۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰

در قانون مجازات اسلامی، دو ماده به حجاب اختصاص داده شده است.

محمدرضا زمانی درمزاری در میزگردی در کافه خبر با موضوع بررسی جایگاه قانونی گشت ارشاد و برخورد با بدحجابی، درباره این دو ماده گفت: ولی تفسیری که از این دو ماده در جامعه می‌شود، تفسیر موسعی است در حالی که اجازه نداریم تفسیر موسع کنیم بلکه باید تفسیر مضیق یا همان محدود کنیم که به نفع متهم باشد.

این حقوقدان با اشاره به ماده 638 قانون مجازات اسلامی گفت: در این ماده اینطور آمده است که هرگاه کسی علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد؛ اما عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، تنها به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. قانونگذار در تبصره ذیل این ماده توضیح تکمیلی می‌دهد که زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

به گفته او این ماده و این تبصره صریحترین موردی است که قانونگذار اختصاصا به این مساله پرداخته و بیشتر از این تعمیم نداده است: در برخورد با این مساله، نکته اینجاست که همانطور که می‌دانید درباره حجاب شرعی اشتراک نظر وجود ندارد و قانونگذار نگفته منظور از حجاب شرعی یا حجاب غیرشرعی چه حجابی است، مشهور فقها این است که حجابی باشد که گردن و موی سر پیدا نباشد اما بهتر بود برای این که ایجاد اختلاف نشود قانونگذار در مقام تعریف برمی‌آمد که منظور از حجاب شرعی چیست و چه مصادیقی دارد.

می‌توانید متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.
47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    15 27
    طبق قانون تمام کیفر هایی که متضمن حبس زیر 91 روز هستند بلااستثناء تبدیل به جزای نقدی می شوند. پس فردی که در بی حجابی وی هم شکی نباشد، به فرض گذراندن مراحل متعدد کلانتری، دادسرا و دادگاه، در نهایت به جزای نقدی اندکی محکوم خواهد شد.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
      84 8
      حبس ابد كننش راضي ميشي؟
    • بن لادن IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
      0 8
      اعدام نه بخشش
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    10 2
    میشه سلیقه خودمون رو به دیگران دیکته نکنیم؟؟