این روزها کنگره پزشکان متخصصین داخلی ایران با بررسی مشکلات این جامعه در حال برگزاری است.

زهرا تالانی:این کنگره که 24 دوره آن در حال برگزاری است با حضور 1500 شرکت کننده در 4 روز برگزار می شود.دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران،درباره این کنگره می گوید که قرار است در مورد سه موضوع کمبود دارو،پزشک خانواده و تعرفه پزشکی در این کنگره بحث و گفت وگو شود.


کنگره پزشکان داخلی امسال قرار است به چه موضوعاتی بپردازد؟
ما در این 4 روز درباره مشکلات جامعه پزشکی ببشتر صحبت می کنیم،چون این مشکلات نسبت به هرسال بیشتر شده است.


این مشکلات چه هستند؟
پزشکان امسال با کمبود دارو و مشخص نبودن وضعیتشان در پزشک خانواده مواجه هستند. متاسفانه در شرایط کنونی برخی دارو ها کمیاب وبرخی دیگر گران هستند و بیماران بسیار دچار مشکل شدند.برای همین در کنگره به دنبال راه حلی برای این مشکلات هستیم.البته ما ما در این کنگره به پزشکان توصیه می کنیم که در وهله نخست داروی ارزان و ساخت کشور خودمان را برای بیماران تجویز کنند تا مردم در این شرایط دچار هزینه‌های سنگین داروهای گران نشوند.

 

شما اطلاع دارید در این شرایط که کشور کمبود دارو دارد،60 میلیون دارو در گمرک مانده و ترخیص نشده است؟ 

بله اطلاع دارم که یکسری دارو در گمرک کشور مانده است که شرکت‌های دارویی برای ترخیص آن اقدام نمی‌کنند چون منتظر ارز دارویی هستند. آنها منتظر سودشان هستند و مردم ضرر می کنند.چون در این شرایط پزشکان مجبورند از داروهای قدیمی استفاده کنند و قطعا در این شرایط دانش پزشکی کشورمان یک عقب گرد ۱۰۰ ساله دارد.

 

 افزایش 30 درصدی ویزیت پزشکان بخش خصوصی را چگونه ارزیابی می کنید؟

هرچند با این تورم رقم چندان قابل توجهی نیست اما همین که امسال زودتر اعلام شد جای خوشحالی دارد.البته تا همین امروز هنوز اعلام نشده بود و برخی پزشکان بخش خصوصی خودشان اضافه کده بودند.

 

شما یکی از مشکلات پزشکان را پزشک خانواده اعلام کردید.یعنی پزشکان مخالف این طرح هستند؟
اصلا اینگونه نیست،بلکه با وجودیکه این طرح در برخی استانها در حال اجرا شدن است و قرار است به زودی به تهران هم برسد اما هنوز بودجه آن مشخص نیست و جایگاه پزشکان هم در این طرح معلوم نیست.ما معتقدیم اگر برنامه پزشک خانواده درست اجرا شود، طرح بسیار خوب و موفقی است. پزشک عمومی مجبوراست در این برنامه حاضر شود اما میزان دریافتی او بسیار کم است.برای موفقیت طرح، ابتدا باید آمادگی کامل و اعتبارات آن دیده شود. در تمام دنیا، این طرح ابتدا در شهرهای کوچک اجرا می شود و پس از اینکه نقاط رک مانده وضعف و قوت آن مشخص شد، سایر شهرها درگیر اجرای این برنامه می شوند.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دختر ایران IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    من یه بیمار ام اس هستم .اولا امپول بتا فرون رو 780000 ریال می خریدم .به تدریج گران شد و الان مدتی است که با نرخ 3650000 ریال دیگه نمی تونم دارو هامو تهیه کنم و در حال حاضر یک ساله امپولارو نمی زنم . دست دولتمردان درد نکنه ...