حمید سوریان می گوید: در قالب شهروندی که در تهران بزرگ شده و مشکلات جامعه را با تمام وجود احساس کرده، وارد گود شدم تا شاید به اندازه سر سوزنی مفید باشم.

امید کریمی: حمید سوریان دومین ورزشکاری است که در دوران اوج قهرمانی اش وارد گود انتخابات شورای شهر می شود. پیش از او هادی ساعی درحالی که هنوز در روزهای قهرمانی بود وارد شد و البته رای هم آورد. حمید سوریان یک سال نیست که مدال المپیک را تصاحب کرده است و البته یکی از جوانترین کاندیداهای شورای شهر هم هست. 

با او درباره حضور در انتخابات شورای شهر گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید؛

 

امسال چهره های ورزشی و هنری زیادی برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده اند. یکی از آنها هم شما هستید. چرا ستاره های ورزشی و هنری از شورای شهر اینچنین استقبال کردند؟
هر کسی انگیزه شخصی خودش را دارد اما به هر حال همه ما فرزند این آب و خاک هستیم و به نوعی هر کسی از جایگاه خودش احساس مسئولیت می کند. از آنجایی که تعداد افراد منتخب در شورای شهر بیش از گذشته شده قطعا تخصصی تر نسبت به مسائل مختلف پرداخته می شود. من هم به عنوان یک چهره ورزشی احساس وظیفه کردم تا در قالب یک شهروندی که در تهران بزرگ شده و مشکلات جامعه را با تمام وجود احساس کرده، وارد گود شوم تا شاید به اندازه سر سوزنی مفید باشم. از این به بعد آن چیزی مشخص نیست، حالا ورزشی با هنری بودن می توند به نوبه خود کارساز باشد. متاسفانه با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد هزینه های هنگفتی برای معضلات جامعه می شود، من فکر می کنم اگر تمام این هزینه ها روی ورزش متمرکز شود بسیار مفید تر خواهد بود. آن طور که در این سالها شاهد بودیم شهرداری عملکرد را به اجرا گذاشت، با فضاهای ورزشی و کارهای فرهنگی گوناگون وضعیت بهتری نسبت به گذشته ایجاد کرد و امیدواریم که این روند در آینده هم ادامه داشته باشد.
 

شما فکر می کنید که فضاهای فرهنگی و ورزشی ایجاد شده به خاطر سنبه پرزور ورزشکاران عضو شوراست؟
تا آنجایی که من به عنوان یک چهره ورزشی خیلی از مسائل را رصد کردم، احساس می کنم که ورزشکاران عضو شورای شهر، در دوره گذشته عملکرد خوبی داشته اند. می بینیم که آقای خادم نسبت به تحصیلات و داشته های خود بسیار خوب عمل کرده، همانطور که در دوران ورزشی خود از استثناها محسوب می شد. نهایتا این مسائل انگیزه را دو چندان می کند تا اشخاصی از حوزه های گوناگون شرکت کنند. به هر حال هر کدام از این اشخاص احساس کرده اند که می توانند قدم خیری برای جامعه بردارند.
 

قدم خیری که شما می خواهید بردارید چیست؟
اینکه بتوانم اثر خوبی از خود به جای بگذارم.
 

به هرحال حمید سوریان هنوز در دوره اوج ورزشی خود است. یک دوره المپیک را در پیش رو دارد. ضمن اینکه این قدم خیر می تواند در زمینه های دیگر هم باشد...
متاسفانه در فضایی که به ورزش کشورمان حاکم شده، می بینیم که ثبات مدیریت وجود ندارد. الان فدراسیون کشتی یا خیلی از فدراسیون های دیگر با ثبات نیستند. نهایتا من به عنوان کوچک ترین شخص خانواده کشتی می بینم که نه وضعیت مربی مشخص است، نه مدیر تیم های ملی، نه فدراسیون، نه بودجه و نه وزارت ورزش. حالا هم با اختلافاتی که بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به وجود آمده، وضعیت ورزش نامشخص است. 8 ماه از المپیک لندن گذشته اما حمید سوریان هنوز به اردو تیم ملی دعوت نشده. متاسفانه فضای مناسبی بر ورزش حاکم نیست، قطعا اگر فضای مناسبی ایجاد شود من در آن ورود خواهم کرد.
 

یعنی چون فضای ورزش نامناسب است، وارد عرصه مدیریت شهری شده اید؟
نه، به هیچ وجه این طور نیست. من فکر می کنم بهترین جایی که برای مردم همچنان می توانم انجام وطیفه کنم همان فضای ورزش است. وقتی در مسابقات المپیک اتفاقات شیرینی رخ می دهد، می بینیم که یک موج شادی در کشور ایجاد می شود. این بزرگترین پاداش برای من و بقیه بچه های ورزش به شمار می آید. هیچ وظیفه برای من بالاتر از این نیست. اما واقعیت این است که در حال حاضر حمید سوریان 28 ساله شده و با مشکلاتی که نسبت به ورزش وجود دارد هنوز شرایط مشخصی ندارد. همچنین می توانم بگویم که منافاتی میان این دو وجود ندارد. به عنوان مثال هادی ساعی در زمینه ورزشی فعالیت خود را ادامه داد و در فضای مدیریت شهری هم وارد شد. من هنوز تصمیم آنچنانی درباره آینده ورزشی و ورود به شورای شهر نگرفته ام، فقط به عنوان حمید سوریان ثبت نام کردم تا دین خود را به مردم ادا کنم و تنها هدف من هم خدمت است.


کسی که به عنوان نماینده شورای شهر انتخاب می شود، به هر حال به حدی از قدرت و تاثیرگذاری هم می رسد. این مسئله چقدر در تصمیم شما دخالت داشت؟
از دید خود من حمید سوریان یک‌ آدم کاملا قدرتمند و ثروتمند است. آنقدر خدا به من محبت کرده که کاملا بی نیاز شده ام. همین الان که در خیابان حضور پیدا می کنم، مردم نهایت محبت را نسبت به من دارند. فکر نمی کنم قدرت چیز خوبی باشد. همین که در دل مردم باشی و محبت آنها را داشته باشی، بالاترین اجر و پاداش به شمار می رود. من هیچ زمان نه به دنبال قدرت بوده ام و نه علاقه ای به آن دارم. همیشه هم از این فضا فراری بودم. خدا را شکر می کنم که احتیاجی هم به قدرتی که به واسطه یک میز و صندلی به وجود می آید ندارم.
 

فکر می کنید که حضور در شورای شهر دوران قهرمانی شما را کوتاه نمی کند؟
انشاالله که این طور نشود و چنین اتفاقی نیفتد. حمید سوریان از زمانی که از مسابقات المپیک بازگشته هنوز هیچ تصمیمی درباره دنیای ورزش نگرفته است. در این 20 سال اخیر همیشه روی تشک کشتی بوده ام، همیشه با ورزش درگیر بوده ام و سختی های آن را با تمام وجود لمس کرده ام. آنقدر سختی های این سالهای ورزش روی تنم سنگینی می کرد که تصمیم گرفتم مدتی از آن دور باشم. هیچ جایی بهتر از فضای ورزش نمی توانم به کشورم خدمت کنم چرا که تنها ورزش است که از کودکی همراه من بوده. نهایتا می خواهم در هر حوزه و جایگاهی که هستم با تمام وجود تلاش بکنم تا خدمتی کرده باشم.
 

رقابت میان ورزشی ها و هنرمندان با سیاسیون و مدیران شهری در شورای شهر چه نتیجه ای دارد؟
ببینید؛ شورای شهر را نمی توانید فضای آنچنان سیاسی به شمار بیاورید. شورای شهر یک فضای مدیریت شهر است و همچنین اشخاصی که در آن حضور پیدا می کنند مستقیما با مردم در ارتباط هستند. حالا هر کدام از افرادی که در تهران زندگی می کنند، از هر حوزه ای صرفا برای رسیدگی به مشکلات که لمس می کنند در این انتخابات شرکت می کنند. فکر نمی کنم شورای شهر صرفا سیاسی باشد.
 

فکر می کنید که حضور چهره های سیاسی در شورای شهر نامناسب باشد؟
نه، به هیچ عنوان این طور نیست. شما در هر فضایی که باشید اشخاص با تجربه مجمعی را در آن تشکیل می دهند تا خردی جمعی صورت بگیرد. قطعا اشخاصی که سیاسی هستند باید بیایند تا یک ترکیب کاملی ایجاد شود و خروجی مناسبی هم داشته باشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    3 2
    آقای سوریان شورای شهر بسیار حای تخصصی است قهرمان عزیز ملی ما. ای کاش شما در آینده مربی موفقی بشوی تا باز دوباره در المپیک مدال بیاوریم نه اینکه در کاری که تخصص نداری وارد بشوی.
  • ترنج IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    2 2
    آقای سوریان ورزشکار خوبی هستند. و قابل احترم. ولی مدیریت شهر و شوراها احتیاج به تخصص و مهارت در زمینه شهر و مدیریت آن دارد. نمی دونم این چه رسمی که هرکسی از شهرت خودش میخاد استفاده کنه برای رسیدن به قدرت . نه تنها شما آقای سوریان بلکه خیلی از کس هایی که در انتخابات شوراها شرکت کرده اند.در جاهای دیگر مفید تر می باشد تا در سمت شوارها و مدیریت شهری.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    1 2
    "..وارد گود شدم تا شاید به اندازه سر سوزنی مفید باشم" دوست عزیز مگه شورای شهر که با تصمیماتش زندگی میلیون ها نفر را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار میده جای شاید و اگر و سعی و خطا هست؟؟!!! مگه اطلاع داشتن از مشکلات هنر هست! همه میدونن مشکلات چیا هستند. مهم اینه که فردی بره شورای شهر که با علم و دانش و تخصصش راه حل مشکلات را ارایه کنه!! من فکر نمیکنم توی هیچ جای دنیا در زمینه مدیریت شهری به کشتی گیر ها و تکواندو کارها رجوع کنند!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    1 0
    بهتر است ورزشکارها و هنر مندان بجای ورود به شورای شهر و توجیه کاندیدا شودنشان تمام تمرکزشان را به رشته و تخصص خودششان معطوف نمایند، و هر کس سر جای خودش باشد بهتر است.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    2 1
    "متاسفانه با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد هزینه های هنگفتی برای معضلات جامعه می شود، من فکر می کنم اگر تمام این هزینه ها روی ورزش متمرکز شود بسیار مفید تر خواهد بود" یعنی خداوکیلی اگر همه فیلسوفان و حکیمان دنیا هم جمع می شدند نمی توانستند همچین راه حلی را برای مشکلات مردم ارایه بدن!!! توی عمقش برید متوجه میشید!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 2
    اقای سوریان شاید شما بهترین فرد برای شورای شهر باشید ولی انتظارما ازشما این است که درکشتی بمانید ومانیزشاهد موفقیت های شمادرکشتی باشیم