با وجود حاشیه های فراوان درباره نامزدی شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، وی روز پنج شنبه با اکثریت آرا به عنوان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شیخ سلمان توانست با کسب 33 رای از مجموع 46 رای ، رقیبان خود را شکست دهد و به عنوان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو هیئت رئیسه فیفا انتخاب شود.
پیشینه شیخ سلمان
شیخ 47 ساله از اعضای خانواده سلطنتی حاکم آل خلیفه، وزیر ورزش و نایب رئیس کمیته ملی المپیک بحرین است.
شیخ سلمان مدرک کارشناسی خود را در سال 1992 در رشته تاریخ و ادبیات انگلیسی از دانشگاه بحرین گرفت و پس از آن به شغل خانوادگی خود یعنی تجارت و ساخت و ساز مشغول بود. او حتی برای مدت کوتاهی به عنوان مامور گمرک به فعالیت پرداخت.
وی که در جوانی عضو تیم فوتبال جوانان ریفای بحرین بود ، در سال 1998 نایب رئیس فدراسیون فوتبال بحرین شد. در سال 2002 رئیس فدراسیون فوتبال بحرین شد و در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 2009 شرکت کرد. در انتخابات آن سال محمد بن همام از قطر به عنوان رئیس فوتبال آسیا انتخاب شد.
اتهام نقض حقوق بشر
نامزدی شیخ سلمان بن ابراهیم خشم دو گروه فعال حقوق بشری بحرین را برانگیخت. مرکز حقوق بشر بحرین و انجمن جوانان بحرین برای حقوق بشر پس از اعلام نامزدی رئیس پیشین فدراسیون بحرین، در نامه ای خطاب به سپ بلاتر از وی خواستند تا نام سلمان را از میان نامزد ها حذف کند.
این دو گروه فعال حقوق بشری در نامه خود گفتند: " شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه و مشاورانش در نقض حقوق بازیکنان، مدیران، داوران و باشگاه هایی که در اعتراض های ماه فوریه سال 2012 شرکت کرده بودند، نقش دارند. امیدواریم شما در نظر داشته باشید که اصول والای ورزشی و بازی منصفانه همسو با احترام به حقوق بشر است و اینکه شما می باید تمامی افرادی که ناقض این مهم هستند را از رسیدن به موقعیت های بالای ورزشی دور نگه دارید چرا که آنها به دنبال موجه کردن بدنامی خود هستند."
این دو گروه می گویند شیخ سلمان تمام کسانی را که در تظاهرات سال 2011 شرکت کرده اند اعم از مدیران، داوران و اعضای کمیته های فدراسیون فوتبال بحرین را از حضور در این عرصه منع کرده است.
وی همچنین برخی از باشگاه های وابسته به جنبش مخالفان را به لیگ دسته دوم تنزل داد و حتی جریمه های سنگینی به آنها تحمیل کرد. شیخ سلمان همچنین متهم به همدستی با مقامات بحرینی در " احضار ورزشکاران، حمله به خانه ها و دستگیری آنها" شده است.
به گفته این دو گروه، بازداشت شدگان مورد شکنجه و آزار ماموران امنیت ملی قرار گرفته اند.
واکنش ها به انتخاب شیخ سلمان
شیخ سلمان تا انتخابات بعدی کنفدراسیون آسیا در ژانویه 2015 ، رئیس این نهاد بین الملی خواهد بود. گزارش ها می گویند حمایت شورای المپیک آسیا، مقامات ورزش کویت و عربستان سعودی از شیخ سلمان در انتخاب او به‌عنوان عضو کمیته اجرایی فیفا بی تاثیر نبود.
خبر انتخاب شیخ سلمان به یکی از موضوعات داغ سایت‌های اجتماعی تبدیل شد. بسیاری از کارشناسان فوتبال وی را متهم به خرید آرا کردند. گروه های فعال حقوق بشری تاسف خود را از این خبر ابراز کردند و گفتند وقتی که حرف پول به میان می آید ، حقوق بشر معنایش را از دست می دهد.
در این میان محمد بن همام رئیس پیشین کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در صفحه شخصی خود در یکی از سایت‌های اجتماعی نوشت: "باعرض تسلیت دیگرعمر کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتخاب این آقا به پایان رسید، من به این مناسبت به همه تسلیت عرض می کنم."
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =