تسنیم نوشت:

حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع فعالان اقتصادی استان زنجان تصریح کرد: ٢٤ خرداد ماه روز بسیار مهمی است؛ اگر یک مدیر باتجربه سکان کشور را در دست بگیرد، با کسی که ریاست جمهوری برایش یک کلاس کارآموزی است، خیلی متفاوت است. ما باید بگردیم و اصلح‌ترین فرد را برگزینیم تا با ایجاد ثبات در زندگی مردم و اقتصاد بتواند کشور را به درستی اداره کند.

وی ضمن بیان اینکه باید اشکالات کار را از اساس پیگیری کنیم، گفت: ما باید وضعیت خودمان را با کشورهایی که همسن و سالمان هستند و در کنار ما بودند، مقایسه کنیم؛ کشورهایی چون مالزی، ترکیه و کره جنوبی که در زمان انقلاب، کشورهای عقب افتاده‌ای بودند، در حال حاضر به لحاظ اقتصادی پیشرفت‌های بسیاری کرده‌اند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: من در سال ٦٩ حدوداً ٥٣ جلسه برای بررسی مشکلات اقتصادی و ارزیابی آنها برگزار کردم.

روحانی تصریح کرد: من نمی‌خواهم بگویم ‌در این سال‌ها تلاش نشده است و کار مفیدی صورت نگرفته اما اساس کار ما در برنامه سوم توسعه صادرات، غیرنفتی بود و حرکت‌های خوبی هم به وجود آمد‌ اما هنوز مشکلات بسیاری داریم. متاسفانه ٨٥ درصد اقتصاد ما دولتی بوده و همین امر، مادر بیماری اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه دولت تولیدگر و صنعتگر خوبی نیست، اظهار داشت: تولید باید به مردم واگذار شود و دولت باید خود را کنار بکشد. دولت باید تولید را رها کند و تنها در نقش یک هدایتگر، حمایتگر و نظاره‌کننده ایفای نقش کند. اولین اصل برای ما این است که بخش خصوصی فعال شود.

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: زمانی که ما اصل ٤٤ را بررسی می‌کردیم، قرار شد تمام امور تولیدی و صنفی به مردم واگذار شود. مقام معظم رهبری از مسوولان دعوت کردند و فرمودند سیاست‌های کلی اصل ٤٤ یک انقلاب اقتصادی است اما متأسفانه به جای واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی، آن را از دولتی به شبه‌دولتی تبدیل کرده‌اند.

روحانی تصریح کرد: اینجا بحث مالکیت نیست بلکه باید مدیریت کنترل شود. دنیای اقتصاد بدون رقابت آزاد و سالم کاری از پیش نمی برد و انحصارها را باید برداریم تا رقابت آزاد را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ایران در بخش روابط خارجی اظهار داشت وقتی روابط خارجی ما دچار مشکل است و قیمت ارز و ارزش پول ملی یک شبه تغییر می‌کند، نشان دهنده چیست؟

"اقتصاد اسلام، اقتصادی آزاد و عادلانه است. ما چیزی به عنوان اقتصاد دولتی در کشورها نمی‌بینیم مگر در مواردی که امور حاکمیتی است و یا از عهده بخش خصوصی برنمی‌آید، در نتیجه با آزاد گذاشتن رقابت سالم، قیمت‌ها و کیفیت‌ها درست می‌شود".

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بخش خصوصی محاسبات خود را دارد و با شعر و شعار درست نمی‌شود و باید موانع را برداریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه می‌گویند اقتصاد ایران درونگراست، ادامه داد: ما تمام نفت و پتروشیمی را به خارجی‌ها می‌فروشیم؛ کجای این اقتصاد درونگراست؟ اقتصادی پیشرفت می‌کند که اهدافی در بازارهای خارجی داشته باشد و بتواند با دنیا رقابت کند. در نتیجه برای اقتصادی توسعه‌گرا باید روابط ما با دنیا دوستانه باشد. دنیای امروز، قواعدی دارد و اولین قدم آن این است که قواعد دنیا را بشناسیم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام TR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    5 24
    آقای روحانی شماها فقط از خصوصی سازی هدفتون اینه که سرمایه ملی مردم رو به مالکیت خصوصی خودتون و باندتون در بیارید وگرنه مردم عادی توان و سرمایه رقابت با سرمایه داران کلانی مثل شما و آقای هاشمی را ندارند رانت سیاسیتون به کنار. همین اقتصاد دولتی و شبه دولتی خیلی بهتره. نظارتش هم بیشتره. مردم عادی هم بیشتر دخیلند تا اینکه اقتصاد بیفته دست یه عده خاص تحت عنوان خصوصی سازی. بدا به حال کسی که خام این شعار ها بشه.
    • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      1 0
      مهمترین سوال برام اینه که چرا همه مسئولین کشور بچه هاشون رو میفرستن شرکتای دولتی؟ شرکت خصوصی هم برا بدبخت وبیچاره هاست. چرا برای ورود به شرکت ها و سازمانهای دولتی هزارتا آزمون میگیرن.مصاحبه و هزارتا پارتی پیدا کنی که وارد بشی؟!!!!!!! آیا اینا دلیلی برا بهتر بودن موقعیت شغلی توی بخش دولتی نسبت به بخش اختصاصی شده نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همه اینا بخاطر عدم اجرای صحیح خصوصی سازی و عدم نظارت روی بخش خصوصی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همه دولت های قبلی فرصت داشتن این وضعیت رو بهتر کنن ولی نکردن. همشون موقع رای جمع کردن شعار میدن ولی موقع عمل....... ادامه.....
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    21 3
    معاون اولی آقای هاشمی برازنده این آقاست واقعا
  • بدون نام TR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    6 18
    خدا لعنتت که نظر منو نذاشتی خبرآنلاین, وظیفه تو اینه این آدمای کوچک زالوصفت را بزرگ نشان دهی. دیدار به قیامت.