دکتر سید حمید حسینی، مسئول روابط عمومی در زمان وزیر سابق بهداشت، پاسخی به برخی ابهاماتی که در چند روز گذشته در برخی رسانه ها درباره وزارت بهداشت منتشر شده بود پاسخ داد.

متن این پاسخ را می خوانید؛
طی روزهای گذشته مطالبی طی مصاحبه ای از «آقای دکتر رحمت الله حافظی» در سایت رجا نیوز منعکس و پس از آن در برخی از سایت ها به نقل از آن منتشر شده است. اگر چه توصیه اخلاق اسلامی در برخود با مطالب لغو، مروری توام با کرامت و بزرگواری است اما با توجه به طرح مکرر این مطالب از سوی ایشان و با عنایت به اطلاعات اینجانب به واسطه مسئولیتم در دوره قبلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضروری دانستم برخی مطالب را جهت تنویر افکار عمومی و طرح حقایق مطرح کنم.
از قصد و غرض مصاحبه کننده در بیان این مطالب خداوند متعال آگاه است اگر چه برداشت هایی به ذهن می رسد که طرح آن در شرایط حاضر به صلاح نیست. به نظر می رسد ایشان علی رغم ادعای مجرب بودن در حوزه سلامت و فعالیت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز التفاتی به مفهوم تولیت نظام سلامت -که مورد تاکید مقام معظم رهبری است- و مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این عرصه، ندارند. تولیتی که در بند ب ماده 36 و بند ح ماده 38 برنامه پنجم توسعه، از وزارت بهداشت به عنوان سیاستگزار، برنامه ریز و ناظر عالی سلامت یاد شده است. چه کسی است که نداند دانشگاه های علوم پزشکی تحت تولیت وزارت بهداشت، مسئول ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم شریف کشورمان هستند. شاید اشتباه در درک مفهوم تولیت وزارت بهداشت باعث شده است که نتوانند دلیل نگرانی و تلاش های مسئولین وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در ایجاد الگوی واحد کشوری در نظام ارجاع و پزشک خانواده را متوجه شوند. سالیان سال است که مسئولین حوزه سلامت در پی اجرای نظام پزشک خانواده اند و این تلاش ها در زمان وزیر سابق بهداشت به اوج خود رسید. طبیعی است این حرکت باید توسط همه دست اندرکاران حوزه سلامت و سازمانهای مرتبط دنبال گردد.
در رابطه با پزشک امین، صرفاً به این نکته بسنده می کنیم که براساس بند ح ماده 32 و بند دال همین ماده، وزارت بهداشت مسئول بازطراحی و اجرای برنامه پزشک خانواده و نیز طراحی نظام درمانی کشور است. ایجاد برنامه ای تحت عنوان پزشک امین به جا یا در کنار برنامه پزشک خانواده از جانب دستگاهی غیر از وزارت بهداشت نادیده گرفتن دیدگاه حاکم بر نظام پزشک خانواده که همانا نگاه سلامت نگر و جایگزین کردن آن با دیدگاه درمان نگر است که نتیجه آن هدر رفتن منافع و بی توجهی به حقوق مردم به عنوان ذینفعان اصلی نظام سلامت می بود.
ایشان مطلعند که انتصاب رئیس محترم وقت شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از زمان وزارت آقای دکتر لنکرانی یعنی حدود 8 سال قبل و به عبارتی چهار سال پیش از شروع دوره تصدی وزارت سرکار خانم دکتر وحید بوده است. طبیعتا وقتی برون داد اقدامی - طراحی ساختار و تشکیلات وزارت بهداشت -که برای آن میلیونها تومان هزینه شده و صدها صفحه تدوین گردیده، مورد رضایت قاطبه معاونین مسئول در آن زمان نبوده است، این کار جهت تصمیم گیری و ایجاد توافق جمعی به مجموعه ای فراتر از معاونت ها ارجاع داده می شود. در نهایت وزیر محترم بهداشت وقت براساس شواهد موجود و نظرات همکارانشان تصمیمی اتخاذ نموده اند که مورد قبول مسئولین معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری نیز واقع شد. این در حالی است که حتما ایشان حضور ذهن دارند که بازرسی کل کشور نیز ایرادات متعدد مالی و اداری به قرارداد ذکر شده که در قالب قرارداد پژوهشی HSR بود وارد کرده و شخص آقای دکتر حافظی را از عقد اینگونه قراردادها در آینده منع کرد.
طبیعی است در چنین شرایطی وزارت بهداشت بایستی به سمت طراحی ساختار فراگیر، معقول و مرتبط با مأموریت ها پیش برود که چنین امری نیز حاصل شد. به نظر می رسد تصورات دیگر در نظر گرفته شده از سوی ایشان و ربط آن به امور واهی، از ذهن منطقی و روح بلند سرچشمه نمی گیرد.
باید به وزیر بهداشت سابق تبریک گفت که با سعه صدر قابل احترام خود شخصی را که در ابتدای کار اذعان می کند که تمام تلاش خود را برای عدم مقبولیت و معرفی وی برای وزارت بهداشت انجام داده است برای همکاری می پذیرد. اما در کذب شروط ادعا شده از سوی ایشان برای همکاری با وزیر محترم وقت همین نکته قابل تامل است که اگر قرار بود که ایشان توصیه عدم همکاری با جناب آقای دکتر لاریجانی را در ستاد وزارت بهداشت پذیرا باشند حتما ترجیح می دادند که این توصیه را از ریاست محترم جمهور بپذیرند و نه از چون ایشان، و بدینوسیله دوران خدمت خود را تا پایان دولت دهم استمرار می دادند.
ایشان خوب می دانند که سیر تصویب بودجه ها در حوزه سلامت و معاونت برنامه ریزی دولت محترم و مجلس شورای اسلامی سیری طولانی است. اشاره ایشان به تدوین بودجه سال 89 یعنی چند ماه پس از حضور وزیر محترم سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نوعاً پیشنهادات بودجه براساس شاخص ها ارائه می گردد و در مواردی نیز براساس پروژه های مهم و کلان از محل بودجه متمرکز اندک در سطوح مختلف وزارت بهداشت و یا سازمان های برنامه ریز، تعدیل-هایی برای بودجه های اختصاص یافته صورت می گیرد.
جالب است که تعیین کننده اصلی بودجه دانشگاهها شخص ایشان بوده است و پیش نویس بودجه کل دانشگاهها از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط شخص ایشان تعیین و امضا و برای معاونت محترم نظارت راهبردی وقت رئیس جمهور ارسال شده است که تمامی اسناد و مدارک آن در وزارت بهداشت موجود است.
در آن سال برای ایجاد پوشش صد درصدی و خرید خدمت در ارائه خدمات بهداشتی که می تواند الگوی ملی در کشور گردد، به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ده میلیارد تومان از محل بودجه متمرکز که ربطی به بودجه سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور نداشته جهت الگوسازی سلامت شهری، اختصاص یافت. این مسئله با موافقت ایشان و پیگیری حوزه های مرتبط در روند تصمیم گیری های بعدی پیگیری گردید. خود ایشان مسئول پیگیری حوزه های مرتبط در روند تصمیم گیری های بعدی بوده اند که همین امر مبنای هیاهو و تحریک دانشگاه های کشور در مورد توزیع بودجه نیز گردید.
ایشان در زمانی که در عرصه تامین اجتماعی مسئولیت پیدا می نمایند، درست در زمانی که اداره بیمارستانها در کل کشور با مشکلات جدی روبرو بوده است حدود 70 تا 80 میلیارد تومان طلب بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران را نمی-پردازند در حالیکه در همان زمان برای تامین کمبود های محل های دیگر از جمله دانشگاه مورد نظر، که گویا تحصیلی در آنجا داشته اند تلاش نموده و میزان بدهی سازمان تامین اجتماعی به این دانشگاه را به 2 ـ 1 میلیارد تقلیل می دهند. همچنین بد نیست ایشان که داعیه دفاع از عدالت در توزیع بودجه دانشگاه ها را دارند نیم نگاهی به رشد خیره کننده بودجه دانشگاه محل تحصیل خود طی سالهای 89-84، یعنی درست در زمانی که مسئولیت معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت را داشتند بیاندازند. رشدی که مورد اعتراض بسیاری از روسای دانشگاه ها قرار گرفت. شایان ذکر است این دانشگاه در عین ناباوری بالاترین بودجه و بیشترین رشد بودجه را در آن ایام تجربه کرد!!
کمتر کسی در کشور مطلع نیست که وزیر محترم سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین سفرهای استانی را داشته اند، دغدغه ایشان برای حل مشکلات مردم محروم و استانهای دورافتاده بر کسی مخفی نیست و شجاعت و صداقت ایشان با این مصاحبه ها فراموش نخواهد شد.
خداوند بزرگ و مردم عزیز ما در طی سالیان مختلف حرکات و بیانات مدیران خویش را محاسبه کرده و می کنند. سیاه کردن جامه دیگران مسیر مناسبی برای تطهیر جامه خود نیست. برای توجیه ضعف ها و پوشاندن ناتوانایی ها ضرورتی به تمسک به امور دیگر نیست.
در این زمان که مردم ما آماده خلق حماسه ای بزرگ می شوند برای جلوگیری از کدورت دلهای پاک مردم عزیز از بیان بسیاری از مطالب پرهیز شد.
دکتر سید حمید حسینی
مسئول روابط عمومی در زمان وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =