محمدعلی باشه‌آهنگر با اشاره به حواشی ایجادشده برای فیلم سینمایی «ملکه» می‌گوید این حواشی به قدری زیاد است که نمی‌داند برای چه کسانی فیلم می‌سازد.

الهام نداف: معرفی فیلم سینمایی «ملکه» که به تازگی روی پرده سینماها  رفته، یکی از بخش‌های برنامه «هفت» سیزدهم اردیبهشت بود.

در این بخش محمدعلی باشه‌‌آهنگر کارگردان و حمیدرضا آذرنگ بازیگر این فیلم حضور داشتند.


در ابتدای این گفت‌وگو باشه‌آهنگر در خصوص اکران «ملکه» گفت: «قرار بود ما از پا بیفتیم، اما این اتفاق نیفتاد. شرایط سختی را گذراندیم که به اینجا رسیدیم، اما بالاخره بخت «ملکه» باز و اکران شد. تیمی که این فیلم را به مرحله اکران رساند با سختی در کنار آن ایستادند و همه‌شان حرفه‌ای بودند.»


در ادامه آزرنگ در خصوص چگونگی همکاری با باشه‌آهنگر و تجربه حضور در سینما عنوان کرد: «من یک دوستی خیلی قدیمی با آقای باشه‌آهنگر داشتم. چند سالی است که دوستان سینما التفاتی به بچه‌های تئاتری می کنند. آقای باشه آهنگر خودشان تئاتری بودند و تنها کسی بودند که به تئاتری‌ها در نیمه گمشده اعتماد کردند. تلاش کردم در این حسن نیتی که داشتند بی‌اعتمادشان نکنم. شخصیت سیف‌الله فیلم «ملکه» که ایفای آن را من بر عهده داشتم، برایم الگو شده بود. سعی کردم به سیف‌الله‌ای که محمدعلی باشه‌آهنگر نوشته است، وفادار باشم.»


باشه‌آهنگر در ادامه گفت: «من خودم نمی دانم برای چه کسانی فیلم می‌سازم. آن‌قدر وارد حاشیه می شوم و چوب لای چرخم می‌گذارند که نمی‌فهمم چه کار می‌کنم. عبور فیلمنامه‌ها از گردنه‌های سختی که جلوی آن‌ها است، کل سینمای ما را دچار کژاندیشی کرده است، اما نگاه به سینمای دفاع مقدس که من می‌خواهم بدون تخطیر به آن بپردازم، آن‌قدر متفاوت است که باید برای ساخت یک فیلم در این حوزه جان‌فشانی کرد. مدام فضا را برای شما تنگ‌تر می‌کنند. برای من زمان اجرا ساده‌ترین زمان است. مهم نگاه واقع‌گرایی است که من به این موضوعات دارم.»


کارگردان فیلم «بیداری رویاها» با انتقاد از نگاه‌های مختلف و منفی که به فیلم «ملکه» شده است، اظهار داشت: «گروهی فیلم ما را در حوزه دین بررسی می کنند و می گویند از دین خارج است. فیلم ما اصلا مربوط  به دین نیست. من خودم سند زنده جنگ هستم. خیلی از دوستان جنگ را از پشت شیشه دیده‌اند. این‌ها جنگ را نمی‌شناسند و فقط شعار آن را می دهند.»


کارگردان فیلم «فرزند خاک» همچنین افزود: «در صداقت کسانی که می خواهند جنگ را جور دیگری نشان دهند شکی نیست، اما این‌ها در حق سینمای واقع‌گرای جنگ جفا کرده‌اند. من سر ساخت فیلم «ملکه» سراغ زنده ها رفتم، سراغ کسانی که زمان جنگ در آبادان حضور داشتند. در طول این سی سال سینما و به خصوص دفاع مقدس تخریب شده است. بسیاری از خانواده‌های شهدا دیگر حاضر نیستند فیلم‌های دفاع مقدس را ببینند. من مخالف ساخت فیلم‌های دیگر در این حوزه نیستم، اما  می‌گویم بچه‌های جنگ شرافتی داشتند که به سادگی نباید به تاراج برود. روی سکانس به سکانس فیلم من بحث کنید، اگر از دین خارج بود آن وقت می‌پذیرم. تمام صحنه‌های این فیلم بر اساس قرآن و نهج البلاغه است.»


او با اشاره به اتفاقات رخ داده برای سینما در سال 91 و پیش‌بینی فروش «ملکه» گفت: « بحرانی که اخیرا در حوزه سینما پیش آمد شایسته این سینما نبود. اگر مخاطبان وارد سینما شوند تیم من روسفید هستند. البته بین مردم و سینما دیواری کشیده شده و اگر وارد شوند فیلم متفاوتی در حوزه جنگ خواهند دید. «ملکه» از فیلم‌های نادری است که در یک دهه اخیر اصلاح برآورد در بودجه نخورد. هزینه ساخت این فیلم یک هشتم فیلم‌هایی است که چند سال پیش ساخته شده و زیر یک میلیارد تومان است.»


باشه‌آهنگر با تاکید بر اینکه باز هم در ژانر دفاع مقدس فیلم خواهد ساخت، عنوان کرد: «من راهی جز ساخت این فیلم‌ها ندارم. سنم به حدی رسیده که نه با هیجان زنده می شوم و نه دنبال پول و شهرت هستم. برای کارم زحمت می کشم و چاره‌ای جز ساخت فیلم دفاع مقدس ندارم. البته آن‌قدر در این مملکت شعار داده شده که اگر یکی این حرف را بزند دیگر کسی باور نمی کند. این وظیفه را خودم برای خودم گذاشتم.»


بازیگر فیلم «ملکه» نیز با تایید حرف‌ها باشه‌آهنگر در خصوص نادیده گرفته شدن این فیلم در جشنواره سی‌ام فیلم فجر، خاطرنشان کرد: « برای من «ملکه» آن‌قدر بزرگ است که دلم نمی‌خواهد درباره جشنواره و چیزهای کوچک اینچنینی حرف بزنم و بزرگی آن را کم کنم. ما با این حرف‌ها دامن می زنیم به این آدم های کوچک که دارند به بدنه سینما ضربه می زنند. این آدم ها داعیه این را دارند که بچه‌های جنگ را می‌شناسند، اما با سندهای زنده جنگ مقابله می کنند.»


در ادامه این بحث آذرنگ در خصوص حضور بازیگران تئاتر در عرصه سینما، گفت: « اگر از تئاتری و تئاتر در سینما  استفاده نشود لطمه‌اش را سینما می‌بیند. حضور قدرتمند بازیگران ماندگاران سینما و عقبه تئاتری دارند، لطفی به سینما است. هیچ کس جای کسی دیگری را تنگ نمی‌کند. این عرصه آن‌قدر وسعت دارد که هر کس می تواند در کار کند. گاهی کسانی می‌آیند و چند صباحی هستند و برای کسانی که ماندگاری مهم است و نه دیده شدن این مسائل جای بحث ندارد.»


او در پایان گفت: « مشکل من با بازیگران تازه‌واردی است که همیشه پزشان جلوتر از خودشان به عرصه نمایش وارد می‌شود. دردم می‌آید نگاه کوتاه به این عرصه لطمه بزرگی را به بدنه این هنر می‌زند. کسانی که وارد سینما می شوند و بدون عقبه‌ای پای قرارداد این شرط را می‌گذازند که اسمشان نفر اول در تیتراژ بخورد ماندگاری برایشان مهم نیست. ما از جایی می‌بازیم که مخاطب را از خودمان کم هوش‌تر فرض می‌کنیم. من سر تعظیم فرود می‌آورم در مقابل مردم کشورم که اندیشمند هستند.»


58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    4 0
    خیلی فیلم خوبی بود بخصوص در بخش بازی ها و فیلمبرداری معرکه بود. بعد از مدتها یه فیلم خوب تو گونه جنگ دیدم