روز پنج‌شنبه در یک کارگاه آموزشی در تیپ یکم سپاه محمد رسول‌الله، به نگرانی‌های خانواده سربازان پاسخ داده شد.

 فرهاد عشوندی: پاسداران تیپ یکم انصارالنبی حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ برای اولین بار در همه یگان های رزمی، در قالب کارگاه راه‌های پیشگیری از شیوع اعتیاد در میان جوانان با دعوت از خانواده سربازان به پادگان، افقی جدید را برای کاستن از دغدغه های خانواده ها نسبت به محیطی که پسران شان را با کمی دلهره پس از پایان تحصیلات برای مدت زمانی نزدیک به دوسال ، آنجا می فرستند ، گشودند.

این اولین بار بود که خانواده‌های جمع کثیری از سربازان وارد محیطی می شدند که فرزندان شان وظیفه دارند تا در دوران خدمت وظیفه، بخشی از اموراتش را به دوش کشند و از آن پاسداری کنند. محیطی که به دلیل ناآشنایی خانواده ها با آن همواره برای شان همراه با ترس است و دلهره. اما در پایان کارگاه آموزشی در تیپ یکم انصارالنبی (ص) سپاه تهران دیگر چنین حسی در وجود بسیاری از والدینی که در این مکان حضور یافته بودند، وجود نداشت.

 تهدید عمومی
همه روزه بیش از چند تن انواع مواد مخدر در ایران توزیع می شود و بنابر اعلام رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر 70 درصد کل این مقدار در بازار مصرفی غیرقانونی مواد افیونی توزیع می شود و به رغم همه تلاش های نهادهای ذیربط فقط ستاد مبارزه با مواد مخدر توانسته 30 درصد از محموله های ممنوعه را در درون بازار مصرفی ضبط کند.

این درحالی است که همه روزه انواع جدیدی از مواد افیونی صنعتی وارد بازار مصرفی می شود و مخدرهای سنتی با ریشه گیاهی خشخاش جای خود را به خانواده روانگردان های صنعتی داده اند که آثار ویرانگرشان هزاران بار بیشتر از مواد مخدره سنتی است. اکستازی ها ، اسیدها و انواع قرص های روانگردان از مواد مخدری هستند که روز به روز شیوع بیشتری پیدا می کنند.

ترکیباتی که اگرچه در وصف رایج شان میان جوانان این کلام دهان به دهان می گردد که اعتیاد به همراه ندارند، اگرچه آثار شیمیایی شان در آزمایش خون به جای نمی ماند و کمتر وارد سیستم گردش خون می شوند، اما با اثرگذاری مستقیم روی سیستم اعصاب و سلولهای مغز، اعتیاد روانی به همراه می آورند و باعث مرگ سلولهای مغزی می شوند که روند نابودی انسان را نسبت به افتادن در دام مخدره های سنتی چندین و چند برابر بیشتر می کنند. با این وجود شیوع این سرطان افیونی در میان جوانان گسترش یافته و به تهدیدی برای خانواده هایی بدل شده که فرزندان شان وارد سنین نوجوانی می شوند.

 اپیدمی جوانانه
«70 درصد معتادان کشور را جوانان 17 تا 27 سال تشکیل می دهند.» هنوز نزدیک به دو هفته از اعلام این آمار تکان دهنده نگذشته است. آماری که از سوی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام شد. آماری که نشان می دهد مصرف مواد مخدر صنعتی چون اکستازی ها، LSD ، قرص های روانگردان، کراک، پان یا دیگر مواد افیونی خانمان برانداز جدید به شدت افزایش یافته است و دو عامل سودجویی و جنگ پنهان دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی نقشی اساسی در رواج و شیوع  این سرطان بدخیم در میان جوانان داشته است.

بر اساس آمار جدید ، نزدیک به 80 درصد از معتادان را آقایان و 20 درصد را خانم ها تشکیل می دهند که تنها دو سال قبل این آمار 88 به 12 درصد بوده است. مهمترین عاملی را که کارشناسان در کشیده شدن جوانان به اعتیاد از آن نام می برند بی توجهی والدین و اثر سوء گروه همسالان است. این دلیل است که باعث شده تا سنین قربانیان اعتیاد تا 17 سالگی پایین بیاید. مدارس، دانشگاه ها و پس از آن دوره خدمت سربازی مهمترین اماکنی است که جوانان در سنین پس از 17 سالگی بیشتر وقت شان را در آنها سپری می کنند. در این میان خدمت سربازی به دلیل دوری فرزندان از محیط خانواده باعث می شود تا والدین بیشترین ترس را برای فرزندان شان داشته باشند. ترس از اعتیاد که باوری دیرینه از سالیان قبل آن را در ذهن خانواده ها انداخته است اما آمار نشان داده که اماکن نظامی سالم ترین محیط نسبت به دیگر اماکنی است که در این سنین، جوانان در آن ها حاضر می شوند.

 پادگان محیط سالمی است
«شاید باورش برای تان سخت باشد اما بر اساس یک تحقیق علمی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران انجام گرفته ، مشخص شده تنها 5 درصد از معتادان در طول دوره خدمت سربازی در این مکان به دام اعتیاد کشیده شدند. درحالی که بیش از 70 درصد اسیرشدگان به دام مواد افیونی در مدارس یا دانشگاه ها به صف قربانیان پیوسته اند.»

 یارمحمدی کارشناس ارشد ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس مرکز درمان و پیشگیری از اعتیاد «طلوع خورشید صبح» این مطلب را در کاگاه آموزشی والدین سربازان در تیپ یکم انصارالنبی(ص) گفت و ادامه داد:« جالب است که باور عامه دلیل اعتیاد را بیکاری مطرح می کند اما بیش از 60 درصد قربانیان اعتیاد در آمار یادشده کسانی بودند که شغل داشتند و 15 درصد از قربانیان پس از ازدواج به دام استفاده از مواد افیونی افتاده بودند اما مهمترین دلیل ابتلای همه این افراد که بر آن تاکید داشتند واژه دوست ناباب بود. نکته ای که خانواده ها باید به آن توجه کنند.»

آمار یاد شده نشان می دهد که اماکن نظامی به دلیل کنترل و ضوابط مشخص شان امن ترین فضا برای جوانان است و اگرچه محدودیت های خاص خود را دارد ولی باعث می شود تا کمتر جوانی در این فضا آلوده به دردی خانمان برانداز شود.

در این مراسم یکی از مسئولان یگان نظامی یادشده از خدمات ویژه به سربازان مبتلایی که قصد بازیابی سلامت را دارند سخن گفت و اعلام کرد این افراد به کلینیک های درمانی فرستاده می شوند تا سلامتی شان را بدست بیاورند و البته این امکان برای شان در نظر گرفته شده که دوره ترک اعتیادشان را هم به عنوان خدمت مقدس سرابزی برای آنها محاسبه کنند. این یعنی خدمت بستری برای بازگشت به دام افتادگان به زندگی عادی هم می شود. آمار ثبت شده از یکی از پادگان ها نشان می دهد در سال 85 110 معتاد شناسایی و برای درمان به کلینیک های ترک فرستاده شده اند که از این تعداد فقط 2 نفر بار دیگر به سوی مواد مخدر رجوع کرده اند.

این آمار نشان از انجام به نحو احسن وظایف ارگان های نظامی در تعلیم و تربیت سربازان دارد.

همایش و کارگاه آموزشی خانواده های سربازان اولین گام ارگان های نظامی در آگاهی رسانی به والدین سربازان از بستری بود که فرزندان شان را گاه با ترس و دلهره به این سو می فرستند. یگان‌هایی که فارغ از نوع نیروی شان همگی سعی در تعلیم و آموزش جوانانی دارند که وظیفه اداره مملکت را در کمتر از چند سال پس از پایان خدمت وظیفه شان باید به دوش بکشند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =