذی های داخلی عملیش کرده که این نفوذی ها بعضی از دولت مردها هستن... و ملت ایران باید هوشیار باشن که کی رو واسه ریاست جمهوری انتخاب میکنن...
  • بی نام A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    4 0
    اين نگاه هاي بدبينانه ريشه در عدم اعتماد مردم به دولت است و رفتارهاي غير صادقانه و بي تدبيريهاي دولت اين شرائط را به اورده كه بسيار خطرناك است به خصوص در موارد اضطراري. به عنوان مثال اگر مردم ژاپن به توان دولت خود در مهار سونامي ايمان نداشتند كنترل ان فاجعه بسيار تا بسيار سخت ميشد
  • هفته نامه شکوفه های زیتون A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    چشمک های یک انتخاب تکانه ها و لرزش ها پیاپی انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور یازدهم ملت ایران در حوزه داخلی و خارجی بازتاب فراوانی داشته است عقب نشینی دولت های آمریکا و کانادا از اظهارات غیر منطقی خود، معتاد شدن سیاست های اروپایی کشورهای 1+5، معوق گذاشتن ادامه جلسات 1+5 پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب توسط چین و روسیه، چشمک زدن کشورهای منطقه ی از جمله در حوزه خلیج فارس، تداوم کم سابقه کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، سقوط غیر مترقبه سکه و طلا همزمان با انس طلای جهانی، تعدیل و تثبیت قیمت برخی از کالاها و خدمات همه همه نشان می دهد اقتصاد و سیاست هم می توانند همسایه و رفیق خوب باشند و هم می توانند با هم نزاع و دشمنی کنند. اما بیش از هر چیز این سیاست خوب است که می تواند اقتصاد را تابع، سر ب
  • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    حالا طلا و دلار نمیشه پیش بینی کرد؟ یا هرچی ! بانک ملت رو چی شد انگلیس بخشد؟؟؟؟
  • جلیل بهناز IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    5 2
    در سال 84 دلار 950 تومان بود بطور متوسط از سال 84 تا 92 هر سال تورم 20% بوده است. بنابر این هر 4 سال باید ارزش پول ملی نصف شود یعنی در سال 88 برابر 1900 تومان و در سال 92 برابر 3800 تومان است. در این سال ها برای پایین نگه داشتن قیمت دلار در واقع دولت یارانه پرداخت نموده است. حال بدلیل عدم فروش نفت و کم شدن درآمد دولت امکان پرداخت یارانه دلار نبوده و بنابر این دلار به نرخ واقعی خود نزدیک شده است. دلیل این که چرا اکنون دلار 3800 تومان نیست به خاطر این است که هنوز هم دولت برای دلار یارانه می دهد. چگونه؟ بوسیله تخصیص دلار 2500 تومان برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی. دلیل کاهش دلار در هفته های گذشته به خاطر عرضه زیاد دلار هایی که در خانه ها بوده و پس از مدت کوتاهی گران می شود.
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    1 1
    دلار دوباره میکشه بالا تا آخر مرداد.
  • دانیال IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    8 0
    به نظر من بیشتر مسئله روانی باعث کاهش قیمت ارز شده.
  • s A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    2 0
    ببینید بدبینانه ترین تفکر در مورد پایین آوردن قیمت ارز و دلار اینه که دولت دهم می خواد تا زمان تقدیم دولت به یازدهمی ها به صورت کاملا حرفه ای کش ارزی را پایین بکشه و بعد از آن دولت بعدی هر خاکی می خواد تو سر مردم بکنه ما که دولت رو ارزون تقدیم کردیم دولت بعدی می مونه با مشکلاتش...
  • باباجون A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    1 0
    ما به فال نیک میگیریم...
  • قاسم A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    1 0
    دولت فعلی برای پرداختهای ریالی خود به شدت به فروش ارز وابسته ومعتاد است چون منبع درآمد دیگری ندارد .این میراث برای دولت بعدی باقی خواهذ ماند .از طرف دیگر بسیاری از درآمد های بودجه 92 مشکوک الوصول است . به این ترتیب دولت بعدی باکسری عظیم بودجه ومنابع درآمد ضعیف وانتظارات بزرگ درکیر خواهد شد .چه انتقام همه جانبه ای!!؟؟
  • فراز IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    4 1
    ساده دلان ، دلار 1100 تومانی شد 3700 تومان، حالا به 3000 تومان راضی شدید و فکر میکنید همه جی ارزان شد؟ راست گفتن که به مرگ بگیر تا به تب راض شه
  • حامی EU ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    5 0
    امروز هر کی 2 زار پول داشت داده دلار خریده حالا نگران قیمت اونن . ما با دنیا جنگ نداریم . برای معامله در سراسر عالم غالبا به دلار نیاز هست ربطی به امریکا نداره . یقینا ارزش پول ایران بیشتر از اینه با ذخایر غنی که تمام عربها به گردش هم نمی رسن . فقط تو گاز روسیه هم کم می اره . اما باید استخراج کرد باید کار کرد برادر ها خواهر ها بیاید گذشته را فراموش کنیم بیایید کشور مان را با کار و تدبیر آباد کنیم چرا شعار ها یادمون رفته . در ضمن اونهایی که خورده سرمایه شان را به دلار تبدیل کردن نگران نباشن پول پوله . بهتره به کار فکر کنن
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    4 0
    برای من2 سوال بزرگ پیش اومده: 1.چرا دلار داره همین طور ارزون میشه اما قیمت اجناس تکون نمی خوره؟ 2. چرا صراف ها دارن همینطور با ریلکسی کامل ارز مردم را میخرند، در صورتی که قبلا توی شرایط غیرقابل پیش بینی بازار ارز نیمه تعطیل میشد و خرید و فروش متوقف. الان یه سوال سومی هم پیش اومد: چرا وقتی تو سایتتون میخواهیم تایپ کنیم هی کاراکتر جا میندازه؟ میخواهید بی خیال نظر دادن بشیم؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    1 0
    هنوز هم "جمشید بسم‌الله"ها در بازار مشغول به فعالیت هستند؛ اما این بار با تلاش برای کاهش صوری قیمت سکه و ارز که هیچ مبنای اقتصادی خاصی ندارد، سرمایه مردم با قیمتی ارزان خریداری می شود تا در ماه‎های آینده و بوجود امدن برخی بهانه ها، مجددا این جمشید بسم الله ها باشند که با تغییر قیمت، جیب های خود را پر پول کنند.
  • بی نام GB ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    4 0
    آقای کارشناس اون وقت که شب می خوابیدیم و صبح بیدار میشدیم تا دلار 500تومان گران شده چرا از این سوال ها نپرسیدید الان که پایین اومده دنبال دلیل می گردید..
  • سام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    10 1
    قیمت دلار دولت داره کم میکنه تا کسری بوجه رو منتقل کنه به دولت روحانی
  • منصور IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    5 1
    قیمت دلار دست دلالهاست الآن میخواهند با جو خوشبینی دلارهای دردست مردم را کیسه کنند وفردادوباره قیمت بر میگرده سرجاش الآن اگر عقل داشته باشی موقع خرید است چون این خرپولها فقط کاسبیشون همینه اگر جرات کنن دولت را بایک چک میخرن احدی تواین مملکت نمی تواند قیمت دلار را کنترل کنه الا خرپولان ودلالان یه مقدار فکر کنید جو گیر نشویدچون پولهای خرپولان قابل شمارش نیست
  • پیمان AZ ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    5 2
    به نظر من دولت میخواهد ارز مرجع 1200 تومنی رو موقع تصویب لایحه بودجه 92 در تیر ماه جمع کنه که این خود عاملی جهت افزایش قیمت ارز خواهد شد الان دارن به حساب جو روانی بازار دلارهای خانگی رو میکشن بیرون هم قیمت بییاید پایین که بعد از حذف ارز مرجع قیمت نجومی نشه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    1 12
    با دلار کمتر از2400 ، بازار پرمیشه از اجناس بنجل چینی دوسنان من ، دلار کمتر از 2400 باعث رکود تولید و باعث افزایش بیکاری و ضعف اقتصاد میشه. سالهاست آمریکا به چین فشار میاره ارزش یوان رو در برابر دلار بالا ببره تا بتونه بازار هاش رو کمی از چنگال چین دربیاره
  • امیر IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    جای خوشحالی داشتن اینچنین هم وطنان فهیم و باشعور تقریبا هر نظری از دیدگاه خاص آن درست و منطقیه متاسفاته اوضاع اقتصادی کشور ما تابع نظریات و فرمولهای علم اقتصاد و حسابداری نیست تصمیمات سیاسی دولتبیش از هرچیزی بر اقتصاد کشور سایه انداخته ضمنا به یاد داشته باشیم در معادله عرضه و تقاضا و تورم و بیکاری گریزی از افزایش قیمتها نیست لیکن این بحران از روزی شروع شد که دولت به بهانه جلوگیری از قاچاق شروع به افزایش قیمت سوخت کرد هفته گذشته گرچه بنزین تغییری نداشت هرک÷سول گاز مایع هزار تومن یعنی126درصد افزایش داشته این نشان میدهد دولت شدیدا سیاست بازی میکنه و هزینه این افت قیمت دلاررا ازجای دیگه تامین میکنه اما تا کی میتونه ادامه بده؟
  • اسماعیل IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    1 0
    به نظر من دلار دوباره بالا میره ،اگه قرار بود قیمتش کم بشه که اینجوری دلارای مردم رو نمیخریدند،از من گفتن
  • جلیل باقرزاده اصلانی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    1 0
    وي همچنين گفت:اگر قيمت ارز بيش از اين کاهش يابد به صلاح نيست و بعيد است بيش از اين کاهش يابد. درحقیقت تمام گرانیهای اخیر که بر اثر افزایش سه برابری نرخ ارز صورت گرفته به صلاح بوده (چه کسی ؟!!!) وبعید است کسانیکه به صلاحشان !!! بوده بگذارند بیش از این نرخ ارز کاهش یابد. واقعا گلی به جمالتان ، قدرت خرید مردم به یک سوم سال قبل کاهش یافته و اکثر مردم با سیلی صورتشان را سرخ میکنند که آبرویشان نرود ، حال آیا کاهش قیمت ها جز به ضررسرمایه داران وکسانی خواهد بود که خون مردم را به شیشه کرده اند؟