شیخ دیپلمات در اندیشه تعامل با مجلس/ گام​های آغازین پیش از مراسم تحلیف

حسن روحانی از تجربه پنج دوره نمایندگی خود در مجلس برای برقراری رابطه بدون تنش با خانه ملت استفاده می کند.

رضا الیاسی: عصر شنبه هفته جاری حسن روحانی با 18 میلیون رای به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران برگزیده شد تا چند صباحی دیگر سکان امور اجرایی کشور را برای 4 سال به دست بگیرد.

از همان دقایق نخستین اعلام نام روحانی به عنوان پیروز قطعی انتخابات، پیام های تبریک مختلفی از سوی مسئولان نظام و همچنین سران کشورهای مختلف به حسن روحانی رسید و مسئولان داخلی نیز در پیام های تبریک خود برای همکاری با دولت آینده اعلام آمادگی کردند.

از ابتدای هفته حسن روحانی رئیس جمهور منتخب دیدارهای مختلفی را با مسئولان نظام برگزار کرده که یکی از مهم ترین آنها دیدار و گفت و گو با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بود. به واسطه تنش های میان دولت و مجلس طی دو سال اخیر این دیدار از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

رئیس جمهور منتخب پس از دیدار با علی لاریجانی اعلام کرد که در دیدار با رئیس مجلس، اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود.{اینجا} لبخند توامان لاریجانی و روحانی در نخستین گام برای همکاری مجلس با دولت آینده نشان از این دارد که روزهای خوبی در انتظار دولت و مجلس خواهد بود و روحانی از تجربه پارلمانی خود در رابطه با بهارستان نشینان به خوبی استفاده خواهد کرد.{اینجا}

حسن روحانی که سابقه پنج دوره نمایندگی در مجلس را دارد به خوبی راه برقراری رابطه با قوه مقننه را می داند. در همین هفته گذشته این موضوع احساس می شود که دولت یازدهم رابطه خوبی با مجلس خواهد داشت؛ چه آنکه دو فراکسیون بزرگ مجلس نیز در همان روزهای نخست اعلام نتایج از دولت یازدهم اعلام حمایت کرده اند.

بر همین اساس سید حسین نقوی حسینی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت اعلام کرد که در جلسه این فراکسیون بر این موضوع تاکید شد که مجلس تمامی توان خود را برای حمایت از دولت منتخب به کار گیرد.{اینجا}سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون شوراها و با اشاره به دیدار لاریجانی و روحانی تاکید کرده است اصل بر تعامل میان دولت و مجلس است و امیدواریم با همکاری مجلس و دولت مشکلات برطرف شود. {اینجا}

فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی همچنین حماسه‌ بزرگ سیاسی ملت ایران و انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی، را به مقام معظم رهبری‌، رئیس جمهور منتخب و ملت شریف و حماسه‌ساز ایران تبریک و تهنیت گفته و ابراز امیدواری کرده که در دوره ریاست جمهوری روحانی با سوابق ارزنده انقلابی و همچنین حضور در پنج دوره مجلس شورای اسلامی، شاهد تعامل گسترده قوا با محور قانون‌گرایی و موفقیت همه جانبه‌ کشور، تحقق حماسه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم باشیم.{اینجا}

در کنار اعلام آمادگی برای همکاری با دولت یازدهم که از سوی فراکسیون های مجلس و همچنین رئیس مجلس صورت گرفته است مجلس شورای اسلامی انتظاراتی را از دولت آینده دارد که علی لاریجانی در نخستین نطق خود در مجلس پس از برگزاری انتخابات به آنها اشاره کرد.{اینجا}

اما حمایت های مجلس از دولت یازدهم به اینجا ختم نمی شود و حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس به تسنیم اعلام کرده است که با توجه به اینکه رئیس مجلس ملاقاتی با رئیس جمهور منتخب داشته است، بنابراین برنامه‌ریزی شده تا ما هم در هیئت رئیسه در روزهای آینده و در جهت تعامل بین دولت و مجلس دیداری با آقای روحانی داشته باشیم. همچنین امروز حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس نیز امروز با حسن روحانی دیدار و برای همکاری با دولت تدبیر و امید اعلام آمادگی کرد.

در این میان برخی نمایندگان مجلس نیز درباره تشکیل کابینه دولت یازدهم و نحوه استفاده از نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب توصیه هایی را به رئیس جمهور منتخب داشته و پیش بینی هایی را در این زمینه مطرح کرده اند. از جمله اینکه موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد اعلام کرده است روحانی نباید اشتباه 4 دولت گذشته را تکرار کند و در دولت یازدهم باید از اعتدال گرایان اصولگرا و اصلاح طلب استفاده کنند. سایر نامزدهای ریاست جمهوری نیز پتانسیل حضور در کابینه دولت یازهم را دارند.{اینجا}

بر همین اساس حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است در این دوره از انتخابات همچنین فرصتی فراهم شده است تا رئیس جمهور منتخب از برنامه های نامزدهای دیگر استفاده کند. به طور مثال رضایی در اقتصاد و جلیلی در سیاست خارجی و قالیباف در مدیریت شهری و عملیات اجرایی برنامه داشته و آقای روحانی می توان از این برنامه ها استفاده کند.{اینجا}

در شرایطی که روحانی باید در ماه های آینده برای معرفی وزیران کابینه بارها و بارها به بهارستان برود، روابط پارلمانی دولت یازدهم می تواند همچون انتظارهایی که در هفته جاری ایجاد شده است مناسب باشد.

اما در کنار انتظار برای برقراری رابطه مناسب میان دولت و مجلس، برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف و نحوه برگزاری این مراسم از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به تسنیم اعلام کرده است نشست کمیته برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم جمهوری اسلامی ایران هفته آینده در مجلس برگزار می‌شود. در این نشست تاریخ و ساعت دقیق مراسم تحلیف رئیس جمهور و اسامی مهمانان مشخص خواهد شد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه در این مراسم احتمالا روسای قوا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، وزرای دولت، روسای جمهور سابق و ... حضور دارند، گفته است اسامی دقیق مهمانان و افراد دعوت شده در نشست این کمیته مشخص خواهد شد.

برمحمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس هم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مراسم تحلیف رئیس‌ جمهور منتخب چه زمانی برگزار می‌شود؟ به فارس، گفته است: مراسم تحلیف روحانی پس از برگزاری مراسم تنفیذ، طبق جدول زمان‌بندی، نیمه‌های مرداد ماه و در سالگرد مراسم تحلیف آقای احمدی‌نژاد که چهار سال گذشته بود، برگزار می‌شود که فکر می‌کنم 14 یا 15 مردادماه خواهد بود.

باهنر اعلام کرده است رئیس ‌جمهور دو هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف، فرصت دارد تا کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند و مجلس هم 10 روز فرصت بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای معرفی شده را دارد.

همچنین در اصل 121 قانون اساسی آمده است رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود، سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا می‌کند که متن سوگند نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیج اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع) قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

/29529

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    35 25
    پیشنهاد کابینه(وزرا) که مد نظر تمام جوانانه اصلاح طلب ومعتدله معاون اول دکترعارف .امورخارجه:سید کمال خرازی .آموزش و پرورش:مرتضی حاجی .ارتباطات:احمد معتمدی .دفاع:اکبر ترکان .ورزش و جوانان:محسن مهرعلیزاده .نیرو:بیژن نامدار زنگنه .نفت:غلام‌رضا آقازاده .وزیرکشور:علی‌محمد بشارتی جهرمی.بهداشت:پزشکیان .فرهنگ و ارشاد اسلامی:احمد مسجد جامعی .علوم، تحقیقات و فناوری:محمدرضا هاشمی گلپایگانی .صنعت، معدن و تجارت:جهانگیری .راه و شهرسازی:احمد خرم .دادگستری:اسماعیل شوشتری .جهاد کشاورزی:محمود حجتی. تعاون،کار و رفاه اجتماعی:شریف‌زادگان .امور اقتصادی و دارایی:طهماسب مظاهری. اطلاعات:علی یونسی دوستان اول عملکردشونا مطالعه کنید بعد منفی بزنید وزیر بهتر در پستی سراغ دارید بگید
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    9 23
    لطفا از اطرافيان هاشمي استفاده. نگنيد تا احترام شما حفظ شود. خواندم اقاي قاليبأف را بر ميداريد بجاي او محسن را ميگزاريد، متأسفم.
    • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      3 0
      عزیز قالیباف رو شورای شهر تعیین میکنه نه رییس جمهور