ایسنا نوشت:

یک عضو پیشین تیم مذاکره کننده‌ هسته‌یی ایران در گفت‌وگویی با روزنامه‌ "المانیتور" درباره جزییات توافق حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیشین کشورمان که در سال 2005 با ژاک شیراک، رییس‌جمهور وقت فرانسه به آن دست یافته بود توضیحاتی ارایه کرد.
حسین موسویان گفت: که این توافق شامل بالاترین سطح شفافیت در برنامه‌ی هسته‌یی ایران در ازای آن بود که حقوق ایران تحت پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی (ان.پی.تی)‌ به رسمیت شناخته شود.
او ادامه داد: ما با شیراک توافق کردیم که اول، سه کشور اروپایی به حقوق مشروع ایران برای بهره‌مندی از فن‌آوری هسته‌یی صلح‌آمیز تحت ان.پی.تی از جمله غنی‌سازی احترام بگذارند و دوم ایران تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تضمین‌های عینی مبنی بر این که برنامه‌ی هسته‌یی ایران صلح‌آمیز خواهد ماند و در آینده به سوی تسلیحاتی شدن منحرف نخواهد شد را بپذیرد.
موسویان افزود: در عوض طرف مقابل متعهد شد علیه ایران به عنوان یک عضو ان.پی.تی تبعیض قایل نشود و به حقوق ایران تحت ان.پی.تی مانند دیگر اعضا احترام بگذارد.
این عضو پیشین تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌یی ایران در پاسخ به این سوال که واشنگتن چطور باید برای محقق کردن پتانسیل‌ پیشرفت یک توافق هسته‌یی در دوران ریاست جمهوری روحانی تلاش کند؟ این طور توصیه کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به روحانی، پیروزی وی را تبریک بگوید و بر تمایل آمریکا برای گفت‌وگوهای مستقیم، بار دیگر تاکید کند.
وی افزود: باید بر تمایل و قصد آمریکا برای روابط مبتنی بر احترام دو جانبه و علاقه دو جانبه تاکید شود تا از 30 سال خصومت و تنش فاصله گرفته شود.
موسویان گفت که باید بر آمادگی آمریکا برای گفت‌وگوهای مستقیم بدون هیچ پیش شرطی تاکید شود.
/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    7 78
    برو بابا