پیامبر اکرم(ص) به «یضع عنهم اصرهم والاغلال التى کانت علیهم» متصف بود. او با جهل و خرافه ستیز داشت و حتى در پیشبرد مقاصد عالى، به اوهام متصل نشد. در دوران کودکى، توصیه دایه خویش را در حرز بندهاى مرسوم روزگار پذیرا نگشت و در عهد رسالت، شایعه کسوف خورشید را در سوگ فرزندش ابراهیم، قاطعانه رد کرد و آن را سکوى ازدیاد ایمان عوام قرار نداد. روحانیت، در مسند چونان پیامبرى قرار دارد و نیابت از چنان شخصیتى را عهده‏دار است. و اینک در برابر امواج خرافه‏هاى سنتى و مدرن، کهن و نوپیدا، دینى و قومى و... این پرسش اساسى مطرح است که آیا حوزه و روحانیت، به مسؤولیت اساسى خویش در این زمینه آگاه است؟ و آیا در برابر این طوفان سهمگین، مواجهه‏اى درخور و شایسته را از خود نشان داده است؟

گستره خرافات، در ابعاد مذهبی، عرفانی، منطقه‌ای و وارداتی
زوایا و اعماق خرافات در جامعه اسلامى - ایرانى، احساس خطر را در مقامات مسؤول، روشن‏اندیشان و جامعه‏شناسان کشور پدید آورده است. دامنه خرافات، بسیار متنوع و گسترده‏اند. از بسترها و شرایط مختلف اجتماعى، بهره‏ورى داشته و دارند. به عنوان نمونه، به این آگهى توجه کنید:
«تاکنون کسانى که این برنامه را از ما دریافت کرده‏اند، تک تک آنها بدون استثنا در کنکور و براى دانشگاه‏هاى دولتى قبول شده‏اند. جهت تهیه این برنامه مى‏توانید مبلغ70 هزار تومان به شماره حساب... واریز کنید تا دستور قرآنى و دعا توسط... به آدرس شما ارسال شود. »(1)
این مورد، نمونه‏اى از هزاران نمونه خرافه‏پردازى و سوء استفاده از ایمان مذهبى جامعه ایرانى است.
با یک نگاه سریع به طبقه‏بندى زیر، از انواع خرافات در جامعه ایرانى مى‏توان دست یافت:

الف) خرافات دینى - مذهبى:
علایق ریشه‏دار اسلامى - شیعى در جامعه ایرانى، زمینه‏اى براى سوء استفاده و ترویج خرافات دینى - آیینى است. ظهور و بروز آن، در موضوعات زیر بیش‏تر خود را مى‏نمایاند:


مناسک عزادارى: خرافات در آیینهاى عزادارى از مسائل جدى و مطرح از دیرزمان بوده و هست. از مرحوم نورى در لؤلؤ و مرجان تا استاد شهید مطهرى در نگاشته‏هاى متنوع و متعدد خود، در مورد تحریفات و انحرافات در عزادارى حسینى سخن گفته‏اند.
یکى از ناهنجارترین رفتارها در مناسک عزادارى «قمه‏زنى» است که در دوره قاجارى رواج یافت. و به روایت مستوفى، آن را مرحوم دربندى در عزادارى وارد، یا عمومى کرد و ترکان عوام آن را پذیرفتند و ذکر «شاخسین و واخسین» یا «حیدر، صفدر» که قبل از تیغ‏زنى مى‏گفتند، ذکر ترکى بود. (2)
جهانگردان خارجى از همان دوره قاجار، توصیف ناپسندى از قمه‏زنى را در سفرنامه‏ها و نگاشته‏هاى خویش ارائه کردند و با تعابیرى چون این بى‏شعورها (فووریه) یا مالیخولیاى مقدس (جکسن) منظره دلخراش و تاثرآور که هرگز نمى‏توان آن را از یاد برد. (بنجامن) و... از آن یاد کرده‏اند.(3) این رفتار ناشایست، هم‏چنان مورد تبلیغ رسانه‏اى علیه تشیع و مناسک عزادارى شیعى است.
در دهه‏هاى اخیر، به خرافات عزادارى، موارد انبوه دیگر افزوده شده است. در هیأتهاى عوام پسند مذهبى، در مناسک عزا، مفاهیم و ارزشهاى زیر تبلیغ و ترویج مى‏شوند:
- محبت اهل بیت (و بروز و ظهور آن) در مدار عشق است و بیرون از قواعد عقل و دین.
- محبت اهل بیت و بروز و ظهور آن، اصل محورى دین است و شریعت و احکام دین، جزء زواید و فروع.
- ارائه اطوار شبه صوفیانه و لاابالى گرایانه چونان ریش بلند، انگشترهاى درشت و... .
- تساهل و آسان‏گیرى در تعبد و التزام‏هاى فقهى.
- کپى‏بردازى و عاریت‏گیرى از قطعات موسیقى غیرمذهبى.
- ایجاد فضاى پرتحرک با استفاده از باندهاى قوى صوتى و سبکهاى باشور و پرریتم در سینه‏زنى.
- روضه‏خوانى‏هاى غیراستنادى و تبدیل مقتل به داستان‏سرایى.
- ادبیات مخلوط به غلو و اغراق در ستایش اهل بیت (ع).
- تأکید بر جنون مندى و ارائه ادبیات تحقیرآمیز.
- تأکید بر پهلوانى و قدرت جسمانى اهل بیت(ع) (بویژه امام على(ع) و حضرت عباس).
- اغراق در زیبایى ظاهرى اهل بیت(ع).(4)

مهدویت: اعتقاد به حضور امام عصر(ع) و انتظار ظهور ایشان، از باورهاى بنیادین شیعه امامى است. همین باور اساسى، بسترها و زمینه‏هایى را نیز براى خرافه‏سازان پدید آورده است. پاره‏اى از این خرافات، سابقه‏اى تاریخى دارند و پاره‏اى، نوظهورند. از جمله، مى‏توان به موارد زیر اشاره داشت:
- ادعاهاى دروغین نیابت، بابیت و... .
- دعاوى ارتباط با امام زمان(ع) در خواب یا بیدارى براى پاسخ به پرسشها، حل مشکلات و بیماریها و...
- پیش‏بینى‏هایى براى زمان ظهور و مقدمات ظهور.
- فرقه‏سازى براى یاران امام(ع).
- دعاوى ارتباطات نسبى - سببى با امام(ع)
- و...

زیارتگاه‏ها و مکان‌هاى مذهبى: مزارات غیرمستند، سابقه‏اى بس قدیمى و کهن داشته و عوامل متعددى در این مساله دخیل بوده‏اند. در دهه‏هاى اخیر، در پرتو فضاى دینى - معنوى در کشور، صدها مکان متروک و غیرمستند، بازسازى و نوسازى شده‏اند و ده‏ها مکان نوظهور خود را نمایانیده‏اند و گاه رونقى درخور یافته‏اند.

ادعیه و اذکار: دعا و نیایش، روح ادیان ابراهیمى است، اما در تمامى این ادیان و مذاهب - و از جمله اسلام و تشیع - ادعیه و اذکار مجهول راه یافته‏اند. خرافه‏گرایان، به جاى بهره‏ورى از خوان سرشار ادعیه‏هاى ماندگار، چونان صحیفه سجادیه و... به اذکار و اورادى مجهول و وهم‏آلود رو مى‏آورند و منابع مکتوب و غیرمکتوبى را با عنوان دعا و ذکر و ورد براى سلوک معنوى یا رفع مشکلات مادى و یا... ترویج مى‏کنند. کتابهایى که سالیانى است در ردیف کتابهاى پرفروش کشور جاى گرفته‏اند.

کشف و کرامات: متفکران مسلمان، باورمندند که اولیاى خداوند (علاوه بر پیامبران و امامان) از قدرتهاى خارق العاده برخوردارند. این باور، چونان باورهاى صادق و مسلم پیشین، بسترى را براى گزافه‏گویان و مدعیان دروغین فراهم ساخته و مى‏سازد. دروغ پردازانى که به دعاوى ناروا، خود را بر سکوى ولایت مى‏نشانند و از کشف و کرامات سخن مى‏رانند و خلقى را به دنبال خویش مى‏کشانند و به سوء استفاده‏هاى گوناگون مى‏پردازند.

ب) خرافات معنوى - عرفانى:
تمایل طبیعى انسان به عرفان و معنویت، زمینه سازى براى انبوهى از خرافات معنوى را فراهم ساخته است. زمینه‏هاى تاریخى جامعه ایرانى در گرایش به عرفان و معنویت، در اقبال به این گونه خرافات تأثیر جدى داشته و دارد. افزون بر این عامل، رویکرد معنوى حاصل از انقلاب اسلامى ایران، شرایط نامساعد اقتصادى و اجتماعى و عوامل دیگر در تشدید این اقبال مؤثر بوده‏اند.
هم اکنون در جامعه ایرانى، هم خرافات فرقه‏هاى دروغین کهن، معنوى - عرفانى، رواج یافته است و هم فرقه‏هاى نوظهور عرفانى، به خرافات جدیدى روآورده و آن را گسترش داده‏اند.
در این جریانهاى خرافى، انحرافها و کژراهه‏هاى زیر مورد توجه و تأکیدند:
- تکریم، ستایش، تقدیس و اغراق در مورد رهبر یا رهبران فرقه‏هاى عرفانى.
- ترویج کتابها و محافل ساحرى و جادوگرى، طالع‏بینى، غیب‏گویى، ارتباط با ارواح، رابطه با موجودات سیارات و... .
- تبلیغ تکنیک‏هاى روان شناختى که گاه از آن با تعبیر معنویت مدرن نیز یاد مى‏شود.
- مجال آفرینى براى روشهاى درمانى خرافى غیر از درمان دانش پزشکى، روشهاى درمانى از قبیل ورزشهاى معنوى، معالجه با مواد بلورین و... .
- بازسازى و نوخوانى باورهاى خرافى ادیان خاموش و باستانى.
- طرح و تبلیغ نمادهاى خرافى چون عدد 666 (در شیطان پرستى) و یا نماد پنتاگرام یا ستاره5 پر در فرقه کابالا یا چرخ خورشید و صدها نماد دیگر که در قالب نگین انگشتر، گردنبند، تصاویر روى دستبند، پیراهن، شلوار، کفش، ادکلن، ساعت و... عرضه و ارائه مى‏گردد.

ج) خرافات ملى - منطقه‏اى:
کشور پرسابقه و پهناور ایران، چونان ملل بزرگ و تاریخ‏مند از سنتهاى اصیل و ارزش‏مندى برخوردار است. عید نوروز، یکى از این سنتهاى افتخارآمیز است. اما این سابقه طولانى تاریخى، سنتها و آداب خرافى و غیرمعقول را نیز به همراه داشته است. پاره‏اى از این موارد، فراگیر و عمومى‏ترند، چونان چهارشنبه سورى و پاره‏اى منطقه‏اى‏تر و قومى‏ترند. در دسته اخیر صدها و هزاران رسم و رسوم خرافى را در ازدواج، زایمان، مرگ، سفر، عیادت، نقل و انتقال و... مى‏توان خواند و دید.

د) خرافات وارداتى:
گسترش ارتباطات با اقوام و ملل دیگر، به اخذ دانشها و تجارب مثبت ایشان انجامیده است اما در جوار آن، گاه و بى‏گاه خرافات اقوام دیگر در میان جامعه ما نیز راه یافته است. در سده اخیر، در ارتباطات فیزیکى - مجازى با مغرب زمین، بخش وسیعى از خرافات آن جوامع در جامعه ایرانى ره یافته‏اند و چون نمایه‏اى از غربزدگى را نیز به همراه داشته‏اند و نمایى از مدرن زیستى نیز تلقى گشته‏اند. مواردى از قبیل فال قهوه، نحوست سیزده، طالع تولد و... نمونه‏هایى از این قبیل‏اند.
محورهاى چهارگانه بالا و... نشانگر حجم گسترده‏ى خرافات در جامعه اسلامى - ایرانى ماست.
به پرسش نخست جستار باز مى‏گردیم که چرا روحانیت شیعى، مواجهه‏اى درخور و شایسته با این پدیده ندارد. به گوشه‏هایى از عوامل و بسترها، اشاراتى خواهیم داشت.


                                                                                                                                                                                                                          ادامه دارد


پی نوشت‌ها:
1- به نقل از سایت نرم‏افزار جعبه لایتنر ماندگار.

2- شرح زندگانى من، مستوفى، ج .277 - 276/
3- رسانه شیعه، محسن حسام مظاهرى109/ سازمان تبلیغات اسلامى،.1387
4- همان، فصل هفتم، هیأت‌هاى عامه‏پسند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریزبین تر IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۹
    0 0
    یه کم انصاف داشته باشیم...
  • مهدی CA ۱۱:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۱
    1 0
    تشکر از نویسنده محترم.
  • ایشیق IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    1 0
    با سلام وسپاس اینگونه تحقیقات برای جوانان بسیار آکاه کننده وذهن واندیشه آنان را روشن میکند واقعا" دست مریزاد