۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۹

اینتل، نسل سوم کابل‌های یو.اس.بی را با سرعت انتقال 5 گیگابیت بر ثانیه، در زمستان 1388 به بازار عرضه می‌کند.

محبوبه عمیدی: اینتل با نمایش عمومی کابل یو.اس.بی3.0 در نمایشگاه سی.ای.اس امسال، مشخصات فنی این پدیده ارتباطی جدید را رسما اعلام کرد. اجازه بدهید ببینیم چرا به نظر می‌رسد با ورود نسل سوم یو.اس.بی به بازار، کابل‌های خارجی ساتا و فایر وایر (IEEE1394) از رده خارج خواهند شد.

یو.اس.بی 3.0 زمانی در اوایل سال 2010 میلادی بازار را به تسخیر در خواهد آورد که10 سال از حضور همیشگی نسخه قبلی آن، یو.اس.بی 2.0 در سراسر جهان خواهد گذشت. نسخه فعلی علاوه بر این‌که می‌تواند توان مورد نیاز دستگاه‌ها را با انتقال انرژی تأمین کند، از لحاظ تئوری نیز قابلیت انتقال اطلاعات را تا حداکثر 480 مگا‌بیت بر ثانیه دارا است.

براساس گزارش انجمن گروه صنعتی توسعه‌دهندگان یو.اس.بی، یو.اس.بی.آی.اف، فقط 2 میلیارد کابل یو.اس.بی 2.0 در سال 2006 وارد بازار شده و 6 میلیارد پورت سازگار با آن، همان سال در دستگاه‌های مختلف الکترونیکی به کار رفته است. این بدان معنی است که به ازای هر سه نفر ساکنین زمین، یک کابل و برای هر کدام یک پورت یو.اس.بی وجود دارد!

در آذرماه 1385؛ یو.اس.بی.آی.اف مشخصات فنی یو.اس.بی 3.0 را اعلام کرد و در ابتدای سال نوی میلادی، اینتل در نمایشگاه سی.ای.اس 2009، به طور رسمی فناوری تولید آن را شرح داد. یو.اس.بی3 به شکل قابل‌توجهی ضخیم‌تر از یو.اس.بی2 است. این کابل از 6 سیم موازی تشکیل شده، در حالی‌که یو.اس.بی2 تنها دو سیم موازی دارد.

سازندگان یو.اس.بی 3.0 می‌گویند این کابل‌ها از لحاظ نظری می‌توانند اطلاعات را تا سرعت 5 گیگا‌بیت در ثانیه منتقل کنند که با این فرض، 10 برابر سریع‌تر از یو.اس.بی‌های موجود در بازار هستند. علاوه بر این یو.اس.بی 3.0 به صورت کاملا دو سویه عمل می‌کند، یعنی بر خلاف یو.اس.بی 2.0 که یک‌طرفه است، قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات را به طور هم‌زمان دارد.

در مقایسه با کابل‌های خارجی ساتا ( ای‌ساتا ) و فایر‌ وایر 800، یو.اس.بی 3.0 چندین گام جلوتر است. ای‌ساتا، یک اتصال خارجی است که سرعت انتقال اطلاعات آن در حالت ایده‌آل به 3 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. بنابراین یو.اس.بی 3.0 از کابل‌های ساتا سریع‌تر است و حدود 6 برابر فایر وایر 800 دو سویه، توانایی انتقال اطلاعات را دارد.

کابل‌های خارجی ساتا سرعت انتقال اطلاعات بیشتری نسبت به فایر وایر دارند، ولی بر خلاف آن قابلیت انتقال انرژی را ندارند. یو.اس.بی 3.0 در حالی که انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین می‌کند، سرعت انتقال اطلاعاتی بالاتر از هر دو کابل قبلی دارد.

در نهایت این‌که یو.اس.بی 3.0 مدیریت انرژی را نیز بهبود بخشیده، به این صورت که دستگاه‌ها می توانند به حالت‌های بی‌کار، معلق و خواب تغیر حالت دهند. این به معنی عمر طولانی‌تر باتری برای لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌هایی مثل دوربین‌ها و گوشی‌های همراه است که با باتری کار می‌کنند و قابلیت اتصال به یو.اس.بی را نیز دارند.

عوامل قابل توجه دیگری هم وجود دارند. آخرین نسخه فایر وایر با نام S3200 نیز در راه است که گفته می‌شود از لحاظ تئوری سرعت 3.2 گیگابیت را با همان پورت و کابل مشابه نسخه قدیمی‌اش (800) تأمین می‌کند. یو.اس.بی 2.0 به دلیل اهمیت پیکر‌بندی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کیفیت عملکردش، در عمل نتوانست به توان عملیاتی 480 مگا‌بیت در ثانیه برسد، اما فایر وایر در این زمینه موفق‌تر عمل کرد.

هنوز برای قضاوت در مورد این‌که آیا ساختار جدید یو.اس.بی در مقایسه با فایروایر، زمان بیشتری از ریزپردازنده‌ها و سی.پی.یو را در اختیار می‌گیرد یا خیر، کمی زود است. اما در عصر سخت‌افزارهای قدرتمندی مانند پردازنده‌های چهار هسته‌ای با سرعت پردازش 3.2 گیگاهرتز، این موارد نشان می‌دهد که هنوز فایر وایر توانایی رقابت با سرعت احتمالی 5 گیگا‌بیت در ثانیه یو.اس.بی3 را ندارد.

در نهایت این‌طور به نظر می‌رسد که برنده فعلی این بازی شرکت اپل باشد، چرا که موفق‌شده فایر وایر را از سطح مشتریان اپل تا رقابت با محصول پر‌فروش و محبوبی مثل یو.اس.بی ارتقا دهد. بدون شک اپل یکی از اولین شرکت‌هایی خواهد بود که از یو.اس.بی 3.0 الگوبرداری می‌کند.

با تمام این تلاش‌ها و کشمکش‌ها نمی‌توانیم منتظر سازندگان اصلی مادر‌بورد مانند گیگابایت و ایسوس یا بزرگ‌ترین سازندگان کامپیوترهای خانگی مثل دل باشیم تا حمایت خود را از این فناوری جدید آغاز کنند و این فناوری تازه را برای نمایش قابلیت‌های محصولاتشان به کار بگیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =