بازتاب کنفرانس مطبوعاتی روحانی در رسانه‌های جهان/لوموند:روحانی شفافیت در پرونده هسته‌‌ای را وعده داد

بازتاب اولین کنفرانس مطبوعاتی دکتر حسن روحانی در روزنامه‌های جهان.

نیویورک تایمز:
حسن روحانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در روز دوشنبه اعلام کرد که تنش میان کشورش با ایالات متحده آمریکا را کاهش خواهد داد اما در عین حال مذاکره مستقیم با آمریکا را غیرمحتمل دانست. رییس جمهور جدید رابطه میان کشورش با آمریکا را زخم کهنه ای خواند که نیازمند التیام است. روحانی افزود: ایران قصد دارد تنش با ایالات متحده آمریکا را کاهش دهد، وی در عین حال افزود که غرب باید از دخالت در امور داخلی ایران دست بردارد. روحانی همچنین از شفافیت بیشتر در پرونده هسته ای ایران خبر داد.
وی همچنین دربارۀ شادی و جشن ایرانیان پس از اعلام پیروزی‌اش از سوی وزارت کشور گفت: دوران غصه و غم به پایان رسیده است اما با این حال رییس جمهور جدید به جزئیات بیشتری در این باره اشاره ای نکرد.
لوموند:
حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود از شفافیت بیشتر در پرونده هسته ای ایران خبر داد. روحانی همچنین پیرامون پرونده داغ هسته ای که در کانون توجه جهان قرار دارد هرگونه تعلیق غنی سازی اورانیوم را رد کرد. وی در این باره گفت: دوران تقاضاهای غرب برای تعلیق غنی سازی اورانیوم به سر آمده است و راههای زیادی برای اعتمادسازی میان طرفین وجود دارد. اما در عین حال ایران شفاف سازی بیشتری در این مسیر از خود نشان خواهد داد.
روحانی همچنین پیرامون رابطه ایران و آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا باید حقوق ملت ایران به خصوص در پرونده هسته ای را به رسمیت بشناسد و از اعمال فشار یکجانبه دست بردارد. روحانی در عین حال متعهد شد که مذاکرات ایران با گروه 1+5 را با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری کند.
روحانی پیرامون موضع ایران در قبال بحران سوریه با هرگونه دخالت خارجی در این کشور مخالفت کرده و تصریح نمود: بحران سوریه باید به دست ملت سوریه حل شود.
الجزیره:
رییس جمهور جدید ایران در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود ابراز امیدواری کرد که ایران به توافقات جدیدی با کشورهای غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران دست یابد. وی افزود که این معامله از خلال شفافیت بیشتر در پرونده هسته ای بدست خواهد آمد. روحانی تحریم های غرب علیه ایران را نادرست و ناعادلانه خواند اما در عین حال احتمال هرگونه تعلیق را منتفی دانست. رییس جمهور ایران در این باره گفت: زمان چنین تقاضاهایی گذشته است و راههای زیادی برای ایجاد اعتماد میان دو طرف وجود دارد. روحانی در عین حال ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها نیز از موقعیت به وجود آمده استفاده کنند. این در حالیست که یوکیو آمانو امروز(دوشنبه) اعلام کرد که ایران در روند گسترش فعالیت های هسته ای پیشرفت یکنواخت و ثابتی داشته است. آمانو همچنین بر تعهدش برای مذاکره با ایران تأکید کرد.

تریبون دو ژنو:
رییس جمهور منتخب ایران در اولین کنفرانس مطبوعاتی هرگونه تعلیق غنی سازی اورانیوم را رد کرد و در عین حال افزود که راههای زیادی برای افزایش اعتمادسازی میان طرفین وجود دارد. روحانی تحریم های جامعه بین المللی علیه ایران را محکوم کرده و افزود: تحریم ها ناعادلانه است، فعالیت های هسته ای ایران قانونی است و تنها اسراییل است که از تحریم ها علیه ایران منتفع می شود.
روحانی دربارۀ رابطه با آمریکا گفت: هرگونه مذاکره با آمریکا باید براساس برابری و احترام متقابل باشد و ایالات متحده آمریکا باید دخالت در امور داخلی ایران را متوقف کند.
5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299207

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =