مهر نوشت:

علی مطهری در خصوص علل عدم پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای روحانی یک اصولگرای اصلاح طلب است و یک اصلاح طلب صرف نیست، ولی از آن نظر که عمده حامیان آقای روحانی اصلاح طلبان بودند، پیروزی ایشان مساوی با شکست اصولگرایان تلقی می شود.

وی افزود: علت عدم توفیق اصولگرایان چند چیز است؛ یکی اینکه آنها رهبری واحدی ندارند و هر فرد و گروهی برای خود تصمیم می گیرد، بر خلاف اصلاح طلبان که آقای عارف نظر آقای خاتمی را تمکین کرد و کنار رفت، دوم اینکه اصولگرایان فکر می کردند که شورای نگهبان رقبای اصلاح طلب آنها را حذف می کند و رقابت میان اصولگرایان خواهد بود لذا برنامه ریزی برای رقابت با کاندیدای واحد اصلاح طلب نکرده بودند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: دلیل سوم این است که آنها خود را فدای هم گروه خود یعنی آقای احمدی نژاد کردند، به عبارت دیگر تعصب گروهی و برداشت غلط آنها از اصل ولایت فقیه باعث شد که آنها 8 سال حمایت کور از آقای احمدی نژاد کنند و در مقابل تخلفات و قانون شکنی های او سکوت کنند تا جامعه به این نقطه برسد، تنها در این ماه های آخر است که می بینیم بسیاری از آنها و از جمله برخی کاندیداهای اصولگرای ریاست جمهوری زبان به انتقاد گشودند در حالی که زمانی که باید انتقاد می کردند سکوت کرده بودند و حتی در مقابل منتقدان می ایستادند.

وی دلیل چهارم عدم توفیق اصولگرایان را اهمیت کافی قائل نشدن برای حقوق مردم دانست و گفت: برخی اصولگرایان فکر می کنند برای آنچه انها آن را راه حفظ نظام می خوانند می توان بسیاری از حقوق مردم را نادیده گرفت، شما دیدید زمانی که من سوال از وزیر کشور درباره علت مرگ ستار بهشتی در صحن مجلس مطرح کردم برخی از آنها ناراحت شدند و یکی از آنها گفت بالاخره کسی که بر علیه نظام مطلب نوشته باید مجازات می شد، لذا نبض جامعه و میزان رضایت و عدم رضایت مردم در دست آنها نیست.

مطهری گفت: به عبارت دیگر، این عده بسیار انتزاعی و ذهنی می اندیشند و کاری به واقعیات جامعه ندارند، آنها برخی مفروضات و اصول موضوعه غلط دارند مثل همین که برای آنها راه حفظ نظام می خوانند هر کاری می توان کرد، غافل از اینکه از پایه های حفظ نظام اعتماد مردم به نظام است، لذا گاهی غافلگیر می شوند، مثل امروز که با انتخاب آقای روحانی توسط مردم تازه از خواب بیدار شده اند که در جامعه چه خبر است.

نماینده تهران ادامه داد: دلیل پنجم این است که برخی اصولگرایان سیاست حذف رقیب خصوصاً شخصیت های بزرگ انقلاب را در پیش گرفتند، آنها می خواستند آقای هاشمی را مثل آیت الله منتظری حذف کنند، یا آقای خاتمی را از قطار انقلاب پیاده کنند و بگویند فقط ما انقلابیون راستین هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: دلیل ششم عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات اخیر این است که اکثر آنها به دلیل برداشت غلط از اصل ولایت فقیه قادر به ایجاد تغییر در جامعه نیستند و فاقد قوه ابداع و ابتکار در فضای سیاسی جامعه هستند، همان طور که در سال 88 علیرغم آن که اکثر آنها ادامه مدیریت آقای احمدی نژاد را به صلاح نمی دانستند ولی مثل موجوداتی که دست و پای آنها بسته است فقط نظاره گر بودند و نتوانستند ابتکار عمل را با معرفی یک کاندیدای جدید در دست بگیرند.

وی افزود: به هر حال اصولگرایان باید از این انتخابات عبرت بگیرند و تغییر روش بدهند، اولاً به حقوق ملت مانند حقوق نظام اهمیت بدهند، مثلاً مساله آزادی بیان و مساله حقوق شهروندی را جدی بگیرند و ثانیاً برداشت خود از اصل ولایت فقیه را اصلاح کنند و به این نقطه برسند که التزام به ولایت فقیه منافاتی با ابتکار عمل و ایجاد تغییر در جامعه و توجه به نیازهای واقعی مردم ندارد، تصور نکنند که برای هر اقدام اصلاحی اول باید به دنبال کشف منویات قلبی ولی فقیه باشند
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    از طرف دیگر اصول گرایان در اداره امور اجرایی کشور بشدت ضعف دارند و فقط زبان آن هاست که فعال ترین بخش وجودشان راتشکیل می دهد. اگر اصول گرایان قدری عمل گرا بودند هیچوقت احمدی نژاد را به ریاست اجرایی کشور وارد نمی کردند. فلذا آن چه امروز همه به حساب احمدی نژاد نوشته می شود در حقیقت محصول ضعف اندیشه و عمل اصول گرایان است.
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    168 6
    پس شما هم اصلاح طلب هستی
  • محمد A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    فداي احمدي نژاد ؟‌!!! همينايي كه ازش انتقاد ميكردن رو ميگه ؟!!! استدلال مطهري بر اساس چيه ؟!!! اگه حمايت ميكردن كه مجبور نبود هر بار نوار ضبط كنه و ... .
  • ja A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    104 5
    دلایل تون کامل درست ولی دلیل دیگه تندروی و افراطی بودن اصول گراها بود که این کشور رو سهم خودشون میدونن وبقیه دشمن ونفوذی غرب در حالی که اگرم انتقادی میشه از سر دلسوزیه ولی اصول گراها فورا کسی که انتقاد میکنه رو مقابل ولایت فقیه و اسلام قرار میدن از این وضع خسته شدیم همه ایرانیم و به کشور افتخار می کنیم
  • علی A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    55 5
    یکی از ده ها علل ناکامی اصولگرایان،عدم عنایت وبرخورد جدی با بد اخلاقی رسانه ملی و بعضی از رسانه های مکتوب بود که واقعا کین ونفرت عجیبی در نزد افکاز عمومی انباشته بو د ،که با حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر و با رای شان به دکتر روحانی ،آشکارا به ادامه روند کنونی معترض بودند.
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    12 79
    من که جدای نظر شما احمدی نژاد را دوست دارم و اون رو تا اینجا یه فرد زحمت کش میدونم . چرا فقط تورم را می بینید. خیلی بده به جانبه قضاوت کنی خبر آنلاین
  • فولادی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    34 5
    اگه فقط 10 تا نماینده توی مجلس مثل آقای مطهری داشتیم ، وضعیت کشور الآن اینجوری نبود.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    11 4
    درود بر آقای مطهری که شجاعت گفتن حقایق را دارد.
  • خلیج فارس IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    3 12
    آقای مطهری سال 88 رهبری مستقیما از آقای احمدی نژاد حمایت کردن و یکی از دلایل رای و معرفی نکردن کاندیدای دیگر همین بود ، وای حال افراد همیشه مطرح می باشد و افراد در زمان خود قابل تغییر بوده ، در ثانی خود شما و آنانی که وجدان دارند 80 در صد فشارها خارجی بوده تا مدیریت، زیرا ما خواسته یا ناخواسته وابسته 80 درصدی هستیم و هرکس دیگری یا حزب دیگری نیز جای دولت آحمدی نژاد بود همین آش و کاسه می باشد، اگه کسی منکر این است پس سیاست هسته ای و ... رو اگه مرد عمل هستن ادامه بده تا ببینیم چند مرده ....کامنتوخواهشا بزار
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      1 0
      اشتباه به اين نظر مثبت دادم از دوستان خبر آنلايني پوزش ميطلبم:)