۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۶

اسدالله بادامچیان

گفته می شود بهار احزاب ایران، فصل برگزاری انتخابات است و با گذر کردن هر بهار از فضای سیاسی، خزان و افول احزاب در کشور آغاز شده و دیگر نمی‌توان اثری از احزابی یافت که تا دیروز نامزدهای مختلف انتخاباتی خود را با شعارهای متفاوت به عرصه سیاست کشور می فرستاند و امروز باید می بودند و پاسخگوی سوالات افکار عمومی در مورد شعارهای مطرح شده می شدند .

«فصلی بودن احزاب در ایران، بحث یارانه احزاب که حدود سه سال است به طور کلی به فراموشی سپرده شده و مشکلات متفاوتی که در خصوص مجوزهای فعالیت این گروهها وجود دارد، نمایندگان عضو کمیسیون ماده 10 احزاب را واداشته تا با بررسی قانون احزاب که مصوب شده سال 60 است، به اصلاح این قانون بعد از 27 سال بپردازند.»

اسدالله بادامچیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون ماده 10 احزاب ضمن اعلام این خبر به «خبرآنلاین» گفت: قانون فعلی از ابعاد مختلف قانون خوبی است، هم آزادی تحزب را حفظ کرده، هم آن را ضابطه‌مند کرده و هم اینکه ارائه مجوز و پروانه احزاب را به دست یک سازمان نداده و تدبیر بسیار خوبی است که دو نفر از مجلس، دو نفر از قوه قضاییه و یک نفر از وزارت کشور مامور می شوند تا مجوز احزاب را بررسی کنند که اگر رای مردم و یا مسئولیت اجرایی دست یک حزب یا یک گروه بیافتد، یا یک جناح، این موضوع در تصویب مجوز احزاب تاثیر لازم را نگذارد و کارشکنی در این خصوص صورت نگیرد.

وی که هم اکنون از اعصای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز هست با این حال افزود: اما از سال 60 تا به حال 27 سال می گذرد و با استحکام نظام، نیاز به یک بازنگری جدی در این قانون درجهت اینکه هم آزادی احزاب حفظ شود و هم در رابطه با گرفتن مجوز حقوق آنها و حقوق مردم بهتر رعایت شود  احساس می شود. به همین دلیل کمیسیون ماده 10 احزاب سعی دارد با جمع کردن آرا و نظرات افراد متخصص در این زمینه به اصلاح این قانون بپردازد .

بادامچیان در خصوص راهکارهای اصلاح این قانون گفت: در حال حاضر 23 تشکل صنفی و 11 حزب خواستار پروانه و مجوز شده اند که این مجوزها هم اعطا می شود و سپس با استفاده از نظر گروههای مختلف سیاسی و صنفی، یک قانون احزاب بر طبق چارچوب قانون اساسی به ملتمان تقدیم کنیم.

نماینده مردم تهران در خانه ملت و نماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده 10 احزاب همچنین به بحث یارانه احزاب اشاره کرد و با بیان اینکه یارانه بحثی غیر از قانون احزاب را می طلبد، گفت : علت این است که اگر احزاب وابسته به یارانه دولتی شوند در نهایت دولتی می شوند و این به مصلحت کشور نیست که احزابمان به سمت دولتی شدن پیش روند و محل تامین منابع مالی‌شان دولت باشد اما از طرف دیگر احزاب ما نیز دچار مشکل هستند و درآمدی ندارند که صرف اقداماتشان کنند. برای این مشکل هم باید چاره ای اندیشیده شود که هم یارانه ، احزاب را دولتی نکند و از آن طرف هم احزاب طلبکار دولت نباشند .

بادامچیان در گفت و گو با خبرآنلاین افزود: بسیاری از احزاب مخالف و منتقد دولت هستند و حزبی که مخالف دولت است، دولت همراهی لازم را با این احزاب نمی کند ولو اینکه قانون هم وجود داشته باشد. البته برخی هم طرفدار دولت هستند و از این باب دست دولت باز خواهد بود که یارانه بیشتری به این احزاب بپردازد و باید ضابطه ای ایجاد شود که بتوانیم از عواقب منفی پرداخت یارانه ها نیز پرهیز داشته باشیم و از پیشنهادهای تشکل ها و احزاب برای اصلاح قانون احزاب در ین راستا استقبال می کنیم .

وی به فعالیت فصلی احزاب در ایران اشاره کرد و گفت: ما نمی توانیم کاری برای اجزاب فصلی بکنیم و یا از طریق قانون با آنها برخورد کنیم. می بینید که 5-6 نفر می آیند یک حزب راه می اندازند و یک اسم هم می گذارند و بعد هم کاری نمی کنند و ما باید پییشنهادات مختلف در این خصوص ارزیابی کنیم تا قانون جامعی در این خصوص تدوین شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =