پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر:

در آستانه فرارسیدن سالگرد ارتحال ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، همایشی با عنوان 'جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی (ره)' در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در این همایش که با حضور دهها نفر از مسلمانان مقیم انگلیس در شهر لندن برگزار شد، سخنرانان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به بررسی جایگاه مردم در اندیشه های امام خمینی (ره) و همچنین تاثیرات حضور مردم در صحنه های مختلف انقلاب پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده مقام معظم رهبری و رییس مرکز اسلامی انگلیس طی سخنانی در این همایش گفت: حضرت امام خمینی (ره) یک شخصیت ممتاز و کم نظیر در تاریخ معاصر است که از نظر معرفت الهی، تزکیه نفس و مقام علم و دانش از جمله در زمینه علوم دینی، فقه و اصول، عرفان و فلسفه، سیاست عملی و نظری، ادبیات و ... در مرتبت عالی قرار داشت و شاگردان بزرگی را نیز تربیت کرد که حوزه های علمیه از مقام علمی آنان بهره برده و می برند.
وی افزود: حضرت امام در طول حیات پربرکت خود و بویژه در دوران مبارزه و سال های اولیه تاسیس نظام جمهوری اسلامی، آرمان های خود را بیان کردند که یکی از بزرگترین آنها این بود که مسلمانان متوجه شوند که باید در مقابل استکبار جهانی به پا خیزند.
رییس مرکز اسلامی انگلیس از تعقیب خط مستقیم و متعادل و عدم تمایل به شرق و غرب، رسیدن ملت های مسلمان به خودکفایی کامل، پافشاری بر حفظ اصول و احکام دینی در همه ابعاد زندگی، متابعت از شرع مقدس بر پایه فقه اسلامی، ایجاد وحدت میان مسلمانان و پرهیز از تفرقه و طایفه گرایی، بازگرداندن عزت به مسلمانان در پرتو وحدت اسلامی و کرامت بخشیدن به انسان های مسلمان، اجرای قسط و عدالت درجامعه و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان به عنوان دیگر آرمان های مهم امام خمینی(ره) یاد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین معزی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه ۶۲ سوره انفال و احادیثی از پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی(ع) تاکید کرد: اسلام جایگاه و نقش مهمی را برای مردم قائل است و اگر مردم اقبال نشان ندهند، حاکمیت اسلامی در جامعه تحقق پیدا نمی کند و در واقع از نظر اسلام مردم رکنی مهم برای تحقق حاکمیت دینی به شمار می روند.
وی افزود: امام خمینی (ره) نیز چنین نقشی را برای مردم قائل بود و همواره تاکید می کرد که مردم باید در همه صحنه ها حضور داشته باشند. ایشان ۱۵ سال تلاش کرد تا مردم را آگاه کند و به صحنه بیاورد. امام خمینی با قدرت اسلحه و یا هماهنگی با قدرت های استکباری به حاکمیت نرسید بلکه مردم را به صحنه آورد و این مردم بودند که به رهبری ایشان حاکمیت دینی را در جامعه برقرار کردند.
'حضور مردم در تمام صحنه ها، توطئه ستمگران و دشمنان حیله گر را خنثی کرد و جریان انقلاب را به پیش برد و اگر مردم نبودند، انقلاب اسلامی هرگز در ایران تحقق پیدا نمی کرد.'
آقای معزی سپس به نقل از امام خمینی(ره) گفت: بدون حضور مردم هیچ کاری نمی توانستیم انجام دهیم. هرچه داریم از مردم است و هرچه هست متعلق به این مردم است. دولت، قوه مقننه و قوه قضاییه همگی عامل، کارگزار و خدمتگزار مردم هستند و دولتمردان باید در همه امور مردم را مشارکت بدهند.
وی سپس به تشریح 'جمهوریت' و 'اسلامیت' به عنوان دو رکن مهم نظام جمهوری اسلامی پرداخت و اظهارداشت: جمهوریت یعنی حضور مردم و اسلامیت یعنی حضور دین اسلام. جمهوریت شکل و قالب حکومت را تشکیل می دهد و اسلامیت محتوای آن است. وقتی این دو رکن تحقق پیدا کند، نظام جمهوری اسلامی محقق می شود و اگر هر کدام از این دو رکن نباشند، جمهوری اسلامی شکل نمی گیرد.
'در جمهوری اسلامی این مردم هستند که نظام را محقق می کنند و تاکنون بیش از ۳۰ انتخابات و همه پرسی در حیات ۳۴ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. به عبارت دیگر مقبولیت نظام از ناحیه مردم و مشروعیت آن از ناحیه خداوند متعال است.'
رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به در پیش بودن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: پس از اینکه مردم با رای خود رییس جمهوری را انتخاب کردند، ولی فقیه حکم ریاست جمهوری را تنفیذ می کند و این شکل نوینی از مردم سالاری دینی است که به رهبری امام خمینی(ره) و در برابر دموکراسی لیبرال غربی، در ایران تاسیس شده است.
در ادامه این همایش که به زبان عربی برگزار شد، چند تن از علما و اندیشمندان مسلمان مقیم لندن از جمله شیخ حاتم ابودیه، دکتر عبدالحسن السعدی و سید جعفر الموسوی در مورد اندیشه های امام خمینی(ره) و اهمیتی که ایشان به مردم، بویژه مستضعفان و مردم تحت ستم در سراسر جهان می دادند، سخنرانی کردند.
انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، نقش مردم در تحقق دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقش امام خمینی (ره) در وحدت اسلامی و مقابله با فرقه گرایی از دیگر محورهای مطرح شده در این همایش بود.
مرکز اسلامی انگلیس عصر یکشنبه نیز همایش دیگری را با عنوان 'تاثیر امام خمینی(ره) بر سیاست های قرن ۲۱' و با حضور متفکران و اساتید دانشگاه مقیم لندن، به زبان انگلیسی برگزار خواهد کرد.
4949 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =