۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶

ایسنا نوشت:

با خروج ارتش عراق از شهر استراتژیک کرکوک، مقامات کردستان عراق نیروهای خود را در تمامی مناطق حساس این شهر مستقر کردند. دولت مرکزی نگران آن است که حضور نیروهای کرد در این شهر نفت ‌خیز همیشگی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، روز شنبه یگان‌های جدیدی از نیروهای پیش مرگ (نیروی نظامی منطقه کردستان عراق) در چهار طرف شهر کرکوک مستقر شدند و این شهر را تقریبا در کنترل کامل خود گرفتند.

بنا به گفته منابع امنیتی عراق، نیروهای پیش مرگ جاده‌ اصلی میان بغداد و کرکوک را نیز در اختیار گرفتند و راه مواصلاتی استان موصل با منطقه کردستان عراق نیز در کنترل نیروهای پیش مرگ افتاده است.

بنا بر این گزارش، مناطق حساس شهر کرکوک هم اکنون شاهد حضور گسترده نیروهای پیش مرگ است که با ادوات نظامی خود از جمله تانک و زرهپوش‌های توپ‌دار در این مناطق مستقر شدند.

پیش مرگ‌های کرد دلیل حضور خود را در شهر نفت خیز کرکوک عقب نشینی نیروهای دولتی از این شهر و شکننده بودن وضعیت امنیتی این مناطق اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که مقامات دولت مرکزی عراق از حضور نظامی کردها در شهر کرکوک که مهمترین شهر مورد مناقشه میان دو طرف است ابراز نگرانی کرده‌اند و بیم آن دارند که با آرام شدن اوضاع پیش مرگ‌های کرد همچنان در کرکوک باقی بمانند.

در پی درگیری‌هایی که در منطقه الحویجه روی داد درگیری‌هایی میان ساکنان کرکوک و نیروهای دولتی مستقر در اطراف این شهر روی داد که باعث شد نیروهای امنیتی و ارتش عراق از مواضع خود در کرکوک عقب نشینی کنند و این فرصتی برای کردها ایجاد کرد تا نیروهای خود را به این شهر اعزام کنند.

شهر کرکوک که بزرگترین منابع نفتی شمال عراق را در خود جای داده به دلیل بافت جمعیتی خود همواره شاهد تنش‌هایی میان کردها، اعراب و ترکمان‌های ساکن در این شهر بوده و اصلی‌ترین منطقه مورد مناقشه میان کردستان عراق و دولت مرکزی نیز هست.

5252
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقعیت IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    31 57
    آیا می دانید که شهر کرکوک شهر ترکمن نشین عراق هست. ترکمن ها در کردستان عراق همراه با کردها دارن زندگی می کنن
    • علی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      28 6
      ترکمنی وجود ندارد کلا کرد است.
  • داود A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 14
    کرکوک، دمیر قاپو، موصل و حواشی آنها جزئ سرزمین ترکمن های عراق هست و کردها از سال 2003 به بعد با اهداف از پیش تعیین شده به این شهر مهاجرت کرده اند
  • صباح A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    2 0
    کرکوک بیشترین بافت جمعیتیش کرده و بایدم زیر نظر دولت کردستان باشه خوشبختانه مسعود بارزانی در سفر اخیرش به کرکوک اعلام کرد که تنها نیرو در کرکوک بای پیشمرگها باشن در ضمن هیچکس کور نیست از وقتی که کردا کرکوک رو تو دستشون گرفتن اوضاع امنیتی بشدت درس شده بمگذاریها کم شده و داعشیهام از کرکوک دور رانده شدن