تغییر سال پایه شتاب تورم محاسبه شده برای سال91 را بالغ بر 2.9 درصد کاهش داد، اما تورم فروردین سال 92 گویای یک جهش قیمتی است.

علی پاکزاد: مرکز آمار ایران به وعده خود عمل کرد و نرخ تورم فروردین ماه سال جاری را بر اساس سال پایه جدیدکه 1390 است اعلام کرد. مقایسه نرخ تورم محاسبه شده بر اساس سال پایه 90 و سال پایه 83 ، چندان تفاوتی در نرخ تورم یک دهه گذشته ایجاد نمی کند، اما مقایسه نرخ جدید اعلامی با نرخ تورمی که بانک مرکزی برای سال 91 اعلام کرده است نشان می دهد تغییر شاخص در اسفند سال گذشته ستاب رشد تورم را بالغ بر 2.9 درصد پایین تر و معادل 28.6 درصد محاسبه کرده است. البته در مورد نرخ تورم فرودین ماه سال 92 نیز این موضوع صادق بوده و نرخ تورم با سال پایه 3.3 درصد پایین تر از نرخ تورم باسال پایه 83 بوده است و معادل 29.8 درصد اعلام کرده است و در عمل تغییر سال پایه باعث شده نرخ رشد تورم در ابتدای به زیر 30 درصد باز گردد.

 


اما نباید زیاد امیدوار بود. اگر چه نرخ تورم بر روی کاغذ به زیر 30 درصد بازگشته است ولی این عقبگرد موقتی بوده والبته کمی گزارش مرکز آمار را ورق بزنیم، می بینیم در زیر گروه هایی کالایی نرخ تورم 30 درصدی تقریبا کف افزایش قیمت ها را طی فروردین ماه نشان می دهد و در عمل جهش قیمتی به حدی شدید بوده است که تغییر سال پایه نیز نتوانسته است این سونامی افزایش قیمت ها را تلطیف کند.
در بین گروههای کالایی، بیشترین افزایش مربوط به دخانیات بوده است. افزایشی قابل پیش بینی که ناشی از رشد قیمت دلار و در نتیجه گرانی بی سابقه این کالاهای خطرناک اما پرطرفدار است، سیگار در 12ماهه منتهی به فروردین ماه سال 92 معادل 81.7 درصد رشد قیمت تجربه کرده است.
دو گروه کالایی شامل ماهی و سبزیجات در دوره مورد بررسی بیش از 60 درصد افزایش قیمت داشته اند و در مرتبه بعدی گوشت قرمز،گوشت مرغ، شیر، پنیر، تخم مرغ به همراه نوشیدنی ها قرار دارند در مرز 50 درصد تورم قیمتی در مورد انها به ثبت رسیده است.
این روند گویای افزایش فشار تورمی در سبد مصرف خانوار به رغم ثبات نسبی قیمت دلار در مقایسه با اسفند سال 91 است.

 


39222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =