نامزد انتخابات ریاست جمهوری با سابقه 32 ساله در امر دیپلماسی -16 سال در وزارت خارجه و 16 سال مشاور رهبر معظم انقلاب در زمینه بین الملل- تاکید کرد که به بازسازی سیاست خارجی کشور خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر ولایتی با حضور در تلویزیون به تشریح برنامه‌های خود پرداخت که اهم آن را در ادامه می‌ خوانید:
• من گفتم ظرف 100 روز مشکلات حاد مردم را حل می کنم نه همه مشکلات اقتصادی را. برخی این را به غلط مطرح کرده و به من نسبت دادند که 100 روزه می خواهم همه مشکلات را برطرف کنم! برای این کار باید ابتدا توازن منطقه ای ایجاد کرد. باید اعتماد مردم به حاکمیت را با عمل به وعده‌ ها افزایش داد.
• {در پاسخ به اینکه اگر موفق نشوید، چطور؟} دلیلی ندارد که موفق نشویم! این حرف من نیست بلکه برنامه ای است که با مشورت رئیس اتاق بازرگانی و دیگر مشاوران اقتصادی نوشته ام. این راه ها حتما جواب می دهد. از زمانی که من این برنامه را مطرح کرده ام هیچ کارشناس یا متخصص اقتصادی با آن مخالفت نکرده است. برخی مخالفت های سیاسی کرده اند اما باید بگویم که دولت من تولید محور خواهد بود نه توزیع محور.
• اگر برنامه پنجم که هزاران ساعت-نفر، روی آن کار شده است را به خوبی در دولتم اجرا کنم، برنامه میان مدت موفقی خواهم داشت.

•{در پاسخ به اینکه ازدواج، اشتغال و مسکن از شعارهای همه نامزدها است، شما برای اجرای آن چه خواهید کرد؟} دولت باید تولید محور باشد و تولید هم مردم محور باشد. از این رو بهره وام های بانکی باید دو سه درصد و در حد کارمزد باشد. در کشورهای پیشرفته اینگونه است و ما هم باید به اینجا برسیم که دیگر محصولات گران نباشد و مردم به سمت استفاده از محصولات خارجی نروند و تولید هم نخوابد. وقتی تولید داشته باشیم، اشتغال و درآمد زایی داریم و جوانان هم می توانند به واسطه شغلی که دارند به راحتی ازدواج کنند.


•من می کوشم درمان رایگان را در دولتم راه بیاندازم. البته این کار باید در طول دو قانون برنامه عملیاتی شود چرا که افزایش سهم پرداخت بیمه از سوی دولت و کاهش سهم مردم در این زمینه، کار کوتاه مدتی نیست. البته من ردیفی برای بیماری های پرهزینه را در بودجه سالیانه می گنجانم تا بیمار فقط نگرانی درد خود را داشته باشد نه درد هزینه درمان را.

•برنامه من در سیاست خارجی «بازسازی سیاست خارجی» است که روابط تجاری ، بانکی، علمی و فناوری و ... نیز زمینه ساز آن هستند. یکی از اولویت هایم در این زمینه تنش زدایی و داشتن روابط دوستانه با کشورهای همسایه است. همسایه داری یک هنر دیپلماتیک است که در سالهای اخیر رعایت نشده است. امام (ره) و مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر برقراری رابطه مناسب با همسایگان دارد. کما اینکه برقراری رابطه با همه دنیا به جز صهیونیست ها را بر اساس حق برابر مورد تاکید قرار می دهند. راه برای کار ما باز است و می توان به رابطه با تمامی کشورها پرداخت.

•اگر چه 16 سال است که از کار اجرایی در حوزه دیپلماسی دورم اما به لحاظ مشاوره ای که به مقام معظم رهبری در زمینه امور بین الملل دارم، همچنان در جریان امور قرار داشته ام. همچون دعوتی که ساکوزی از من کرد و پس از مشورت هایی در ایران، گفت و گوهای خوبی با ایشان و آقای لویت داشتم که اگر به آن عمل می شد ظرف یکی دو هفته شاهد تحولات اساسی در روابط ایران و فرانسه بودیم. متاسفانه دولت کنونی همکاری نکرد و آن مذاکرات به نتیجه نرسید. مشابه چنین مذاکراتی را با روسیه هم داشتیم اما باز هم به آن عمل نشد.

•من با وزرای اسبق خارجه تمامی کشورها در ارتباطم که از همگی آنها دعوت کرده ام به ایران آمده اند. همه اینها در کشورهایشان از افراد موثری هستند و می توان به واسطه آنها مشکلات موجود با کشورهای اروپایی را رفع کرد. اما متاسفانه با این تلاش های من همکاری نشد و هنوز این مشکلات پابرجاست.

• قول می دهم که مشکل هسته ای کشور قابل حل است. مذاکرات دوره جنگ به مراتب سخت تر از مذاکرات هسته ای بود که به لطف خدا، جهاد مردم و راهنمایی های امام و رهبری به خوبی انجام شد. الان هم می شود موضوع هسته ای را به گونه ای حل کرد که هم حق دستیابی به دانش هسته ای را داشته باشیم و هم روابطمان به این شکل نامنعطف با دنیا نباشد و اینقدر به مردم فشار نیاید. عدم سازش ما لزوما نباید با خشونت باشد و با صدور بیانیه انجام شود! می توان به حقوق حقه خودمان با روش های مسالمت آمیز دست یافت. در آینده هم می توانیم مشکلات هسته ای را رفع کنیم و هم جایگاه مناسبی در عرصه بین الملل بیابیم. هر وقت بستر دیپلماتیک ما مناسب شد، ارتباطات اقتصادی و فرهنگی ما نیز بهبود خواهد یافت. انشالله با همکاری دوستان با تجربه می توانیم این راه را بپیماییم.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    41 7
    دكتر دوستت داريم
  • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    41 7
    اميدوارم خدا كمكتان كند و پيروز ميدان باشيد
  • توکلی A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    27 3
    برادر بزرگوارم، اگر گرایشات اصول گرایانه می داشتم، حتما به شما رای می دادم.
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    25 6
    فقط ولایتی
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    34 2
    خرد ورزی و متانت در رفتار و گفتار حتی اگه برنده انتخابات هم نشه برنده زندگی هست