عراق روز روز خونینی را سپری کرد. انفجارهای پیاپی روز دوشنبه در بغداد و بصره که تا این لحظه جان دست کم 31 نفر را گرفته و 105 زخمی در بر داشته است، نشان از تشدید بحران سیاسی در عراق دارد.

سید علی موسوی خلخالی
عراق روز روز خونینی را سپری کرد. انفجارهای پیاپی روز دوشنبه در بغداد و بصره که تا این لحظه جان دست کم 31 نفر را گرفته و 105 زخمی در بر داشته است، نشان از تشدید بحران سیاسی در عراق دارد. انفجارهای بغداد اگر چه تاسف آور است اما از آن مهمتر انفجارهای بصره است. انفجاری که پس از مدت ها برای نخستین بار در یک منطقه شیعه نشین آن هم بصره، نبض اقتصادی عراق صورت می گیرد. در این میان انفجارهای سامرا که زوار ایرانی را هدف قرار داد نیز قابل توجه است که نشانه های بسیاری را به ناظران تلقین می کند. حادثه ای که دست کم جان 10 زائر ایرانی را گرفت و 14 نفر دیگر را نیز زخمی کرد.
قطعا نمی توان به آسانی کسی را متهم به انجام این فعالیت های تروریستی کرد. اگر چه می توان با قاطعیت هم گفت که هیچ جریان شیعی پشت این حوادث نیست. اما می توان گفت که با فعالیت های تروریستی جریان های سلفی مرتبط با القاعده در ارتباط است. لازم به یادآوری نیست که برای همکاری با القاعده در عراق الزاما نباید وهابی، سلفی یا عضو القاعده بود. کما این که بعثی ها با وجود مغایرت فکری و ایدئولوژیک با وهابی ها و سلفی ها در عراق با این شبکه هم پیمان هستند.
با این حال نگاهی به تحولات 48 ساعت گذشته نشان می دهد که تحولات عراق ارتباطی با انفجارهای امروز داشته است.
ظرف دو روز گذشته سه اتفاق مهم رخ داده است. نخست این که تظاهرات مناطق سنی نشین رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. در حالی که هفته گذشته صحبت از تعیین هیئتی به نمایندگی از شیخ السعدی، رهبر معنوی تظاهرکنندگان برای مذاکره با دولت مرکزی بود، روز گشذته شیخ السعدی اعلام کرد که به دلیل این که اراده ای نزد دولت برای حل اختلافات نمی بیند، هیئتی را برای این کار تعیین نمی کند و از طرح خود موسوم به طرح حسن نیت عقب می نشیند. یک منبع نزدیک به السعدی نیز گفته است که او شاهد نبود نیت صادقانه از سوی دولت برای حل مشکلات است و برای همین طرح حسن نیت خود را کنار گذاشته است. السعدی همچنین طی بیانیه ای رسمی اعلام کرده است که دیگر به این طرح پایبند نیست به خصوص که دولت حتی حاضر نشده اظهار نظری رسمی درباره پذیرش آن بکند. او در این بیانیه همچنین دولت عراق را مسئول ریخته شدن خون شهروندان در استان های سنی نشین بر اثر انفجارهای تروریستی دانسته است.
اتفاق دوم به جدی شدن طرح اقلیم سنی در غرب عراق باز می گردد که به نظر می رسد با حمایت های غیر مستقیم ترکیه، قطر و عربستان سنی ها قصد دارند به هر ترتیبی شده این طرح را عملی کنند. در این رابطه نوری مالکی نخست وزیر عراق صبح امروز دوشنبه در کنفرانس خبری خود در مقر هیئت دولت گفت که با تشکیل اقلیم سنی در غرب عراق مخالفتی ندارد به شرطی که قانونی باشد و این خواسته از راه های قانونی مطرح و پیگیری شود. مالکی تاکید کرد، کسی نمی تواند به زور استانی را تشکیل دهد و دولت حاضر نیست با کسانی که خواستار خشونت و تروریسم هستند تعامل کند و نیروهای امنیتی با همه کسانی که به دنبال کشتار و فتنه انگیزی هستند، مبارزه می کند.
این در حالی است که طارق الهاشمی، معاون تحت پیگرد رئیس جمهوری عراق خواستار تلاش برای تشکیل ایالتی ویژه برای اهل تسنن در عراق شده و گفته است که باید به هر نحوی شده به این خواسته رسید.
اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق نیز بر تشکیل چنین ایالتی برای اهل تسنن مطابق با اسلوب اقلیم کردستان در شمال عراق تاکید کرده است.
این نکته را باید در نظر داشت که بحث تشکیل اقلیم سنی نشین در حال حاضر فراتر از یک حرف تبلیغاتی است و به نظر می رسد جریان های سنی عزم خود را جزم کرده اند که به هر قیمتی شده به این خواسته خود برسند.
اتفاق سوم تهدید تازه ای است که نوری مالکی متوجه مقام های حکومتی که در فعالیت های تروریستی دست دارند، کرده است. نوری مالکی، نخست وزیر عراق در نشست مطبوعاتی امروز خود تهدید کرد در نشستی که فردا سه شنبه در هیئت دولت برگزار خواهد کرد درباره رفع مصونیت از همه مقام های سیاسی ای که در فعالیت های تروریستی دست دارند، تصمیم خواهد گرفت. به گزارش پایگاه خبری المدی، وی تاکید کرده است که تمامی پرونده های مظنونین به فعالیت های تروریستی را در اختیار دارد و حاضر است در صورت لزوم همه آنها را منتشر کند. مالکی در این کنفرانس مطبوعاتی که در آن صالح المطلک، معاون او در امور خدمات رسانی و حسین الشهرستانی، معاون او در امور انرژی و شمار دیگری از وزرا نیز حضور داشتند، همچنین گفت: شاید برخی از سیاستمداران خودشان نقشی در فعالیت های تروریستی نداشته باشند اما اسنادی داریم که نشان می دهد محافظان آنها حتما دست داشته اند. مالکی در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین مجلس را متهم کرد که در ایجاد فضای ناامنی در کشور دست دارد و تلاش می کند تا با برگزاری نشست های فوق العاده فضای سیاسی کشور را ملتهب کند.
این در حالی است که منابع نزدیک به ائتلاف المتحدون، فهرست اسامه النجیفی وجود دستور العمل های خارجی در انجام حوادث تروریستی امروز را محتمل دانسته اند. به گزارش پایگاه خبری سنا، این منابع تاکید کرده اند که اسنادی در اختیار دارند که نشان می دهد حوادث امروز را عناصری وابسته به ترکیه در عراق رقم زده اند. به نوشته این پایگاه خبری سفارت ترکیه به جایی برای ارسال خودروهای بمب گذاری شده تبدیل شده و برخی نمایندگان پارلمان خواستار بازرسی سفارت خانه این کشور در بغداد شده اند.
به این ترتیب می توان دید که میان تحولات امنیتی امروز عراق با تحولات سیاسی یک خط ارتباطی وجود دارد. شاید عناصر تندروی سنی همان طور که وعده داده اند به هر قیمتی شده می خواهند اقلیم سنی در عراق تشکیل دهند. به ویژه که حمایت خارجی ر نیز پشت سر دارند.
262 49
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    2 1
    سلام ،اردوغان متهم اصلي جنايات وفتنه هاي صورت گرفته درمنطقه خاورميانه است.اردوغان در پناه حيله گري ومکاري درابتداتاحدودي توانست خودرادربين اعراب ومسلمانان خصوصا شيعيان جاکندبطوريکه حتي علماي بزرگ ماهم ازقم درتعريف وتمجيداين نابکاراطلاعيه صادر کردندواين تصور پيش آمد که بهترين دوست اسرائيل درمنطقه به دشمن اصلي او تبديل شده است ولي او در سايه اين دغل بازيها قصد تسلط بر منطقه وايجاد حکومت ترکي عثماني امريکايي وحذف قدرتهاي منطقه ورقيب از جمله ايران را داشت.ترکيه درجنايات صورت گرفته در عراق ،سوريه ولبنان نقش اصلي را ايفا مي کندوعامل اصلي دربهم خوردن روابط ماباکشور هاي حوزه شمالي است.متاسفانه ماباکمکهاي اقتصادي فراوان وفروش گازبه ترکيه نقش عمده اي درتقويت اقتصادي وسياسي اين دشمن قديمي خودداشته ايم.