تهران امروز نوشت:

روزهای پایانی وزارت حاجی‌بابایی بر مسند وزارت آموزش و پرورش باز هم خبر ساز شده است. خبری که این بار نه گریبان معلمان که دانش‌آموزان اول دبیرستان را گرفته است. بر اساس ابلاغیه‌ای که وزارت آموزش و پرورش به دبیرستان‌های سراسر کشور ارائه کرده، دانش‌آموزانی که در کارنامه آخر سال خود در خرداد ماه یک تجدیدی داشته باشند حق انتخاب رشته در هیچ کدام از رشته‌های تحصیلی علوم انسانی، ریاضی و تجربی را نخواهند داشت و اجبارا باید به هنرستان کار و دانش و فنی حرفه‌ای بروند. اگر چه گفته می‌شود این آیین‌نامه از ابتدای سال تحصیلی به مدیران مدارس ابلاغ شده اما اکثر معلمان از این آیین‌نامه اطلاعی ندارند و ظاهرا بی‌اطلاع گذاشتن معلمان از این موضوع به دلیل پر کردن ظرفیت هنرستان‌ها و به تبع آن قول حاجی‌بابایی برای هدایت تحصیلی 50 درصد دانش‌آموزان به سمت فنی حرفه‌ای و هنرستان است.

دانش‌آموزانی که به اجبار باید به این مدارس بروند تا حاجی‌بابایی برگ زرین دیگری بر دیگر برگه‌های زرین کارنامه کاری خود با استفاده از غفلت و بی‌خبری معلمان و دانش‌آموزان بیفزاید. ابلاغ این اطلاعیه ظاهرا به منظور اجرایی شدن برنامه پنجم توسعه صورت گرفته است که بر اساس آن 50 درصد دانش‌آموزان باید تا پایان سال 94 در هنرستان‌ها و دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای جذب شوند.

بازی با سرنوشت دانش‌آموزان

مهدی بهلولی، عضو سابق کانون صنفی معلمان با انتقاد از این اقدام آموزش و پرورش می‌گوید: «آموزش و پرورش به جای اینکه در یک فرآیند منطقی، حساب شده و طولانی مدت دانش‌آموزان را به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت کند با این اقدام غیرکارشناسی می‌خواهد این 50 درصد رابه بیلان کاری خود اضافه کند.» بازی با سرنوشت دانش‌آموزان نخستین پیش داوری از بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه آموزش و پرورش است. بخش‌نامه‌هایی که بدون توجه به آینده دانش‌آموزان به مدارس ابلاغ می‌شود و مسئولان مدرسه را موظف به اجرای آن می‌کنند. علی سلیمی، کارشناس آموزشی با اشاره به این نوع بخشنامه‌ها که در آموزش و پرورش نیز کم نیستند می‌گوید:‌ رد پای این نوع بخش‌نامه‌ها را می‌توان در همه جای آموزش و پرورش مشاهده کرد. بخش‌نامه‌هایی که به نظر می‌رسد هیچ نوع عقبه کارشناسی ندارند و صرفا به منظور خوش آمد وزیر آموزش و پرورش و پر بارتر کردن کارنامه کاری وی اجرایی می‌شود.

به گفته وی این بخش‌نامه‌ها بیشتر از آنکه برای آینده دانش‌آموزان مفید باشد بازی با سرنوشت آنهاست چرا که به صرف داشتن یک نمره پایین یا تجدید شدن در یک درس نمی‌توان دانش‌آموزان را مجبور به تحصیل در رشته‌ای کرد که هیچ علاقه‌ای به آن ندارندو با این کار در آینده‌ای نه چندان دور شاهد دانش‌آموختگانی هستیم که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان آموزش و پرورش نه تنها هدایت تحصیلی نشده‌اند بلکه به کج راه‌هایی رفته‌اند که تمام عمرشان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

وعده‌ای که به هر قیمتی باید محقق شود

بازی با آمار و ارقام نیز موضوعی است که بهلولی به آن اشاره کرده و می‌گوید: آموزش و پرورش با بازی با ارقام در حقیقت با افکار عمومی بازی می‌کنند چرا که با این کار می‌خواهند این نکته را به افکارعمومی القا کنند که آموزش و پرورش از برنامه پنجم توسعه هم جلوتر عمل کرده است این در حالی است که این بخشنامه بدون در نظر گرفتن وضعیت هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش‌انجام شده است. این اقدام آموزش و پرورش در حالی صورت گرفته است که حاجی‌بابایی اسفند ماه سال گذشته در نخستین همایش ملی نقش آموزش و پرورش در توسعه کارآفرینی از نظر تحول بنیادین وعده داد که از اول مهر سال آینده (92) با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد گرایش 50 درصدی دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها هستیم.»

حاجی‌بابایی در این همایش اما به این نکته اشاره نکرد که گرایش 50 درصدی از نظر وی حضور اجباری دانش‌آموزانی است که به دلیل داشتن یک تجدیدی باید به هنرستان بروند تا وعده آقای وزیر که رسانه‌ای نیز شده بود، محقق شود. آنچه در صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش مغفول آمده عدم جذابیت هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کمبود امکانات این مراکز است؛ هنرستان‌هایی که به گفته بهلولی بسیار پر خرج هستند و آموزش و پرورش نیز به آنها سرانه‌ای نمی‌دهد تا بتوانند از پس هزینه‌هایشان بر آیند با این حال این مراکز برای ورود 70 درصدی دانش‌آموزان هدف‌گذاری شده‌اند تا شاید وعده حاجی‌بابایی به هر قیمتی عملی شود و وزیر آموزش و پرورش کارنامه خوبی از خود در دولت به جای بگذارد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =