احمد مهدوی دامغانی نویسنده و پژوهشگر ایرانی، متخصص در زبان و ادب فارسی و ادبیات عرب، استاد پیشین دانشگاه تهران و استاد فعلی دانشگاه هاروارد آمریکا است.

 

سخن گفتن از بزرگان، بسيار سخت مي نماياند آنهم گفتن از بزرگمردان علم و ادب و اخلاق؛ و اساساً كارِ ناآزموده اي چون نگارنده نيست وليكن ادب شاگردي ايجاب مي كند كه به قدر شناخت، نيم برگي از اسنادِ شرح صدر استاد، فقط طرح شود تا شايد كه به اشارتي، انديشمندان و رجالِ علم تراجم، درباره ي اين ارجمند گرانمايه و فرهيخته ي خاشع و فروتن، بهتر و بيشتر بنويسند.
احمد مهدوی دامغانی نویسنده و پژوهشگر ایرانی، متخصص در زبان و ادب فارسي و ادبیات عرب، استاد پیشین دانشگاه تهران و استاد فعلی دانشگاه هاروارد آمریکا است.
احمد مهدوی دامغانی به تاريخ 13 شهریور 1305 در مشهد مقدس در خانواده اي مذهبي، متدين و اهل فضل و دانش و تقواي الهي دیده به جهان گشود. او از پنج سالگي با قرآن مجيد انس گرفت.
علوم متداول قدیم و جدید را در شهر مقدس مشهد فراگرفت و سپس به تهران سفر كرد و در اين شهر، اقامت گزید. در سال 1327 از دانشکدهٔ معقول و منقول ( دانشكده الهیات فعلي) دانشگاه تهران و در سال 1333 در رشتهٔ ادبیات فارسی از دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران به عنوان رتبه اول در مقطع كارشناسي، دانش آموخته شد. و در سال 1342 از دانشگاه تهران، درجهٔ دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت و موضوع رسالهٔ دکتری او تصحیح کتاب «کشف‌الحقایق» عزیزالدین نسفی به راهنمایی محمدتقی مدرس رضوی بود.
پس از گذراندن دورهٔ دکتری زبان و ادبیات فارسی به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت. همچنين از سال‌ 1353 تا 1354 در دانشگاه مادرید به تدریس عرفان اسلامی اشتغال داشت. استاد مهدوی دامغانی كه از علماي اعلام و فضلاي وقت، اجازه ي روايت احاديث را نيز داشت، چندین سال به شغل شريف و ارزشمند سردفتري در دفتراسناد رسمی 25 تهران اشتغال داشت و با تصويب قانون دفاتر اسناد رسمي و كانون سردفتران و دفترياران در تاريخ 25 تيرماه 1354 از همان سال به عنوان رئیس کانون سردفتران (كانون سردفتران و دفترياران فعلي) انتخاب شد.
دکتر احمد مهدوی دامغانی از سال 1366 مقیم آمریکا شد و از آن زمان، در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به فعالیت آموزشی و تدريس است. رشته‌های تدریس ايشان در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، متن‌های فارسی تصوف و فلسفهٔ اسلامی است.
احمد مهدوی دامغانی مقاله‌های متعددی در مجله‌های یغما، کلک، گلچرخ، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، ره‌آورد و گلستان به چاپ رسانده است. از مشهورترین مقاله‌های او مآخذ ابیات عربی کلیله و دمنه و مآخذ ابیات عربی مرزبان‌نامه است. از کتاب‌های چاپ‌شدهٔ دکتر مهدوی دامغانی كه عدد آن به 12 و بلكه بيشتر مي رسد، علاوه بر تصحيح كتاب «کشف‌الحقایق» نسفی، تصحیح «نسمةالسحر بذکر من تشیع و شعر» و تألیف «شاهدخت والا تبار شهربانو والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد علیهماالسلام» است.
پيش تر، در سال 1381، كتاب "حاصل اوقات" به اهتمام دكتر سيدعلي محمد سجادي كه شامل مجموعه اي از مقالات استاد بود، توسط انتشارات سروش چاپ شد و به دست شاگردان و علاقمندانِ قلمِ استاد رسيد.
اكنون، ميثم كرمي همت و تلاشي عالمانه كرده و كتابي بسيار ارزنده و مفيدِ اهل دانش و فضل را گردآوري و تدوين نموده است با عنوان "ساية سرو"؛ مقالاتي در بزرگداشت استاد دكتر احمد مهدوي دامغاني كه انتشارات حكمت در دست انتشار دارد.
گفتني است كه كتاب "ساية سرو"، گنجينه ي پژوهش هاي ممتاز اسلامي و ايراني است به قلم بزرگان انديشه در بيش از 70 عنوان مقاله با موضوعات؛ حقوق، فقه، حديث، كلام، منطق، فلسفه، رجال، تاريخ اسلام و ايران، زبان و ادب فارسي و ادبيات عرب.
در ابتداي همين كتابِ ساية سرو كه نمونه اي از آن در بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب جهت بازديد علاقمندان به نمايش گذارده شده است، استاد بهاءالدين خرمشاهي در يادداشتي زير عنوان "شادباش و ديرزي استاد" آورده است؛
صبا به لطف بگو آن حكيم دانا را
جناب مهدوي دامغانيِ ما را
درباره ي فخر جهان تشيع، حضرت استاد احمد مهدوي دامغاني، كمتر گفته شده است كه به نظر نگارنده، شرح فصل فضايل بزرگان، به رسم ادب، بر شاگردان، فرض است.
در قسمت اخير صفحه ي پشت جلد كتاب "ساية سرو" نوشته شده؛
"ساية سرو" – اين دفتر ايران شناسي – جشن نامه اي ست كه از سوي تني چند از دوستان و دوستداران آن يگانه ي روزگار به مناسبت آغاز هشتاد و ششمين سال زندگي استاد به ايشان تقديم شده است.

يادآور مي شود كه كتاب ارزشمند "ساية سرو" در 885 صفحه با جلد گالينگور و چاپ بسيار مناسب با قيمت 50 هزار تومان در غرفه ي انتشارات حكمت، مستقر در راهرو شماره 24 غرفه ي 25 واقع در تهران، شبستان اصلي مصلي، محل برگزاري بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب، جهت بازديد علاقمندان به نمايش گذارده شده كه به هر تعداد و شمارگان، قابل سفارش است.
با توجه به مدت محدود باقيمانده از روزهاي نمايشگاه كتاب، علاقمندان مي توانند از طريق شماره هاي 66415879 و 66461292 (با پيش شماره 021 تهران) و يا نشاني رايانامه hekmatpub@yahoo.com كتاب "ساية سرو" را از انتشارات حكمت، سفارش دهند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    2 0
    خداش حفظ کناد. در چند سال اخیر خدا توفیق داد محرم از محضرش فیض ببریم. نام امام حسین که می‌‌آمد اشکش سرازیر می‌‌شد. استاد مسلّم تاریخ اسلام است این مرد.