نگاه روزنامه‌های جهان، در فاصله 28روز تا انتخابات ریاست جمهوری ایران.


فیگارو:
بازگشت هاشمی رفسنجانی می‌تواند نقطۀ مهمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد. مرد 78 ساله‌ای که گفته می‌شود صدای اصلاح طلبان است، به نظر می‌رسد سایرین را پشت سر بگذارد. رفسنجانی، یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران، چیزی برای ثابت کردن ندارد و چیزی هم برای از دست دادن ندارد.
این در حالیست که تحریم‌ها اقتصاد ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده، تداوم فعالیت‌های هسته‌ای، سایۀ تهدید حملۀ اسراییل بر ایران را سنگین کرده و به علاوه ایران نگران تبعات جنگ داخلی سوریه است و تلاش می‌کند که بحران انتخابات سال 2009 تکرار نشود.
اما رفسنجانی یک پراگماتیک و طرفدار اقتصاد باز است و امید می‌رود که بتواند راهکاری برای توافق با غرب بیابد.

دیلی تایمز پاکستان:
مذاکرات هسته‌ای در وین و پاکستان در حالی برگزار شد که ایران خود را آمادۀ انتخابات ریاست جمهوری می‌کند و همین مسئله روند پیشرفت مذاکرات را دچار اختلال کرده است. عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده است: "اگر گروه 1+5 ترجیح می‌دهد مذاکرات پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، این تصمیم خودشان است، اما از نظر ما روند مذاکرات می‌تواند حالت معمول خود را ادامه دهد".
نکتۀ جالب انتخابات اینجاست که مذاکرات توسط جلیلی هدایت می‌شود- فردی نزدیک به رهبری ایران- که خود برای انتخابات ثبت نام کرده است. عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیداتوری جلیلی و کمپین انتخاباتی روند مذاکرات ایران با قدرتهای جهان را کُند خواهد کرد، گفته است: اینطوری که تصور می‌کنید، نیست. دولت بعدی ایران با توجه به اینکه چه کسی رئیس‌جمهور خواهد بود، از منافع، جایگاه ایران و حقوق ملت دفاع خواهد کرد.

لیبراسیون:
تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد مذاکرات پرونده هسته‌ای-که جلیلی نیز یکی از کاندیداهای شرکت‌کننده در آنست- محکوم به شکست است. مارک فیتزپاتریک، یکی از کارشناسان در موسسۀ بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن در این باره می‌گوید: واضح و روشن است که تا پیش از برگزاری انتخابات هیچ پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای رخ نخواهد داد.
1752 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    12 75
    وأي بحال ملتي كه هاشمي رامنجي و اميدشان ميپندارند!!!!
  • محمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    فقط و فقط آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی
    • علی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      7 73
      بسم الله الرحمن الرحیم. محمد جان، سلام. با بررسی ای اجمالی در سوابق و نظرات فعلی ایشان میتوان به این نتیجه رسید که ایشان گزینه ی مناسبی برای ریاست جمهوری فعلی نمیباشند. برخی از این موارد عبارتند از: 1. اقلا سکوت در فتنه ی 88. 2. تکنوکرات بودن ایشان، درحالی که نظر اسلام در مقابل این است و از نظر اسلام هدف، نمیتواند وسیله را توجیح کند. 3. نظر ایشان در مورد رابطه با امریکا بدون مقید کردن این مطلب به قیودی که خطوط قرمز ما هستند. و از طرفی این مسئله اساسا تا آنجا که بنده میدانم زیر نظر مستقیم رهبری بوده و از دائره ی اختیارات ایشان خارج است. 4. حمایت رسانه های بیگانه از ایشان. اینکه دشمن بیاید و از ما تعریف بکند، چه معنایی میتواند داشته باشد؟ بازی در زمین دشمن نیست؟ و ... التماس دعا
    • سینا IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      59 3
      علی جان نظرت رو دادی . پس منتظر رای مردم باش . الان کل کشور دست به دست هم دادن تا فقط آقای هاشمی و خراب کنن . من به آقای قالیباف میخواستم رای بدم ولی با این چهره ای که از خودش تو این چند روز نشون داده کلا بر علیهش شدم .
    • mamal IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      14 1
      علی جان الان مردم خواستار بهتر شدن روابط با غرب و بهتر شدن اوضاع اقتصادی هستند . دلیل اینهمه کامنت و رای مثبت به نفع هاشمی هم همینه . یه جور بدبینی کاذب نسبت به غرب دارید ....
    • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      2 19
      منم با علی جون موافقم .اینکه عده ای آقای هاشمی رو به خاطر سوابقش اصلح میدونن اشتباهه . چرا که ملاک ،وضعیت حال اشخاص است. طلحه و زبیر هم سوابق خیلی درخشانی در رکاب پیغمبر و علی (ع) داشتند اما عاقبتشان چه شد ؟! رفتار آقای هاشمی در سال 88، حرفهایی که در مورد رهبری، سیاست خارجی، فلسطین و .... دارند مغایر با تفکر و اقدامات ایشان در اوایل انقلاب و در رکاب امام خمینی هست و کاملا تامل برانگیزه .
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    23 2
    پراگماتیک یعنی چی؟
  • ali h IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    2 33
    سلام دوستان با همه ی این بحث هایی که وجود داره فکر کنم بهتره چندتا چیز یادمون نره : 1) همه ی ما عاشق ایرانیم و به همین خاطر باید وحدت داشته باشیم. 2) هر حرفی رو که شنیدیم بلافاصله بدون بررسی قبول نکنیم چرا که دشمن داره به شدت شایعه سازی می کنه و می خواد فضای کشورو متشنج کنه 3) مولا علی (ع) در مورد تشخیص حق از باطل در زمان فتنه کلامی دارند که مضمون آن این است : ( در زمان فتنه و زمانی که حق از باطل مشخص نیست اول از همه امام بر حق خود را پیدا کن و اگر از انجام این کار عاجزی به سراغ کسانی برو که بر باطل بودنشان یقین داری و از این راه حق را انتخاب کن) یعنی اگه نتونستیم حق رو از باطل تشخیص بدیم باید ببینیم دشمنان ما مثل آمریکا و اسراییل دوست دارن ما طرفدار کی باشیم و طرفدار کی نباشیم.
  • سینا از شیراز IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    73 3
    اینا به آیت ا... هاشمی رای میدن: 1) اصلاح طلبان 2) راست منطقی 3) مردم معمولی و افراد بیطرف که از اختلاس و اختلاف خسته شده اند. 4) دانشجویان، اساتید و بسیاری از کسانی که به مشکلات فعلی نگاهی علمی و عمیق دارند. و اینا هرگز به ایشون رای نمیدن: 1) دولتی ها 2) راست افراطی 3) افرادی که از گذشته ایشان کینه به دل دارند. 4) اختلاسگران و افرادی که با آمدن ایشان پست و مقام شان به خطر می افته. اما جای نگرانی نیست. خوشبختانه تعداد افراد دسته اول خیلی بیشتر از دسته دومه.
    • ایرانی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      21 4
      زنده بادسیناازشیراز.به تو میگن انسان فهمیده.زنده بادهاشمی کورشوددشمنش